imagineme Skrevet 23. februar 2024 #101 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (1 minutt siden): Takk! Du har nok veldig i rett i det du skriver her😅 Setter veldig pris på forståelsen du viser Tenke seg til, her gikk jeg fra en "Øyh, betale 12 mill i renter til banken" til å være forståelig.. Hjelper å lese seg opp 😉 😛 1
Rainstorm2.0 Skrevet 23. februar 2024 #102 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (1 minutt siden): Ja, feilen jeg gjorde var kanskje at jeg gjorde det mot familie😅 Jeg er bare sååå lei av å bli spurt om å låne bort penger hele tiden. Det er faktisk hver mnd. Jeg forstår at folk ser det som smålig. Men kanskje det var det som måtte til for å få dem til å gi seg? Er ganske smålig å be en datter om 300k også når du regelmessig deler hvor strevsomt det er at familiemedlemmer bruker deg som lommebok. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #103 Skrevet 23. februar 2024 Rainstorm2.0 skrev (9 minutter siden): Jeg forstår at folk ser det som smålig. Men kanskje det var det som måtte til for å få dem til å gi seg? Er ganske smålig å be en datter om 300k også når du regelmessig deler hvor strevsomt det er at familiemedlemmer bruker deg som lommebok. ❤️ Jeg forstår at alle foreldre og familieforhold er veldig ulike. Vi har lett for å se det fra egen erfaring, men vi er jo så forskjellige alle familier og folk må gjøre hva som er riktig for dem, uansett ❤️ Anonymkode: a20bd...1a8 1 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #104 Skrevet 23. februar 2024 (endret) Rainstorm2.0 skrev (3 timer siden): Jeg forstår at folk ser det som smålig. Men kanskje det var det som måtte til for å få dem til å gi seg? Er ganske smålig å be en datter om 300k også når du regelmessig deler hvor strevsomt det er at familiemedlemmer bruker deg som lommebok. ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #105 Skrevet 23. februar 2024 Etter å ha lest tråden, så føler jeg at dette handler om andre ting enn penger. Jeg kjenner meg igjen i ting du skriver ang oppveksten. Selv vokste jeg opp under stor omsorgssvikt, det var alkohol, og det var foreldre som ikke kunne gi oss verktøy man trenger i livet. (Jeg skriver litt dårlig/klønete i dag, har en dårlig dag) Jeg har gått i behandling i flere år pga oppveksten min, jeg har bla cptsd og adhd. Adhd'en tror de kommer av at min mor drakk og røykte i svangerskapet da ingen andre i familien har det. Uansett, til poenget, jeg har fremdeles kontakt med dem, min mor ringer minst en gang om dagen, for å skravle, men jeg har aldri klart å ta dette opp med dem. Jeg er over 40 år, og klarer fremdeles ikke å stå opp mot dem, jeg klarer ikke å si nei om de ber om noe, og jeg er "redd" for å skuffe dem, eller gjøre dem sint/irritert. Så jeg skjønner hvorfor du ble så stresset. Iridium skrev (1 time siden): Jeg har alltid -helt fra jeg var en liten jente- måttet klare meg helt på egenhånd. Jeg er vokst opp med å måtte klare meg selv og jeg har aldri i hele mitt liv bedt om noe som helst fra dem. Min mor har derimot sendt meg ønske lister til både jul og bursdag med ting som veldig sjeldent kostet under 1000 kr fordi hun visste at jeg tjente godt, og om jeg kritiserte listen så var det et stort problem. I voksen alder sliter jeg med mye sinne mot mor pga neglisjering av meg som barn og ungdom og at hun ikke tar noe som helst form for ansvar de gangene det har blitt tatt opp. Det man kan lære av dette er at ikke alle har samme forhold til sine foreldre -eller lik oppvekst. Det er tungt å leve med en slik bagasje, spesielt når det ikke blir anerkjent og hørt av den andre parten - men at det heller blir avfeid, har du gått til noe slags behandling? Selv måtte jeg ta meg av lillebror fra jeg var altfor liten, og slike ansvar ødelegger barn. Iridium skrev (1 time siden): De har aldri lånt penger av meg, men de fikk nok følelsesmessig litt av gjelda til broren min lagt på seg -samtidig som at jeg syntes det var rart at hun tok så lett på å sende meg en melding hvor hun kun skrev «Kan vi låne 270 000 kr?» Er din mor impulsiv? Iridium skrev (1 time siden): Litt for mange ganger. Hun begynner å grine og kjefter. Sier at hun er verdens verste mor osv. Pappa spurte meg hvorfor jeg «hater» henne og når jeg nevnte et par ting så sa han «Har du ikke glem det enda?!» så det gjorde ingenting bedre. Dette kjenner jeg meg igjen i, og jeg tror du aldri vil nå inn til dem. Foreldre som har sviktet barna sine i oppveksten fornekter som regel dette helt. De sier at det barna sier ikke er riktig, at de dikter og overdriver osv. Iridium skrev (56 minutter siden): Ja, feilen jeg gjorde var kanskje at jeg gjorde det mot familie😅 Jeg er bare sååå lei av å bli spurt om å låne bort penger hele tiden. Det er faktisk hver mnd. Kan du si til brødrene dine at banken(du) er stengt for godt, og at du ikke vil ha flere spørsmål om penger? Altså ta en samtale om det, og poengtere at det er helt stopp på penger fra deg og at du ikke vil at dem skal spørre? Anonymkode: 42423...833
Carrot Skrevet 23. februar 2024 #106 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (1 time siden): Penger er virkelig roten til alt ondt bare når man lr følelser og grådighet ta over... imagineme skrev (1 time siden): Om jeg skal tillate meg å gjette, var det et tall som ble kastet ut fordi hun fikk spørsmålet rett i fleisen og med tanken på historien som er- så ble tallet satt noe høyt. Etterpåklok som jeg er, ville jeg nok kanskje sagt "Det må jeg tenke på" - etter å kunne ha kastet ut tilsvarende kommentar dersom jeg hadde et anstrengt forhold til mine foreldre 🙂 Mange nyanser der ute vettu. enhistorie som kom litt etter litt og ikke i starten.. Iridium skrev (1 time siden): Ja, feilen jeg gjorde var kanskje at jeg gjorde det mot familie😅 Jeg er bare sååå lei av å bli spurt om å låne bort penger hele tiden. Det er faktisk hver mnd. Feilen var vel mer at ikke hele historien kom med en gang. Når det er sagt er jeg fortsatt på at et "nei" ville vært mye bedre svar å gi - ferdig med det liksom, bare "nei" en fullgod setning, et godt svar - og sannsynligvis det beste svaret, ingen forklaring, ingen diskusjon, ingen følelser - bare "nei" Du er ikke hva din oppvekst var, du er hva du velger være nå, så jeg ville valgt å være et bedre menneske ❤️ og bare si "nei"
imagineme Skrevet 23. februar 2024 #107 Skrevet 23. februar 2024 Carrot skrev (Akkurat nå): enhistorie som kom litt etter litt og ikke i starten.. Feilen var vel mer at ikke hele historien kom med en gang. Yes! Og svaret mitt var på ingen måte ment som noe kritikk til deg, heller en forklaring etter å ha lest hele tråden ❤️ 1 1
Grüner Skrevet 23. februar 2024 #108 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (5 timer siden): I dag fikk jeg en melding på Messenger av min mor. «Kan vi låne 270 000kr». Jeg svarer da med «?» og får svar tilbake med link til en campingvogn de vil kjøpe. Viser seg at min mor har fått arv, men disse pengene er ikke på konto før om 2 uker. Jeg sier at jeg kan låne de 270 000 kr hvis jeg får tilbake 300 000 kr. De vet veldig godt at jeg har to brødre som også har lånt meg penger, men aldri betalt tilbake -dog ikke så store summer. Hun svarte meg og skrev «😂😂😂» og «Skal du ha renter?» Videre forklarer hun at de ikke er brødrene mine og er tydelig fornærmet over tilbudet mitt. Det siste jeg fikk fra henne var «Det er greit det» Er jeg en dårlig datter? Jeg føler at det er en risiko for meg å ta uansett om det er foreldre eller ikke -i tillegg var arven på 950 000 kr, så hvis de virkelig har så lyst på den vogna før den blir solgt så bør jo det være null problem? Eller? Ja, det er rimelig frekt av deg å i det hele tatt kreve rente av sine egne foreldre som et takk for alt de har hjulpet deg opp igjennom. Attpåtil krever du mer enn dobbelt så høyt rente som banken. Fy! 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #109 Skrevet 23. februar 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Ja, det er rimelig frekt av deg å i det hele tatt kreve rente av sine egne foreldre som et takk for alt de har hjulpet deg opp igjennom. Attpåtil krever du mer enn dobbelt så høyt rente som banken. Fy! Så voldsomt mye innsikt du hadde i hva foreldrene mine har hjulpet meg med og ikke. 1
Fru Uperfekt Skrevet 23. februar 2024 #110 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (5 timer siden): I dag fikk jeg en melding på Messenger av min mor. «Kan vi låne 270 000kr». Jeg svarer da med «?» og får svar tilbake med link til en campingvogn de vil kjøpe. Viser seg at min mor har fått arv, men disse pengene er ikke på konto før om 2 uker. Jeg sier at jeg kan låne de 270 000 kr hvis jeg får tilbake 300 000 kr. De vet veldig godt at jeg har to brødre som også har lånt meg penger, men aldri betalt tilbake -dog ikke så store summer. Hun svarte meg og skrev «😂😂😂» og «Skal du ha renter?» Videre forklarer hun at de ikke er brødrene mine og er tydelig fornærmet over tilbudet mitt. Det siste jeg fikk fra henne var «Det er greit det» Er jeg en dårlig datter? Jeg føler at det er en risiko for meg å ta uansett om det er foreldre eller ikke -i tillegg var arven på 950 000 kr, så hvis de virkelig har så lyst på den vogna før den blir solgt så bør jo det være null problem? Eller? Renter er ok, men det var jo lånehai renter du opererte med her 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #111 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter å ha lest tråden, så føler jeg at dette handler om andre ting enn penger. Jeg kjenner meg igjen i ting du skriver ang oppveksten. Selv vokste jeg opp under stor omsorgssvikt, det var alkohol, og det var foreldre som ikke kunne gi oss verktøy man trenger i livet. (Jeg skriver litt dårlig/klønete i dag, har en dårlig dag) Jeg har gått i behandling i flere år pga oppveksten min, jeg har bla cptsd og adhd. Adhd'en tror de kommer av at min mor drakk og røykte i svangerskapet da ingen andre i familien har det. Uansett, til poenget, jeg har fremdeles kontakt med dem, min mor ringer minst en gang om dagen, for å skravle, men jeg har aldri klart å ta dette opp med dem. Jeg er over 40 år, og klarer fremdeles ikke å stå opp mot dem, jeg klarer ikke å si nei om de ber om noe, og jeg er "redd" for å skuffe dem, eller gjøre dem sint/irritert. Så jeg skjønner hvorfor du ble så stresset. Det er tungt å leve med en slik bagasje, spesielt når det ikke blir anerkjent og hørt av den andre parten - men at det heller blir avfeid, har du gått til noe slags behandling? Selv måtte jeg ta meg av lillebror fra jeg var altfor liten, og slike ansvar ødelegger barn. Er din mor impulsiv? Dette kjenner jeg meg igjen i, og jeg tror du aldri vil nå inn til dem. Foreldre som har sviktet barna sine i oppveksten fornekter som regel dette helt. De sier at det barna sier ikke er riktig, at de dikter og overdriver osv. Kan du si til brødrene dine at banken(du) er stengt for godt, og at du ikke vil ha flere spørsmål om penger? Altså ta en samtale om det, og poengtere at det er helt stopp på penger fra deg og at du ikke vil at dem skal spørre? Anonymkode: 42423...833 Oi, jeg så ikke denne før nå! Takk for lang melding!❤️ Jeg tok faktisk steget og oppsøkte psykolog en gang, men hun avlyste neste timen jeg hadde (andre time) fordi hun var syk uten å sette opp ny time, så da dro jeg aldri. Jeg tror nok jeg kunne hatt godt av det! I følge henne så var det pappa pappa pappa og pappa som både ønsket seg den og som ba henne spørre, noe som for meg høres veldig rart ut. Hun har en tendens til å alltid skylde på pappa. «Skal du fikse farsdagsgave til pappa? Han ble veldig lei seg når han ikke fikk i fjor, men ikke si at jeg sa noe» for eksempel. Når det gjelder brødrene mine så har det vel vært mer enn én gang at svaret er «Det er siste gangen nå jeg lover, please» Leksa er vel at jeg må lære å si nei og at det helt sikkert hadde vært lurt å møtt en psykolog😂 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå