Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #61 Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette synes jeg var rart. Mine foreldre kjøpte en bolig før de solgte den gamle og den nye kostet en god del mer. Jeg hadde disse pengene på konto og tilbød meg å låne de til dem. Slik at de skulle slippe oppta lån grunnet mellomfinansiering og med takst osv. De har aldri lånt penger og jeg hjalp de mer enn gjerne. Det var over noen måneder for det skulle pusses opp både den nye og gamle og flyttes før salg av gamle. Dette gjorde jeg mer enn gjerne og ville ikke ha renter heller. Mine gode foreldre skulle slippe å tenke på lån. Pengene kom tilbake så fort de solgte. Samme gjorde både de og meg da et søsken trengte mellomfinansiering på samme måte. De kjøpte og pusset opp nye før de solgte den gamle. Mine foreldre og jeg hadde tilsammen disse pengene og lånte de bort med letthet. Her også kom pengene tilbake så fort de solgte. Er ikke alle søsken jeg hadde turt å gjøre dette med - men mine foreldre og ene søsken ble det gjort med glede. Anonymkode: a20bd...1a8 ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 2 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #62 Skrevet 23. februar 2024 (endret) ti10 skrev (4 timer siden): I utgangspunktet synes jeg det er smålig å ta renter i denne situasjonen, men jeg synes egentlig det er verre av foreldrene som vil låne så mye penger av en datter for å kjøpe noe så uviktig som en campingvogn. Hvorfor kan de ikke vente med kjøpet til de har penger på konto, ev. spørre banken? ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #63 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Trolleri Anonymkode: d29b8...ab3 I wish 1 1
imagineme Skrevet 23. februar 2024 #64 Skrevet 23. februar 2024 (endret) Så lenge du vet at foreldrene dine er gode betalere, dere skriver en bindende kontrakt så hadde jeg lånt bort pengene og skrevet at jeg skulle hatt en flaske vin som betaling for renter. 30.000,- for 14 dager? Skulle likt å se deg komme i banken og si "skulle gjerne hatt boliglån på 4 millioner kroner" hvor banken hadde svart - så klart, det får vi til - vi skal bare ha 12 millioner i renter tilbake. Endret 23. februar 2024 av imagineme 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #65 Skrevet 23. februar 2024 tussi84 skrev (1 time siden): Jeg tenker at man burde vente med å kjøpe noe sånt til man har pengene, og at det er frekt å spørre andre om å låne en slik sum på forskudd. Hadde vært anderledes om det var snakk om en tusenlapp til noe viktig. Camping vogna får vente til hun har fått pengene Det var ikke spørsmålet Anonymkode: 43788...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #66 Skrevet 23. februar 2024 Hadde aldri tatt renter Anonymkode: 43788...ccf 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #67 Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å låne fra familie/slekt har forsuret mange nære forhold. Bør unngås om det ikke er livsnødvendig, noe campingvogn sjelden er. Hvis din mor visste at du ikke har fått tilbake lånet fra brødrene så er det enda rarere at hun spør. At barn låner eller støttes fra foreldre er en ting. Det er ganske vanlig for "barn" under 25-30. Men omvendt, foreldre støttes av barn er ganske sært i Norge hvis barna ikke er ganske rike og selv synes de må dele. Ordtak fra langtvekkistan: "Når far gir penger til sønn så smiler begge. Når sønn gir penger til far så gråter begge." Anonymkode: f9bff...8a0 ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #68 Skrevet 23. februar 2024 Ja dette er helt urimelig og smålig. Til sammenligning; min mor trengte ca 100.000kr (ikke til forbruk men til noe viktig), jeg valgte å refinansiere boliglånet for å kunne hjelpe henne med dette beløpet, og jeg har aldri bedt om å få tilbake beløpet uten renter en gang. I ble jo boliglånet mitt høyere, mer renter og en engangskostnad for refinansieringen. Og jeg er ufør på minsteytelse selv, så er ikke rik. Men hun har hjulpet meg gjennom hele livet sålangt, var alltid økonomisk hjelp og annen hjelp å få gjennom studietiden og etterpå, og hun hjalp meg også litt økonomisk når jeg kjøpte leilighet. Denne gangen var det min tur til å hjelpe henne. Skjønner ikke at du kan ta 30.000kr i renter på to uker!!! Eller renter i det hele tatt… 🙄 Anonymkode: ab1ac...8f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #69 Skrevet 23. februar 2024 Da banken ga meg lån så elsker jeg banken. Når jeg må betale hver måned i femten år så hater jeg banken. Så store private lån kan endre forholdet mellom folk. Nærmest psykologisk uunngåelig for mange. Anonymkode: f9bff...8a0 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #70 Skrevet 23. februar 2024 imagineme skrev (4 minutter siden): Så lenge du vet at foreldrene dine er gode betalere, dere skriver en bindende kontrakt så hadde jeg lånt bort pengene og skrevet at jeg skulle hatt en flaske vin som betaling for renter. 30.000,- for 14 dager? Skulle likt å se deg komme i banken og si "skulle gjerne hatt boliglån på 4 millioner kroner" hvor banken hadde svart - så klart, det får vi til - vi skal bare ha 12 millioner i renter tilbake. Jeg skjønner hva du mener, allikevel så kan det ikke helt sammenlignes. Jeg har dog forstått at 30 000 som sum var litt væl, men jeg har også lært gjennom denne tråden hva jeg EGENTLIG følte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #71 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (6 minutter siden): Jeg skulle ønske jeg hadde en slikt forhold med mine foreldre og søsken og det misunner jeg deg veldig! Jeg legger godt merke til at du skriver «gode foreldre» og det er nok ikke tilfellet for alle, dessverre. Jeg har betalt regninger til brødre opp til flere ganger fordi jeg ikke vil at barna skal oppleve at strømmen forsvinner -eller at internett forsvinner. Jeg ønsker alltid å hjelpe, men personlig så var dette litt meget. Herregud for en møkkafamilie du har! Skjønner deg veldig godt TS! De fremstår som parasitter på deg 😔 Anonymkode: a17ee...09f 2 1
imagineme Skrevet 23. februar 2024 #72 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner hva du mener, allikevel så kan det ikke helt sammenlignes. Jeg har dog forstått at 30 000 som sum var litt væl, men jeg har også lært gjennom denne tråden hva jeg EGENTLIG følte. Jeg forstår deg veldig godt dersom du har veldig dårlige erfaringer med å låne ut penger til foreldrene dine, men dersom du "kun" har dårlig erfaring med å låne bort til søsken og du i tillegg skriver en bindende kontrakt (signert av begge parter med vitner) OG du ikke har dårlig erfaring med å låne bort til foreldrene dine - så låner du bort med ei flaske vin som rente 😉 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #73 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner hva du mener, allikevel så kan det ikke helt sammenlignes. Jeg har dog forstått at 30 000 som sum var litt væl, men jeg har også lært gjennom denne tråden hva jeg EGENTLIG følte. Da var det jo ikke så gæli at det ikke er godt for noe. Jeg tror du må finne stemmen din og sette grenser for familien din. Du er ikke banken deres. Det er mest ubehagelig de første gangene. Anonymkode: 3be36...734 1 1
Carrot Skrevet 23. februar 2024 #74 Skrevet 23. februar 2024 Hadde du vært min datter ville vi fått et noe kjølig forhold i etterkant av et slikt svar - smålig av deg.. og ja, ganske urimelig.. og ekstremt kynisk å presse egne foreldre for penger på den måten. Hadde vært mye bedre å bare si nei. 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #75 Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja dette er helt urimelig og smålig. Til sammenligning; min mor trengte ca 100.000kr (ikke til forbruk men til noe viktig), jeg valgte å refinansiere boliglånet for å kunne hjelpe henne med dette beløpet, og jeg har aldri bedt om å få tilbake beløpet uten renter en gang. I ble jo boliglånet mitt høyere, mer renter og en engangskostnad for refinansieringen. Og jeg er ufør på minsteytelse selv, så er ikke rik. Men hun har hjulpet meg gjennom hele livet sålangt, var alltid økonomisk hjelp og annen hjelp å få gjennom studietiden og etterpå, og hun hjalp meg også litt økonomisk når jeg kjøpte leilighet. Denne gangen var det min tur til å hjelpe henne. Skjønner ikke at du kan ta 30.000kr i renter på to uker!!! Eller renter i det hele tatt… 🙄 Anonymkode: ab1ac...8f8 ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 1 4
imagineme Skrevet 23. februar 2024 #76 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (Akkurat nå): Jeg har alltid -helt fra jeg var en liten jente- måttet klare meg helt på egenhånd. Jeg er vokst opp med å måtte klare meg selv og jeg har aldri i hele mitt liv bedt om noe som helst fra dem. Min mor har derimot sendt meg ønske lister til både jul og bursdag med ting som veldig sjeldent kostet under 1000 kr fordi hun visste at jeg tjente godt, og om jeg kritiserte listen så var det et stort problem. I voksen alder sliter jeg med mye sinne mot mor pga neglisjering av meg som barn og ungdom og at hun ikke tar noe som helst form for ansvar de gangene det har blitt tatt opp. Det man kan lære av dette er at ikke alle har samme forhold til sine foreldre -eller lik oppvekst. Har du tatt dette opp med moren din før? Forklart hvordan du har følt det opp i gjennom? Du får si at du er kritisk til å låne bort pengene, men går med på det dersom det skrives en økonomisk bindende kontrakt. Betaler de ikke, kan du gå rettslig til verks og da har de jo allerede gravd sin egen grav ved å ikke betale i henhold til kontrakten. 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #77 Skrevet 23. februar 2024 (endret) imagineme skrev (4 timer siden): Jeg forstår deg veldig godt dersom du har veldig dårlige erfaringer med å låne ut penger til foreldrene dine, men dersom du "kun" har dårlig erfaring med å låne bort til søsken og du i tillegg skriver en bindende kontrakt (signert av begge parter med vitner) OG du ikke har dårlig erfaring med å låne bort til foreldrene dine - så låner du bort med ei flaske vin som rente 😉 ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 1 1
Vma Skrevet 23. februar 2024 #78 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (1 time siden): I dag fikk jeg en melding på Messenger av min mor. «Kan vi låne 270 000kr». Jeg svarer da med «?» og får svar tilbake med link til en campingvogn de vil kjøpe. Viser seg at min mor har fått arv, men disse pengene er ikke på konto før om 2 uker. Jeg sier at jeg kan låne de 270 000 kr hvis jeg får tilbake 300 000 kr. De vet veldig godt at jeg har to brødre som også har lånt meg penger, men aldri betalt tilbake -dog ikke så store summer. Hun svarte meg og skrev «😂😂😂» og «Skal du ha renter?» Videre forklarer hun at de ikke er brødrene mine og er tydelig fornærmet over tilbudet mitt. Det siste jeg fikk fra henne var «Det er greit det» Er jeg en dårlig datter? Jeg føler at det er en risiko for meg å ta uansett om det er foreldre eller ikke -i tillegg var arven på 950 000 kr, så hvis de virkelig har så lyst på den vogna før den blir solgt så bør jo det være null problem? Eller? Den årlige renten (effektiv rente) for å låne ut 270 000 kr og få tilbake 300 000 kr etter 2 uker ville være omtrent 1447.73%. 1
imagineme Skrevet 23. februar 2024 #79 Skrevet 23. februar 2024 (endret) Iridium skrev (2 minutter siden): De har aldri lånt penger av meg, men de fikk nok følelsesmessig litt av gjelda til broren min lagt på seg -samtidig som at jeg syntes det var rart at hun tok så lett på å sende meg en melding hvor hun kun skrev «Kan vi låne 270 000 kr?» Ser den altså, helt klart 🙂 270k er jo ikke småpenger heller. Nå har jeg et godt forhold til moren min og dersom hun hadde hatt behov for å låne noen hundre tusen hadde jeg ikke tenkt over det en gang - akkurat som hun ikke tenkte stort over å låne meg 700k til egenkapital mens jeg ventet på at ekskona skulle betale meg ut. Håper situasjonen løser seg uansett hvilket valg du tar ❤️ Endret 23. februar 2024 av imagineme 2
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #80 Skrevet 23. februar 2024 (endret) imagineme skrev (4 timer siden): Har du tatt dette opp med moren din før? Forklart hvordan du har følt det opp i gjennom? Du får si at du er kritisk til å låne bort pengene, men går med på det dersom det skrives en økonomisk bindende kontrakt. Betaler de ikke, kan du gå rettslig til verks og da har de jo allerede gravd sin egen grav ved å ikke betale i henhold til kontrakten. ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå