Gå til innhold

Takk for tilbakemeldinger! :)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde min mamma spurt om et slikt lån hadde hun selvfølgelig fått låne, og det uten renter. 

Men nå har jeg et veldig godt forhold til mamma, så det hadde aldri falt meg inn å ta renter på noe slikt. 

Jeg synes virkelig du er smålig og konfliktsky. Er jo mye bedre å være ærlig.  Men du har kanskje ikke det beste forholdet til til mor? 

Anonymkode: c90b5...a49

❤️

Endret av Iridium
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolleri

Anonymkode: d29b8...ab3

• Liker 1
Skrevet

Skjønner veldig godt at du ikke vil låne bort pengene dine, men er usikker på hvorfor du tenkte at 30.000 i renter var det som skulle til for å si ja. 

Anonymkode: 93af5...7a2

• Liker 1
Skrevet

Men hvis målet var å få dem til å si nei, så var du jo urimelig på «riktig» måte, selv om det er mye, mye bedre å bare si nei. Hva om de hadde sagt ja, og likevel unnlot å betale tilbake? 

Jeg er enig i at de burde finne andre måter å løse dette på. Hvis de har en million på vei innen kort tid, så burde det være en smal sak å fikse en avtale om finansiering. Jeg er også enig i at du burde lære deg å si nei. Det er enklere å si nei enn å lage masse unnskyldinger og greier, da ender man opp med å virke snål og sær istedenfor å bare virke bestemt. 

Skrevet
Iridium skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke så opptatt av at jeg setter meg i dårlig lys for dem egentlig. Det er ikke lenge siden jeg satt og pratet med de om hvor mye det stresser meg hver gang jeg får en melding av brødrene mine om å låne penger, så gjør de det selv.

Og hvorfor ikke bare si nei i stedet for? Er da mye verre å kreve 30 000 kr i rente enn å si nei.

Det er forskjell på å låne penger og betale tilbake enn å låne penger (som jeg regner med moren din hadde gjort, er det en minste tvil, så klart man ikke låner bort) og ikke betale tilbake som brødrene dine gjør. 

Anonymkode: 5cf8b...216

Skrevet
Iridium skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke konfliktsky i det hele tatt egentlig -noe som er et større problem enn man skulle tro.

Jeg og mamma har aldri hatt et godt forhold og hun har historie med pengeproblemer, så penger og lønn er det pappa som tar seg av.

Saken hadde nok vært annerledes om vi hadde hatt et bedre forhold.

Nå kommer det mer og mer opplysninger, hvorfor ikke skrive dette i HI i stedet for å komme med små drypp utover i tråden? 

• Nyttig 1
Skrevet

Merkelig å svare at du skal ha 30 000 kr i rente. Merkelig at voksne folk spør om å låne så mye penger av datteren sin fordi de ikke kan vente 2 uker med å kjøpe campingvogn. Ville bare sagt nei til å låne dem penger

Anonymkode: 32cc5...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå kommer det mer og mer opplysninger, hvorfor ikke skrive dette i HI i stedet for å komme med små drypp utover i tråden? 

Følte ikke at det var relevant egentlig, siden pappa tar av seg alt det økonomiske. For meg handler det nok mest om hvor lett det var for henne å sende meg den meldingen

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Merkelig å svare at du skal ha 30 000 kr i rente. Merkelig at voksne folk spør om å låne så mye penger av datteren sin fordi de ikke kan vente 2 uker med å kjøpe campingvogn. Ville bare sagt nei til å låne dem penger

Anonymkode: 32cc5...3fc

❤️

Endret av Iridium
Skrevet

Å låne fra familie/slekt har forsuret mange nære forhold. Bør unngås om det ikke er livsnødvendig, noe campingvogn sjelden er. Hvis din mor visste at du ikke har fått tilbake lånet fra brødrene så er det enda rarere at hun spør. At barn låner eller støttes fra foreldre er en ting. Det er ganske vanlig for "barn" under 25-30. Men omvendt, foreldre støttes av barn er ganske sært i Norge hvis barna ikke er ganske rike og selv synes de må dele.

Ordtak fra langtvekkistan:

"Når far gir penger til sønn så smiler begge.
Når sønn gir penger til far så gråter begge."

Anonymkode: f9bff...8a0

Skrevet

Jeg synes heller du bare burde si NEI til både brødre og mødre. 

Skrevet (endret)
Ananas. skrev (5 timer siden):

Men hvis målet var å få dem til å si nei, så var du jo urimelig på «riktig» måte, selv om det er mye, mye bedre å bare si nei. Hva om de hadde sagt ja, og likevel unnlot å betale tilbake? 

Jeg er enig i at de burde finne andre måter å løse dette på. Hvis de har en million på vei innen kort tid, så burde det være en smal sak å fikse en avtale om finansiering. Jeg er også enig i at du burde lære deg å si nei. Det er enklere å si nei enn å lage masse unnskyldinger og greier, da ender man opp med å virke snål og sær istedenfor å bare virke bestemt. 

❤️

Endret av Iridium
Skrevet
Iridium skrev (43 minutter siden):

Det er ekstremt vanskelig for meg å bare si nei, så da ville jeg heller gi dem en mulighet til å si nei til meg i stedet

Dette virker jo bare umodent!

Jeg hadde aldri lånt bort så mye penger, ikke til noen. Men jeg hadde jo ikke svart på denne måten. 

Anonymkode: 3be36...734

Skrevet

Du er litt urimelig, men det er moren din også, som ikke kan vente i 2 uker. Fin øvelse på å si nei!

Anonymkode: 4701b...f35

Skrevet (endret)
Ananas. skrev (5 timer siden):

❤️

Endret av Iridium
Skrevet

Dette synes jeg var rart. Mine foreldre kjøpte en bolig før de solgte den gamle og den nye kostet en god del mer. Jeg hadde disse pengene på konto og tilbød meg å låne de til dem. Slik at de skulle slippe oppta lån grunnet mellomfinansiering og med takst osv. De har aldri lånt penger og jeg hjalp de mer enn gjerne. Det var over noen måneder for det skulle pusses opp både den nye og gamle og flyttes før salg av gamle. Dette gjorde jeg mer enn gjerne og ville ikke ha renter heller. Mine gode foreldre skulle slippe å tenke på lån. Pengene kom tilbake så fort de solgte.

Samme gjorde både de og meg da et søsken trengte mellomfinansiering på samme måte. De kjøpte og pusset opp nye før de solgte den gamle. Mine foreldre og jeg hadde tilsammen disse pengene og lånte de bort med letthet. Her også kom pengene tilbake så fort de solgte.

Er ikke alle søsken jeg hadde turt å gjøre dette med - men mine foreldre og ene søsken ble det gjort med glede.

Anonymkode: a20bd...1a8

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det er smålig å ta renter i denne situasjonen, men jeg synes egentlig det er verre av foreldrene som vil låne så mye penger av en datter for å kjøpe noe så uviktig som en campingvogn.

Hvorfor kan de ikke vente med kjøpet til de har penger på konto, ev. spørre banken?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette virker jo bare umodent!

Jeg hadde aldri lånt bort så mye penger, ikke til noen. Men jeg hadde jo ikke svart på denne måten. 

Anonymkode: 3be36...734

Kan forstå at det ser sånn ut i HI, men selv mener jeg at til vanlig ikke er veldig umoden.

Skrevet

Urimelig og grisk.

• Liker 1
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)

Ja, dette er noe av det mest urimelige jeg har lest på lenge. 

Èn ting er å kreve renter, men 30 000,- for 2 uker? Det hører ikke hjemme noensteds.
Vi snakker om en rentesats på 288%! 

Med en normal innskuddrente på 5% så burde du kreve 520,- for 2 uker.... Et beløp du også må skatte av...

Så da kunne du likegreit latt være å kreve renter, og heller betegnet det som goodwill siden det er foreldrene dine som låner pengene. Det er da ikke hvem som helst, og de har nok hatt sine utgifter oppigjennom årene pga deg.

Endret av Bombasi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...