AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #21 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (Akkurat nå): Det er ekstremt vanskelig for meg å bare si nei, så da ville jeg heller gi dem en mulighet til å si nei til meg i stedet Du setter jo deg selv i et dårlig lys i stedet for. Neste ukes lekse, beklager, jeg må si nei. Si dette til deg selv fem ganger daglig. Så plutselig klarer du det til andre også. Anonymkode: 5cf8b...216 5
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #22 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke heller ordne et skikkelig lånedokument, signert av vitner? 30.000 i renter på to uker er jo vanvittig. Ikke lån bort penger til søsken uten skriftlig avtale heller. Anonymkode: 27a2d...e85 Er ferdig med å låne bort punktum egentlig. Hvis jeg sier ja én gang så fortsetter de å spørre. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #23 Skrevet 23. februar 2024 290% må vel kalles ågerrente. Si heller et klart nei. Anonymkode: 5395d...5b1 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #24 Skrevet 23. februar 2024 Spørsmålet er har du lånt av dem? Fått ting gratis som dem ikke krever noe for feks? 30 000 for 14 dager er smålig. Renter overhode er smålig med mindre dem ikke skylder deg mye, eller stadig låner og bruker lang tid og betale tilbake. Men dem søskene dine kan du si nei til, synes ikke foreldre og søsken er helt likestilt. Men er jo mye som spiller inn her, men i utganspunktet er det smålig og forvente 30 000, hadde trekt det fra fremtidig arv om en av mine hadde gjort det. Anonymkode: aebc2...22c 2
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #25 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du setter jo deg selv i et dårlig lys i stedet for. Neste ukes lekse, beklager, jeg må si nei. Si dette til deg selv fem ganger daglig. Så plutselig klarer du det til andre også. Anonymkode: 5cf8b...216 Jeg er ikke så opptatt av at jeg setter meg i dårlig lys for dem egentlig. Det er ikke lenge siden jeg satt og pratet med de om hvor mye det stresser meg hver gang jeg får en melding av brødrene mine om å låne penger, så gjør de det selv. 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #26 Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spørsmålet er har du lånt av dem? Fått ting gratis som dem ikke krever noe for feks? 30 000 for 14 dager er smålig. Renter overhode er smålig med mindre dem ikke skylder deg mye, eller stadig låner og bruker lang tid og betale tilbake. Men dem søskene dine kan du si nei til, synes ikke foreldre og søsken er helt likestilt. Men er jo mye som spiller inn her, men i utganspunktet er det smålig og forvente 30 000, hadde trekt det fra fremtidig arv om en av mine hadde gjort det. Anonymkode: aebc2...22c ❤️ Endret 23. februar 2024 av Iridium
Maskinfører Skrevet 23. februar 2024 #27 Skrevet 23. februar 2024 Ja det er urimelig hadde du spurt mor og far om 270 000,- ville de krevd rente ? tygg litt på det 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #28 Skrevet 23. februar 2024 2 minutter siden, Iridium said: Jeg er ikke så opptatt av at jeg setter meg i dårlig lys for dem egentlig. Det er ikke lenge siden jeg satt og pratet med de om hvor mye det stresser meg hver gang jeg får en melding av brødrene mine om å låne penger, så gjør de det selv. Hvorfor klarer du ikke å si nei hvis du ikke er redd for å bli mislikt..? Anonymkode: 8ce9f...901 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #29 Skrevet 23. februar 2024 Alt for stor risiko å låne bort et så stort beløp, uansett rente. Anonymkode: 3ad45...f82
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #30 Skrevet 23. februar 2024 tussi84 skrev (15 minutter siden): Jeg tenker at man burde vente med å kjøpe noe sånt til man har pengene, og at det er frekt å spørre andre om å låne en slik sum på forskudd. Hadde vært anderledes om det var snakk om en tusenlapp til noe viktig. Camping vogna får vente til hun har fått pengene Ville tro om det ikke sto mange intreserte som ønsker og kjøpe vogna her og nå, aå tror jeg ikke det er noe problem og holde av en vogn i 14 dager, er det virkelig så stor rift om en vogn til såpass mye? Ellers finner dem vel noe annet om det absolutt ikke går an og vente i 14 dager Anonymkode: aebc2...22c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #31 Skrevet 23. februar 2024 Er du helt skrullete? Anonymkode: d9d47...fcf 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #32 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri lånt noe av dem og flyttet ut da jeg var 16 år. Fikk billappen av mamma og pappa, men det er det. Kan være 30 000 var litt væl, men jeg satt i sofaen og stresset over hva jeg skulle svare. Si nei enkelt og greit, var mere det med rentene. Men ingen behøver og låne bort en såpass stor sum, man tar en kjempestor risiko. Ikke var lånebank for alle. Er helt sikker på at den vogna er det mest sannylig om 14 dagers tid, og kan dem bevise at pengene er på vei, så vil dem vel holde av i 14 dagers tid Anonymkode: aebc2...22c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #33 Skrevet 23. februar 2024 Det høres litt rart ut... Men samtidig; hvilke foreldre låner penger av ungene sine? Hvis det brenner, ja da forstår jeg det. Men hvorfor ikke vente til de får arv, og deretter kjøpe campingvogn? Jeg har lånt til unger, gitt til unger, men jeg hadde ikke spurt dem etter penger. Så... Anonymkode: c54f9...247 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #34 Skrevet 23. februar 2024 Hvis TS hadde lånt ut 270 000 og foreldrene hadde forulykket i mellomtiden, hadde to tredjedeler av pengene gått til de gniene brødrene. Man bør aldri låne bort sånne summer privat, sånt har man forbrukslån til. Anonymkode: 3ad45...f82 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #35 Skrevet 23. februar 2024 30 000 i renter på 2 uker? Er du en lånehai 😅 Si nei heller. Anonymkode: 47857...561 1
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #36 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor klarer du ikke å si nei hvis du ikke er redd for å bli mislikt..? Anonymkode: 8ce9f...901 Fordi jeg føler at hvis jeg ikke låner bort penger når familie spør så kan jeg eventuelt gjøre det vanskeligere for dem. Min mor og jeg har allerede et noe turbulent forhold fra før av så vi har hatt nok av våre krangler opp gjennom
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #37 Skrevet 23. februar 2024 Ville du fått de pengene til å vokse så mye i verdi på 2 uker? Hvis ja, er det OK med renter. Hvis nei, er det smålig. Anonymkode: aab64...363
Iridium Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #38 Skrevet 23. februar 2024 Jeg innser nå at 30k var veldig mye og at jeg burde lære meg å si nei i stedet. Det er nok litt væl mye følelser i spill hos meg når jeg får disse spørsmålene og føler meg alltid utnyttet på en måte. Det handlet ikke om pengene, men at jeg ikke ønsket å låne bort så mye penger og følte at det var rart å bare sende en melding på Messenger som om det var så lett å bare gjøre. Nyttårsforsett får være å bli flinkere å si nei😅 2 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #39 Skrevet 23. februar 2024 Iridium skrev (22 minutter siden): Oi, noe overrasket over hvor smålig jeg er, men det bunner nok i at jeg ikke ønsker å låne bort så mye penger. Nå har alle i familien min spurt meg om å låne penger og det har ikke gått så bra hittil. Min tanke var at dette ikke er noe de MÅ ha nå, så hvis det er så viktig for dem så burde jeg få noe for å låne bort så mye penger. 270 000 kr er ikke småpenger i mine øyne. Jeg drar inn brørene mine fordi de er veldig klar over hvor mye det stresser meg at jeg blir spurt om å låne penger hele tiden fordi jeg ikke har hjerte til å si nei. Da hun svarte «Det er greit det» så ble jeg i grunn bare lettet over at hun ikke ville låne allikevel. Jeg synes jo også det er rart at man tar så lett på å spørre dattera si om 270 000 kr. Enig i det siste her. Foreldre skal aldri låne penger av sine barn. Men du bør lære deg å si nei til å låne folk penger. Det kommer sjelden noe godt ut av pengelån mellom familie og venner. Anonymkode: 0d038...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #40 Skrevet 23. februar 2024 Hadde min mamma spurt om et slikt lån hadde hun selvfølgelig fått låne, og det uten renter. Men nå har jeg et veldig godt forhold til mamma, så det hadde aldri falt meg inn å ta renter på noe slikt. Jeg synes virkelig du er smålig og konfliktsky. Er jo mye bedre å være ærlig. Men du har kanskje ikke det beste forholdet til til mor? Anonymkode: c90b5...a49 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå