Gå til innhold

Er det upassende at min 2018 gutt blir med i damegarderobe fra høsten av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er han gammel nok til å følge lette beskjeder og å kle av og på seg selv. Da er han for gammel for damegarderoben. 
Burde kanskje lære sønnen din litt selvstendighet og hvordan han skal løse problemer. Du kan kanskje være litt løsningsorientert du også. 

Første gang så blir du med inn å vise han låsing av skap og lar han prøve det foran deg. Barn lærer best av og se og å gjøre det selv, og ikke å bli forklart og fortalt. 

Du kan stå utenfor herregarderoben de første minuttene og be han om å komme ut til deg, dersom han blir redd og usikker. Så kan han vente på andre siden til du er ferdig. 
Du kan lage en avtale om at han kan komme inn til damegarderoben til nød hvis han blir redd og veldig usikker. Slik at du får pratet med han til han roer seg og kan gå tilbake til sin egen garderobe. 

Altså, løsninger, de finnes, hvis du bare tenker deg litt om. 

Skulle tro du sender han til svømmehallen helt mutters alene. Du er bare i rommet rett ved siden av, slapp av. 

Anonymkode: 512aa...aa6

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den grensen som svømmehallen setter. Ofte er det 6 år.

Anonymkode: 80ef2...3f4

Ja, jeg har lest her at noen har 6-årsgrense. Men det er jo også steder som har 8- eller 9-årsgrense. Nå har jeg ikke sjekket om de har grense her, men jeg tviler på det. 

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke noe problem her. De har da sett hverandre nakne før i barnehagen. 

Anonymkode: 57ca4...997

Gikk de i nudist barnehage?

Anonymkode: 84e63...301

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har lest her at noen har 6-årsgrense. Men det er jo også steder som har 8- eller 9-årsgrense. Nå har jeg ikke sjekket om de har grense her, men jeg tviler på det. 

Anonymkode: 57ca4...997

Så lenge man følger reglene tenker jeg det er ok. Men forstår ikke hvorfor ikke TS og sønnen kan øve på skapene og rutiner i garderoben frem til sommeren så han er klar til å skifte alene.

Anonymkode: 80ef2...3f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gikk de i nudist barnehage?

Anonymkode: 84e63...301

Tror det ja, i hvert fall delvis. 😆 Døra på gløtt mens de gikk på do, og de skiftet fra truse til badebukse før bading i plaskebasseng og vannspreder. De har bare en garderobe her, sånn grovgarderobe med yttertøy så de har sett hverandre nakne ja. Vet ikke hvordan andre gjør det, de går sikkert en og en på do?

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge man følger reglene tenker jeg det er ok. Men forstår ikke hvorfor ikke TS og sønnen kan øve på skapene og rutiner i garderoben frem til sommeren så han er klar til å skifte alene.

Anonymkode: 80ef2...3f4

Ja, det er jeg enig i. God tid til å trene før sommeren. (Det skrev jeg også aller først i tråden)

Anonymkode: 57ca4...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Be han pakke tingene sine i en veske/pose og ta med ut i svømmehallen. Så møter du ham der og bærer det inn i ditt skap. En gutt over barnehage-alder har ingenting i en kvinbegarderobe å gjøre.

Anonymkode: 9b1de...c49

Ikke der aldersgrensen er 9 år heller? Trumfer din mening alltid alt i alle sammenhenger? Må bli slitsomt hvis du møter andre som bare vet at de alltid har rett?

Anonymkode: 6bbbb...6f1

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn med autisme på 10 år går i garderoben med meg (motsatt kjønn). Kommunen her mener det er helt greit fremfor å innvilge støttekontakt 😳🙄

Anonymkode: 7047b...df5

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo akkurat vært en tråd om dette. Folk ser ut til å være uenige om emnet, og det har nok å gjøre med at vi er oss selv nærmest. Du leste en tråd om ei jente som fikk ekle kommentarer i garderoben, men tenkte mest på din egen sønn og om han er velkommen i jentegarderoben. Sånn er mange mennesker...

 

Tenker at dere må forholde dere til reglene i deres aktuelle svømmehall. Om aldersgrensa er veldig høy (8-9 år) så er sjansen god for at din sønns tilstedeværelse etterhvert (uansett hvor grei og høflig han er) vil være belastende for jentene der inne. Da får du vurdere selv hva som føles riktig for deg.

Om det ikke er en aldersgrense kan han vel være helt til det er du som trenger hjelp i garderoben. Godt med emosjonell støtte fra mamma. 

Anonymkode: 1efee...929

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 6-7åring bør være i stand til å kle av og på seg selv, dusje og ta på seg badetøy på egen hånd. Barn vil jo lære, så fatter ikke helt hvorfor så mange tydeligvis mener at barn IKKE skal lære slike basale ferdigheter egentlig lenge før de er 7 år! 

For de fleste barn er det å begynne på skolen også en stor og viktig overgang. Når man starter skolen er man - i egne øyne - MYE større enn de som fortsatt går i barnehagen. Dermed blir det også viktigere for barna at de ikke lenger deler garderober, at det er et skille også der ifht de som fortsatt går i barnehagen. 

Jentenes opplevelse i denne typen situasjoner teller også, som en annen skrev, hvorfor skal hensynet til den ene trumfe hensynet til de mange. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes gutte din at det er greit å vise seg naken for jenter? Eller må han, siden mor synes det er mest praktisk sånn? 
 

Husker godt når mor ville jeg skulle gå i kun bikinitruse på stranden, og jeg blånektet! Det var helt uaktuelt! Da var jeg vel 5-6 år. 
 

Kropp skal alltid være naturlig, og ikke flaut eller ekkelt. Men kropp er også privat, og det må også respekteres!

Anonymkode: 402b8...dfd

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo et rent voksenskapt problem. Prepubertale barn tenker ikke slik. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

Ikke vær naiv. Jeg vet om en gutt som utførte oralsex på en jevngammel venninne da de begge var 4 år fordi hun hadde sett foreldrene sine gjøre det. 
 

Anonymkode: b0967...d97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke der aldersgrensen er 9 år heller? Trumfer din mening alltid alt i alle sammenhenger? Må bli slitsomt hvis du møter andre som bare vet at de alltid har rett?

Anonymkode: 6bbbb...6f1

jeg synes faktisk ikke at en 9-åring har noe i damegarderoben å gjøre, selv om aldersgrensen lokalt er satt til 9. Det er ikke et påbud liksom, det går an å tenke selv.

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et barn som begynner på skolen bør i høy grad være i stand til å både kle på seg selv og ta en dusj alene. Det vil ikke være folk i garderoben på skolen får å hjelpe han.

Anonymkode: 7f99b...026

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser noen tråder her om mange som syns det er upassende at gutter over barnehage alder er i garderoben med mamman sin.

min eldste er født i 2018 og starter på skolen til høsten . Er det da forventet av samfunnet at han skal kunne klare seg helt selv i guttegarderoben? Svømmehallen her jeg bor har et komplisert låsesystem på skapene. Man må holde skapet igjen og så dytte armbåndet mot en sensor. Bare det tror jeg blir for vanskelig for han. 
Selvom han kan kle av og på seg selv blir han lei seg om han setter seg fast i noe. Sender jeg han alene og han ikke klarer noe er det ingen som kan hjelpe han eller trøster han om noe blir skummelt/vanskelig å få til . 

han er en høffelig gutt på rundt 117 cm. Glaner aldri på noen og kommenterer aldri noen sin kropp eller hvordan de der ut . Er det fortsatt upassende at han blir med meg i garderoben? 

Anonymkode: 579cc...d5f

Han skal i sin egen garderobe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være ubehagelig for en jente på seks år å møte på en naken gutt i klassen mens det går greit for en jente på fem år å møte på en naken gutt fra barnehage-avdelingen i damegarderoben? Hva er det som skjer ved skolestart som gjør det ekkelt for jentene?

Anonymkode: 57ca4...997

Ja... og det finnes ikke ubehagelig for guttene?

Skal vi være helt ærlige så vil nok det være jentene som kan gjøre det ubehagelig for gutten med erting etter å ha møtt han i jentegarderoben enn motsatt. Jenter er langt verre på baksnakking og mobbing enn gutter.

En førsteklassing kan være 6 år og 8 mnd, men også 5 år og 8 mnd. Det ene året utgjør mye og da spesielt på gutter. Enkelte er langt fra klare til å klare seg alene i garderoben på den alderen. En kan ikke ekskludere en hel gruppe fra svømming fordi de har "feil" forelder med seg. Så lenge de oppfører seg så kan de være med.

Eldste var med i garderoben til han var 7-8 år viss jeg var alene med dem. Yngste var med meg i garderoben til han var 5 år... da var han stor nok til at eldre brødre kunne ta ansvar for han i garderoben. 

Anonymkode: 116f8...b8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men synes gutte din at det er greit å vise seg naken for jenter? Eller må han, siden mor synes det er mest praktisk sånn? 
 

Husker godt når mor ville jeg skulle gå i kun bikinitruse på stranden, og jeg blånektet! Det var helt uaktuelt! Da var jeg vel 5-6 år. 
 

Kropp skal alltid være naturlig, og ikke flaut eller ekkelt. Men kropp er også privat, og det må også respekteres!

Anonymkode: 402b8...dfd

det husker jeg og med uvilje - at mine foreldre insisterte på at jeg bare skulle bruke bikinitrusa og ikke overdelen. Det var den sommeren jeg var 7, og jeg hatet det. Jeg er vokst opp i en familie der mine foreldre gikk nakne rundt i huset, og badet sammen med åpen dør, og etterhvert ble de nudister. Ok, naturlig for dem, og det har jeg ingen problemer med.  Men jeg er et individ, og jeg har andre grenser. Vi må respektere at hvert individ har et eget forhold til dette, og da kan vi ikke bagatellisere hvordan det er for de jevnaldrende jentene i garderoben, selv om det finnes voksne folk som har et avslappet forhold til kropp. Det er jo helt irrelevant, og jeg er helt enig i det siste du skriver.

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser noen tråder her om mange som syns det er upassende at gutter over barnehage alder er i garderoben med mamman sin.

min eldste er født i 2018 og starter på skolen til høsten . Er det da forventet av samfunnet at han skal kunne klare seg helt selv i guttegarderoben? Svømmehallen her jeg bor har et komplisert låsesystem på skapene. Man må holde skapet igjen og så dytte armbåndet mot en sensor. Bare det tror jeg blir for vanskelig for han. 
Selvom han kan kle av og på seg selv blir han lei seg om han setter seg fast i noe. Sender jeg han alene og han ikke klarer noe er det ingen som kan hjelpe han eller trøster han om noe blir skummelt/vanskelig å få til . 

han er en høffelig gutt på rundt 117 cm. Glaner aldri på noen og kommenterer aldri noen sin kropp eller hvordan de der ut . Er det fortsatt upassende at han blir med meg i garderoben? 

Anonymkode: 579cc...d5f

1: Han trenger ikke låse skapet. Her skaper du et problem selv. Min 5 åring låser aldri skapet selv når hun er med pappan på svømmehallen. Ingen stjeler buksa og sokkene liksom. Hun går i damegarderoben for hun synes det er ekkelt å se gutte tisser «dangle». Hennes ord. 
2: Allier deg med mannelig ansatt første gangen, som kan bli med guttungen å vise. 
3: Slutt å baby en snart skolegutt. 

Anonymkode: 23f60...b8a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Et barn som begynner på skolen bør i høy grad være i stand til å både kle på seg selv og ta en dusj alene. Det vil ikke være folk i garderoben på skolen får å hjelpe han.

Anonymkode: 7f99b...026

Tror nok at de har med seg en voksen når de begynner med bading på skolen? Søsteren min er lærer, og på skolen "hennes" har de det i hvert fall, og på min datters skole har de den ordningen også. De får med seg en lærer eller assistent i garderoben. De må jo vaske seg og skifte klær selv så klart, men om det skulle oppstå et problem med et skap f.eks så får de jo hjelp. (Har ikke skap her da, men med tanke på skapene ts nevnte.) De følges også mellom skole og svømmehall  og ned til buss/sfo etterpå her hvor vi bor. Andre klasse. 

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

dette er det fjerneste jeg har lest på internett idag.

Selvfølgelig tenker prepubertale barn slik. De er jo livredde det motsatte kjønn. Har du aldri hørt begrepene guttelus og jentelus?

Anonymkode: 63d90...922

Du mener begrepene guttelus og jentelus ikke er sosialt skapt? Det er det rareste jeg har lest på KG. Dette er lært adferd.

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...