Gå til innhold

Er det upassende at min 2018 gutt blir med i damegarderobe fra høsten av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke noe problem her. De har da sett hverandre nakne før i barnehagen. 

Anonymkode: 57ca4...997

Det er ikke opp til deg å vurdere om det er greit eller ikke. Garderobene er kjønnsdelt, vis respekt for det!

Anonymkode: 402b8...dfd

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke opp til deg å vurdere om det er greit eller ikke. Garderobene er kjønnsdelt, vis respekt for det!

Anonymkode: 402b8...dfd 

Mange svømmehaller opererer med aldersgrense. Hvis det er tillatt å ta med en seksåring der ts bor, så må hun så klart få lov til det.

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg grensen om 6 år er noe lavt. Kan ikke huske at det var noen problem om man møtte barn av det motsatte kjønn i garderoben da jeg var liten. Det var naturlig og noe man ikke snakket om. Dette er snakk om 90 tallet, og kropp var flaut da også. Hvorfor er dette så mer ille nå enn før?

Syns at de stedene som opererer med 7 eller 8 årsgrense er mye mer fornuftig.

Enn må ha i betraktning at barn er født forskjellig tid på året. Det er en vesentlig forskjell på en som har bursdag tidlig på året og sent på året i modenhet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke opp til deg å vurdere om det er greit eller ikke. Garderobene er kjønnsdelt, vis respekt for det!

Anonymkode: 402b8...dfd

Uansett så spurte ts hva folk tenker og min mening er at det ikke er et problem. 

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ugreit! 
For det første kan dere møte på jenter fra skolen hans, for det andre så er han stor nok til både og observere, huske og fortelle om ting han ser. 
 

Jeg blir stadig overrasket over garderobe observasjoner guttene mine gjør seg! Vi voksne tror de ikke får med seg ting, eller bryr seg, men det gjør de altså. 
 

La faren ta ungen til svømmehallen, eller hold dere hjemme. Gitt at han ikke klarer seg selv da.

Anonymkode: 402b8...dfd

Ja, og så? 
Kropp er naturlig. 

Anonymkode: f3da3...5c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med pappa i herregarderoben til jeg var åtte år tror jeg. Handler litt om at jeg var ei vimsete jente og trengte hjelp til hårvask osv. men dette var 1996 da. Kanskje andre regler nå?

Anonymkode: f749f...b58

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo vanlig med smågutter i damegarderoben. Hvor synes du grensa går da, 4 år, 5 år?

Anonymkode: 57ca4...997

Skolestart er en vanlig og fornuftig grense.

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi jentene i klassen hans ikke nødvendigvis har lyst til å møte han i garderoben og det må de få lov å slippe!

Anonymkode: f24f8...023

Dette er jo et rent voksenskapt problem. Prepubertale barn tenker ikke slik. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (10 minutter siden):

Personlig syns jeg grensen om 6 år er noe lavt. Kan ikke huske at det var noen problem om man møtte barn av det motsatte kjønn i garderoben da jeg var liten. Det var naturlig og noe man ikke snakket om. Dette er snakk om 90 tallet, og kropp var flaut da også. Hvorfor er dette så mer ille nå enn før?

Syns at de stedene som opererer med 7 eller 8 årsgrense er mye mer fornuftig.

Enn må ha i betraktning at barn er født forskjellig tid på året. Det er en vesentlig forskjell på en som har bursdag tidlig på året og sent på året i modenhet. 

Jeg mistenker at regelen alltid har vært 1. klasse, og så ble ikke den regelen endret da 6 åringene begynte på skolen, dermed må enda mindre barn greie seg selv. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er upassende. Du har god tid til å lære sønnen din å låse skapdøren. En 6 åring greier det fint så lenge han får det forklart. 
Å dusje og skifte klær regner jeg med du allerede har lært han. Greier han ikke skylde av all sjampoen så dusjer han en ekstra gang når dere kommer hjem. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 04d76...697

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på han en kjole før dere går, så er det helt greit. 

Anonymkode: f8ea8...d97

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det går greit en liten stund til, kanskje ut 1.klasse. Det er litt avhengig av im han er med på et lokalt svømmekurs eller om det er vanlig publikumsbading (da synes jeg de kan være med inn i garderoben lenger. Det er også mindre sannsynlig å møte barn de kjenner der) Men jeg husker mine døtre en stund mens de var 6-7 år syntes det var ubehagelig at gutter på deres alder var med inn i damegarderoben. Selv om han ikke ser på andre så kan det etterhvert oppfattes litt ubehagelig for jenter på samme alder. 

Jeg ville brukt tiden på å øve på selvstendighet i garderoben. Min sønn var alene i garderoben fra han begynte på skolen (dersom jeg fulgte han). Jeg avtalte med han at han ikke skulle bruke skapene, men heller legge klærne et annet sted. Det var en gang det ikke gikk like bra. Da fant han ikke igjen klærne sine (noen hadde flyttet de)- og han fant heller ikke håndkleet sitt. Da kom han ut i gangen hvor han visste jeg var og gråt. Da måtte jeg finne en mann og be han om hjelp. Ellers har det gått fint. 
 

Vi har et sjøbad hvor vi bor. Det hender vi går og bader på kvelden der. Der er det mange voksne menn, og få barn, og jeg må innrømme at jeg er mer redd for overhrep der. Da skifter han utenfor (går ikke via garderoben) og dusjer i en utedusj med badebuksen på, selv nå- når han er 9 år. 

 

Anonymkode: 26eff...587

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt greit, men benytt anledningen på å øve på å klare seg selv!

Vi må ikke gjøre kropp flaut! Har vi voksne et naturlig og avslappet forhold til kropp så får forhåpentligvis barna det og. De må lære at vi alle har ulike kropper og at det et flott! 

 

Anonymkode: 116f8...b8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (15 minutter siden):

Skolestart er en vanlig og fornuftig grense.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være ubehagelig for en jente på seks år å møte på en naken gutt i klassen mens det går greit for en jente på fem år å møte på en naken gutt fra barnehage-avdelingen i damegarderoben? Hva er det som skjer ved skolestart som gjør det ekkelt for jentene?

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forventet at han har en far som hjelper ham i herregarderoben. Ellers må han vente til han er gammel nok, eller dere dra til steder som har andre garderobeløsninger. Selvfølgelig.

Anonymkode: 0139e...4d6

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er greit. Det handler ikke om hvor høy han er eller hvorvidt han kommenterer andre eller ikke, det handler om at de jevngamle (og for den saks skyld eldre) jentene som bruker garderoben skal slippe å måtte forholde seg til gutter der. Hensynet til de mange trumfer hensynet til den ene her.

Men de er jo 6 år? Er det så farlig da? 

Samtidig er der jo plenty av tid til å øve på garderobeskapene (og alt annet man må huske i garderoben) sammen med deg gjennom våren og sommeren. Sånn at han har kontroll til høsten hvis det er ønskelig at han skal i egen garderobe fra da…

Anonymkode: 7b09c...bb3

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være ubehagelig for en jente på seks år å møte på en naken gutt i klassen mens det går greit for en jente på fem år å møte på en naken gutt fra barnehage-avdelingen i damegarderoben? Hva er det som skjer ved skolestart som gjør det ekkelt for jentene?

Anonymkode: 57ca4...997

Erting! Gutter i klassen og på skolen er noe annet enn gutter i barnehagen. Miljøet barna i mellom er dårligere, antall barn på skolen er jo noe helt annet, man kjenner jo bare en brøkdel av de andre, på vår aks var det 150 barn, i vår barnehage var de 24, hvorav 12 på storebarnsavdeling. Det er ikke sammenlignbart. Barna er mye eldre. 

Anonymkode: 0139e...4d6

  • Liker 10
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg var med pappa i herregarderoben til jeg var åtte år tror jeg. Handler litt om at jeg var ei vimsete jente og trengte hjelp til hårvask osv. men dette var 1996 da. Kanskje andre regler nå?

Anonymkode: f749f...b58

Samme her. Kan ikke huske at det var noe aldersgrense for det heller. Men at det på et tidspunkt ble naturlig for meg å gå alene i damegarderoben alene istedenfor å være med pappa og broren min.

Man trenger vel ikke regler for alt her i verden. Mye løser seg av seg selv…

Anonymkode: 7b09c...bb3

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forventet at han har en far som hjelper ham i herregarderoben. Ellers må han vente til han er gammel nok, eller dere dra til steder som har andre garderobeløsninger. Selvfølgelig.

Anonymkode: 0139e...4d6

Hvorfor tror du det? Vi har vært på svømmekurs og det var gutter som går i andre klasse med i damegarderoben. Jeg ble noe overrasket over at de som er så store ikke går i riktig garderobe, men jeg ser heller ikke at det skal være et stort problem. Jeg spurte jo ikke mødrene hvorfor, men det virket som de har en annenhver gang-ording, som ellers er vanlig å ha på fritidsaktiviteter.

Jeg kan legge til at jeg er alenemor. Nå er jeg heldig og har jente, men hvis jeg hadde fått gutt måtte jeg ha tatt med henne selv på bading, for både onkel og bestefar nekter bassengbading. 

Anonymkode: 57ca4...997

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leser noen tråder her om mange som syns det er upassende at gutter over barnehage alder er i garderoben med mamman sin.

min eldste er født i 2018 og starter på skolen til høsten . Er det da forventet av samfunnet at han skal kunne klare seg helt selv i guttegarderoben? Svømmehallen her jeg bor har et komplisert låsesystem på skapene. Man må holde skapet igjen og så dytte armbåndet mot en sensor. Bare det tror jeg blir for vanskelig for han. 
Selvom han kan kle av og på seg selv blir han lei seg om han setter seg fast i noe. Sender jeg han alene og han ikke klarer noe er det ingen som kan hjelpe han eller trøster han om noe blir skummelt/vanskelig å få til . 

han er en høffelig gutt på rundt 117 cm. Glaner aldri på noen og kommenterer aldri noen sin kropp eller hvordan de der ut . Er det fortsatt upassende at han blir med meg i garderoben? 

Anonymkode: 579cc...d5f

Det er ikke upassende. Han er bare seks år

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...