Gå til innhold

Er det upassende at min 2018 gutt blir med i damegarderobe fra høsten av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (1 time siden):

Det handler ikke bare om å klare å kle av og på seg selv, men også om å mestre garderobeskapene og at de kan bli utsatt for ekle folk i garderoben.

 

Å mestre garderobeskapene kan man øve på. Ekle folk? Er det flere av de i herregarderoben på en dag med familiesvømming enn det er andre steder og til andre tider? Og bør man ikke også lære sine barn at ikke alle mennesker er hyggelige og greie?

Mestring, på alle nivåer, er det man skal og bør lære barna sine. Ikke at verden er et livsfarlig sted, du klarer deg ikke alene….. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Å hjelp jeg husker de badehettene, som jeg slet. Glad det ikke er krav om det her. 

Anonymkode: 57ca4...997

Skal ærlig innrømme at jeg er glad for at vi får lov til å sende henne i både svømmehallen og på svømming på skolen med en vanntett badehette, fremfor at hun må vaske håret før og etter svømming (ja, vi har sjekket at hun får lov, og så lenge badehetten er vanntett så slipper hun). Hun har nemlig sånn hår som blir veldig flokete ekstremt lett, selv om det bare er skulderlengde, og hun får fortsatt hjelp hjemme til å skylle balsamen ordentlig ut av håret, og til å tørke, gre og flette det. 

Det er påbudt med badehette, men den eldste vår har en stoffbadehette. Den er mer elastisk og enklere å få på, men ikke vanntett, så håret må vaskes før og etter svømming. 

Anonymkode: cdb95...f32

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvir vi er er det kjønnsdelte garderober fra barna er i skolealder. Synes det er en grei regel. Det handler ikke bare om hvordan din gutt er, men om alle de andre barna ser det. Vet at mine jenter har reagert på større gutter (7- 8 år kanskje) i garderoben. De syntes det var ukomfortabelt.

Også er det jo også dette med at man møter klassekamerater av motsatt kjønn i garderoben. Det er ikke sikkert din gutt kommenterer på jentene. Men hva synes du om at han får kommentarer om hvordan han ser ut naken på skolen dagen etter?

Jeg tenker at enten må faren følge ham eller så må han øve seg på å bruke garderoben alene. Mine jenter gjorde det fra 6 års alder når de var på svømmekurs med faren som følge. Det gikk helt fint.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsatt vondt i magen når jeg tenker på den gangen jeg plutselig måtte gå i damegarderoben alene. Hadde alltid gått med pappa. Jeg synes ikke det var rart å være i herregarderoben, men tenker nok det var noen eldre gutter som reagerte på det.

Jeg var veldig sjenert og forsiktig som barn, så å plutselig måtte klare meg selv var veldig skummelt. Vil anbefale å forberede gutten din og være sikker på at han får til låsen selv.

Anonymkode: 2d0bc...9ea

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt en voksen på mange bsrn 

Anonymkode: 47aa6...99b

En voksen er uendelig mye mer enn 0 voksne. Det er jo ikke det fysiske med av og påkledning en 6 åring trenger hjelp til, mer støtte og veiledning. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor? Klarer han ikke kle av og på seg selv?

Anonymkode: 2d2e9...593

Det er da ingen som har hevdet at av og påkledning er problemet. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette handler stort sett om mødre som ikke klarer tanken på at barna skal få til noe uten dem. 

Herregarderoben kryr ikke av jenter i skolealder. Hvorfor? Jo, fordi fedre ser set som et gode at barna blir mer selvstendige, ikke et traume som må utsettes i det lengste.

Anonymkode: 54b02...764

Du tar så grunnleggende feil. Herregarderoben kryr ikke av jenter fordi jenter på 6 år er 2 år foran jevnaldrende gutter (mentalt sett). Det er STOR forskjell (på gruppenivå) mellom jenter og gutter i den alderen. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke så mye mer enn det. 
Om han dusjer før de drar til hallen, og har badebuksen under buksen - så er det faktisk bare å kle av seg. Man trenger ikke låse inn tingene sine. 
 

Når man kommer tilbake, kan han tørke seg og kle på seg. Kan dusje skikkelig når han kommer hjem om han ikke klarer å dusje.

Altså - hva er det man skal bli så fryktelig lei seg for og trenge trøst for på den korte tiden? 
Her er det ypperlig mulighet for å lære barna litt selvstendighet.

Anonymkode: 2d2e9...593

Eh, jo det er det. Det er å finne et ledig skap i riktig høyde, huske å få med alle klærne inn i skapet, skru på dusjen og ikke den bryteren som styrer temperatur, vaske seg, få på badetøy på våt kropp, skru av igjen, huske håndkle, huske veien ut til bassenget (de kan ikke nødvendigvis lese skilt når de er 6 år). etc. etc. 
 

Døren ut til bassenget er for øvrig så tung at jeg på 62 kilo må legge hele min kroppstyngden mot for å få opp, men 6 åring på 22 kg har ikke sjans. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tar så grunnleggende feil. Herregarderoben kryr ikke av jenter fordi jenter på 6 år er 2 år foran jevnaldrende gutter (mentalt sett). Det er STOR forskjell (på gruppenivå) mellom jenter og gutter i den alderen. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

Om de er to år modnere mentalt (dette er nok en grov overdrivelse) må du da forstå at de synes det er ugreit med gutter i gatderoben øenge før gutten synes det er ugreit å være der!

Anonymkode: 54b02...764

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette argumentet øeser jeg stadig, og det gir ikke mening. Mot creepy mennesker er en 10-åring øike forsvarsløs som en 6-åring, så om det er slike situasjoner man er redd for må man jo få med mannlig følge fram til guttene er store. Og da spiller det jo liten rolle om man begynner ved 6 eller 7 år æ. Dermed er det like greit å sette grensa ved skolealder, rundt der begynner mange å utvikle sjenanse overfor det motsatte kjønn.

Anonymkode: 54b02...764

Nei, selvsagt er en 10 åring bedre rustet enn en 6 åring. For hvert år som går er man mindre påvirkbar og manipulerbar. Jo eldre jo bedre. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har svømmehallen regler på maks 6 år/1. klasse. Vi har helt siden vi begynte å gå i svømmehallen øvd på skapene. Vi har samme system som dere. De mestret det helt greit da de var 6 år, men selv jeg må krongle iblant med de skapene. Det er bare å prøve til det går, ellers er det alltid noen i garderoben man kan spørre. Det er også mulig å gå ut av garderoben, enten ved bassenget eller ved inngangen, og få hjelp på den måten. Vi lærte barna dette også fra tidlig av, nettopp fordi vi visste at det ville bli kinkig ifht garderoben etter fylte 6 år, da jeg ikke alltid er med dem i svømmehallen (har jenter). 

Du har god tid på å forberede ham, lær ham skapene og lær ham hvor han skal gå for å finne hjelp. Lær ham å spør om hjelp fra fremmede i garderoben, om det trengs. 

Anonymkode: 5556c...3c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om de er to år modnere mentalt (dette er nok en grov overdrivelse) må du da forstå at de synes det er ugreit med gutter i gatderoben øenge før gutten synes det er ugreit å være der!

Anonymkode: 54b02...764

Nei, det forstår jeg ikke. Det at jenter modnes tidligere enn gutter er jo et argument I MOT  at jenter seksualiseres av jevnaldrende gutter. Gutter på den alderen er ikke i nærheten av å se på jenter som seksuelle objekter. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det forstår jeg ikke. Det at jenter modnes tidligere enn gutter er jo et argument I MOT  at jenter seksualiseres av jevnaldrende gutter. Gutter på den alderen er ikke i nærheten av å se på jenter som seksuelle objekter. 

Anonymkode: 86ae8...4d1

Det handler om kroppslig sjenanse, ikke nødvendigvis seksualisering.

Og mener du at jentene plutselig er modne nok til å skulle se modenhetsforskjell mellom gutter og jenter og tillegge dette vekt, og deretter overstyre ubehaget de føler når skolegutter ser dem nakne?

Hvis ikke er manglende modenhet hos guttene slettes ikke noe argument, og det vet du.

Anonymkode: 54b02...764

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normale 6-åringer klarer mer enn man tror, og det er jo ikke sånn at der ikke er andre voksne han kan spørre. Her blir far med i svømmehallen, så det er ikke noe problem. Har han en far/onkel/søskenbarn som kunne blitt med, i hvert fall de første gangene? :)

Anonymkode: 294ff...4cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innafor ut 1. klasse. Har selv en på 8, og han er det på tide å ha i kun herregarderoben. På grunn av utviklingen og nysgjerrigheten i den alderen.

Anonymkode: a4069...ba6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på alle dere som mener at 6-10 år gamle gutter kommer til å bli utsatt for overgrep av alle de grusomme voksne mennene i garderoben og derfor må være med mamma i garderoben. Er det dette dere tenker er fremtiden til guttebarna deres? At andres sønner ikke kan være i garderoben sammen med deres voksne sønn, men må følges av sine mødre til de er store og sterke? 

Anonymkode: ca454...7d5

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener begrepene guttelus og jentelus ikke er sosialt skapt? Det er det rareste jeg har lest på KG. Dette er lært adferd.

Anonymkode: 86ae8...4d1

det er da revnende likegyldig hvordan det er innlært. Poenget er at det er helt feil å anta at prepubertale barn er avslappet i forhold til nakne klassekamerater av motsatt kjønn. Vi diskuterer verden slik den faktisk er - ikke slik noen romantiske naturmenneskers høyst fiktive idealverden ville sett ut.

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flaut hvordan kvinner føler truet av seksåringer.

Anonymkode: c3b48...81d

flaut hvordan enkelte ikke evner å ta inn et enkelt budskap: Det er ikke voksne kvinner som føler seg truet. Det er ubehaget for de jevnaldrende småjentene vi snakker om.

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror mange lager et problem ut av noe som ikke er det. Kanskje man er litt blind for egne barn, og hvor store og selvstendige de er? Det overraskende enkelt å skifte, dusje og gå ut i svømmehallen. Dette klarer de fint selv uten å henge i beina på mamma. Ofte kan vel pappa hjelpe til også, så det blir jo ikke alene hver gang? 

Jeg ser flere synes det er rart at barn forandrer seg fra barnehage til skolestart, men det er en del av det å bli større. Det er ikke nødvendigvis sånn at akkurat skolestart er riktig, men det er valgt å sette en grense et sted, og da er kanskje skolestart et naturlig skille på at nå er du stor. Barn utvikler seg ulikt, så det er vanskelig at dette skal være opp til hver enkelt. Da står plutselig Lise i puberteten ved 10 år, mens klassekamerat Ole kommer vandrende inn fordi mammaen mener at Ole er jo langt unna puberteten. I barnehagen går de på do med åpen dør også, men det er ingen som mener vi skal fjerne dørene på toalettene på skolen. Det er forskjell på barnehagebarn og skolebarn. 
 

Anonymkode: ca454...7d5

Dette! 

Selv fikk jeg første menstruasjon da jeg var 11, og brystene begynte å utvikle seg et par år før det igjen. Husker godt at jeg gjemte meg under vide gensere og poncho i tredje klasse (= dagens 4. klasse). Jeg hadde fått traumer om Tommy og Kenneth i klassen hadde sett meg naken i garderoben fordi noen mener at 9 år gamle gutter har noe som helst i en damegarderobe å gjøre. 

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (3 timer siden):

Klart han klarer å kle av og på seg, men det handler om usikkerhet og å skulle gjøre det alene. Har en svært forsiktig gutt der vi helt nylig har kunnet sende han i bursdager uten å at en av oss voksne blir med. Å bli mer selvstendig er noe vi jobber med, men ser at det fort blir overveldende for han. 
Vi har snakket en stund om at man etterhvert må dele seg i garderoben, men det er ikke litt aktuelt en gang. Mulig det hadde vært mer aktuelt hvis han hadde med seg en jernalder venn som han kunne gå sammen med. 
 

men har du ingen forståelse for de seks år gamle jentene som er så sensitive og usikre at de synes det er skikkelig vanskelig å møte en gutt i klassen i garderoben? hvorfor er din gutts sensitivitet viktigere enn jentenes?

Anonymkode: 63d90...922

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...