AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Ser det ofte hevdes at menn blir skremt av: Flinke damer, høye damer, damer med høy utdannelse, veldig pene damer, sterke damer, damer med sterke meninger osv. Fellesnevneren er at menn er skremt/ redde for dem. Fortsettelsen av det resonnementet er at menn flest er ute etter ei dame de kan herje med, de kan dominerer, ha makt over og kue?? Er dette noe kvinner faktisk tror eller noe kvinner sier til seg selv for å frikjenne seg selv i pardansen? Singellivets luksus – Ytring (nrk.no) Vi tror at forhold dannes basert på forelskelse og kjærlighet, men de fleste forhold baserer seg i tillegg på vurderinger av status, klasse og rykte. Den eneste forskjellen mellom ekteskap på 1800-tallet og dagens forhold er innpakningen. I dag snakker vi om «interesser» og «like verdier» for å forklare hvorfor en lege ikke vil giftet seg med en rørlegger, eller en advokat med en kassemedarbeider. Som sosiolog Marit Haldar uttalte i podkasten «Kjønnsavdelingen»: «Norske forhold er jo så arrangerte som det går an!» Menn flest har selvinnsikt og forstår hva som er dødfødt og hva som kan fly. Og denne forståelsen av hva som er normen gjør at menn agerer slik de er forventet. Altså en lastebilsjåfør som ikke sjekker opp en lege. Gjør det han det av frykt?? eller innsikt i sosiale normer. Av samme grunn en kvinnelig lege aldri vil sjekke opp en lastebilsjåfør. Er det da den kvinnelige legen som er skremt, ikke over mannen men å bryte de sosiale normene? Syntes menn får mye tyn på KG for å ha selvinnsikt. Tror neppe det er frykt eller at de ønsker å være "slemme" mot ei svakere dame. De følger bare normen , slik som damer og gjør? Anonymkode: 3a81f...184 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Kvinner er nok fanget i enkelte roller på samme måte som menn er fanget i roller. Noen ganger kan roller være behagelige - hvis de fanger opp trekk som er typiske for gruppen du tilhører og deg. Andre ganger kan de være et fengsel. En kvinne som har spisse albuer, som ofte avbryter andre og som har lite omsorg og omtanke for andre blir nok bedømt strengere enn en mann som gjør det samme. Samtidig er det kanskje gode egenskaper for å gjøre karriere i et advokatfirma. En mann som synes at det er leit at dama ikke tenner på ham lengre får gjerne en dobbelt «straff»: først er han en sutrekopp fordi han maser om sex. Deretter er han en dårlig mann fordi han ikke klarer å gjøre dama kåt. Anonymkode: 2d83f...71b 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Når kvinner ikke er tiltrukket av en mann er det mannens skyld og han er uattraktiv. Når menn ikke er tiltrukket av en kvinne er det mennes skyld fordi de er skremt av henne og er svake. Anonymkode: 8c794...6d6 9 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Jeg synes ikke jeg lar meg skremme så lett. Men jeg har noen grenser. Jeg har helt ok utdanning og har vekslet mellom avdelingsleder- og spesialist roller i yrkeslivet. Jeg skyr unna Nav'ere, arbeidsledige og muligens damer med veldig lavstatus yrker (men jeg tror de skyr meg også) Har datet damer med bedre utdanning enn meg. Ingen problem. Eneste forskjellen er at de er mer spesialister i sitt fagfelt enn jeg er i mitt. Ellers synes jeg vi gikk veldig godt overens. Jeg skal innrømme jeg fikk et utfordring for litt siden. Jeg matchet med en søt dame som var konsernsjef for et ganske stort og respektabelt selskap. Der fikk jeg litt kalde føtter, som den feige lorten jeg er. 🙈 Da begynte jeg å tenke på at en vond skilsmisse for et par år siden satte meg en del tilbake både økonomisk og selvtillitsmessig, selv om jeg tjener godt og sikkert bør være fornøyd med meg selv. Følte at jeg ikke var "klar" for å face en så vellykket dame.. Så jeg ba henne ikke ut på date. Jeg er ikke stolt av å si det, men det sannheten. Anonymkode: 7cde2...23a 5
norw Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 At man liksom blir skremt er helt feil formulering. Man styrer unna. Jeg styrer unna narkomane, fembarnsmødre osv. 2 1
Gjest takinova Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Jeg ville styrt unna om de hadde lav sosioøkonomisk status. Økonomisk fordi det ville gitt familien mindre å leve av. Sosial status fordi jeg ønsker at mine barn skal kjøre slalom, spille et instrument, gjøre det bra på skolen osv.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Hva er lav sosial status og veldig lavstatusyrker? Anonymkode: 9078c...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ser det ofte hevdes at menn blir skremt av: Flinke damer, høye damer, damer med høy utdannelse, veldig pene damer, sterke damer, damer med sterke meninger osv. Fellesnevneren er at menn er skremt/ redde for dem. Fortsettelsen av det resonnementet er at menn flest er ute etter ei dame de kan herje med, de kan dominerer, ha makt over og kue?? Er dette noe kvinner faktisk tror eller noe kvinner sier til seg selv for å frikjenne seg selv i pardansen? Singellivets luksus – Ytring (nrk.no) Vi tror at forhold dannes basert på forelskelse og kjærlighet, men de fleste forhold baserer seg i tillegg på vurderinger av status, klasse og rykte. Den eneste forskjellen mellom ekteskap på 1800-tallet og dagens forhold er innpakningen. I dag snakker vi om «interesser» og «like verdier» for å forklare hvorfor en lege ikke vil giftet seg med en rørlegger, eller en advokat med en kassemedarbeider. Som sosiolog Marit Haldar uttalte i podkasten «Kjønnsavdelingen»: «Norske forhold er jo så arrangerte som det går an!» Menn flest har selvinnsikt og forstår hva som er dødfødt og hva som kan fly. Og denne forståelsen av hva som er normen gjør at menn agerer slik de er forventet. Altså en lastebilsjåfør som ikke sjekker opp en lege. Gjør det han det av frykt?? eller innsikt i sosiale normer. Av samme grunn en kvinnelig lege aldri vil sjekke opp en lastebilsjåfør. Er det da den kvinnelige legen som er skremt, ikke over mannen men å bryte de sosiale normene? Syntes menn får mye tyn på KG for å ha selvinnsikt. Tror neppe det er frykt eller at de ønsker å være "slemme" mot ei svakere dame. De følger bare normen , slik som damer og gjør? Anonymkode: 3a81f...184 Så har vi menn som ikke blir skremt, og som dater kvinner med høyere utdanningsstatus enn seg selv. For eksempel, min mann. Han er ufaglært håndverker, og har da våget å sjekke opp meg som har en bachelor og en master. Anonymkode: a0063...329 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 norw skrev (20 minutter siden): At man liksom blir skremt er helt feil formulering. Man styrer unna. Jeg styrer unna narkomane, fembarnsmødre osv. Å sammenligne narkomane med kvinner som har høyere utdanning, vitner om svært nedrige holdninger til kvinner som kjønn. Anonymkode: a0063...329 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så har vi menn som ikke blir skremt, og som dater kvinner med høyere utdanningsstatus enn seg selv. For eksempel, min mann. Han er ufaglært håndverker, og har da våget å sjekke opp meg som har en bachelor og en master. Anonymkode: a0063...329 Det er ganske stor forskjell på å være konsernsjef og å ha en master. En master er en helt vanlig utdanning som både menn og kvinner har, som det ikke er knyttet særlig mye prestisje til med mindre du har den fra et topp rangert universitet i utlandet. Anonymkode: 85757...1f1 1
Påkrevd Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å sammenligne narkomane med kvinner som har høyere utdanning, vitner om svært nedrige holdninger til kvinner som kjønn. Anonymkode: a0063...329 Det er da ikke sammenlikning, bare to eksempler. Jeg har ikke spesielt lyst til å dra til Kroatia på ferie, og heller ikke til Burkina Faso. Det er ingen sammenlikning av de to landene. Eneste fellesnevner er at jeg ikke er spesielt interessert i å reise dit. Endret 19. februar 2024 av Påkrevd 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så har vi menn som ikke blir skremt, og som dater kvinner med høyere utdanningsstatus enn seg selv. For eksempel, min mann. Han er ufaglært håndverker, og har da våget å sjekke opp meg som har en bachelor og en master. Anonymkode: a0063...329 Sosial status kan være så mye. Ser han ut som en gresk gud, er lotto millionær, rederarving, realitykjendis, menneskekjenner, manipulator kan han sikkert bokse over sin liga. Men om en vanlig lastebilsjåfør inviterer ei advokatdame ut på date vil bare det faktum at han ikke selv innser hvor lite passende det er være ekskluderende siden han åpenbart mangler sosiale antenner. Hva er det HAN innbiller seg egentlig🙂 Anonymkode: 3a81f...184
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ganske stor forskjell på å være konsernsjef og å ha en master. En master er en helt vanlig utdanning som både menn og kvinner har, som det ikke er knyttet særlig mye prestisje til med mindre du har den fra et topp rangert universitet i utlandet. Anonymkode: 85757...1f1 Statsråder har mix master😃 Anonymkode: 3a81f...184 3
Sphere Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 Nei, kjenner ingen menn som blir skremt av de nevnte damene. Det tror jeg gjerne blir brukt som en trøst eller unnskyldning fordi man ikke helt får til datingen selv. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg skal innrømme jeg fikk et utfordring for litt siden. Jeg matchet med en søt dame som var konsernsjef for et ganske stort og respektabelt selskap. Der fikk jeg litt kalde føtter, som den feige lorten jeg er. 🙈 Da begynte jeg å tenke på at en vond skilsmisse for et par år siden satte meg en del tilbake både økonomisk og selvtillitsmessig, Anonymkode: 7cde2...23a En bekjent var i en relasjon med en dame som etterhvert fikk en ledende stilling og langt mer i lønn en ham. Hun var også en tøff type. Så tøff at hun manøvrerte seg til å ta alle valg på hjemmebane. Han var lei av å gå på nederlag og lot henne ta styringen. Så dumpet hun ham. Det spesielle var at hun var veldig ærlig med hvorfor det ble slutt: hun tok avgjørelser - viktige avgjørelser - hele dagen på jobb. Hjemme ville hun bare slappe av og lade opp. Hun skulle ønske at han var «mann» og tok avgjørelsene. Samtidig klarte hun ikke å bare overlate det til ham. Hun måtte kjempe med samme evne og innsats om makten hjemme som hun gjorde på jobb. Selv om hun ikke hadde lyst til å vinne. Og når hun vant så ble han uinteressant. Jeg har festet meg ved denne historien fordi jeg tror at den har en generaliserende verdi. Men ofte når vi får høre den så er det historien om «den tafatte mann», «mannen som har resignert til sofaen», «jeg må gjøre alt», «han må gi meg litt motstand ellers så vil jeg ikke ha ham». Som alle også er relevante historier. Men her var en litt uvanlig kvinne som var veldig analytisk i å forklare bruddet. Anonymkode: 2d83f...71b 2 1
Ebbeliten Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Når kvinner ikke er tiltrukket av en mann er det mannens skyld og han er uattraktiv. Når menn ikke er tiltrukket av en kvinne er det mennes skyld fordi de er skremt av henne og er svake. Anonymkode: 8c794...6d6 Skyld, faktisk? Som om det er en plikt å være tiltrekkende for det motsatte kjønn? Eller en plikt å være tiltrukket? Hva er det egentlig du vil frem til? 1
Irak Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Sier ikke at dette gjelder alle, men noen menn kan nok føle seg litt "truet" hvis feks dama har en bedre betalt jobb enn han.... Det synes jeg i så fall er synd hvis en mann føler seg mindreverdig pga noe sånt.... Det blir på en måte trivielt i mine øyne.... Kan forstå det da... Jeg hadde ikke hatt noen utfordringer med det dersom rollene var snudd... Jeg tenker at så lenge de har en jobb der de trives og er fornøyde, så er det det viktigste... Har hørt om mange eksempler på at feks har en godt betalt jobb dog mistrives pga dårlig arbeidsmiljø eller noe sånt.... Trivsel er alfa og omega uansett hvilken jobb du har tenker jeg... Spiller ingen rolle om du er rørlegger, butikkansatt, tømrer, aksjonær, barnehagelærer o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er ganske stor forskjell på å være konsernsjef og å ha en master. En master er en helt vanlig utdanning som både menn og kvinner har, som det ikke er knyttet særlig mye prestisje til med mindre du har den fra et topp rangert universitet i utlandet. Anonymkode: 85757...1f1 Masteren er fra et prestisjestudium ved UiO, bacheloren er fra et topprangert universitet i utlandet. Det er ikke snakk om hva som er vanlig, men at enkelte menn føler seg truet av kvinners utdanning og karriere. Det gjorde eksen min. I fylla innrømmet han flere ganger at det var dumt av meg å ta utdanning og fokusere på jobb i tillegg til barn og hjem, for jeg var jo dame. Anonymkode: a0063...329 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sosial status kan være så mye. Ser han ut som en gresk gud, er lotto millionær, rederarving, realitykjendis, menneskekjenner, manipulator kan han sikkert bokse over sin liga. Men om en vanlig lastebilsjåfør inviterer ei advokatdame ut på date vil bare det faktum at han ikke selv innser hvor lite passende det er være ekskluderende siden han åpenbart mangler sosiale antenner. Hva er det HAN innbiller seg egentlig🙂 Anonymkode: 3a81f...184 Min mann er en håndverker som inviterte meg (advokatdama) på date. Vi har vært gift i flere år, og er veldig lykkelige. Han har da ikke innbilt seg noe som helst, han ble bare forelsket. Anonymkode: a0063...329 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 Hmm. Samboeren min er vakker/sexy, har høyere utdannelse en meg og tjener mer en meg. Rart om jeg skulle vært skremt av min egen samboer. Eneste grunnen til at jeg er med henne, må jo være at hun er lavere en meg da🙄 Anonymkode: 0e8bd...d07 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå