Gå til innhold

Hva skal du stemme ved neste stortingsvalg?

tapetkniv

Anbefalte innlegg

Jeg blir nødt til å endre svar. Jeg svarte opprinnelig "Folkets Parti" i tråden. Den 1. mai i år trådte imidlertid en ny, lite demokratisk, valglov i kraft. Med det sank antall alternativer fra 17 til 14 (i tillegg til de nye som måtte klare å samle sammen 5 000 (eller 10  000 hvis en endring av partiloven § 3 trer i kraft) underskrifter. Disse partiene er:

De 9 partiene på Stortinget (ikke Pasientfokus, som deler skjebne med Liberalistene og Folkets Parti)
INP
Pensjonistpartiet
Norgesdemokratene
Konservativt
Partiet Sentrum

Ut fra mitt opprinnelige svar bør det kanskje ikke komme som noen overraskelse at jeg velger INP. Av de 14 er det for meg kun INP og PP som er noenlunde spiselige. Sp er et parti jeg på mange måter står nær, men er blitt mere og mere ufyselige. Blant annet er de blant de verste på Stortinget til å støtte demokratiskadelig lovgivning, som endringene i smittevernloven.

Jeg ønsker å engasjere meg i et parti og ikke bare stemme. PP er et parti som det ikke er så naturlig for meg å fronte. De skal ha et stort pluss for innvandringspolitikken (bedre enn Ap og NDem, i hvert fall). INP sier på sin side et klart nei til EØS og fronter aktivt saker jeg støtter, så da valgte jeg å gå med der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok AP selv om dem ikke har den politikken jeg ønsker meg. Blir ikke Frp og resten av høyresiden som vil svekke den almenne mennesket .

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sannsynligvis FrP vi kan ikke la denne utviklingen med kriminaliteten og innvandringen fortsette.

Norgesdemokratene kunne vært et godt alternativ da de vil stenge moskeer, og få satt i gang repatriering, men så omfavner de konspirasjonsteorier om vaksiner, og de elsker Donald trump. Til sist så er de ikke engang kommet inn på Stortinget og de er imot våpen til Ukraina så FrP er det eneste alternativet jeg ser.

Endret av Sommer2464
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 15.3.2024 den 23.50):

Jeg stemmer for frihet, som jeg alltid har gjort, så FRP.

Hvordan definerer du frihet da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer ikke. De samme folkene kommer jo inn som sist gang uansett, og andre krefter enn representantene er det som bestemmer politikken. Og politikken har ikke vært for Norge på mange tiår. Bare se på kronekursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge livet går på skinner (noe oftest menn tenker igjen at det vil det gjøre for alltid) så er det jo også slik at disse ønsker en politikk der alle har ansvar for seg selv,og ingenting annet. Alt av velferd skal skrotes. Alt Norge er skrytt opp i skyene for skal bort. Alt Amerikanere som kommer til Norge  og priser Norge for,og ikke ønsker å reise hjem. - Få det bort. Vi tror det er grønnere på andre siden av gjerdet (USA) FrP er det folkelige valget for denne "drømmen" Se bare hvor mange unge menn nå som tror FrP er frelsen til alt. Typisk er jo dette menn som torr de er uovervinnelige. Husker selv da jeg var 21-25. Brydde meg ikke om en dritt annet en meg selv,og den viktigste politiske saken var billig bensin og alkohol. Typisk FrP valgflesk med andre ord.

Jeg ser hvor dette bærer.pg siden corona tiden har jeg hatt høy treffprosent på riktighet hva som har skjedd de siste årene. Norges befolkning vil ikke gi seg før vi er veldig nært ved å bli USA. Ikke med president etc. Men privat helsevesen. Skyhøye forsikringer. Privatisering over en lav sko. lave(re) skatter en dyrere å leve. De som faller ut vil dele samme skjebnen som i USA. Hjemløs!

Endret av Fant80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min stemme utelukkende basert på spørsmålet om innvandring. Det er uten tvil den største utfordringen i dagens nye Norge. Ingen skal inn, mange skal ut.

Endret av Baktusbror
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at de fleste som stemmer AP enten stemmer AP av gammel vane eller pga påvirkning fra foreldrene deres som alltid har stemt AP. Utrolig at folk flest ikke skjønner at både AP og høyre har ført en hodeløs innvandringspolitikk som er i ferd med å gjøre oss like ille som Sverige i nær fremtid. AP klarer ikke å la være å holde religion unna partiet blant annet har de feiret muslimske høytider og oppfordret muslimer til å stemme på dem. Høyre klarer heller ikke holde islam unna partiet. AP har belønnet Hamas sin terrorisme med anerkjennelse av palestinsk stat. AP tar ikke kriminalitetsøkningen på alvor med å ikke ville senke den kriminelle lavalder og ikke innføre strengere straffer. Kun FrP kan hindre svenske tilstander i dette landet. 

Endret av Sommer2464
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standstill skrev (8 timer siden):

Stemmer ikke. De samme folkene kommer jo inn som sist gang uansett, og andre krefter enn representantene er det som bestemmer politikken. Og politikken har ikke vært for Norge på mange tiår. Bare se på kronekursen.

Du har rett i virkelighetsbeskrivelsen. Det er andre krefter enn representantene (i hvert fall representantene alene) som bestemmer politikken. Jeg vet ikke hva du sikter til med dette, men denne sterke, og samtidig ryddige, artikkelsamlingen demonstrerer i hvert fall at det finnes lyssky krefter som er med på å styre, for ikke å si styrer, landet.

Jeg er imidlertid uenig i at svaret er ikke å stemme. Det har vært enkeltpolitikere som har gjort hederlige forsøk på å rydde opp. Per Borten (som innførte offentlighetsloven) gjorde for eksempel noen forsøk på å rydde opp i de hemmelige tjenestene. Tidligere statssekretær Oddmund Hammerstad skrev bok om de hemmelige tjenestene. En tidligere stortingsrepresentant som særlig utmerket seg ved å kjempe mot lyssky krefter, var Erling Folkvord. I tillegg til å stå bak en rekke avslørende bøker om korrupsjon i Norge fremmet han forslag om gransking av Juklerød-saken. Arnold Juklerød ble tvangsinnlagt i psykiatrien i 1971. Diagnosen ble langt på vei begrunnet med at han hadde "ukorrigerbare paranoide vrangforestillinger" om offentlige lovbrudd i Norge. Det ble i 1995 innrømmet at vrangforestillingene var sanne. Kun 6 representanter støttet Folkvords forslag. En annen representant som tok opp betente forhold fra Stortingets talerstol, var Marie Lovise Widnes (SV). Hun skriver blant annet om det i sin bok Fragler, finst dei?

Så det har vært de som har utfordret lyssky politikk og nettverk. De har imidlertid fått skandaløst liten støtte, noe som må rettes på. Jeg har selv engasjert meg for å ta opp lyssky forhold partipolitisk. Jeg har fått erfare at man støter på litt av hvert av ødeleggende krefter da. Det gjelder bare å ikke gi opp. Jeg har nå meldt meg inn i INP og skal forsøke å få med mine partifeller på å ta opp lyssky forhold (første medlemsmøte nå i august). Det er bedre enn bare å gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktusbror skrev (På 11.8.2024 den 13.38):

Jeg gir min stemme utelukkende basert på spørsmålet om innvandring. Det er uten tvil den største utfordringen i dagens nye Norge. Ingen skal inn, mange skal ut.

Hva med sykelønnsordningen og arbeidsmiljøloven?  Skal vi svikte desse godene som LO har kjempet frem  etter krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (20 minutter siden):

Nasjonalistisk kristenkonservatisme? Nei takk.

Lei av sosialister globalister og kommunister 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier at dere ikke skal stemme, stem blankt så de ser at dere bryr dere. Men at dere ikke synes noen fortjener noen stemme. 

Blir nok rødt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje sei. Men vurderer faktisk fleire og har ikkje heilt bestemt meg. 

Vurderer og parti som hadde vore totalt no go for meg tidlegare.

Det er litt interessant faktisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Lei av sosialister globalister og kommunister 

Min erfaring er at folk som hevder de er imot globalisme ofte er blant de mest ivrige globalistene, som bare elsker frihandel g fri kapitalflyt. Forøvrig er kommunisme i praksis svært lite globalistisk. Er ikke mange som innvandrer til kommunstiland. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (12 minutter siden):

Min erfaring er at folk som hevder de er imot globalisme ofte er blant de mest ivrige globalistene, som bare elsker frihandel g fri kapitalflyt. Forøvrig er kommunisme i praksis svært lite globalistisk. Er ikke mange som innvandrer til kommunstiland. 

Jeg forakter alt som har med korrupsjon nepotisme og og globalisme 😀 man gir vekk landet sitt i håp om å tjene selv på det nei de innvandrer ikke til kommunistiske land de prøver å gjøre sitt eget land til det 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...