Gå til innhold

Flere som bytter vintersko hver sesong?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bytter ikke sko før de er utslitt. Med utslitt mener jeg utslitt såle, røkne sømmer eller andre alvorlige skader. Kjøper kvalitet og har skoene lenge. Det handler om økonomi, miljø og bærekraft. 

Anonymkode: 40d31...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Venninnene mine reagerer på at jeg bytter ut vinterskoene mine hver sesong. Er ikke det helt normalt da?

Anonymkode: 115ab...b7b

Nei det er ikke normalt. Normale mennesker lever ikke etter bruk og kast prinsippet.

Anonymkode: 4d008...b40

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (6 minutter siden):

Man beholder sko lengre slik, men ser man på regnskapet ender man sannsynligvis opp med å ha kjøpt like mange par uansett 🤷‍♀️

Om jeg kun hadde brukt ett og ett par ville jeg jo selvfølgelig spart mye penger.

Men man vil jo ha sko til ulike anledninger, ulike værtyper og antrekk. Er det først bar asfalt vil jeg har ankelstøvletter, ikke timberlands. Skal jeg måke snø eller en rask tur på butikken ønsker jeg uggs du bare kan putte foten oppi, uten snøring. Og så videre.n

Anonymkode: 15fd4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kommer vel helt an på hvor mye de blir brukt og kvalitet.. jeg kjøper kvalitetssko, men de varer 1-2sesonger. Jobber i bhg og er generelt mye ute. 

Anonymkode: 6308b...b84

Jeg kjøper et eget par som jeg bruker i barnehagen. Det er fullstendig unødvendig å kjøpe dyre kvalitetssko for å slite ut et par per sesong på grunn av jobb.

Anonymkode: 4d008...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke nye sko hver vinter. Samtidig lurer jeg litt på hva som menes med vintersko. Når bor jeg på en plass hvor været varierer mye. Mye vått, av og til snø og kaldt. Av og til noen greie dager med tør asfalt. Så jeg bruker mange forskjellige sko i løpet av vintersesongen. 

Jeg kan jo fint bruker chelsea boots til og fra jobb, tursko/fjellsko når jeg skal på tur, leke i snøen, sneakers på greie dager, litt finere fora støvletter til anledninger hvor jeg føler for å pynte meg. Vanlige vintersko, type UGG Adirondack for eksempel, har jeg ikke hatt på mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange par vintersko. Bytter ut hvert enkelt par når det er slitt. Noen ganger blir det to-tre nye par i løpet av en sesong, andre ganger ingen. Hadde aldri orket å gå i det samme skoparet daglig fra november til mars 😅

Anonymkode: 7e481...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter sko som bare det, rekorden i år var at jeg gikk hull i sålen på et par kvalitetsjoggesko på rett under tre mnd. Da er det etterhvert lite poeng med å kjøpe sko til flere tusen, de holder faktisk ikke i årevis til mitt bruk de heller.

Jeg pusser, tørker, impregnerer og bytter på sko men har de max 1-2 sesonger uansett. Jeg har slitt hull på flere av kvalitetsskoa nevnt her i tråden på en sesong og er på fornavn med skomakeren.

Jeg er hypermobil og har ADHD så bevegelses og slitasjemønsteret mitt på sko og klær er ikke helt vanlig. Hypermobiliteten gjør at jeg sliter ut tåa innenfra skoen og får slitasje på ankelen blant annet så når sko er oppbrukt her så er de virkelig oppbrukt, da er de utslitt på minst tre steder med hull tvers igjennom sålen😅

Anonymkode: 6c597...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Venninnene mine reagerer på at jeg bytter ut vinterskoene mine hver sesong. Er ikke det helt normalt da?

Anonymkode: 115ab...b7b

Nei, høres veldig rart ut. Hvorfor skulle man det? Er dyrt og slitsomt å finne gode sko, jeg bruker mine så lenge de holder. Men jeg går MYE, og som oftest er de utslitt etter to-tre vintre. Har man flere par, blir slitasjen mindre.

Anonymkode: 28ac1...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt om du kjøper kvalitet. Bare de som kjøper søppel som må bytte så ofte. 

Anonymkode: 32a7e...4b4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vintersko lenge, men jeg går ikke å trør i de hele tiden heller. Foretrekker joggesko med goretex og det går fint an på vestlandet. Og så kjøper jeg skikkelige sko som varer en stund. Har to par med Panama Jack og et par med Blundstone og PJ paret ser like fine ut i dag som når jeg kjøpte de for 6 år siden. :D Blundstone paret er relativt nytt og ble kjøpt fordi de var så fine så det var mer at jeg ville ha enn at jeg trengte de. Lurt å ha flere par å rullere på og. :P 

Ellers så går det et par og to med goretex i året men jeg går mye og det er "året rundt" sko. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 20.01):

Men har dere mange andre sko dere bruker samtidig da? Jeg kjøpte nye vintersko for ca 1,5 år siden, til rundt 800 kr. Jeg tenkte de var god kvalitet men fargen på «skinnet» falmet etter bare noen dager og nå har de begynt å lekke vann til tross for imprignering.
 

Gikk med de hver bidige dag første vinteren, denne vinteren litt mindre. Jeg tenker at vintersko blir jo veldig slitt hvis du bruker de hver dag gjennom høst/vinter ?? Er jo snakk om 6 måneder med snø, slaps og regn?

Anonymkode: 3b90c...a19

Jeg går med de samme vinterskoene hele vinteren. Og de samme skoene resten av året.

Anonymkode: de71d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper nye om de gamle er ødelagt. Det paret jeg har nå er ikke av god kvalitet, hull i dem flere steder, brukt i to sesonger. Blir nye neste vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine i fem år. Men bor på vestlandet så de blir jo bare brukt til sammen 1-2 mnd i året, så det er sånn sett ikke veldig imponerende. Det er jo ikke mer lønnsomt å eie 5 par om gangen du beholder i fem år, enn å kjøpe ett nytt par hvert år. 

Folk sliter også sko veldig ulikt. Noen går mye, noen kjører mye. Noen har mye salt og sørpe, noen har tørr, fin snø. Noen har vintersesong på 6 mnd, noen 3 uker. Noen går på asfalt, andre i ulendt terreng. 

Mine sko brukes bare til og fra bussen og inne på jobb. Jeg sykler mye og bruker ikke vintersko når jeg sykler. Kan sikkert ha skoene 5 år til. 

Kvalitet holder lengre, så anbefaler å betale for kvalitet, men det betyr ikke nødvendigvis at skoene holder i fem år. Ungene mine sliter ut skoene sine på få måneder selv om de koster 1600/paret. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/10/2024 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

Om jeg kun hadde brukt ett og ett par ville jeg jo selvfølgelig spart mye penger.

Men man vil jo ha sko til ulike anledninger, ulike værtyper og antrekk. Er det først bar asfalt vil jeg har ankelstøvletter, ikke timberlands. Skal jeg måke snø eller en rask tur på butikken ønsker jeg uggs du bare kan putte foten oppi, uten snøring. Og så videre.n

Anonymkode: 15fd4...341

Jeg klarer meg fint med bare ett par vintersko. Er det ikke vinterføre bruker jeg ikke vinterskoene. 

Da jeg bodde nordpå hadde jeg så klart flere vintersko men på vestlandet trenger jeg heller flere typer "høstsko" enn vintersko. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller noen tusenlapper på ett godt par, de jeg har nå, har jeg vel  hatt seks eller syv sesonger og de viser fortsatt ikke tegn til å bli utslitt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Absolutt ikke. Ikke har jeg råd til å investere i nye støvler hver eneste sesong heller. Jeg bruker de samme fram til de blir utslitt eller ødelagt, noe som har skjedd etter 8 år denne gangen. Er derfor på jakt etter nye støvler med utslått pigg under, men vanskelig å få tak i med mine bein. Bred over lista og bred rundt leggene, og stor fot så må ha str 42..

Generelt misliker jeg å handle sko og støvler Generelt pga det. De fleste sko/støvler får jeg ikke på meg. Feminine sko med hæl blir derfor stort sett utelukket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ganske stor forskjell på hvor fort man sliter sko. Husker søsteren min alltid måtte ha nye mye oftere enn meg. Vi kunne få nye samtidig og hennes var fillete etter kort tid mens mine var like fine.

Jeg går lett (har drevet med turn og RS der man belønnes for myke trinn), mens hun tramper hardt med hælen først. Man kan høre stor forskjell på hvem av oss som går over gulvet. Hun er også tyngre en meg. Vil tro det har noe med saken å gjøre

Anonymkode: 9b3e0...dec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mine solide vintersko i skinn siden 2011. De er faktisk fremdeles like gode å gå i og ser fine ut. Vedlikeholder skinnet hver sesong. 

Anonymkode: 38d9e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts, er det dårlig kvalitet det du kjøper, slik at de blir fort slitt?? 
 

Jeg har hatt samme vintersko i mange år. Fikk nye av mannen til jul i 2022, regner med å ha dem i endel år til. Har også hatt samme vinterjakke i 9 år, skikkelig kvalitet. 

Anonymkode: 67494...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par knelange UGGS, og et par duckboots.

De er så gamle at jeg husker ikke når jeg kjøpte dem. Sålen på en UGGS måtte jeg lime en gang. Men funker fint fortsatt. 

Anonymkode: 031a1...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...