Gå til innhold

Flere som bytter vintersko hver sesong?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninnene mine reagerer på at jeg bytter ut vinterskoene mine hver sesong. Er ikke det helt normalt da?

Anonymkode: 115ab...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke i min vennekrets. Vi er ikke hippier, men har et bevist forhold til bærekraft og forbruk. 

Anonymkode: 74799...066

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hvor mye de blir brukt og kvalitet.. jeg kjøper kvalitetssko, men de varer 1-2sesonger. Jobber i bhg og er generelt mye ute. 

Anonymkode: 6308b...b84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte vintersko i skinn for fem år siden. Byttet de ut i år da det var kommet hull igjennom dem..Så jeg bytter ikke vintersko så ofte som hver sesong nei. 

Anonymkode: 00cef...9d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par høye timberland boots i over 10 år. Men kjøper jeg billige skoletter så holder de 1, maks 2 sesonger. Timberland ble billigere per sesong i hvertfall, og det er jo mer bærekraftig å kjøpe kvalitet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kaller fortsatt skoene jeg kjøpte for to år siden for mine «nye» vintersko. 

De eneste skoene jeg skifter årlig er joggesko, men jeg løper 40-60 km i uka, så bruker de helt klart opp før jeg bytter. 

Anonymkode: b73b2...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine vintersko er på 5. sesongen nå, de begynner å bli slitne men holder nok litt til 😊 Det er ikke særlig bærekraftig verken økonomisk eller miljømessig å bytte dem ut hvert år, tenker jeg da.

Anonymkode: 11f05...5c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkasta peng og ressurser å skal bytte de ut hvert eneste år. 

Anonymkode: 96917...b4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ofte ut. Jeg har vintersko i flere år, det samme med vinterjakker. Men har både sko og jakke til litt forskjellig bruk så de varer nok lenger når jeg rullerer. Legger litt penger i det for å ha det lengst mulig også.

Anonymkode: 6f527...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine i 3 år nå og de kan brukes en sesong til. Mulig en tur til skomaker også.

Anonymkode: 68b8b...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter sko når de er utslitt/ødelagt. Har ikke noe stor slitasje på sko, så de holder ofte 2-10 år alt etter type. 

Anonymkode: 9736a...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sesong? Høres helt tåpelig ut. Jeg kjøper sko som varer i mange år. 

Anonymkode: 049ad...297

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vintersko og vinterjakke holder i mange år. Vinterstøvlettene mine er minst 6 år, vintersolverv relativt ny, kjøpt for drøye to år siden. Bruken varierer. Noen år er det lange kuldeperioder og mye bruk, andre bare enkeltdager og korte perioder.

Anonymkode: e599d...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper kvalitet og har de gjerne i 5-6 år, om ikke enda mer, så nei… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut. Har hatt mine Timberlands og forede støvletter fra Ecco i det jeg tror er 6 og nærmere 10 år nå. Støvlettene bruker jeg riktignok litt sjeldnere, og har byttet såle på de, men ingen av parene skal byttes i år heller.

Anonymkode: d3451...3f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i vintersko ca. 2 måneder i året. Jeg bruker sko mer enn 2 måneder før jeg bytter dem ut.

Anonymkode: 99168...bf2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen sliter såler/stoffet inni sko veldig fort og selv om skoene ser fine ut utenpå er det ikke sikker de er like bra. Selv dyre sko kan få det problemet. 

De jeg kjøpte i fjor har holdt seg bra, gadd ikke kjøpe nye - av den typen, men jeg synes det er greit å ha flere par å velge mellom til ulike anledninger. Noen ulike støvletter , par til ekstra kalde dager, lette vintersko osv.  

 

Anonymkode: fbb5b...3ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere mange andre sko dere bruker samtidig da? Jeg kjøpte nye vintersko for ca 1,5 år siden, til rundt 800 kr. Jeg tenkte de var god kvalitet men fargen på «skinnet» falmet etter bare noen dager og nå har de begynt å lekke vann til tross for imprignering.
 

Gikk med de hver bidige dag første vinteren, denne vinteren litt mindre. Jeg tenker at vintersko blir jo veldig slitt hvis du bruker de hver dag gjennom høst/vinter ?? Er jo snakk om 6 måneder med snø, slaps og regn?

Anonymkode: 3b90c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å slite ut et par sko på én sesong?
Det er et lite hull i overlæret på mine nå, så jeg er på jakt etter nye, men de er  over ti år gamle.

Anonymkode: 5897e...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vintersko er på femte året nå,og fortsatt fine i formen så de holder nok minst en sesong til, sannsynligvis flere. De er av typen Panama Jack.

Har også jaktstøvler som jeg bruker til turer i skogen og sånt, de er ganske gamle de også, sikkert 6/7 år. Men de tar jo litt av for vinterskoene, de bruker jeg på hverdager til jobb og sånt.

Passer på å gi skoene godt stell, vasker de og smører de ofte.

Liker å kjøpe noe skikkelig når jeg skal ha noe, og ha det lenge i stedet for å kjøpe nytt hele tiden. Er ikke så glad i å gå i butikker.

Anonymkode: 9b3e0...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...