Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har fått vite at skolen planlegger at vårens foreldremøter er det tenkt at det skal være gruppearbeid med konkrete problemstillinger. 

Skolen har nemlig fått avdekket at de har en negativ trend, og vil gjerne ha både foreldre, barn og læreres innspill på hvordan de kan ta tak i dette og få snudd denne. 
Jeg blir overrasket om de innspillene som kommer fra dette gruppearbeidet blir lagt i en skuff etterpå. (Sitter i FAU og opplever at de tar dette veldig seriøst.) 

Jeg har aldri vært med på at det har vært gruppearbeid på foreldremøtene før. (Har hatt barn på denne skolen i flere år.) 
Tidligere har møtene kun vært informasjonsmøter. 
Slik jeg har forstått det, så skal gruppearbeidene være klassevis, 

Anonymkode: 47f69...7d6

Ja, det blir lagt i en skuff. I år er fokuset på en ting, til neste år noe annet og året etter enda en ting. Det blir ikke gitt tid og rom til å virkelige implementere 'årets fokus' før det neste kommer.

Hva fau gjør og hva skolen gjør kan være to forskjellige ting.

Hva slags negativ trend er det de mener å ha avdekket? Hva sier forskningen om hva som kan gjøres for å motarbeide dette?

Anonymkode: 5b835...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

Dugnader og aktive arrangement er nok bedre til å bli kjent ja. Vi har hatt overnattingsturer med barn, da står foreldrene for forberedelser, innkjøp av mat, aktiviteter og noen overnatter også. Dette er en fin måte og bli kjent på tvers av foreldregruppa.

Selvfølgelig. Jeg er med på så å si alle stevner til barna, der vi omgås andre foreldre i idrettssammenheng og etterpå, og jeg er VELDIG godt kjent med disse foreldrene. Et to timers tvungent møte med barnehageaktiviteter er ikke egnet for å bli kjent.

Anonymkode: c78c3...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det blir lagt i en skuff. I år er fokuset på en ting, til neste år noe annet og året etter enda en ting. Det blir ikke gitt tid og rom til å virkelige implementere 'årets fokus' før det neste kommer.

Hva fau gjør og hva skolen gjør kan være to forskjellige ting.

Hva slags negativ trend er det de mener å ha avdekket? Hva sier forskningen om hva som kan gjøres for å motarbeide dette?

Anonymkode: 5b835...79e

Selvfølgelig blir det lagt i en skuff. Lærere har allerede nå altfor mange administrative oppgaver, mange slutter fordi de ikke har tid til å forberede undervisningen, men må drive med rapporter, søknader, skjemaer og lignende. Hver eneste fis skal dokumenteres, liksom. Men så har de helt uholdbare krav fra høyere instanser som sier at det må gjennomføres slik gruppearbeid, slike aktiviteter osv. Så de gjennomfører disse aktivitetene av PLIKT. Så blir det selvfølgelig ikke gjort noe med det etterpå. Det er det ikke kapasitet til.

Anonymkode: c78c3...a8e

Skrevet

Jeg går ikke på foreldre møte på trinnet til eldstemann, der er det alltid gruppearbeid. Jeg leser referatet i etterkant. Jeg er ikke redd eller nervøs, men jeg anser gruppearbeid som totalt bortkastet tid, og ikke noe som passer inn på ett foreldremøte. De få timene jeg har med barna i løpet av en dag ønsker jeg å bruke med de, ikke tulleoppgaver lærerene skal ha oss til å gjøre. Gi meg gjerne ett foreldremøte hvor vi får info fra læreren, og dropp gruppearbeid. Ett slikt møte bør ta maks 30 minutter.

Anonymkode: 5409d...183

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går ikke på foreldre møte på trinnet til eldstemann, der er det alltid gruppearbeid. Jeg leser referatet i etterkant. Jeg er ikke redd eller nervøs, men jeg anser gruppearbeid som totalt bortkastet tid, og ikke noe som passer inn på ett foreldremøte. De få timene jeg har med barna i løpet av en dag ønsker jeg å bruke med de, ikke tulleoppgaver lærerene skal ha oss til å gjøre. Gi meg gjerne ett foreldremøte hvor vi får info fra læreren, og dropp gruppearbeid. Ett slikt møte bør ta maks 30 minutter.

Anonymkode: 5409d...183

Helt enig med deg!

Anonymkode: fde5d...cfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 21.27):

Er det slik at begge foreldre stiller på slike møter eller kun en?

Anonymkode: 2f2bc...425

Her er det vanligst at kun en stiller - den andre er hjemme med barn da møtene stort sett er lagt til etter leggetid. (Jeg er ikke ts)

Anonymkode: 410d9...730

Skrevet

Her er det ofte slike foreldremøter, og jeg hater det. Og, de problemstillingene som tas opp, er det jo desverre barna til de som ikke møter opp på møter som har, så føles litt meningsløst også 😅

Anonymkode: 7c4f4...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...