Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange uvitende mennesker her som helt tydelig ikke følger opp barna sine, nei. Dere gidder ikke å engasjere dere på et foreldremøte i halvåret, men forventer at lærerne skal følge opp barna deres seks timer til dagen. Fy faen. Det sier meg alt om hvorfor dagens barn har de utfordringene de har. Jeg møter nydelige barn hver eneste dag som blir spent bein på av den veike, uengasjerte og lite konsekvente oppdragerstilen deres! Og det fører til atferdsutfordringer, krenkefest og arr på sjelen på de som faktisk er uskyldige tilskuere til den ville oppførselen til flere og flere av dagens barn. 

Dere foreldre som liksom har «bedre ting å gjøre» eller tror at gruppearbeid og caser ikke angår dere. DET HANDLER OM DERE og deres barn. Vi finner jo ikke på caser for ingenting. Og dere som ikke vil møte opp føler dere jo bare truffet! 

TS: om en mor fortalte meg om en typ sosial angst hadde jeg selvsagt fortalt henne hva møtet skal inneholde og hatt full forståelse om det ble vanskelig for vedkommende å delta. Vær åpen med lærer ❤️

Anonymkode: 8a4db...10e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mange uvitende mennesker her som helt tydelig ikke følger opp barna sine, nei. Dere gidder ikke å engasjere dere på et foreldremøte i halvåret, men forventer at lærerne skal følge opp barna deres seks timer til dagen. Fy faen. Det sier meg alt om hvorfor dagens barn har de utfordringene de har. Jeg møter nydelige barn hver eneste dag som blir spent bein på av den veike, uengasjerte og lite konsekvente oppdragerstilen deres! Og det fører til atferdsutfordringer, krenkefest og arr på sjelen på de som faktisk er uskyldige tilskuere til den ville oppførselen til flere og flere av dagens barn. 

Dere foreldre som liksom har «bedre ting å gjøre» eller tror at gruppearbeid og caser ikke angår dere. DET HANDLER OM DERE og deres barn. Vi finner jo ikke på caser for ingenting. Og dere som ikke vil møte opp føler dere jo bare truffet! 

TS: om en mor fortalte meg om en typ sosial angst hadde jeg selvsagt fortalt henne hva møtet skal inneholde og hatt full forståelse om det ble vanskelig for vedkommende å delta. Vær åpen med lærer ❤️

Gruppearbeid handler ikke om meg eller noen andre. Det er noe en eller annen byråkrat har funnet på, som lærere er pliktige til å gjennomføre. Ingen av casene ble det gjort noe med. Ingen. 

Anonymkode: c78c3...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

Dårlig ide. Jeg hadde enkelt og greit sagt nei til å delta i skuespill. Bortkastet tid og å bli filmet passer meg ikke. 

Anonymkode: 20778...865

Skrevet

Jeg synes det fint med gruppeoppgaver, jeg. Det får en ta på strak arm. 

Anonymkode: 30448...6e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gruppearbeid handler ikke om meg eller noen andre. Det er noe en eller annen byråkrat har funnet på, som lærere er pliktige til å gjennomføre. Ingen av casene ble det gjort noe med. Ingen. 

Det stemmer ikke. 

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

HVem i all verden er du som mener at andre mennesker prioriterer feil fordi DU gjør ting på en annen måte? Jeg tror du er den typen som gjør at i hvert fall jeg holder meg hjemme fra foreldremøtene. Fordi det er noen som er utrolig slitsomme, det er bare MEG, MEG, barnet MITT, MEG, MEG...bla bla bla.

Anonymkode: 5ec15...b57

Alle som har barn i skolen, og resten av samfunnet vårt, har interesse av at skolen fungerer bedre enn det den gjør nå. Skolen er utdanningen til barna og en veldig stor del av livet deres, så det er kjempetrist med foreldre som ikke prioriterer skole og ikke er med å dra lasset.  Mørlt opp, gjør en innsats, og bidra til at ting blir bedre.

Anonymkode: b4ce2...f74

Skrevet
fru Alving skrev (12 timer siden):

Det handler og om å skape møteplasser for foreldregruppa. Slik at folk har en sjanse til å bli kjent med andre en mor og far til ungens bestevenner.

Om de andre foreldrene baksnakker og mobber, da har dere et problem og bør gjøre noe med det.

Møteplasser? Det er foreldremøter 2 ganger i skoleåret, 2 avslutninger i skoleåret, Hvor mye møteplass er det da? Det går ikke ann å bli kjent med noen når de ikke klarer å snakke og ikke vil prøve engang.. Og du kan heller ikke begynne å oppdra mobbere som er voksen..!

Ingen har kontakt med alle foreldrene, du snakker med de barna omgås.. INGEN jeg kjenner er venner med noen foreldre som ikke barna er med. 

Det er bare vas. Når avslutningene er 2 sanger og 2-3timers mingling med mat alle foreldre tar med selv.. Altså, seriøst.. Kleint... I så mange år med alle barna har jeg gått på alt. Gruer meg ja det gjør jeg. Hvem sitter jeg på bord med denne gangen da.. Noen som ikke snakker igjen.. Kleint kleint kleint... Haler og drar ut ord og de har nok med seg selv.. De kommer i par og jeg alene. Kan snakke med foreldre til vennen til barna ja, men de fleste har med partnere og opptatt med seg selv!

Mulig det er bedre miljø noen steder. Men her er det bare tull..

Dugnad der du kan gjøre noe er faktisk bedre enn å sitte som en idiot og føle deg helt utfor!

Anonymkode: e280d...aad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. 

Ja ha? Kan du da fortelle konkret hvilke caser på VÅR skole som det ble gjort noe med, og hvordan?

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Alle som har barn i skolen, og resten av samfunnet vårt, har interesse av at skolen fungerer bedre enn det den gjør nå. Skolen er utdanningen til barna og en veldig stor del av livet deres, så det er kjempetrist med foreldre som ikke prioriterer skole og ikke er med å dra lasset.  Mørlt opp, gjør en innsats, og bidra til at ting blir bedre.

Å leke skuespill eller barnehage på foreldremøte har ingen nytte for skolen. Jevn, konstruktiv dialog mellom hjem og skole derimot, er avgjørende. Og denne dialogen oppnås ikke i barnehageaktiviteter på felles foreldremøter to ganger i året. Dialogen oppnås ved at foreldre engasjerer seg i skolearbeid, gjør innsats hjemme, følger opp utviklingssamtaler og henvender seg til lærer hvis de merker en utfordring, lenge før det blir et stort problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Møteplasser? Det er foreldremøter 2 ganger i skoleåret, 2 avslutninger i skoleåret, Hvor mye møteplass er det da? Det går ikke ann å bli kjent med noen når de ikke klarer å snakke og ikke vil prøve engang.. Og du kan heller ikke begynne å oppdra mobbere som er voksen..!

Ingen har kontakt med alle foreldrene, du snakker med de barna omgås.. INGEN jeg kjenner er venner med noen foreldre som ikke barna er med. 

Det er bare vas. Når avslutningene er 2 sanger og 2-3timers mingling med mat alle foreldre tar med selv.. Altså, seriøst.. Kleint... I så mange år med alle barna har jeg gått på alt. Gruer meg ja det gjør jeg. Hvem sitter jeg på bord med denne gangen da.. Noen som ikke snakker igjen.. Kleint kleint kleint... Haler og drar ut ord og de har nok med seg selv.. De kommer i par og jeg alene. Kan snakke med foreldre til vennen til barna ja, men de fleste har med partnere og opptatt med seg selv!

Dugnad der du kan gjøre noe er faktisk bedre enn å sitte som en idiot og føle deg helt utfor!

Under siste solidaritetskafe som varte i to timer satt jeg alene ved et bord sammen med barna, som fløy hit og dit med vennene, sånn at jeg satt helt alene mesteparten av tiden. Jeg har god kontakt med andre foreldre, men vi tilhører ikke samme vennekrets, de kom også med utvidet familie, flere av dem er naboer, slik at de naturligvis snakket med hverandre. Heldigvis hadde jeg med en bok å lese. 

Samtidig har barna mange venner, og vi har god dialog med foreldrene til disse vennene. Men vi er ikke venner, og omgås ikke som venner på fritiden. Og ja, dugnad er selvfølgelig bedre. Å la et barn sitte på til treningen, ta med et barn på bowling, badeland eller skitur, lage mat sammen med et ekstra barn, og så videre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 4.41):

Da er det snart foreldremøte igjen og jet gruer meg så veldig. Noen ganger har det kun vært lærer som snakker og foreldre som rekker opp hånda om det skulle være noe. Andre ganger er det gruppearbeid og ting man må si høyt. 

Jeg har ingen diagnoser men det er vel mest fordi jeg ikke har gått til noen med problemene mine. Når jeg ligger og svetter og ikke får sove fordi det er foreldremøte om ett par uker så er det vel noe galt. Jeg fikser rett og slett ikke det sosiale i de settingene. Føler meg så ekstremt dum, sitter og er kjempe nervøs og blir så selv fokusert at jeg ikke klarer å bidra. Sittet gjerne helt stille uten å si noe. Hater det. 

Det jeg vurderer er å spørre om det skal være noe gruppearbeid eller lignende til lærer så jeg evt. er forberedt? Og er det ikke noe, er det jo helt greit. Men hvordan spørre om det uten å avsløre at jeg sliter? 

Jeg trenger ikke høre at jeg er en dårlig mor på grunn av dette. Vi inviterer barn og barns går på fritidsaktiviteter etc. så det går fint med de. 

Anonymkode: 118a0...46e

Hvilken klqmasse går barnet i? Kanskje det er på tide å planlegge leirskole eller andre aktiviteter. 

Anonymkode: 05708...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det bare måtte komme en gjøk.

Anonymkode: 410d9...730

Eller to.

Anonymkode: 05708...93b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å leke skuespill eller barnehage på foreldremøte har ingen nytte for skolen. Jevn, konstruktiv dialog mellom hjem og skole derimot, er avgjørende. Og denne dialogen oppnås ikke i barnehageaktiviteter på felles foreldremøter to ganger i året. Dialogen oppnås ved at foreldre engasjerer seg i skolearbeid, gjør innsats hjemme, følger opp utviklingssamtaler og henvender seg til lærer hvis de merker en utfordring, lenge før det blir et stort problem. 

Tråden gandler ikke om skuespill eller barnehageforeldremøte,men helt vanlige foreldremøter i skolen, og dissw møtene er en del av oppfølgingen som oppegående foreldre selvfølgelig deltar i.  Skole handler ikke bare om dialog mec lærer om ditt barn, men om samspill med de andre i klassen. Folk som er engasjert i skole gjør selvsagt langt MER enn bare to foreldremøter i året, de bidrar til aktiviteter, prosjekter og utvikling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tråden gandler ikke om skuespill eller barnehageforeldremøte,men helt vanlige foreldremøter i skolen, og dissw møtene er en del av oppfølgingen som oppegående foreldre selvfølgelig deltar i.  Skole handler ikke bare om dialog mec lærer om ditt barn, men om samspill med de andre i klassen. Folk som er engasjert i skole gjør selvsagt langt MER enn bare to foreldremøter i året, de bidrar til aktiviteter, prosjekter og utvikling.

Da kan de slutte med skuespill og gruppearbeid der foreldrene sitter som barnehageunger og tegner på fargerike ark, før de presenterer "funn" i plenum. Vi bidrar til aktiviteter, prosjekter og utvikling. Men døgnet har 24 timer. Mellom skole, jobb, middag, lekser, organiserte fritidsaktiviteter, kvalitetstid og familieaktiviteter, samvær med venner osv er det ofte ikke plass til tvangssosialisering med mennesker man ikke har noe til felles med, bare fordi barna går i samme klasse. Igjen, det går an at barna har mange venner og trives i klassen, uten at foreldre tvangssosialiseres og deltar i barnehagelek i form av tegning og gruppearbeid på foreldremøter. ARBEID skal utføres i arbeidstiden, ikke på informasjonsmøter.

Skrevet

Under siste solidaritetskafe som varte i to timer satt jeg alene ved et bord sammen med barna, som fløy hit og dit med vennene, sånn at jeg satt helt alene mesteparten av tiden. Jeg har god kontakt med andre foreldre, men vi tilhører ikke samme vennekrets, de kom også med utvidet familie, flere av dem er naboer, slik at de naturligvis snakket med hverandre. Heldigvis hadde jeg med en bok å lese. 

Samtidig har barna mange venner, og vi har god dialog med foreldrene til disse vennene. Men vi er ikke venner, og omgås ikke som venner på fritiden. Og ja, dugnad er selvfølgelig bedre. Å la et barn sitte på til treningen, ta med et barn på bowling, badeland eller skitur, lage mat sammen med et ekstra barn, og så videre.

Helt enig!

Og de fleste bare ser på st du sitter der alene(lærerne og) men ingen gjør noe eller kommer bort. Prøver du å gå bort til noen å snakke, føler du deg som en tulling for de har sine med seg og ikke plass til deg!

• Liker 1
Skrevet

De første årene ungen gikk på skolen, var det mange samlinger mellom foreldre og barn i fritiden. De hadde også en juleavslutning og sommeravslutning hvor hver klasse hadde et innslag. Det tok nesten to timer, og det avslutningene var jo selvsagt lagt til skoletiden. Utrolig mange foreldre har ikke anledning til å ta fri fra jobb for å delta på disse.

Jeg har vært på samtlige avslutninger, alle samlingene med foreldre og barn og følger barnet mitt opp tett. Jeg vet hva de har om i alle fag, vi snakker om fagene, hva de har gått gjennom og kan fint fylle på med enda mer, vi går gjennom ukeplanen hver søndag. Barnet har gode karakterer og ligger over snittet på samtlige prøver, både lokale og nasjonale. Barnet har kronisk sykdom som også følges opp, faste medisner som skal tas og faste avtaler på sykehuset. Alt gjør jeg alene da far ikke deltar.

At noen mener jeg ikke følger opp barnet pga min motstand mot gruppearbeid på foreldremøter, ja det sier mer om leseforståelsen til de som påstår det. Gruppearbeid som har vært på møter, er arbeid som blir lagt i en skuff etterpå. Man vil aldri få med alle foreldre på regler som skal gjelde i fritiden, det er alltid noen som mener noe annet. Som flere sier, de foreldrene som burde ha vært på møtene (barn med utfordringer) er jo ikke der uansett.

Det kan være fint å vite hvem de andre foreldre er, da det kan gjøre det enklere å ta kontakt med de OM nødvendig. Barnas venner endres gjennom årene, det er ikke statisk. Jeg sier ikke at man må være venn med alle foreldrene, bare at man vet hvem de er. Det kan bli spesielt viktig når barna blir store, kommer på ungdomsskolen og vgs når de blir mer nysgjerrig på andre ting enn å leke.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig!

Og de fleste bare ser på st du sitter der alene(lærerne og) men ingen gjør noe eller kommer bort. Prøver du å gå bort til noen å snakke, føler du deg som en tulling for de har sine med seg og ikke plass til deg!

Jepp, opplevd det opptil flere ganger. Det er lett å se hvordan de egentlig ikke vil snakke med deg på kroppsspråket. Som sagt, jeg vet hvem mange av foreldrene er, men er ikke venner med de. Det er svært svært vanskelig å få innpass hos foreldre, spesielt de som kommer i par når man selv er enslig.

Anonymkode: 5b835...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De første årene ungen gikk på skolen, var det mange samlinger mellom foreldre og barn i fritiden. De hadde også en juleavslutning og sommeravslutning hvor hver klasse hadde et innslag. Det tok nesten to timer, og det avslutningene var jo selvsagt lagt til skoletiden. Utrolig mange foreldre har ikke anledning til å ta fri fra jobb for å delta på disse.

Jeg har vært på samtlige avslutninger, alle samlingene med foreldre og barn og følger barnet mitt opp tett. Jeg vet hva de har om i alle fag, vi snakker om fagene, hva de har gått gjennom og kan fint fylle på med enda mer, vi går gjennom ukeplanen hver søndag. Barnet har gode karakterer og ligger over snittet på samtlige prøver, både lokale og nasjonale. Barnet har kronisk sykdom som også følges opp, faste medisner som skal tas og faste avtaler på sykehuset. Alt gjør jeg alene da far ikke deltar.

At noen mener jeg ikke følger opp barnet pga min motstand mot gruppearbeid på foreldremøter, ja det sier mer om leseforståelsen til de som påstår det. Gruppearbeid som har vært på møter, er arbeid som blir lagt i en skuff etterpå. Man vil aldri få med alle foreldre på regler som skal gjelde i fritiden, det er alltid noen som mener noe annet. Som flere sier, de foreldrene som burde ha vært på møtene (barn med utfordringer) er jo ikke der uansett.

Det kan være fint å vite hvem de andre foreldre er, da det kan gjøre det enklere å ta kontakt med de OM nødvendig. Barnas venner endres gjennom årene, det er ikke statisk. Jeg sier ikke at man må være venn med alle foreldrene, bare at man vet hvem de er. Det kan bli spesielt viktig når barna blir store, kommer på ungdomsskolen og vgs når de blir mer nysgjerrig på andre ting enn å leke.

Jepp, opplevd det opptil flere ganger. Det er lett å se hvordan de egentlig ikke vil snakke med deg på kroppsspråket. Som sagt, jeg vet hvem mange av foreldrene er, men er ikke venner med de. Det er svært svært vanskelig å få innpass hos foreldre, spesielt de som kommer i par når man selv er enslig.

Anonymkode: 5b835...79e

Mange foreldre er så konforme at de er redd for å gjøre noe som ikke er "sosialt akseptert", og blir sinte og aggressive når noen gjør noe sånt. At deres barn har dårlige karakterer, er ikke så nøye. 

• Liker 1
Skrevet

Møtene på vår skole har en fellesdel (hele trinnet) i auditoret, der det som regel kommer noen og holder et kort relevant foredrag. Det har vært barnevakten (nettsikkerhet), Hedvig Montgomery, noen fra udir som har snakket om elevundersøkelsen, politiets ungdomskontakt i bydelen osv. Veldig nyttig. Så til klasserommet der lærerne snakker og forteller. Vi kan stille spørsmål. De fleste sier ingenting. Ikke noe snalltalk, klikker, sosialisering, gruppearbeid. Fint å få et inntrykk av lærerne og se de andre foreldrene. Jeg liker foreldremøtene, gruer meg i hvert fall ikke.

Anonymkode: f5f8d...d12

Skrevet

Vi har fått vite at skolen planlegger at vårens foreldremøter er det tenkt at det skal være gruppearbeid med konkrete problemstillinger. 

Skolen har nemlig fått avdekket at de har en negativ trend, og vil gjerne ha både foreldre, barn og læreres innspill på hvordan de kan ta tak i dette og få snudd denne. 
Jeg blir overrasket om de innspillene som kommer fra dette gruppearbeidet blir lagt i en skuff etterpå. (Sitter i FAU og opplever at de tar dette veldig seriøst.) 

Jeg har aldri vært med på at det har vært gruppearbeid på foreldremøtene før. (Har hatt barn på denne skolen i flere år.) 
Tidligere har møtene kun vært informasjonsmøter. 
Slik jeg har forstått det, så skal gruppearbeidene være klassevis, 

Anonymkode: 47f69...7d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dugnader og aktive arrangement er nok bedre til å bli kjent ja. Vi har hatt overnattingsturer med barn, da står foreldrene for forberedelser, innkjøp av mat, aktiviteter og noen overnatter også. Dette er en fin måte og bli kjent på tvers av foreldregruppa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...