Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et praktisk tips: TS kjenner du en av de andre foreldrene, slik at du kan gå på møtet og sitte sammen med dem, og kanskje føle deg litt tryggere hvis det skulle bli gruppearbeid? 

Vet du hva det er med gruppearbeidet som gjør deg nervøs, f.eks. bli delt inn i gruppe med ukjente, få et direkte spørsmål e l.  og lag en strategi ut i fra det. F.eks. et ferdig innøvd svar hvis du blir sittende fast.  "Det har ikke jeg noen innspill på, men Kari nevnte noe tidligere" 

Vet du hvor denne frykten kommer i fra, er det f.eks. en konkret hendelse på skolen du husker som du kan bearbeide litt i tankene.

Dette er et overkommelig problem, dette takler du.

Anonymkode: b4ce2...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et praktisk tips: TS kjenner du en av de andre foreldrene, slik at du kan gå på møtet og sitte sammen med dem, og kanskje føle deg litt tryggere hvis det skulle bli gruppearbeid? 

Vet du hva det er med gruppearbeidet som gjør deg nervøs, f.eks. bli delt inn i gruppe med ukjente, få et direkte spørsmål e l.  og lag en strategi ut i fra det. F.eks. et ferdig innøvd svar hvis du blir sittende fast.  "Det har ikke jeg noen innspill på, men Kari nevnte noe tidligere" 

Vet du hvor denne frykten kommer i fra, er det f.eks. en konkret hendelse på skolen du husker som du kan bearbeide litt i tankene.

Dette er et overkommelig problem, dette takler du.

Ts 

Jeg er faktisk ikke sikker. Men jeg blir veldig redd for å ikke komme på noe å si. Så redd at jeg faktisk ikke klarer å tenke. Får ikke helt med meg hva de andre sier og klarer ikke komme på noe selv. Det er at jeg føler jeg må prestere som er tingen. Har alltid slitt med det sliten jeg var veldig liten og fått masse fysiske reaksjoner. 

Noen ganger går det fint og noen ikke. Men kommer meg alltid gjennom det. Vil helst bare bli ferdig med det, slitsomt å grue seg så mye også. 

Anonymkode: 118a0...46e

• Hjerte 2
Skrevet

Du forventer vel at ungen går på skolen hver dag og deltar aktivt i undervisningsopplegget, uansett hvilke negative følelser ungen har? F.eks. gruppearbeid med noen i klassen han/hun ikke liker, presentere foran alle selv om man føler seg nervøs etc?  

Ts 

Jeg gjør faktisk ikke det. Har jeg barn som klarer alt det uten noen problemer er jeg kjempe glad for det. Om det blir utfordringer rundt det forventer jeg at jeg og skolen hjelper barnet med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eh jo mange har det faktisk sånn, men få snakker høyt om det fordi man ofte blir latterliggjort

Anonymkode: 4b9a9...2e2

Er ingen som latterliggjør. Er som du sier, mange som har det slik. Men DU må ta tak i det.

• Liker 1
Skrevet

Har du tenkt på at enkelte du omtaler som pratesyke faktisk kan prate mye som resultat av nervøsitet. Slutt å anta ting om andre.  De kan ha sine problem, slik du har dine problem. Noen har kanskje ikke noe annet sosialt liv enn sånne kvelder.  Ja, de burde også jobbe med seg selv - som deg.

Du står så klart fritt til å velge bort, men da velger du bort støtte fra andre foreldre til deg og ditt barn. Ikke klag på dårlig klassemiljø for du selv bidrar til at det ikke blir bedre når du melder deg ut. 

Det er selvopptatt å melde seg ut.

Anonymkode: 6b9d3...6a2

Her var det mye på en gang. Hvorfor skal jeg tenke på at de har sine problemer, eller ikke har noe liv utenfor foreldremøtene (noe jeg forøvrig vet de har). Disse folkene møtes i andre sammenhenger også, de prater og prater om seg og sitt. De elsker å prate om sine ting, og så blir vi som ikke er en del av denne klubben sittende som noen meher og ikke delta fordi vi ikke slipper til.

Det er jo DE som ikke er interessert i å bidra, de møter jo opp for å skvaldre. Nei, her har jeg IKKE noe ansvar. Og jeg er så langt fra selvopptatt jeg kan bli.

Anonymkode: 5ec15...b57

• Liker 1
Skrevet

Vi har gått over til å ha utelukkende møter der foresatte har samtaler i grupper. Dette er pålagt oss av rektor og ønskelig fra vår side. 

På møter der lærerne bare står og snakker i to timer, er det svært lite engasjement fra foresatte. De fleste tingene som tas opp, kunne jo sikkert bare vært sendt skriftlig hjem. Foresatte sitter bare der og "blir matet" med info, uten å få mulighet eller oppfordres til å delta i barnas skolemiljø, som er sterkt flettet sammen med fritiden deres. 

At det er en del av møtet der foresatte får sitte i grupper, har flere fordeler. De blir blant annet bedre kjent med hverandre. Dette gjør dem tryggere på at de kan ta kontakt med hverandre og barna som har foresatte som kommuniserer, vil sannsynligvis ikke være slemme mot hverandre. Det ufarliggjør å snakke med andre foresatte, og de får som regel muligheten til å diskutere regler for barna sine (feks. har de sikkert barn som hevder at ALLE andre får lov til ditt og datt, noe det er greit å snakke om at ikke er tilfelle..). Man kan som foresatt også bli trygget på at barnet ditt er som alle andre, og at det er utfordringer med legging, spilling og diverse i de fleste hjem. 

Flere tar ordet i små grupper, slik at alle foresatte får uttale seg. Om alt skal tas i plenum, kan det være at mange heller velger å tie. 

Foreldremøter skal være et samarbeid for lærer og foresatt-gruppen, og det skal føles relevant for begge parter. Det er viktig at man møter på foreldremøtene slik at man blir kjent med lærer og de andre foresatte. På skolen til barna mine er det obligatorisk oppmøte på foreldremøtene. 

Anonymkode: 13eef...575

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Den eneste grunnen til å gå på foreldremøter, er for å treffe de andre foreldrene. Ikke nødvendigvis å snakke med de, men å se ansiktene dems. Og lærerne.

Informasjonen fra skolen, den kunne de like gjerne ha sendt i et skriv.

En gang har jeg opplevd gruppearbeid på et foreldremøte, da kjørte jeg politisk korrekt stil og sa så lite som mulig. Det var da de prøvde seg på at alle barna skulle være skjermfri hver mandag.

Anonymkode: 5b835...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da er det snart foreldremøte igjen og jet gruer meg så veldig. Noen ganger har det kun vært lærer som snakker og foreldre som rekker opp hånda om det skulle være noe. Andre ganger er det gruppearbeid og ting man må si høyt. 

Jeg har ingen diagnoser men det er vel mest fordi jeg ikke har gått til noen med problemene mine. Når jeg ligger og svetter og ikke får sove fordi det er foreldremøte om ett par uker så er det vel noe galt. Jeg fikser rett og slett ikke det sosiale i de settingene. Føler meg så ekstremt dum, sitter og er kjempe nervøs og blir så selv fokusert at jeg ikke klarer å bidra. Sittet gjerne helt stille uten å si noe. Hater det. 

Det jeg vurderer er å spørre om det skal være noe gruppearbeid eller lignende til lærer så jeg evt. er forberedt? Og er det ikke noe, er det jo helt greit. Men hvordan spørre om det uten å avsløre at jeg sliter? 

Jeg trenger ikke høre at jeg er en dårlig mor på grunn av dette. Vi inviterer barn og barns går på fritidsaktiviteter etc. så det går fint med de. 

Jeg nekter å delta i "gruppearbeid" av to grunner:

1. Jeg er ikke barn i barnehage eller skole. På fritiden min skal jeg ikke løse oppgaver og ha gruppearbeid og presentasjoner. Nope.

2. Disse presentasjonene og "funnene" fra gruppearbeid blir lagt i en skuff og glemt. Altså, unødvendig sløsing av tid. Nope.

Og nei, jeg har ikke sosial angst eller problemer i det hele tatt. Jeg bare synes hele greia er patetisk og latterlig. Foreldremøte skal være for å gi informasjon til foreldre og svare på spørsmål. Ikke leke barnehagegruppe med foreldrene.

Anonymkode: c78c3...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er IKKE bra at foreldre ikke engasjerer seg i skolegang og klassemiljø. Å gå på foreldremøter er MINIMUM. 

Da må de slutte med tullet som gruppearbeid og diverse. Avhold VOKSNE foreldremøter, med informasjon og svar på spørsmål. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi har gått over til å ha utelukkende møter der foresatte har samtaler i grupper. Dette er pålagt oss av rektor og ønskelig fra vår side. 

På møter der lærerne bare står og snakker i to timer, er det svært lite engasjement fra foresatte. De fleste tingene som tas opp, kunne jo sikkert bare vært sendt skriftlig hjem. Foresatte sitter bare der og "blir matet" med info, uten å få mulighet eller oppfordres til å delta i barnas skolemiljø, som er sterkt flettet sammen med fritiden deres. 

At det er en del av møtet der foresatte får sitte i grupper, har flere fordeler. De blir blant annet bedre kjent med hverandre. Dette gjør dem tryggere på at de kan ta kontakt med hverandre og barna som har foresatte som kommuniserer, vil sannsynligvis ikke være slemme mot hverandre. Det ufarliggjør å snakke med andre foresatte, og de får som regel muligheten til å diskutere regler for barna sine (feks. har de sikkert barn som hevder at ALLE andre får lov til ditt og datt, noe det er greit å snakke om at ikke er tilfelle..). Man kan som foresatt også bli trygget på at barnet ditt er som alle andre, og at det er utfordringer med legging, spilling og diverse i de fleste hjem. 

Flere tar ordet i små grupper, slik at alle foresatte får uttale seg. Om alt skal tas i plenum, kan det være at mange heller velger å tie. 

Foreldremøter skal være et samarbeid for lærer og foresatt-gruppen, og det skal føles relevant for begge parter. Det er viktig at man møter på foreldremøtene slik at man blir kjent med lærer og de andre foresatte. På skolen til barna mine er det obligatorisk oppmøte på foreldremøtene. 

Hva skjer da om man ikke kommer på foreldremøte? Barnevernet?? 😛

Skolen kan faktisk ikke pålegge foreldrene å komme på disse møtene! Og de møtene dere har, nei. Der hadde jeg ikke kommet! Og hvordan i alle dager har dere klart å ha et foreeldremøte på TO timer??

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eneste grunnen til å gå på foreldremøter, er for å treffe de andre foreldrene. Ikke nødvendigvis å snakke med de, men å se ansiktene dems. Og lærerne.

Informasjonen fra skolen, den kunne de like gjerne ha sendt i et skriv.

En gang har jeg opplevd gruppearbeid på et foreldremøte, da kjørte jeg politisk korrekt stil og sa så lite som mulig. Det var da de prøvde seg på at alle barna skulle være skjermfri hver mandag.

Det er jo disse tingene "gruppearbeid" dreier seg om. At alle foreldre skal komme frem til en politisk korrekt løsning for alle barna PÅ FRITIDEN. Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolen kan faktisk ikke pålegge foreldrene å komme på disse møtene! Og de møtene dere har, nei. Der hadde jeg ikke kommet! Og hvordan i alle dager har dere klart å ha et foreeldremøte på TO timer??

Nettopp. Å tro at mange voksne blir ordentlig KJENT i løpet av to timers bla bla bla om politisk korrekte emner, er en utopi. Jeg kjenner flere foreldre fra barnas klasser, men ingen av oss ble kjent på disse foreldremøtene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi legger opp til foreldremøter på ca. 1,5 time, men noen ganger tar det lenger tid. Når man har store ting som skjer på noen av trinnene våre, som leirskole eller planlegging av 17. mai, kan vi trenge lenger tid om vi må snakke om andre ting i tillegg. Som foresatt bør man virkelig kunne avsette rundt to timer to ganger i året til foreldremøter for barnet sitt. 

På skolen til barnet mitt ringer rektor opp alle som ikke kommer på møtene. Som oftest er det barna til de som ikke møter på foreldremøtene som er utfordrende i skolehverdagen, så de har ikke egentlig vondt av en samtale med rektor dersom de ikke gidder å delta på møter om skolemiljøet. Barn tar etter foreldrene sine i mye, og man er ofte ikke det beste forbildet om man ikke gidder å gå på foreldremøter eller om man nekter å delta på "gruppearbeid" i voksen alder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi legger opp til foreldremøter på ca. 1,5 time, men noen ganger tar det lenger tid. Når man har store ting som skjer på noen av trinnene våre, som leirskole eller planlegging av 17. mai, kan vi trenge lenger tid om vi må snakke om andre ting i tillegg. Som foresatt bør man virkelig kunne avsette rundt to timer to ganger i året til foreldremøter for barnet sitt. 

På skolen til barnet mitt ringer rektor opp alle som ikke kommer på møtene. Som oftest er det barna til de som ikke møter på foreldremøtene som er utfordrende i skolehverdagen, så de har ikke egentlig vondt av en samtale med rektor dersom de ikke gidder å delta på møter om skolemiljøet. Barn tar etter foreldrene sine i mye, og man er ofte ikke det beste forbildet om man ikke gidder å gå på foreldremøter eller om man nekter å delta på "gruppearbeid" i voksen alder. 

Her er enda et problem - dere holder ikke tidsskjema. Mange småbarnsforeldre er travle. Dere legger vel ikke opp til jobbmøter som går over vanlig arbeidstid, bare fordi man ikke ble ferdig i tide? Hold tidsskjema, vær kort og relevant, dropp barnehageaktiviteter på foreldremøtene. Jeg for eksempel deltar på alle utviklingssamtaler, er engasjert i lekser, lesing, utvikling, idrettsaktiviteter osv hos barna. Men foreldremøtene går jeg ikke på lenger. Når dere legger opp til idiotiske diskusjoner om nugatti på skiva, gruppearbeid med tegning på ark og presentasjoner og lignende piss, så er det ikke noe verdi å overvære disse møtene. Beklager. Og jo, jeg er et godt forbilde for barna. At jeg ikke gidder å leke med andre foreldre i regi av skolen på min fritid, endrer ikke på det.

• Liker 1
Gjest MissHannigan
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tviler på at mange har det slik, men om det stemmer så er det skremmende. De fleste voksne evner, tåler og takler litt ubehag og nervøsitet. Gjør man ikke det blr man oppsøke hjelp 

Anonymkode: 80d80...70b

Jeg og to andre er de eneste som snakker på våre foreldremøter. Tenker det er nokså vanlig.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er enda et problem - dere holder ikke tidsskjema. Mange småbarnsforeldre er travle. Dere legger vel ikke opp til jobbmøter som går over vanlig arbeidstid, bare fordi man ikke ble ferdig i tide? Hold tidsskjema, vær kort og relevant, dropp barnehageaktiviteter på foreldremøtene. Jeg for eksempel deltar på alle utviklingssamtaler, er engasjert i lekser, lesing, utvikling, idrettsaktiviteter osv hos barna. Men foreldremøtene går jeg ikke på lenger. Når dere legger opp til idiotiske diskusjoner om nugatti på skiva, gruppearbeid med tegning på ark og presentasjoner og lignende piss, så er det ikke noe verdi å overvære disse møtene. Beklager. Og jo, jeg er et godt forbilde for barna. At jeg ikke gidder å leke med andre foreldre i regi av skolen på min fritid, endrer ikke på det.

Det er mye svada, ja. Jeg har sittet i foreldremøter på ungdomsskolen og diskutert leggetider i gruppearbeid. Trodde ærlig talt vi hadde gjort oss ferdig med sånt i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sosial angst, og svetter ikke av tanken på det, men sånne gruppearbeid om "caser" er det mest meningsløse jeg bruker tiden på. Det eneste fornuftige gruppearbeidet jeg kan komme på er om man skal finne konkrete løsninger på et faktisk problem i klassen, eller avtale felles regler for noe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg hadde ikke kommet på møtene pga måten de avholdes. Rektor får bare ringe, men det gjør ikke at jeg kommer. Tror du barna oppfører seg bedre fordi rektor ringte foreldrene? Tviler sterkt på det asså.

Også så sinnsykt lange møter! Høres ut som dere har mange møteplagere om det går så fryktelig mye tid.

Hvorfor så mye snakk om leirskole? De skal dit og dit da og da og trenger å ha med ditt og datt. Her er et skriv om stedet, de har også nettside blabla bla.

Jeg setter av mer enn to timer daglig med barnet mitt, så disse foreldremøtene tar min tid med barnet. Det skal være sagt at det er kun et foreldremøte jeg ikke har deltatt på (i løpet av 9 år). Er til og med klassekontakt.

Måten møtene avholdes på, er for de som allerede er 'flink pie', som pliktig møter. Ikke for de som ikke deltar i utgangspunktet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde ikke kommet på møtene pga måten de avholdes. Rektor får bare ringe, men det gjør ikke at jeg kommer. Tror du barna oppfører seg bedre fordi rektor ringte foreldrene? Tviler sterkt på det asså.

Også så sinnsykt lange møter! Høres ut som dere har mange møteplagere om det går så fryktelig mye tid.

Hvorfor så mye snakk om leirskole? De skal dit og dit da og da og trenger å ha med ditt og datt. Her er et skriv om stedet, de har også nettside blabla bla.

Jeg setter av mer enn to timer daglig med barnet mitt, så disse foreldremøtene tar min tid med barnet. Det skal være sagt at det er kun et foreldremøte jeg ikke har deltatt på (i løpet av 9 år). Er til og med klassekontakt.

Måten møtene avholdes på, er for de som allerede er 'flink pie', som pliktig møter. Ikke for de som ikke deltar i utgangspunktet.

Flink pike for at man sier noe på et foreldremøte, snakk om å sette standarden lavt!

Anonymkode: 6b9d3...6a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du er bare ikke interessert i å følge opp ungene dine. Bare innrøm det. Du gir faen.

Anonymkode: 1033e...3ca

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...