Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi legger opp til foreldremøter på ca. 1,5 time, men noen ganger tar det lenger tid. Når man har store ting som skjer på noen av trinnene våre, som leirskole eller planlegging av 17. mai, kan vi trenge lenger tid om vi må snakke om andre ting i tillegg. Som foresatt bør man virkelig kunne avsette rundt to timer to ganger i året til foreldremøter for barnet sitt. 

På skolen til barnet mitt ringer rektor opp alle som ikke kommer på møtene. Som oftest er det barna til de som ikke møter på foreldremøtene som er utfordrende i skolehverdagen, så de har ikke egentlig vondt av en samtale med rektor dersom de ikke gidder å delta på møter om skolemiljøet. Barn tar etter foreldrene sine i mye, og man er ofte ikke det beste forbildet om man ikke gidder å gå på foreldremøter eller om man nekter å delta på "gruppearbeid" i voksen alder. 

Anonymkode: 13eef...575

Dette!

Anonymkode: 1033e...3ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går alltid på foreldremøter. Gruer meg ikke i forkant, men sliter etterpå. Tror jeg bruker så mye energi på å være der at kroppen faller sammen etterpå. 

Kjenner meg igjen i følelsen av å være så nervøs at en ikke hører hva andre sier. Ikke fra foreldremøtesammenheng, men jeg vet hvordan det kjennes. 

Kjenner heller ingen. Barna mine går ikke på fotball, der mange kjenner hverandre fra før.

Prøver å være blid og imøtekommende, og prater der jeg kan, men som andre har nevnt på her, så klikker de som kjenner hverandre fra før sammen og det blir ofte unaturlig å forsøke å bryte inn. 

Anonymkode: bb24a...f1d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette!

Nope. Som sagt, jeg følger opp barna overalt. Er svært deltakende i deres utvikling, vi deltar på Sommerles hver sommer, og leser mye ellers i året, vi går i museer, på toppturer og i teater, vi lager eksperimenter på kjøkkenet. Jeg er dommer og hjelpetrener på barnas idrett, er alltid med på stevner og følger med. Vi lager mat sammen, snekrer sammen. Jeg forbereder meg hver gang til utviklingssamtaler, og ringer lærer hvis jeg ser at ett av barna har fått noen faglige utfordringer. Barna har mange venner, jeg må faktisk si nei til overnattingsforespørsler fra venner, fordi det er liksom hver dag forespørsler kommer. Så ingen utfordringer, men jeg gidder ikke å leke barnehage på foreldremøter, når jeg egentlig skulle ha trent idrettslaget til barna. Har to barn til, som nå er voksne. Begge studerer ved universitetet, er selvstendige og navigerer uten problemer i den voksne verdenen. 

Anonymkode: c78c3...a8e

• Nyttig 1
Skrevet

Ts, hvorfor er du redd for at læreren skal få vite at du er nervøs for foreldremøter? Du er ikke aleine om å være det. Du kan trygt ta kontakt og spørre i forkant av foreldremøter hvordan møtet er lagt opp. Vi bruker å få det skissert opp på forhånd, med tidspunkter og alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er bare ikke interessert i å følge opp ungene dine. Bare innrøm det. Du gir faen.

Jeg følger opp mine barn helt utmerket takk. Trenger ikke å delta på gruppearbeid med andre foreldre for å følge opp ungene mine.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Flink pike for at man sier noe på et foreldremøte, snakk om å sette standarden lavt!

Anonymkode: 6b9d3...6a2

Nei, 'flink pike' for å gjøre alt som lærene sier uten å stille noen kritiske spørsmål.

Anonymkode: 5b835...79e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde ikke kommet på møtene pga måten de avholdes. Rektor får bare ringe, men det gjør ikke at jeg kommer. 

Jeg setter av mer enn to timer daglig med barnet mitt, så disse foreldremøtene tar min tid med barnet. Det skal være sagt at det er kun et foreldremøte jeg ikke har deltatt på (i løpet av 9 år). Er til og med klassekontakt.

Måten møtene avholdes på, er for de som allerede er 'flink pie', som pliktig møter. Ikke for de som ikke deltar i utgangspunktet.

Anonymkode: 5b835...79e

Yikes!

Anonymkode: 7e893...8dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yikes!

Setter du av mindre tid enn hun gjør? Da er det virkelig Yikes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nope. Som sagt, jeg følger opp barna overalt. Er svært deltakende i deres utvikling, vi deltar på Sommerles hver sommer, og leser mye ellers i året, vi går i museer, på toppturer og i teater, vi lager eksperimenter på kjøkkenet. Jeg er dommer og hjelpetrener på barnas idrett, er alltid med på stevner og følger med. Vi lager mat sammen, snekrer sammen. Jeg forbereder meg hver gang til utviklingssamtaler, og ringer lærer hvis jeg ser at ett av barna har fått noen faglige utfordringer. Barna har mange venner, jeg må faktisk si nei til overnattingsforespørsler fra venner, fordi det er liksom hver dag forespørsler kommer. Så ingen utfordringer, men jeg gidder ikke å leke barnehage på foreldremøter, når jeg egentlig skulle ha trent idrettslaget til barna. Har to barn til, som nå er voksne. Begge studerer ved universitetet, er selvstendige og navigerer uten problemer i den voksne verdenen. 

Flink pike du altså 😉

Setter du av mindre tid enn hun gjør? Da er det virkelig Yikes. 

Jeg setter ikke av tid med barnet mitt, nei. Det høres ut som dronning Elizabeth, når hun inviterte sine barn inn i penstuen en times tid, før de gikk tilbake til barnepiken sin.

Jeg er med barnet mitt minimum 5 timer til dagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flink pike du altså 😉

Jeg setter ikke av tid med barnet mitt, nei. Det høres ut som dronning Elizabeth, når hun inviterte sine barn inn i penstuen en times tid, før de gikk tilbake til barnepiken sin.

Jeg er med barnet mitt minimum 5 timer til dagen. 

Nei, jeg er ingen flink pike. Jeg engasjerer meg i barnet mitt. "Flinke piker" er de som lager bestemt mat, følger bestemte leggetider, skjermtider osv fordi FAU har bestemt det, og det er politisk korrekt. Hvis du da IKKE setter av tid til barnet ditt, er du da en god forelder? Jeg setter av tid til mine barn. Altså, skyver alt annet til side og er sammen med barna - i basseng, på bowling og diverse. Det er nødvendig å sette av tid til barna, der man verken surfer på nett, holder på med arbeid eller lignende. Synd at du ikke gjør det. Men du deltar i gruppearbeid på foreldremøter sammen med de andre forvokste ungene der, så da er alt tipptopp :) 

• Liker 1
Skrevet

Til TS

Jeg synes du er kjempesterk som faktisk møter opp på foreldremøtet selv om du lider voldsomt pga at du gruer det slik.
Det er mange fler enn du tror som sliter med det samme. Kanskje ikke mange som gruer seg til gruppesamtalene, men de har angst for å bli valgt som den som skal presentere arbeidet fra gruppen i plenum.

Du har jo gjennomført slike foreldremøter tidligere. Jeg vil tippe at disse gikk bedre enn du hadde fryktet på forhånd. Var det egnetlig så farlig? Tenk på dette! På denne måte behandler du deg selv kognitivt.
Lett å si dette men kanskje ikke like lett når en har fobi, men rett din oppmersomhet utover og ikke fokuser på dine kroppslige reaksjoner og tanker. Fokuser på oppgaven. Eller kanskje foreta en rangering for deg selv om hvem på gruppa som har det styggeste antrekket 🙂 
Det finnes mye god hjelp og man har kommet fram til mange måter på å behandle slike angst/fobi. Kanskje du burde tenke på dette? 

Anonymkode: 0cb38...412

Skrevet

Jeg gleder meg til foreldremøter og FAU møter. Synes det er hyggelig å treffe læreren og de andre foreldrene, få informasjon og drøfte aktuelle saker. Husk at det stort sett alltid er noen som meg på foreldremøter. Alle trenger ikke si noe og det er helt greit. Du kan være tilstede, si hei og lytte 

Anonymkode: 02f09...8b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen råd, jeg er ikke en av de som gruer meg til foreldremøter. Likevel ser jeg at ca halvparten av foreldrene ikke dukker opp, og det tror jeg har noe med at man må delta aktivt på møtene. Jeg tror flere hadde møtt opp hvis man kun skulle få informasjon, og det var det. Nå er det ofte gruppearbeid (som jeg synes er helt bortkastet) eller diskusjon i plenum. 
Jeg tror det vil hjelpe deg å ha bestemt deg for noe du kan si hvis du opplever at det forventes at du skal si noe. «Jeg har ikke noe nytt å komme med», «jeg har ikke tenkt så mye på dette» «jeg har ikke noen sterke meninger om dette». «Jeg har veldig vondt i hodet, tror jeg bare skal sitte å høre på i dag». 
og selvfølgelig kan du være en god mamma selv om du ikke liker foreldremøter. Hvem gjør egentlig det? 

Anonymkode: 5630b...a9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

Yikes! Kanskje normalt i en Steiner-barnehage, men ikke ellers. Jeg hadde nok vurdert å bytte barnehage etter et sånt foreldremøte.

Anonymkode: b4f30...085

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Til TS

Jeg synes du er kjempesterk som faktisk møter opp på foreldremøtet selv om du lider voldsomt pga at du gruer det slik.
Det er mange fler enn du tror som sliter med det samme. Kanskje ikke mange som gruer seg til gruppesamtalene, men de har angst for å bli valgt som den som skal presentere arbeidet fra gruppen i plenum.

Du har jo gjennomført slike foreldremøter tidligere. Jeg vil tippe at disse gikk bedre enn du hadde fryktet på forhånd. Var det egnetlig så farlig? Tenk på dette! På denne måte behandler du deg selv kognitivt.
Lett å si dette men kanskje ikke like lett når en har fobi, men rett din oppmersomhet utover og ikke fokuser på dine kroppslige reaksjoner og tanker. Fokuser på oppgaven. Eller kanskje foreta en rangering for deg selv om hvem på gruppa som har det styggeste antrekket 🙂 
Det finnes mye god hjelp og man har kommet fram til mange måter på å behandle slike angst/fobi. Kanskje du burde tenke på dette? 

Anonymkode: 0cb38...412

Ts 

Tusen takk for gode ord. Det går ofte bedre enn jeg har tenkt. Men det er også de gangene jeg syns er helt forferdelig. Når det gjelder og være den som blir valgt til å snakke i plenum hadde jeg rett og slett ikke klart og si noe. Jeg ser alltid bort eller på noen andre og håper ikke å bli valgt. Jeg får som sagt ikke med meg hva som blir sagt så hadde hvert fall ikke klart å lage noe sammendrag. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ingen råd, jeg er ikke en av de som gruer meg til foreldremøter. Likevel ser jeg at ca halvparten av foreldrene ikke dukker opp, og det tror jeg har noe med at man må delta aktivt på møtene. Jeg tror flere hadde møtt opp hvis man kun skulle få informasjon, og det var det. Nå er det ofte gruppearbeid (som jeg synes er helt bortkastet) eller diskusjon i plenum. 
Jeg tror det vil hjelpe deg å ha bestemt deg for noe du kan si hvis du opplever at det forventes at du skal si noe. «Jeg har ikke noe nytt å komme med», «jeg har ikke tenkt så mye på dette» «jeg har ikke noen sterke meninger om dette». «Jeg har veldig vondt i hodet, tror jeg bare skal sitte å høre på i dag». 
og selvfølgelig kan du være en god mamma selv om du ikke liker foreldremøter. Hvem gjør egentlig det? 

Anonymkode: 5630b...a9f

Takk! Ja det kan faktisk hjelpe og vite litt mer hva jeg kan si. Dine eksempler var veldig fine! 

Anonymkode: 118a0...46e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei Ts. Når du sier at du mister evnen til å høre hva som blir sagt fordi du blir så nervøs og redd for å si noe feil, er dette noe som gjelder i andre situasjoner?

Er du slik når du møter nye mennesker, på jobben eller i andre situasjoner hvor du kanskje må si noe? Det høres jo ut som du har en form for angstlidelse, og dette er helt sikkert noe som kan jobbes med.

Du er en rollemodell for barna dine, og det er flott at du faktisk møter opp selv om du har gruet deg, men kanskje det beste du kan gjøre for deg selv og barna er å jobbe med dette? Vise at du tar deg selv på alvor og gjør noe med vanskelige ting.

Det er mange som gruer seg til slike møter, jeg synes også at du skal åpne opp for læreren og fortelle om hvordan du opplever foreldremøter. Det er helt sikker andre som har like opplevelser og kanskje kan formen på møtene justeres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, hvorfor er du redd for at læreren skal få vite at du er nervøs for foreldremøter? Du er ikke aleine om å være det. Du kan trygt ta kontakt og spørre i forkant av foreldremøter hvordan møtet er lagt opp. Vi bruker å få det skissert opp på forhånd, med tidspunkter og alt. 

Ts 

Føler meg vel bare dum egentlig. Merkelig, for om noen andre hadde sagt dette til meg hadde jeg ikke følt det. Vi har fått en slags "plan" men den er veldig generell og står ikke noe om gruppearbeid. Det har heller ikke blitt skrevet tidligere selv om det har vært. 

Har du forslag til hvordan jeg kunne formelt en sånn melding hvor jeg hadde lurt på om det var gruppearbeid eller noe man måtte si høyt? 

Skrevet

Ts 

Føler meg vel bare dum egentlig. Merkelig, for om noen andre hadde sagt dette til meg hadde jeg ikke følt det. Vi har fått en slags "plan" men den er veldig generell og står ikke noe om gruppearbeid. Det har heller ikke blitt skrevet tidligere selv om det har vært. 

Har du forslag til hvordan jeg kunne formelt en sånn melding hvor jeg hadde lurt på om det var gruppearbeid eller noe man måtte si høyt? 

Send en mail og si at du gjerne møter på foreldremøter, men at gruppearbeid og det å måtte si ting i plenum er noe du synes er litt vanskelig. Derfor vil du gjerne få beskjed om dette er noe som skal skje på møtet og hvilke temaer som skal tas opp.

Så kan du om du får beskjed om at f.eks. nettvett/mobbing/klassemiljø/ russetid skal være tema finne noen nøytrale fraser du kan forberede hjemme i ro og fred, skulle du måtte si noe.

Du kan og si tydelig til læreren at du ikke ønsker å delta i dette.

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Hei Ts. Når du sier at du mister evnen til å høre hva som blir sagt fordi du blir så nervøs og redd for å si noe feil, er dette noe som gjelder i andre situasjoner?

Er du slik når du møter nye mennesker, på jobben eller i andre situasjoner hvor du kanskje må si noe? Det høres jo ut som du har en form for angstlidelse, og dette er helt sikkert noe som kan jobbes med.

Du er en rollemodell for barna dine, og det er flott at du faktisk møter opp selv om du har gruet deg, men kanskje det beste du kan gjøre for deg selv og barna er å jobbe med dette? Vise at du tar deg selv på alvor og gjør noe med vanskelige ting.

Det er mange som gruer seg til slike møter, jeg synes også at du skal åpne opp for læreren og fortelle om hvordan du opplever foreldremøter. Det er helt sikker andre som har like opplevelser og kanskje kan formen på møtene justeres.

Ts 

Kan skje i gruppearbeid på jobb hvor det handler om arbeidsmiljø og lignende. Ikke vanlige møter. Da kan jeg være aktiv.

Tidligere har jeg slitt med mye mer ting. Aldri fått hjelp, men har klart og kommet meg gjennom det selv og takker andre ting nå helt bra. Dette gjenstår riktignok. Mulig jeg burde fått hjelp, men tenker det er eksponeringsterapi og det tør jeg ikke/har ikke krefter til å gjennomføre nå. 

• Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (2 minutter siden):

Send en mail og si at du gjerne møter på foreldremøter, men at gruppearbeid og det å måtte si ting i plenum er noe du synes er litt vanskelig. Derfor vil du gjerne få beskjed om dette er noe som skal skje på møtet og hvilke temaer som skal tas opp.

Så kan du om du får beskjed om at f.eks. nettvett/mobbing/klassemiljø/ russetid skal være tema finne noen nøytrale fraser du kan forberede hjemme i ro og fred, skulle du måtte si noe.

Du kan og si tydelig til læreren at du ikke ønsker å delta i dette.

Ts 

Tusen takk! Det tror jeg faktisk jeg skal gjøre. Bedre å vite om det faktisk skjer. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tviler på at mange har det slik, men om det stemmer så er det skremmende. De fleste voksne evner, tåler og takler litt ubehag og nervøsitet. Gjør man ikke det blr man oppsøke hjelp 

Anonymkode: 80d80...70b

Nei man trenger ikke oppsøke hjelp fordi man gruer seg til ett møte eller to i årwt

Anonymkode: 4b9a9...2e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...