Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

Da hadde jeg reist meg opp og sakt "takk for meg, jeg holder meg til å lese referatene heretter".

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En voksen mor bør oppsøke hjelp om foreldremøte blir så vanskelig at man ligger og svetter og gruer seg i ukesvis. Det er ikke normalt 

Anonymkode: 80d80...70b

For noen er jo det hverdagen. Hva med å akseptere at noen har det sånn?

Jeg har ingen problemer med å prate i små grupper, men jeg respekterer også om noen skulle synes det er vanskelig. Det er nok settingen som er vanskelig, ikke å være forelder.

Vær litt raus med dine medborgere, og hverdagen vil bli så mye bedre!

Anonymkode: cacca...6bc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da ingen som MÅ på foreldremøter. Les referat i etterkant.

Anonymkode: 1caf4...366

Det er IKKE bra at foreldre ikke engasjerer seg i skolegang og klassemiljø. Å gå på foreldremøter er MINIMUM. 

Anonymkode: b4ce2...f74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

møter aldri opp på sånne foreldremøter.. gjort det noen ganger, holder seg sjeldent til noe relevant, og gruppearbeid kan de drite I..  alt for mye dumt. 

Anonymkode: e826e...668

• Liker 4
Skrevet

Du burde søke hjelp, det er ikke normalt å reagere sånn som du gjør..

Når det er sagt er det skremmende hvor mange av dere andre her som snakker negativt om foreldremøter. Er dere ikke voksne mennesker som kan ta dere sammen? Ærlig talt. Det blir for dumt. 

I skolen ser vi direkte sammenheng mellom hvor god relasjon foreldrene har til hverandre og klassemiljøet. Når foreldrene snakker sammen/elevene vet at mamma kan ta en telefon til «mor til Ole» så er det også lavere terskel for å mobbe osv.

dette ser vi gang på gang og foreldremøter er en arena for foreldrene å få et fjes og et navn på foreldrene til medelevene til barnet. Viktig med andre ord!

Så ta dere sammen da, dette er jo virkelig et ikke-problem hvis man faktisk bestemmer seg for å gå inn i det med litt mer positiv holdning.

(Når det gjelder angst osv, så er jo det noe helt annet)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg er helt enig! Snakket med generasjonen før og der var det ikke noe gruppearbeid. Info fra lærer så ferdig med det. 

Syns de kunne evt.delt det opp. Første del info fra lærer. Pause hvor de som vil kan gå og de som syns gruppearbeid er fint kan bli igjen til siste del. 

Anonymkode: 118a0...46e

Du kan ikke forvente at lærer organiserer foreldremøte ut i fra dine psykiske problemer. 

Det er viktig at vi forldre bidrar aktivt til å forme klassemiljø og skolehverdag. Gruppearbeidet er et verktøy for å reflektere, diskutere og samskape. 

Ditt barn kommer også til å delta i mye gruppearbeid, og kan ha behov for å snakkr med deg om de. Det vil nok bli lettere for deg å veilede barnet i hbordan det skal håndtere følelsene sine i en slik situadjon hvis du mestrer dette selv?  Jeg synes det er spesielt at du foreventer mer av ungen enn ac deg selv. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er IKKE bra at foreldre ikke engasjerer seg i skolegang og klassemiljø. Å gå på foreldremøter er MINIMUM. 

Ikke hvis foreldremøtene bare er dilldall og dårlig gruppearbeid. Da fins det bedre ting å bruke tiden på.

Anonymkode: 5ec15...b57

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke hvis foreldremøtene bare er dilldall og dårlig gruppearbeid. Da fins det bedre ting å bruke tiden på.

Men da har man faktisk selv et ansvar for å engasjere seg og sørge for at det blir bra. Og som andre har påpekt er det også viktig å dra for å bli kjent med og snakke med de andre foreldrene. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare fordi du ikke er belest nok til å forstå hvorfor det er viktig betyr ikke at du har rett. Litt ydmykhet burde du kunne ha.

Er du utdannet pedagog? Forstår du ringvirkninger av godt forhold mellom foreldre? Viktigheten av Innspill fra lærer om hvordan dere kan bidra til klassemiljøet hjemmefra?

Er det rart at skolen har problemer sier jeg bare… Alt starter med foreldrene og deres holdninger og respekt for lærerne og skolen! Barna tar med seg dette hjemmefra og inn i klasserommet 

Anonymkode: caa2c...471

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg drar ikke på foreldremøter, ikke fordi jeg gruer meg. Men pga jeg synes det er svada og unødvendig tidsfordriv. Jeg leser alltid referatet. Det er ikke møteplikt, husk det! 

Anonymkode: 5f02a...349

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan ikke forvente at lærer organiserer foreldremøte ut i fra dine psykiske problemer. 

Det er viktig at vi forldre bidrar aktivt til å forme klassemiljø og skolehverdag. Gruppearbeidet er et verktøy for å reflektere, diskutere og samskape. 

Ditt barn kommer også til å delta i mye gruppearbeid, og kan ha behov for å snakkr med deg om de. Det vil nok bli lettere for deg å veilede barnet i hbordan det skal håndtere følelsene sine i en slik situadjon hvis du mestrer dette selv?  Jeg synes det er spesielt at du foreventer mer av ungen enn ac deg selv. 

Ts 

Det forventer jeg heller ikke? Jeg sier bare hva jeg syns. Du ser i tråden at flere er enig, også uten at de syns det er vanskelig å møte. 

Nå legger du ord i min munn om hva jeg forventer av mitt barn i forhold til meg selv. 

Skrevet

Jeg drar ikke på foreldremøter, ikke fordi jeg gruer meg. Men pga jeg synes det er svada og unødvendig tidsfordriv. Jeg leser alltid referatet. Det er ikke møteplikt, husk det! 

Hvorfor er det greit å dytte det kjedelige arbeidet over på de andre foreldrene i klassen? Ungen din tilbringer store deler av hverdagen på skolen, så hvorfor engasjerer du deg ikke og sørger for at det blir produktivt?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bare fordi du ikke er belest nok til å forstå hvorfor det er viktig betyr ikke at du har rett. Litt ydmykhet burde du kunne ha.

Er du utdannet pedagog? Forstår du ringvirkninger av godt forhold mellom foreldre? Viktigheten av Innspill fra lærer om hvordan dere kan bidra til klassemiljøet hjemmefra?

Er det rart at skolen har problemer sier jeg bare… Alt starter med foreldrene og deres holdninger og respekt for lærerne og skolen! Barna tar med seg dette hjemmefra og inn i klasserommet 

Anonymkode: caa2c...471

Makan! Hva vet du om meg? Ikke belest nok? Hva fabler du om?

Jeg har gått på et utall foreldremøter. Mange er der fordi de er pratesjuke. Vi hadde gruppearbeid sist. Noen MÅ prate hele tiden, om seg og sitt. Det blir så usigelig uinteressant. Gruppearbeidet var helt mislykket fordi de pratesjuke hadde så mye på hjertet om sine egne små ubetydelige ting.

Så jeg er i min fulle rett til å velge bort dette, akkurat når det passer meg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det greit å dytte det kjedelige arbeidet over på de andre foreldrene i klassen? Ungen din tilbringer store deler av hverdagen på skolen, så hvorfor engasjerer du deg ikke og sørger for at det blir produktivt?

da får de gjøre det til noe nyttig. sitte med dårlig gruppearbeid er bortkastet tid jeg må bruke utenfor hjemmet om kvelden. nei takk. bruker heller tiden hjemme med barna enn de kjedelige foreldremøtene uten mening. frivillig og dra, så at du kaster bort tid på det får være din sak, jeg kommer ikke til og gjøre det, med mindre det er noe som faktisk er viktig, og da er jeg der for det, og kun det, så reiser jeg igjen. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

Iblant er det på sin plass for foreldre å minne om at de er voksne, og ikke barnehagebarn tenker jeg. Tydeligvis lett for enkelte som bare jobber med barn å glemme. 😛 

Anonymkode: a2b26...8f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts 

Det forventer jeg heller ikke? Jeg sier bare hva jeg syns. Du ser i tråden at flere er enig, også uten at de syns det er vanskelig å møte. 

Nå legger du ord i min munn om hva jeg forventer av mitt barn i forhold til meg selv. 

Du forventer vel at ungen går på skolen hver dag og deltar aktivt i undervisningsopplegget, uansett hvilke negative følelser ungen har? F.eks. gruppearbeid med noen i klassen han/hun ikke liker, presentere foran alle selv om man føler seg nervøs etc?  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men da har man faktisk selv et ansvar for å engasjere seg og sørge for at det blir bra. Og som andre har påpekt er det også viktig å dra for å bli kjent med og snakke med de andre foreldrene. 

Jeg kan ikke bli kjent med 2x25 andre foreldre uansett. Det er jo nok av de som vil engasjere seg så den oppgaven overlater jeg til de.

Jeg kan engasjere meg på andre områder. Som f.eks. er jeg styreleder i sameiet her jeg bor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen har møteplikt. De som er der velger det selv. Det blir ikke mer produktivt om jeg er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Makan! Hva vet du om meg? Ikke belest nok? Hva fabler du om?

Jeg har gått på et utall foreldremøter. Mange er der fordi de er pratesjuke. Vi hadde gruppearbeid sist. Noen MÅ prate hele tiden, om seg og sitt. Det blir så usigelig uinteressant. Gruppearbeidet var helt mislykket fordi de pratesjuke hadde så mye på hjertet om sine egne små ubetydelige ting.

Så jeg er i min fulle rett til å velge bort dette, akkurat når det passer meg.

Har du tenkt på at enkelte du omtaler som pratesyke faktisk kan prate mye som resultat av nervøsitet. Slutt å anta ting om andre.  De kan ha sine problem, slik du har dine problem. Noen har kanskje ikke noe annet sosialt liv enn sånne kvelder.  Ja, de burde også jobbe med seg selv - som deg.

Du står så klart fritt til å velge bort, men da velger du bort støtte fra andre foreldre til deg og ditt barn. Ikke klag på dårlig klassemiljø for du selv bidrar til at det ikke blir bedre når du melder deg ut. 

Det er selvopptatt å melde seg ut.

Anonymkode: 6b9d3...6a2

• Liker 2
Skrevet

da får de gjøre det til noe nyttig. sitte med dårlig gruppearbeid er bortkastet tid jeg må bruke utenfor hjemmet om kvelden. nei takk. bruker heller tiden hjemme med barna enn de kjedelige foreldremøtene uten mening. frivillig og dra, så at du kaster bort tid på det får være din sak, jeg kommer ikke til og gjøre det, med mindre det er noe som faktisk er viktig, og da er jeg der for det, og kun det, så reiser jeg igjen. 

Skolegangen til ungen din, klassemiljøet til ungen din, og det sosiale nettvetket til ungen din  ER da vel viktig. Foreldre har et valg, man kan engasjere seg og sørge for at det blir meningsfylt og produktivt, eller man kan være passiv og lat dytter ansvaret over på andre.  Vi foreldre har et ansvar for å bidra

Jeg kan ikke bli kjent med 2x25 andre foreldre uansett. Det er jo nok av de som vil engasjere seg så den oppgaven overlater jeg til de.

Jeg kan engasjere meg på andre områder. Som f.eks. er jeg styreleder i sameiet her jeg bor. 

Det er ikke rart at den offentlige skolen forfaller når foreldre ikke prioriterer å engasjere seg i den, og ikke en gang gidder å stille opp på foreldremøter og gjøre en innsats for å bli kjent.   

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...