Gå til innhold

Foreldremøte og gruppearbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det snart foreldremøte igjen og jet gruer meg så veldig. Noen ganger har det kun vært lærer som snakker og foreldre som rekker opp hånda om det skulle være noe. Andre ganger er det gruppearbeid og ting man må si høyt. 

Jeg har ingen diagnoser men det er vel mest fordi jeg ikke har gått til noen med problemene mine. Når jeg ligger og svetter og ikke får sove fordi det er foreldremøte om ett par uker så er det vel noe galt. Jeg fikser rett og slett ikke det sosiale i de settingene. Føler meg så ekstremt dum, sitter og er kjempe nervøs og blir så selv fokusert at jeg ikke klarer å bidra. Sittet gjerne helt stille uten å si noe. Hater det. 

Det jeg vurderer er å spørre om det skal være noe gruppearbeid eller lignende til lærer så jeg evt. er forberedt? Og er det ikke noe, er det jo helt greit. Men hvordan spørre om det uten å avsløre at jeg sliter? 

Jeg trenger ikke høre at jeg er en dårlig mor på grunn av dette. Vi inviterer barn og barns går på fritidsaktiviteter etc. så det går fint med de. 

Anonymkode: 118a0...46e

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det snart foreldremøte igjen og jet gruer meg så veldig. Noen ganger har det kun vært lærer som snakker og foreldre som rekker opp hånda om det skulle være noe. Andre ganger er det gruppearbeid og ting man må si høyt. 

Jeg har ingen diagnoser men det er vel mest fordi jeg ikke har gått til noen med problemene mine. Når jeg ligger og svetter og ikke får sove fordi det er foreldremøte om ett par uker så er det vel noe galt. Jeg fikser rett og slett ikke det sosiale i de settingene. Føler meg så ekstremt dum, sitter og er kjempe nervøs og blir så selv fokusert at jeg ikke klarer å bidra. Sittet gjerne helt stille uten å si noe. Hater det. 

Det jeg vurderer er å spørre om det skal være noe gruppearbeid eller lignende til lærer så jeg evt. er forberedt? Og er det ikke noe, er det jo helt greit. Men hvordan spørre om det uten å avsløre at jeg sliter? 

Jeg trenger ikke høre at jeg er en dårlig mor på grunn av dette. Vi inviterer barn og barns går på fritidsaktiviteter etc. så det går fint med de. 

Er du alene med barna? Hvis du er sammen med BF kan vel han dra. 

Anonymkode: 63d16...2e2

• Liker 4
Skrevet

Mange som har det som deg, du er sekvsagt ikke dårlig mor.

Her får vi alltid agenda for møte, og der står det om det er gruppearbeid 

Anonymkode: 4b9a9...2e2

• Liker 12
Skrevet

En voksen mor bør oppsøke hjelp om foreldremøte blir så vanskelig at man ligger og svetter og gruer seg i ukesvis. Det er ikke normalt 

Anonymkode: 80d80...70b

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En voksen mor bør oppsøke hjelp om foreldremøte blir så vanskelig at man ligger og svetter og gruer seg i ukesvis. Det er ikke normalt 

Eh jo mange har det faktisk sånn, men få snakker høyt om det fordi man ofte blir latterliggjort

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh jo mange har det faktisk sånn, men få snakker høyt om det fordi man ofte blir latterliggjort

Tviler på at mange har det slik, men om det stemmer så er det skremmende. De fleste voksne evner, tåler og takler litt ubehag og nervøsitet. Gjør man ikke det blr man oppsøke hjelp 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, du kan kontakte lærer på forhånd og be om møteplan. 

Det er mange som har det som du, ts, og jeg tror flere hadde kommet på foreldremøter om vi hadde holdt dem kortere og mer relevante. Hvorfor skal voksne folk gjøre gruppearbeid? Det er bare kleint og i alle fall ikke læringsrikt. 

Anonymkode: d9176...a23

• Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet

Det er alltid mange som ikke sier et eneste ord i slike sammenhenger. Det er ikke rart. De som snakker mye er de eneste man legger merke til. 
Vi har hatt gruppearbeid én gang på 7 år, og da var det konkrete spørsmål som skulle besvares. 
Tenk på det som et jobbmøte, du kan spille en rolle. «Moren til Jakob- hun skal komme, hilse/nikke, høre på, si sin mening hvis hun blir spurt og gå hjem». Andre oppgaver har du ikke. 

Anonymkode: f5f8d...d12

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har selv foreldremøter i barnehage og synes det er en viktig påminnelse på at ikke alle er bekvem med slike situasjoner. En av mine kollegaer hadde et år foreldremøte der hun overrasket alle med at de skulle ha teater, foreldrene måtte kle seg ut, få ulike roller og fremførte et eventyr som ble filmet og senere vist for barna. Kollegaen min synes det var det beste foreldremøte noensinne, men det var mange foreldre som aldri mer kom på foreldremøte i barnehagen. Og det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: ae886...3d1

WTF?

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er da ingen som MÅ på foreldremøter. Les referat i etterkant.

Anonymkode: 1caf4...366

• Liker 3
Skrevet

Å synes at foreldremøte er en ubehagelig sosial situasjon er helt normalt, de fleste av oss skulle gjerne stått over og det er muligens også litt av grunnen til at mange uteblir. 

Men å grue seg og ligge søvnløs og svett i ukesvis før, det håper jeg tilhører sjeldenhetene. 

Her bruker det alltid å stå på innkallingen til foreldremøte hva som er agenda og hvilken form møtet har. Er det felles info også klassevis oppdeling, er det kun info og åpent for spørsmål, er det gruppearbeid....

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du alene med barna? Hvis du er sammen med BF kan vel han dra. 

Anonymkode: 63d16...2e2

Ts 

Ikke alene. Men jeg ønsker å gjennomføre selv om jeg syns det er grusomt. Gjort i alle år hittil. Mannen kan uansett ikke denne gangen. 

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du kan kontakte lærer på forhånd og be om møteplan. 

Det er mange som har det som du, ts, og jeg tror flere hadde kommet på foreldremøter om vi hadde holdt dem kortere og mer relevante. Hvorfor skal voksne folk gjøre gruppearbeid? Det er bare kleint og i alle fall ikke læringsrikt. 

Anonymkode: d9176...a23

Ts

Jeg er helt enig! Snakket med generasjonen før og der var det ikke noe gruppearbeid. Info fra lærer så ferdig med det. 

Syns de kunne evt.delt det opp. Første del info fra lærer. Pause hvor de som vil kan gå og de som syns gruppearbeid er fint kan bli igjen til siste del. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler på at mange har det slik, men om det stemmer så er det skremmende. De fleste voksne evner, tåler og takler litt ubehag og nervøsitet. Gjør man ikke det blr man oppsøke hjelp 

Ts 

Vet ikke hva du mener med evner, tåler og takler litt ubehag og nervøsitet. Men jeg vil nå si at det er veldig ubehaglig og jeg er veldig nervøs. Jeg møter likevel opp så takler det på en måte. 

• Liker 1
  • Hjerte 10
Skrevet

Jeg hater gruppearbeid selv. Men grunnen til at de har det er vel kanskje for å få folk til å snakke sammen, eller fordi noen som er ubekvemme med å snakke i plenum klarer bedre å snakke hvis de er i mindre grupper. Så intensjonen er sikkert god.

• Liker 7
Skrevet

Forøvrig mener jeg at alle møter bør være unnagjort på en time, og de bør ha en klar agenda.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke taleplikt. Med mindre noen henvender seg direkte til deg med spm, så MÅ du ikke ytre meningen din i f.eks. gruppearbeid. Nok av folk som ønsker å få prate. Len deg tilbake, lytt til de som prater. Har vært på mange foreldremøter der jeg bare har sagt et par "hei" og ikke noe mer. Selv i gruppearbeid. 

Anonymkode: bc80c...a10

• Liker 3
Skrevet

Man bør virkelig søke profesjonell hjelp om man ikke kan sitte en liten stund å prate med andre foreldre til barnas klassekamerater. Engasjerer ikke du deg for bsrna gidder ingen engasjere seg for dine. All kontakt med foreldre kan skape bedre klassemiljø. 

Har hatt gruppearbeid flere ganger med målet var at foreldre skulle prate sammen, gruppene var små.  Ikke noe krav etterpå å snakke i plenum.

Er født på 70-tallet og foreldremøter var IKKE bare kort info fra lærer, mine foreldre satt og drakk kaffe og de pratet med folk der og det sosiale aspektet var viktig. Nå opptrer foreldre som kunder som bare fort kommer og går igjen når de har fått det de ville. 

Flere foreldre skaper ny generasjon sosiale tapere.

Anonymkode: 6b9d3...6a2

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Trenger du å si så mye da? Jeg er introvert,og noen ganger er det utmattende å prate. Andre ganger går skravla i ett. Jeg har lært meg til å akseptere at det er helt greit å ikke si så mye, alltid. Og det hjelper. Jeg synes du skal jobbe med det. At du ikke trenger å si så mye, eller bidra så mye, om det blir for vanskelig. Du har tross alt kommet på møtet, og er således involvert og følger opp ditt barn. 

Gruppearbeid blir det vel fordi at de ønsker at foreldre skal snakke sammen. Det er lettere å få foreldre til å snakke sammen, og dermed bli mer kjent, og fjerne barrieren. Prøv å senke forventninger til deg selv, og aksepter at du ikke må prate så mye. Ingen kommer til å kritisere deg for det,og du slipper fint unna med det. 

Anonymkode: cacca...6bc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...