Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om håret mitt har blitt kort og tynt på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold?


FurryKvinne

Anbefalte innlegg

hvor er du fra? Det er ikke relevant ifht håret, men jeg er bare nysgjerrig 

Anonymkode: 6107c...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FurryKvinne skrev (1 time siden):

Det er ikke frisøren som gjør det for meg, morra mi gjør det for meg gratis som stusser håret mitt like kort nesten hver gang etter 4-5 måned uansett når det håret mitt bare har vokst minst fire cm. etter 4-5 måneder.

Hvis håret ditt vokser 4-5 cm på like mange måneder, har du normal hårvekst. Et friskt hår vokser 1-1,5 cm per måned. Det er ikke Trondhjems brun lapskaus som gjør håret ditt kortere, det er saksa til mora di. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Hvis håret ditt vokser 4-5 cm på like mange måneder, har du normal hårvekst. Et friskt hår vokser 1-1,5 cm per måned. Det er ikke Trondhjems brun lapskaus som gjør håret ditt kortere, det er saksa til mora di. 

En gang så hadde det uforventet mirakuløst vokst fire cm bare på en og en halv måned etter når jeg akkurat var så frustrert at det ble stusset kort, virker som at det skjer sånt midlertidig når jeg er frustrert og ikke forventer det.

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (33 minutter siden):

En gang så hadde det uforventet mirakuløst vokst fire cm bare på en og en halv måned etter når jeg akkurat var så frustrert at det ble stusset kort, virker som at det skjer sånt midlertidig når jeg er frustrert og ikke forventer det.

Håret vokser gjerne litt fortere om sommeren, og når mange hårstrå er i vekstfase samtidig. Dette går i sykluser og har ingenting med ditt frustrasjonsnivå å gjøre. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å klippe 4-5 cm av håret hver 4-5 måned. La håret gro.

Anonymkode: 9299d...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke diagnoser har du TS?

Anonymkode: 24bbf...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke diagnoser har du TS?

Anonymkode: 24bbf...4e2

Jeg har asperger syndrom.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å klippe 4-5 cm av håret hver 4-5 måned. La håret gro.

Anonymkode: 9299d...f7e

Det skjedde mellom slutten av mars og halvveis av mai 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 timer siden):

Håret vokser gjerne litt fortere om sommeren, og når mange hårstrå er i vekstfase samtidig. Dette går i sykluser og har ingenting med ditt frustrasjonsnivå å gjøre. 

Ingenting med frustrasjon, men frustrasjon er også stress og hva med kosthold?

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (2 timer siden):

Ingenting med frustrasjon, men frustrasjon er også stress og hva med kosthold?

Hvis du vil ha lengre og tykkere hår må du spise sunnere, bruke gode hårprodukter og slutte å klippe deg hele tida. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Hvis du vil ha lengre og tykkere hår må du spise sunnere, bruke gode hårprodukter og slutte å klippe deg hele tida. 

Jeg stusser meg bare hver 4-5 måned, har prøvd litt forskjellige hår produkter i perioder, og har ikke noen av dere sagt tidligere i mine gamle spørsmål om håret mitt at noen av dere har likevel fortsatt langt og tyt hår selv om dere ikke har bedre kosthold heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (På 1.2.2024 den 11.10):

Har allerede tatt blodprøve, har ingen vitamin mangel og tar kosttilskudd, men må jeg ikke fortsatt gjøre mye bedre enn det for ha sundere, lengre og tykkere hår?

Hvis du alltid har hatt typen tynt nordisk hår, vil du aldri få noen løvemanke. Hårtypen er ganske genetisk, men hårveksten kan påvirkes av av stress, kosthold og hormonelle endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (På 1.2.2024 den 9.53):

Det er vanskelig å vite om håret mitt har blitt kort og tynt sannsynligvis uansett på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold når jeg ikke kan få svar og resultat av det. 

Spiser litt varierende sundt og prøver å drikke noe sukkerfri, vanligvis for eksempel Trondhjems brun lapskaus i boks, tomat og grønnsak supper i poser og kopp, egg, bønder, brød, peanøttsmør med banan, litt fiskepudding, litt fiskepinner, kjøttkake, litt gulrøtter, kompe, litt kålrabistappe, tikka masala med kylling i boks, litt frukt smoothie, litt vann og melk, og kosttilskudd, men har en hel del usunt og godteri som is, sjokolade, ostepop og sukkerfri brus i mer en dag i noen uker og jeg sannsynligvis drikker ikke nokk vann i de fleste dager. Selv om jeg fortsatt hadde langt og tykk hår selv om jeg både uansett ikke tenkte på hva jeg spiste og i hvert fall både drakk sjeldent vann og drakk mer av alt annet enn vann da jeg var yngre enn 17 år gammel.

Hvordan er din mor og fars hårvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (På 3.2.2024 den 23.28):

Hvis du alltid har hatt typen tynt nordisk hår, vil du aldri få noen løvemanke. Hårtypen er ganske genetisk, men hårveksten kan påvirkes av av stress, kosthold og hormonelle endringer. 

Tja, jeg hadde syltynt hår som liten og samme har alle jentene mine (type 1 hår)Fikk tykt hår iløpet av puberteten og så langt kan det virke som om det gjelder jentene mine og.

Guttene har stort sett tykt 3b-3c hår, men får mer mot 3a-3b iløpet av puberteten, så langt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Hvordan er din mor og fars hårvekst?

Morra mi i hvert fall har alltid hatt lite hår minst så lenge jeg har levd og valgte det uansett frivillig.

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har normale verdier på blodprøver, så er det lite du kan gjøre TS. 
 

Har selv mistet en del hår i perioder pga. hormoner/stress/virusinfeksjon o.l. Men det kommer alltid tilbake til normal tykkelse. Spiser mye rent, rødt kjøtt og drikker nok økologisk melk. Unngår ultraprosessert mat og light-produkter. Mye grønt!

Anonymkode: e24b1...88f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På enkelte treningssentre mister jeg mer hår i dusjen enn andre steder. Bare en observasjon.

Jeg elsker ølsmak, og drikker ofte alkoholfri øl, jeg tror det er ganske sunt, men det kan være innbilning.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (7 timer siden):

Morra mi i hvert fall har alltid hatt lite hår minst så lenge jeg har levd og valgte det uansett frivillig.

Mener du kort eller tynt hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 timer siden):

På enkelte treningssentre mister jeg mer hår i dusjen enn andre steder. Bare en observasjon.

Jeg elsker ølsmak, og drikker ofte alkoholfri øl, jeg tror det er ganske sunt, men det kan være innbilning.

Jøss. Du mister mer hår på enkelte treningssentre og tror at øl er sunt. Dette var spesielt.

Anonymkode: c5aad...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 15.26):

Så lenge du har normale verdier på blodprøver, så er det lite du kan gjøre TS. 
 

Har selv mistet en del hår i perioder pga. hormoner/stress/virusinfeksjon o.l. Men det kommer alltid tilbake til normal tykkelse. Spiser mye rent, rødt kjøtt og drikker nok økologisk melk. Unngår ultraprosessert mat og light-produkter. Mye grønt!

Anonymkode: e24b1...88f

Kan selv det å noen ganger spise noe mat som har gått ut på dato påføre hårtap og ujevnt hår selv om det fortsatt både ser ut som og ikke lukter råttent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...