Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om håret mitt har blitt kort og tynt på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold?


FurryKvinne

Anbefalte innlegg

FurryKvinne skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg ikke får mulighet med å ha time med hudlege fordi de heller ikke kan gi svar og resultat.

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Anonymkode: c5aad...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se til slekta, hårtyper, farge, tykt eller tynt er ofte arvelig og hårmengde endrer seg ofte med alderen.

Anonymkode: 7da17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I min familie har alle tynt hår. Far ble skalla som 40-åring han og mor er oppvokst på norsk husmannskost. Søsteren min trener, spiser veldig sunt, er veldig opptatt av kosthold og optimal ernæring. Jeg har noen kilo for mye og er ikke like flink med kosthold. Vi har alle (bortsett fra faren min som ikke har noe hår), tynt hår. Håret mitt var dog noe fyldigere før, men selv som ung kunne jeg spare det til over skuldrene uten at de ble pistrete rottehaler. 

Mannen min kommer derimot fra en "hårete familie". Svigerfar er nesten 70 med fyldig fint salt og pepper hår

Det er gener. Hår er gener. Trist å kaste vekk penger på ting som ikke funker. Det skal dog være noen produkter som skal funke, feks minoksidil, men å tro at kosthold hjelper noe som helst er bortkastet energi. 

Anonymkode: dd731...e6e

Er det mange kvinner som likevel fortsatt har fint langt og tykt hår selv om de har dårlig kosthold litt ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (18 minutter siden):

Er det mange kvinner som likevel fortsatt har fint langt og tykt hår selv om de har dårlig kosthold litt ofte?

Du virker ganske oppsatt på dette med kosthold. Hvorfor kan du ikke gå til en hudlege og få håret og hodebunnen undersøkt skikkelig?

Du har forresten i tidligere tråd fått tips om reseptfritt legemiddel som kan ha effekt.

Anonymkode: c5aad...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler mest om gener, her har alle i familien tykt hår, vi spiser normalt sunt. Tror ikke man kan spise seg til tynt hår med mindre man har spiseforstyrrelse 

Anonymkode: 4d70d...07a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du virker ganske oppsatt på dette med kosthold. Hvorfor kan du ikke gå til en hudlege og få håret og hodebunnen undersøkt skikkelig?

Du har forresten i tidligere tråd fått tips om reseptfritt legemiddel som kan ha effekt.

Anonymkode: c5aad...4c8

Jeg har akkurat nå i dag prøvd å bestille en time hos en hudlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har laget minst tjue tråder om samme tema de siste tre årene. Om du spiser Trondhjems brun lapskaus eller ikke har forresten nada og niks å si for hårkvaliteten din. Men når det er sagt, så er kostholdet ditt dårlig, med alt for mye ultraprosesserte matvarer.

Bruker du psykofarmaka eller andre sterke medisiner?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 11.01):

Du spiser veldig mye prosessert mat, og det er ikke særlig sunt. 

Lær deg å lage mat fra bunnen, det trenger verken være tidkrevende eller komplisert (eller dyrt). 

Mat som gir god næring til håret: Rødt kjøtt. Fet fisk. Hvit fisk. Egg. Mye grønnsaker. Ubehandlede nøtter og frø. Husk rene råvarer, det er stor forskjell på kjøttdeig helt uten tilsetninger, og pølser.

Du bør dra til legen og ta blodprøver for å avdekke om du kan ha noen mangler som du trenger tilskudd for i en periode. 

Anonymkode: a118b...932

Blir håret kort og tynt på grunn av litt dårlig kosthold selv like lett som tennene får hull på grunn av både kosthold og ikke tannpuss hver dag?

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (53 minutter siden):

Blir håret kort og tynt på grunn av litt dårlig kosthold selv like lett som tennene får hull på grunn av både kosthold og ikke tannpuss hver dag?

Om håret ditt blir kortere har du klipt deg. Hår kan ikke krympe, det vokser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener har mye og si. Det er og normalt og miste mer hår etterhvert som man blir eldre. Gled deg til overgangsalderen. Jeg hadde veldig tykt  hår da jeg var yngre etter fylte 50 år røyter jeg som en katt., overgangsalderen startet da. Har en flink frisør som klipper frisyre så det ikke virker så tynt. Jeg lever sunt.  Bare vent til øyebrynene begynner og dette av....

Anonymkode: 09532...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (43 minutter siden):

Om håret ditt blir kortere har du klipt deg. Hår kan ikke krympe, det vokser.

Jeg stusser det det hver 4-5 måned og det blir uansett stusset like kort nesten hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (17 timer siden):

Jeg har akkurat nå i dag prøvd å bestille en time hos en hudlege?

Prøvd? Det er vel ikke så vanskelig?

Anonymkode: c5aad...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (15 timer siden):

Jeg stusser det det hver 4-5 måned og det blir uansett stusset like kort nesten hver gang.

Men herregud da er det jo din feil som ikke sier til frisøren at hun ikke skal ta så mye.

Anonymkode: 7b9aa...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men herregud da er det jo din feil som ikke sier til frisøren at hun ikke skal ta så mye.

Anonymkode: 7b9aa...838

Det er ikke frisøren som gjør det for meg, morra mi gjør det for meg gratis som stusser håret mitt like kort nesten hver gang etter 4-5 måned uansett når det håret mitt bare har vokst minst fire cm. etter 4-5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (3 minutter siden):

Det er ikke frisøren som gjør det for meg, morra mi gjør det for meg gratis som stusser håret mitt like kort nesten hver gang etter 4-5 måned uansett når det håret mitt bare har vokst minst fire cm. etter 4-5 måneder.

Tar du veldig lite ansvar for ting i livet generelt?

Du skjønner vel at håret ditt blir kort fordi moren din klipper det kort? Det blir ikke kort av seg selv.

Anonymkode: 7b9aa...838

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 18.17):

Tror det nok er kort fordi du har klippet det

Anonymkode: 10226...b04

Det er ikke alltid tilfellet. Håret mitt kan fint gro ned til under rumpa uten å falle ut eller ha splittede tupper. Det finnes folk som dette aldri skjer for. Kanskje kunne de ha fått så langt hår, men tuppene ville vært veldig pistrete og tynne. Andre kan fint ha hår ned til føttene (kjenner noen som har det). Dét tror jeg ikke jeg hadde fått til, men så har jeg ikke hatt tålmodighet til å prøve heller da.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

katties skrev (50 minutter siden):

Det er ikke alltid tilfellet. Håret mitt kan fint gro ned til under rumpa uten å falle ut eller ha splittede tupper. Det finnes folk som dette aldri skjer for. Kanskje kunne de ha fått så langt hår, men tuppene ville vært veldig pistrete og tynne. Andre kan fint ha hår ned til føttene (kjenner noen som har det). Dét tror jeg ikke jeg hadde fått til, men så har jeg ikke hatt tålmodighet til å prøve heller da.

Mitt hår får allerede splittete tupper når det går lengre enn 4-5 måneder, er det fordi det er i sin maks lengre og ikke ment å bli lengre ifølge genene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (52 minutter siden):

Det er ikke alltid tilfellet. Håret mitt kan fint gro ned til under rumpa uten å falle ut eller ha splittede tupper. Det finnes folk som dette aldri skjer for. Kanskje kunne de ha fått så langt hår, men tuppene ville vært veldig pistrete og tynne. Andre kan fint ha hår ned til føttene (kjenner noen som har det). Dét tror jeg ikke jeg hadde fått til, men så har jeg ikke hatt tålmodighet til å prøve heller da.

En del sier at håret kan ikke bli så lang som det vill og har en makslange ifølge genene, kanskje noen kanskje stusser håret deres mye sjeldnere og fortsette å vokse uten å bli slitt og få splittete ender fordi håret er ment å ha en lang makslenge ifølge genene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar du veldig lite ansvar for ting i livet generelt?

Du skjønner vel at håret ditt blir kort fordi moren din klipper det kort? Det blir ikke kort av seg selv.

Anonymkode: 7b9aa...838

Mitt hår får allerede splittete tupper og blir slitt når det både gått lengre enn 4-5 måneder og når håret bare har vokst minst 4 cm lengre og ville fortsatt uansett blitt mer slitt og pistrete hvis det ikke ble stusset omtrent like kort hver gang, er det fordi det er i sin maks lengde og ikke ment å bli lengre ifølge genene eller burde ha stusset det oftere enn hver 4-5 måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (7 minutter siden):

En del sier at håret kan ikke bli så lang som det vill og har en makslange ifølge genene, kanskje noen kanskje stusser håret deres mye sjeldnere og fortsette å vokse uten å bli slitt og få splittete ender fordi håret er ment å ha en lang makslenge ifølge genene.

Hårstråene faller jo ut etter en viss tid, MEN denne tiden kan variere kjempemye! Hun jeg kjenner som har hår ned til føttene er gammel dame (rundt 85, tror jeg), og har fortsatt kanskje bare 20% grå hår - det meste er lysebrunt. Håret er også relativt tykt. Htn har alltid spist sunt (ikkenoe ultraprosessert), aldri vært overvektig, beveger seg en del.

Både hos meg og henne er det egentlig lite vits i å stusse tuppene mer enn kanskje en gang i året. Hvis håret ikke fliser seg opp så blir jo tuppene kun tynne når det blir for stor variasjon i lengde på hårstråene. 

Jeg kan ikke egentlig anbefale så mye angående hva du burde gjøre - jeg vet liksom ikke om jeg gjør noe spesielt, men jeg spiser lite ultraprosessert - har nesten alltid vært slik. Ikke noe posesupper, ferdigmiddager, mat med masse tilsetningsstoffer o.l. 

Det er viktig å ha en sjampo som ikke irriterer hodebunnen, for det gjør at man kan miste hår. Om man følger håret tørt så burde man bruke lav varme, for varmluft kan irritere. Hårserumer med rosmarinolje kan fungere, men kan være enklere å bare kjøpe Recrea Forte 5%. Noen mister håret fordi de har for mye androgener i kroppen. Frisyrer der håret blir dratt i eller bare uforsiktig børsting bidrar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...