Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om håret mitt har blitt kort og tynt på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold?


FurryKvinne

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å vite om håret mitt har blitt kort og tynt sannsynligvis uansett på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold når jeg ikke kan få svar og resultat av det. 

Spiser litt varierende sundt og prøver å drikke noe sukkerfri, vanligvis for eksempel Trondhjems brun lapskaus i boks, tomat og grønnsak supper i poser og kopp, egg, bønder, brød, peanøttsmør med banan, litt fiskepudding, litt fiskepinner, kjøttkake, litt gulrøtter, kompe, litt kålrabistappe, tikka masala med kylling i boks, litt frukt smoothie, litt vann og melk, og kosttilskudd, men har en hel del usunt og godteri som is, sjokolade, ostepop og sukkerfri brus i mer en dag i noen uker og jeg sannsynligvis drikker ikke nokk vann i de fleste dager. Selv om jeg fortsatt hadde langt og tykk hår selv om jeg både uansett ikke tenkte på hva jeg spiste og i hvert fall både drakk sjeldent vann og drakk mer av alt annet enn vann da jeg var yngre enn 17 år gammel.

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser veldig mye prosessert mat, og det er ikke særlig sunt. 

Lær deg å lage mat fra bunnen, det trenger verken være tidkrevende eller komplisert (eller dyrt). 

Mat som gir god næring til håret: Rødt kjøtt. Fet fisk. Hvit fisk. Egg. Mye grønnsaker. Ubehandlede nøtter og frø. Husk rene råvarer, det er stor forskjell på kjøttdeig helt uten tilsetninger, og pølser.

Du bør dra til legen og ta blodprøver for å avdekke om du kan ha noen mangler som du trenger tilskudd for i en periode. 

Anonymkode: a118b...932

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du spiser veldig mye prosessert mat, og det er ikke særlig sunt. 

Lær deg å lage mat fra bunnen, det trenger verken være tidkrevende eller komplisert (eller dyrt). 

Mat som gir god næring til håret: Rødt kjøtt. Fet fisk. Hvit fisk. Egg. Mye grønnsaker. Ubehandlede nøtter og frø. Husk rene råvarer, det er stor forskjell på kjøttdeig helt uten tilsetninger, og pølser.

Du bør dra til legen og ta blodprøver for å avdekke om du kan ha noen mangler som du trenger tilskudd for i en periode. 

Anonymkode: a118b...932

Har allerede tatt blodprøve, har ingen vitamin mangel og tar kosttilskudd, men må jeg ikke fortsatt gjøre mye bedre enn det for ha sundere, lengre og tykkere hår?

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (8 timer siden):

Det er vanskelig å vite om håret mitt har blitt kort og tynt sannsynligvis uansett på grunn av genene eller er min feil i hvert fall når det gjelder dårlig kosthold når jeg ikke kan få svar og resultat av det. 

Spiser litt varierende sundt og prøver å drikke noe sukkerfri, vanligvis for eksempel Trondhjems brun lapskaus i boks, tomat og grønnsak supper i poser og kopp, egg, bønder, brød, peanøttsmør med banan, litt fiskepudding, litt fiskepinner, kjøttkake, litt gulrøtter, kompe, litt kålrabistappe, tikka masala med kylling i boks, litt frukt smoothie, litt vann og melk, og kosttilskudd, men har en hel del usunt og godteri som is, sjokolade, ostepop og sukkerfri brus i mer en dag i noen uker og jeg sannsynligvis drikker ikke nokk vann i de fleste dager. Selv om jeg fortsatt hadde langt og tykk hår selv om jeg både uansett ikke tenkte på hva jeg spiste og i hvert fall både drakk sjeldent vann og drakk mer av alt annet enn vann da jeg var yngre enn 17 år gammel.

Ikke spis før mange bønder, vi trenger de til matproduksjonen😆

Hvor gammel er du nå? Hva med å høre med en frisør? Kanskje en hårkuren? 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det nok er kort fordi du har klippet det

Anonymkode: 10226...b04

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har alle tynt hår. Far ble skalla som 40-åring han og mor er oppvokst på norsk husmannskost. Søsteren min trener, spiser veldig sunt, er veldig opptatt av kosthold og optimal ernæring. Jeg har noen kilo for mye og er ikke like flink med kosthold. Vi har alle (bortsett fra faren min som ikke har noe hår), tynt hår. Håret mitt var dog noe fyldigere før, men selv som ung kunne jeg spare det til over skuldrene uten at de ble pistrete rottehaler. 

Mannen min kommer derimot fra en "hårete familie". Svigerfar er nesten 70 med fyldig fint salt og pepper hår

Det er gener. Hår er gener. Trist å kaste vekk penger på ting som ikke funker. Det skal dog være noen produkter som skal funke, feks minoksidil, men å tro at kosthold hjelper noe som helst er bortkastet energi. 

Anonymkode: dd731...e6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags hårprodukter bruker du? Tar du godt vare på håret ditt?

 

Anonymkode: 7b9aa...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gener er det viktigste. Her er jeg nå 48 år, har veldig tykt hår, og det går nå nesten ned til rumpa, det vokser i rekordfart. Skal klippe det igjen nå. Jeg spiser ikke sunt, har hatt bulimi/overspisings siden jeg var barn. Men min far hadde veldig tykt hår, og måtte tynne det ut til han ble 70, da døde han, så vet jo ikke om han hadde hatt like flott hår som 90 åring.  

Anonymkode: a13de...29e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (16 timer siden):

Dusjer du og vasker det for ofte?

Jeg dusjer vanligvis hver tredje dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva slags hårprodukter bruker du? Tar du godt vare på håret ditt?

 

Anonymkode: 7b9aa...838

Jeg minst styler ikke håret mitt og bruker milde silikon-frie sjampo og balsam, men bruker hårkur og akkurat nå begynt med The Scalpologist sin Hair-Growth Shampoo og både Hair-Growth Serium og Exfoliating Scalp Serium til å masere i hodebunnen i to minutter.

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (17 timer siden):

Ikke spis før mange bønder, vi trenger de til matproduksjonen😆

Hvor gammel er du nå? Hva med å høre med en frisør? Kanskje en hårkuren? 

Har akkurat blitt 28 år gammel, jeg har snakket med frisør og lege som sier minst noe sannhet jeg likte å høre, men både engelske nettsider og kunstig intelligens (AI) sier og mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror det nok er kort fordi du har klippet det

Anonymkode: 10226...b04

Jeg stusser det hver 4-5 måned, men blir uansett stusset omtrent like kort hver gang, er det fordi det er litt for sjeldent eller på grunn av kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I min familie har alle tynt hår. Far ble skalla som 40-åring han og mor er oppvokst på norsk husmannskost. Søsteren min trener, spiser veldig sunt, er veldig opptatt av kosthold og optimal ernæring. Jeg har noen kilo for mye og er ikke like flink med kosthold. Vi har alle (bortsett fra faren min som ikke har noe hår), tynt hår. Håret mitt var dog noe fyldigere før, men selv som ung kunne jeg spare det til over skuldrene uten at de ble pistrete rottehaler. 

Mannen min kommer derimot fra en "hårete familie". Svigerfar er nesten 70 med fyldig fint salt og pepper hår

Det er gener. Hår er gener. Trist å kaste vekk penger på ting som ikke funker. Det skal dog være noen produkter som skal funke, feks minoksidil, men å tro at kosthold hjelper noe som helst er bortkastet energi. 

Anonymkode: dd731...e6e

Hva er salt og pepper hår? Aldri hørt om. Eller er det en artig autokorrekt-feil? 

Anonymkode: b9fe8...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, to andre grunner til at håret kam bli tynnere:

P-piller

Alder

Anonymkode: 6f957...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er salt og pepper hår? Aldri hørt om. Eller er det en artig autokorrekt-feil? 

Anonymkode: b9fe8...a50

Jeg tror hun/han mener grått eller både hvit og svart farge kombinert hår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoia skrev (17 timer siden):

Dusjer du og vasker det for ofte?

Betyr ikke noe.

Anonymkode: c5aad...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du selv har telling på antall tråder du har startet om dette håret og lapskausen din nå?

Anonymkode: 24bbf...4e2

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en hudlege med peiling på hodebunn. Da vil du kunne få svar, og råd om hva du eventuelt kan gjøre.

Anonymkode: c5aad...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ikke får mulighet med å ha time med hudlege fordi de heller ikke kan gi svar og resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...