Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (27 minutter siden):

Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre i rundkjøringer sånn som jeg har gjort frem til nå. Et par folk på et diskusjonsforum som ikke engang kjenner meg, får ikke meg til å forandre mening 😄 Jeg hindrer ikke trafikken på noen som helst måte 😄 

jo, det gjør du. De andre må stå og vente på at du svinger, istedet for å få vite hvor du skal før du svinger. Hvis du hadde giddet å blinke kunne de kjørt med en gang. Når du ikke gidder, blir de stående og vente, mens køen bygger seg opp bak dem.

En ting er om du bare er giddalaus, eller trassig, mens hvis du faktisk forstår så lite av samspillet i trafikken som det gir inntrykk av gjennom det du forteller oss, så kan man jo spørre om du egentlig bør ha førerkort i det hele tatt.

Anonymkode: 74b93...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomBombadil skrev (1 time siden):

Det er da absolutt hensiktsmessig å blinke seg inn i en rundkjøring om du skal ut i første avkjørsel. Da signaliserer du til sjåføren som venter i den innkjørselen at du skal ut, og at det er klart.

Ja men om du skal rett til høyre skal du jo strengt tatt ikke inn i rundkjøringa, da blir det jo som et vanlig kryss. Og i kryss blinker man.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (17 timer siden):

Jeg kommer uansett til å fortsette å kjøre som jeg gjør, uavhengig av hva du måtte mene om det 😄 

Jeg bruker blinklys mye jeg, bare ikke inn mot rundkjøringer 😊 Det er verre med dem som overhodet ikke bruker blinklys 😄 Irriter deg heller på dem du 😄

Så lenge du ligger RIKTIG i alle type rundkjøringer, så kan du helt fint la vær å bruke blinklys der for min del. Så lenge du ligger riktig 😉😉😉 

Går også an å oppdatere seg, i stedet for å være stuck i 2003. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (8 minutter siden):

Ja men om du skal rett til høyre skal du jo strengt tatt ikke inn i rundkjøringa, da blir det jo som et vanlig kryss. Og i kryss blinker man.

Men dette skiller seg jo ikke fra om du skal til venstre i et firearmet kryss, eller til venstre i en firearmet rundkjøring...?

Uansett, ikke lag så mye oppstyr rundt dette. Bare blink i god tid - men ikke for tidlig hvis man skal av i andre avkjørsel i en firearmet rundkjøring, for da lurer du bilene som står i den første armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilfirebarn skrev (2 minutter siden):

Så lenge du ligger RIKTIG i alle type rundkjøringer, så kan du helt fint la vær å bruke blinklys der for min del. Så lenge du ligger riktig 😉😉😉 

Går også an å oppdatere seg, i stedet for å være stuck i 2003. 

Vedkommende hindrer fortsatt trafikken. Så jeg er sterkt i mot til at du gir "tillatelse" til å la være å bruke blinklys. Det er latskap av dimensjoner å ikke bruke blinklysene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilfirebarn skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ligger RIKTIG i alle type rundkjøringer, så kan du helt fint la vær å bruke blinklys der for min del. Så lenge du ligger riktig 😉😉😉 

Går også an å oppdatere seg, i stedet for å være stuck i 2003. 

ja, du blir jo ikke arrestert. Men du er likevel en uoppmerksom latsabb som hindrer trafikkflyten. 

Hva er vitsen med det? Kan dere ikke bare blinke? 

Anonymkode: 74b93...d8c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomBombadil skrev (1 time siden):

Jo, du hindrer faktisk trafikken, det er hele poenget.

Om du skal av i første avkjøring i en firearmet rundkjøring, og du blinker, så kan jeg som står i den armen se at du skal ut, og kjøre trygt. Når du velger å ikke blinke, så må jeg vente til jeg har sett at du faktisk svinger ut av rundkjøringen, før jeg kan kjøre trygt. Og er det tett trafikk, så er det ikke sikkert at jeg rekker å kjøre før neste bilen kommer.

Se bare på hva NAF anbefaler:

Det er ikke bare "et par folk på et diskusjonsforum" som har funnet på dette. Det er alminnelige prinsipper for god trafikkavvikling.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jo, det gjør du. De andre må stå og vente på at du svinger, istedet for å få vite hvor du skal før du svinger. Hvis du hadde giddet å blinke kunne de kjørt med en gang. Når du ikke gidder, blir de stående og vente, mens køen bygger seg opp bak dem.

En ting er om du bare er giddalaus, eller trassig, mens hvis du faktisk forstår så lite av samspillet i trafikken som det gir inntrykk av gjennom det du forteller oss, så kan man jo spørre om du egentlig bør ha førerkort i det hele tatt.

Anonymkode: 74b93...d8c

Javel 🙄

Jeg kjenner at jeg er ferdig med å diskutere dette. Dere vil jo ikke skjønne hva jeg skriver 🙄 Bare kverulerer for å ha riktig og få fram et poeng 🙄 Og da kjenner jeg på at min tålmodighet begynner å bli veldig tynnslitt 🙄

Mammatilfirebarn skrev (45 minutter siden):

Så lenge du ligger RIKTIG i alle type rundkjøringer, så kan du helt fint la vær å bruke blinklys der for min del. Så lenge du ligger riktig 😉😉😉 

Går også an å oppdatere seg, i stedet for å være stuck i 2003. 

Jeg bruker blinklys jeg, som jeg har nevnt sikkert 100 ganger. Bare ikke INN i mot rundkjøringer 😊 Ligger i riktig felt gjør jeg også 😊

Ble det klarere for deg og andre nå, eller må du ha det inn med teskje? 🙄

Endret av Mardina
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (20 minutter siden):

Javel 🙄

Jeg kjenner at jeg er ferdig med å diskutere dette. Dere vil jo ikke skjønne hva jeg skriver 🙄 Bare kverulerer for å ha riktig og få fram et poeng 🙄 Og da kjenner jeg på at min tålmodighet begynner å bli veldig tynnslitt 🙄

Jeg bruker blinklys jeg, som jeg har nevnt sikkert 100 ganger. Bare ikke INN i mot rundkjøringer 😊 Ligger i riktig felt gjør jeg også 😊

Ble det klarere for deg og andre nå, eller må du ha det inn med teskje? 🙄

Altså, dette er jo bare uredelig å påstå. Det er flere som har forklart hvorfor man skal blinke inn i rundkjøringer, og jeg har vist til informasjon hos NAF som sier det samme. At du kaller dette for kverulering, fordi det ikke samstemmer med den oppfatningen du hadde fra før av, det må du nesten ta på egen kappe. Hva er poenget med et diskusjonsforum, dersom man ikke kan diskutere?!

Du må gjerne velge å ikke være så effektiv og behjelpelig som du har mulighet til å være i trafikken, men ikke lat som at vi bare er noen tullinger på et nettforum som har funnet på tingene vi sier. Det er etablert kunnskap som det er opp til deg å sette ut i virkelighet. Dersom du mener du gjør alt annet riktig, hvorfor ikke bare trykke på den hendelen noen sekunder tidligere...?

Endret av TomBombadil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par rundkjøringer der jeg blinker til venstre, selv om jeg skal rett fram. Der er det både gangfelt og lys litt lenger ned i veien i første avkjørsel til høyre, og når jeg ser det stopper opp der, blinker jeg til venstre i håp om at neste som skal nedover der lar meg slippe gjennom. Og veldig ofte gjør de det. 

Her er det ikke to felt i rundkjøringa, så ingen som tror at jeg skal skifte fil av den grunn. Blinker selvfølgelig ut i det jeg passerer første avkjørsel til høyre. 

Anonymkode: f14c1...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et par rundkjøringer der jeg blinker til venstre, selv om jeg skal rett fram. Der er det både gangfelt og lys litt lenger ned i veien i første avkjørsel til høyre, og når jeg ser det stopper opp der, blinker jeg til venstre i håp om at neste som skal nedover der lar meg slippe gjennom. Og veldig ofte gjør de det. 

Her er det ikke to felt i rundkjøringa, så ingen som tror at jeg skal skifte fil av den grunn. Blinker selvfølgelig ut i det jeg passerer første avkjørsel til høyre. 

Anonymkode: f14c1...522

Jeg prøver å visualisere dette, men dette forstod jeg ingenting av. Hvorfor blinker du til venstre når du skal rett frem, og hva har gangfeltet og lyset nedi første avkjørselen å gjøre med det hele?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (14 minutter siden):

Jeg prøver å visualisere dette, men dette forstod jeg ingenting av. Hvorfor blinker du til venstre når du skal rett frem, og hva har gangfeltet og lyset nedi første avkjørselen å gjøre med det hele?

Når det er gangfelt og lyskryss inn første vei til høyre, blir det ofte kø som går inn i rundkjøringen. Ved å blinke til venstre signaliserer jeg at jeg ikke skal i den retningen køen står, og jeg opplever da at flere lager luke og slipper meg inn i rundkjøringen og forbi. Hvis jeg ikke blinker til venstre her, slipper ingen meg inn, og du kan fort stå der ekstremt lenge om du er uheldig i rushen. 

Anonymkode: f14c1...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lorieen said:

Du må lese trådtittelen… Blinke inn i rundkjøring NÅR MAN SKAL RETT FRAM, står det. Det gjør altså ikke jeg… Jeg blinker meg ut.

Ja, men diskusjonen har forlatt rett frem for lenge siden 

Anonymkode: 5592d...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (32 minutter siden):

Altså, dette er jo bare uredelig å påstå. Det er flere som har forklart hvorfor man skal blinke inn i rundkjøringer, og jeg har vist til informasjon hos NAF som sier det samme. At du kaller dette for kverulering, fordi det ikke samstemmer med den oppfatningen du hadde fra før av, det må du nesten ta på egen kappe. Hva er poenget med et diskusjonsforum, dersom man ikke kan diskutere?!

Du må gjerne velge å ikke være så effektiv og behjelpelig som du har mulighet til å være i trafikken, men ikke lat som at vi bare er noen tullinger på et nettforum som har funnet på tingene vi sier. Det er etablert kunnskap som det er opp til deg å sette ut i virkelighet. Dersom du mener du gjør alt annet riktig, hvorfor ikke bare trykke på den hendelen noen sekunder tidligere...?

🙄

Jeg kjenner at jeg er ferdig med å diskutere dette nå. Det er ingen som forstår hva jeg mener uansett. Så da får det bare være.... 🙄 

I all den tid det ikke er LOVPÅLAGT å blinke seg INN i rundkjøringer, så fortsetter jeg med det jeg har gjort frem til 😊 

Jeg blinker når jeg skal til høyre, jeg blinker når jeg skal rett frem og jeg blinker når jeg skal rundt igjen. Men jeg blinker meg ikke INN mot rundkjøringer 😊 Og det kommer jeg til å fortsette med, uansett hva du måtte mene om det. 

JEG BRUKER BLINKLYS MYE, BARE IKKE INN MOT RUNDKJØRINGER!!!😊 At det skal være så vanskelig å forstå, er for meg en gåte 🤔

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (1 time siden):

 

Javel 🙄

Jeg kjenner at jeg er ferdig med å diskutere dette. Dere vil jo ikke skjønne hva jeg skriver 🙄 Bare kverulerer for å ha riktig og få fram et poeng 🙄 Og da kjenner jeg på at min tålmodighet begynner å bli veldig tynnslitt 🙄

Jeg bruker blinklys jeg, som jeg har nevnt sikkert 100 ganger. Bare ikke INN i mot rundkjøringer 😊 Ligger i riktig felt gjør jeg også 😊

Ble det klarere for deg og andre nå, eller må du ha det inn med teskje? 🙄

vi skjønner veldig godt hva du sier. Du sier at du nekter å følge vegvesenets anbefaling om blinking i rundkjøringer, og du avslører videre at du har absolutt null forståelse for samspill i trafikken og trafikkflyt. 

Du sier videre at folk som har bedre poenger enn deg kverulerer, men det er jo bare komisk.

Anonymkode: 74b93...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

vi skjønner veldig godt hva du sier. Du sier at du nekter å følge vegvesenets anbefaling om blinking i rundkjøringer, og du avslører videre at du har absolutt null forståelse for samspill i trafikken og trafikkflyt. 

Du sier videre at folk som har bedre poenger enn deg kverulerer, men det er jo bare komisk.

Anonymkode: 74b93...d8c

En anbefaling er fortsatt ikke det samme som at noe er lovpålagt 🙄 Det er DET mange av dere ikke ser ut til å forstå 😄

I løpet av de 21 årene jeg har hatt lappen, har jeg enda til gode å oppleve farlige situasjoner med at jeg ikke blinker meg inn mot rundkjøringer 😊 Ikke har jeg vært i en ulykke på disse 21 årene heller 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (17 minutter siden):

En anbefaling er fortsatt ikke det samme som at noe er lovpålagt 🙄 Det er DET mange av dere ikke ser ut til å forstå 😄

I løpet av de 21 årene jeg har hatt lappen, har jeg enda til gode å oppleve farlige situasjoner med at jeg ikke blinker meg inn mot rundkjøringer 😊 Ikke har jeg vært i en ulykke på disse 21 årene heller 😊 

De vi forstår, som du nekter å innse, er at det er vesentlig mye lettere å vite hvor en innkommende bil i rundkjøring har tenkt seg, når denne blinker seg INN I RUNDKJØRINGEN! Hvor vanskelig er å forstå akkurat det?! Ser jeg blinklyset på til høyre så kjører jeg hvor jeg vil. Ser jeg blinklyset til venstre, kan jeg fint svinge til høyre da også, eller må vente om jeg skal rett frem eller til venstre. Ingen blinklys må jeg også vente, for da skal den mest sannsynlig rett frem. Og merk deg èn ting, ikke alle rundkjøringer, har to felt inn!

Anonymkode: eeb86...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor blander du inn blinking ut? man gjør selvfølgelig begge deler, i tillegg til å plassere seg rett. Hvis de tre tingene er for vanskelige for dere, så bør dere levere tilbake lappen. Det er ikke hjernekirurgi vi snakker om.

Anonymkode: 74b93...d8c

Fordi MANGE av de som blinker seg inn ikke blinker seg ut. Det betyr at de blinker motsatt vei av det de skal når du kjører ut. Regelbrudd er mye verre enn å bryte en anbefaling. 

Jeg greier fint begge deler takk, men jeg syns du overdriver hvor dramatisk det er at den du krangler med ikke blinker seg inn. Det er en bagatell all den tid det er så mange idioter som ikke får til å skifte fra venstre til høyreblink. For noen oppleves det åpenbart som hjernekirurgi. Da bør de heller droppe å blinke seg inn så de i det minste ikke gir fullstendig feil signal på vei ut. 

Anonymkode: e3e86...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De vi forstår, som du nekter å innse, er at det er vesentlig mye lettere å vite hvor en innkommende bil i rundkjøring har tenkt seg, når denne blinker seg INN I RUNDKJØRINGEN! Hvor vanskelig er å forstå akkurat det?! Ser jeg blinklyset på til høyre så kjører jeg hvor jeg vil. Ser jeg blinklyset til venstre, kan jeg fint svinge til høyre da også, eller må vente om jeg skal rett frem eller til venstre. Ingen blinklys må jeg også vente, for da skal den mest sannsynlig rett frem. Og merk deg èn ting, ikke alle rundkjøringer, har to felt inn!

Anonymkode: eeb86...03d

Hvilket blinklys skal man bruke for å vise at man skal INN I RUNDKJØRINGEN mener du? Venstre eller høyre?

Og nei, om du ser en som blinker til høyre, så kan du ikke kjøre. Mange blinker til høyre selv om de skal rett frem, og hvis du kjører da blir det kræsj.

Anonymkode: 191b7...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilket blinklys skal man bruke for å vise at man skal INN I RUNDKJØRINGEN mener du? Venstre eller høyre?

Og nei, om du ser en som blinker til høyre, så kan du ikke kjøre. Mange blinker til høyre selv om de skal rett frem, og hvis du kjører da blir det kræsj.

Anonymkode: 191b7...a18

Det er faktisk innlysende hvilken retning man blinker, etter hvor man setter kursen.

Skal man derimot rett frem, settes høyre blinklys på, idet man passerer trafikkøyen som skiller retningene du får på høyre side.

Da ble du vel litt klokere? Om ikke, så til helvete å hold deg unna trafikken, og spesielt rundkjøringer!

Anonymkode: eeb86...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk innlysende hvilken retning man blinker, etter hvor man setter kursen.

Skal man derimot rett frem, settes høyre blinklys på, idet man passerer trafikkøyen som skiller retningene du får på høyre side.

Da ble du vel litt klokere? Om ikke, så til helvete å hold deg unna trafikken, og spesielt rundkjøringer!

Anonymkode: eeb86...03d

Men da blinker man seg ikke INN I RUNDKJØRINGEN? Du beskriver jo at man blinker når man allerede ER INNE i rundkjøringen?

Anonymkode: 191b7...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...