Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke de som ikke bruker blinklys til vanlig i veikryss, men inn i rundkjøring som diskuteres. At du velger å la være, og ikke er med på å gjøre avviklingen enklere for alle, er ganske egoistisk.

Anonymkode: eeb86...03d

Du må gjerne mene at jeg er egoistisk. Men som sagt så har jeg ikke opplevd situasjoner i de 21 årene som jeg har hatt lappen, at det har vært et problem med at jeg ikke blinker meg inn i rundkjøringer 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor lærte aldri å blinke når hun skulle til venstre. Men nå har hun hørt om dette, og påstår hardnakket at dette også gjelder når hun skal rett frem. «Jeg skal jo blinke meg inn, det er nye regler nå». Hun nekter å høre når jeg prøver å forklare, jeg har gitt opp. Hvem vet, kanskje hun er en av dem du har møtt. 

Anonymkode: 937e3...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (35 minutter siden):

Du må gjerne mene at jeg er egoistisk. Men som sagt så har jeg ikke opplevd situasjoner i de 21 årene som jeg har hatt lappen, at det har vært et problem med at jeg ikke blinker meg inn i rundkjøringer 😊 

nei, du har selvfølgelig ingen problemer med dette, men du lager et problem for oss andre, som må stå og vente til vi forstår hvor du skal.

Du driver jo og motarbeider at trafikken flyter greitt, og dermed er du aktivt med å lage køer som gjør at alle blir forsinket. 

Det er så teit. Hvorfor kan du ikke bare gidde å blinke?

 

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

nei, du har selvfølgelig ingen problemer med dette, men du lager et problem for oss andre, som må stå og vente til vi forstår hvor du skal.

Du driver jo og motarbeider at trafikken flyter greitt, og dermed er du aktivt med å lage køer som gjør at alle blir forsinket. 

Det er så teit. Hvorfor kan du ikke bare gidde å blinke?

 

Anonymkode: 74b93...d8c

Nei, det er nettopp det jeg prøver å få deg til å forstå, men du har jo tydeligvis bestemt deg for at du er ekspert og har rett 🙄 I give up! Nytter jo ikke å diskutere med deg 🙄 

Og JO! jeg bruker blinklys 🙄 Si meg, følger du etter meg i trafikken og ser hva jeg driver med hver dag? 😄 Eller er du synsk? 😄 Du vet absolutt ingenting om meg og mitt kjøremønster 🙄 Kom deg ned fra den høye hesten din og aksepterer at folk er forskjellige 🙄 

Sånn, noe mer du vil klage på når du først er i gang? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Nei, det er nettopp det jeg prøver å få deg til å forstå, men du har jo tydeligvis bestemt deg for at du er ekspert og har rett 🙄 I give up! Nytter jo ikke å diskutere med deg 🙄 

Og JO! jeg bruker blinklys 🙄 Si meg, følger du etter meg i trafikken og ser hva jeg driver med hver dag? 😄 Eller er du synsk? 😄 Du vet absolutt ingenting om meg og mitt kjøremønster 🙄 Kom deg ned fra den høye hesten din og aksepterer at folk er forskjellige 🙄 

Sånn, noe mer du vil klage på når du først er i gang? 😄

herregud er du sprøyte gal? jeg forholder meg bare til det du selv forteller, som er at du nekter å blinke deg inn i rundkjøringer. Skjerp deg.

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

herregud er du sprøyte gal? jeg forholder meg bare til det du selv forteller, som er at du nekter å blinke deg inn i rundkjøringer. Skjerp deg.

Anonymkode: 74b93...d8c

Du bør skjerpe deg du også. Du er ikke bedre enn meg 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vintersolverv

Jeg syns de nye reglene som kom om blinking i rundkjøring er altfor kompliserte, få følger dem og få forstår dem. Det var jo mye greiere når man bare blinket seg ut. Man ser jo hvor en bil skal når den kjører inn i rundkjøringen uansett, man vet bare ikke hvor den skal ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lappen i litt over et år. Jeg husker godt at jeg lærte at man ikke skal blinke på vei inn, om man skal kjøre rett frem. 

Jeg ser jo på en måte logikken hos de som velger å blinke til venstre. Man skal ikke til høyre og vil dermed vise dette. Men det er da vel tydeligere om man ikke blinker? Blinker til høyre = høyre, blinker til venstre = venstre, blinker ikke = rett frem. Om det er problematisk kommer jo helt an på rundkjøringen. I små rundkjøringer er det nok ikke så farlig. Men i større rundkjøringer med flere felt kan slik blinking feiltolkes.

Anonymkode: b935a...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (5 timer siden):

Du bør skjerpe deg du også. Du er ikke bedre enn meg 🙄

Det er bare du som mener du er bedre enn alle andre. Men det er visst skummelt å snu litt på flisa, mot det du ikke ble fortalt når du kjørte opp.

Anonymkode: eeb86...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

nei, du har selvfølgelig ingen problemer med dette, men du lager et problem for oss andre, som må stå og vente til vi forstår hvor du skal.

Du driver jo og motarbeider at trafikken flyter greitt, og dermed er du aktivt med å lage køer som gjør at alle blir forsinket. 

Det er så teit. Hvorfor kan du ikke bare gidde å blinke?

 

Anonymkode: 74b93...d8c

Trenger du lage storm i vannglass av dette?? 

Halvparten av de som blinker seg inn blinker ikke ut igjen. Det er langt verre enn å ikke blinke seg inn. Trenger jo ikke bli fly forbanna over de som i det minste følger loven. De gir i det minste ikke feil signal. 

Anonymkode: e3e86...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, vintersolverv said:

Jeg syns de nye reglene som kom om blinking i rundkjøring er altfor kompliserte, få følger dem og få forstår dem. Det var jo mye greiere når man bare blinket seg ut. Man ser jo hvor en bil skal når den kjører inn i rundkjøringen uansett, man vet bare ikke hvor den skal ut igjen.

Igjen, det er ikke nye regler. Det er anbefalinger, og ikke så veldig nytt heller. 

Men helt enig i at det bare skaper rot når folk pga anbefalingen driter i regelen (som er at man SKAL blinke seg ut). 

Anonymkode: e3e86...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger du lage storm i vannglass av dette?? 

Halvparten av de som blinker seg inn blinker ikke ut igjen. Det er langt verre enn å ikke blinke seg inn. Trenger jo ikke bli fly forbanna over de som i det minste følger loven. De gir i det minste ikke feil signal. 

Anonymkode: e3e86...34f

hvorfor blander du inn blinking ut? man gjør selvfølgelig begge deler, i tillegg til å plassere seg rett. Hvis de tre tingene er for vanskelige for dere, så bør dere levere tilbake lappen. Det er ikke hjernekirurgi vi snakker om.

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (13 timer siden):

Hørt om et annet ordvalg for blinklys? Retningsviser. Uttrykket blir ofte benyttet i instruksjonsboka til kjøretøyet ditt. Og hensikten med et slikt lys? Å vise hensikten og hvor du skal. Å få det til å bli unødvendig og kaos er for meg en gåte.

Eneste jeg kan komme på er at du ofte bommer på hendelen og treffer vindusviskeren isteden. Derav gidder du ikke..😂

Det har til dags dato aldri skjedd, men jeg skal være på vakt heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da blinker du jo inn i rundkjøringen. Hva er det du protesterer sånn mot? Du gjør jo akkurat det de du kverulerer med sier at man bør gjøre.

Anonymkode: 5592d...da8

Du må lese trådtittelen… Blinke inn i rundkjøring NÅR MAN SKAL RETT FRAM, står det. Det gjør altså ikke jeg… Jeg blinker meg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

men hva f.. er det du kverulerer for da?!

Anonymkode: 74b93...d8c

Les trådtittelen… Når man skal rett fram (dvs. av på andre avkjøring) blinker man seg IKKE inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare du som mener du er bedre enn alle andre. Men det er visst skummelt å snu litt på flisa, mot det du ikke ble fortalt når du kjørte opp.

Anonymkode: eeb86...03d

Jeg har overhodet ikke sagt at jeg er bedre enn alle andre 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lorieen skrev (På 2.2.2024 den 10.34):

De eneste gangene det er hensiktsmessig å blinke seg INN i ei rundkjøring er om man skal helt rundt og til venstre. 

Det er da absolutt hensiktsmessig å blinke seg inn i en rundkjøring om du skal ut i første avkjørsel. Da signaliserer du til sjåføren som venter i den innkjørselen at du skal ut, og at det er klart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (15 timer siden):

Du må gjerne mene at jeg er egoistisk. Men som sagt så har jeg ikke opplevd situasjoner i de 21 årene som jeg har hatt lappen, at det har vært et problem med at jeg ikke blinker meg inn i rundkjøringer 😊 

Selvfølgelig merker jo ikke du de situasjonene, de påvirker deg ikke på noen som helst måte, fordi folk tolker bare den informasjonen de får fra deg, og blir oppgitte inne i sin egen bil. 

Om man er vant til å kjøre på steder med mye trafikk, så er tidligere og tydelige signaler veldig viktig for en god trafikkavvikling. Om du skal til høyre og blinker deg inn tidlig, så gir det meg potensielt en lomme om jeg står på neste "arm" i rundkjøringen og venter på at jeg skal inn.

Jeg oppfordrer deg til å blinke inn i rundkjøringer. Det gir best trafikkavvikling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (42 minutter siden):

Selvfølgelig merker jo ikke du de situasjonene, de påvirker deg ikke på noen som helst måte, fordi folk tolker bare den informasjonen de får fra deg, og blir oppgitte inne i sin egen bil. 

Om man er vant til å kjøre på steder med mye trafikk, så er tidligere og tydelige signaler veldig viktig for en god trafikkavvikling. Om du skal til høyre og blinker deg inn tidlig, så gir det meg potensielt en lomme om jeg står på neste "arm" i rundkjøringen og venter på at jeg skal inn.

Jeg oppfordrer deg til å blinke inn i rundkjøringer. Det gir best trafikkavvikling. 

Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre i rundkjøringer sånn som jeg har gjort frem til nå. Et par folk på et diskusjonsforum som ikke engang kjenner meg, får ikke meg til å forandre mening 😄 Jeg hindrer ikke trafikken på noen som helst måte 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (10 minutter siden):

Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre i rundkjøringer sånn som jeg har gjort frem til nå. Et par folk på et diskusjonsforum som ikke engang kjenner meg, får ikke meg til å forandre mening 😄 Jeg hindrer ikke trafikken på noen som helst måte 😄 

Jo, du hindrer faktisk trafikken, det er hele poenget.

Om du skal av i første avkjøring i en firearmet rundkjøring, og du blinker, så kan jeg som står i den armen se at du skal ut, og kjøre trygt. Når du velger å ikke blinke, så må jeg vente til jeg har sett at du faktisk svinger ut av rundkjøringen, før jeg kan kjøre trygt. Og er det tett trafikk, så er det ikke sikkert at jeg rekker å kjøre før neste bilen kommer.

Se bare på hva NAF anbefaler:

Sitat

Det viktigste når du kjører inn i en rundkjøring er å gi tegn, både på vei mot rundkjøringen og på vei ut. Hensikten med å gi tegn er å skape best mulig kommunikasjon mellom trafikantene – slik at andre skjønner hva du skal gjøre.

Sitat

 

På vei mot rundkjøringen:

Jo tydeligere en kjører, desto flere kan kjøre samtidig i en rundkjøring.

  • Om du skal til høyre, gi tegn til høyre i god tid – gjør så tegnet mer troverdig ved å plassere deg helt inntil høyrekant.
  • Om du skal til venstre, gi tegn til venstre i god tid, plasser deg helt inntil midtlinjen eller midtrabatt.
  • Om du skal rett frem er hovedregelen at du skal holde til høyre på vei inn og gjennom rundkjøringen. Dersom rundkjøringen ikke har noen avkjøring til venstre, skal du ligge til venstre på vei inn og gjennom rundkjøringen for å gi bedre fremkommelighet for de som skal svinge til høyre.

Trafikantene rundt deg er helt avhengig av at du velger plassering i god tid, at du holder deg innenfor ditt eget felt og at du gir tegn.

 

Det er ikke bare "et par folk på et diskusjonsforum" som har funnet på dette. Det er alminnelige prinsipper for god trafikkavvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...