Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å blinke inn i rundkjøring viser man om man skal høyre eller venstre. Rett frem blinkes ikke inn. Så enkelt kan det forklares.

Anonymkode: eeb86...03d

Pleier å sette på nødblinker så de ser at det blinker begge veier, og da skjønner de at jeg skal rett frem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange i Oslo som gjør dette. Fryktelig irriterende. Tror de har sett busser og lastebiler gjøre det (som mange gjør for å vise at de trenger plass), så da tror de at det er en ny regel. 

Anonymkode: 3a789...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vel, på Stord bruker de ikke blinklys. De svinger bare av, uten å blinke først. 

Anonymkode: e45a6...4e6

Og helgarderer med å skifte fil midt i rundkjøringen.

Anonymkode: 6ad97...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er noen avkjøringer før veien rett fram er det greit å blinke til høyre. Man skal uansett blinke seg UT av rundkjøringen og det signalet skal gis etter at man har passert siste utkjøring før man skal ut.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plassering før man kjører inn i en rundkjøring da dere! Er det plass, plasser dere til venstre hvis dere skal til venstre eller helt rundt og plasser dere til høyre hvis dere skal til høyre eller rett fram. Blink iht dette. Det gir så mye bedre flyt i trafikken i rushen. Det er så mange som plasserer seg i midten og blokker for andre bak seg, selv om det er plass til to biler siden av hverandre. 

Anonymkode: efff0...961

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo du skal blinke til høyre for å vise at du skal rett frem😉

Anonymkode: c0f83...0da

Nei, det skal man ikke 😅 Dessverre flere som har drevet med dette, når jeg skal inn i en rundkjøring, og bilen som kommer fra armen til venstre for meg blinker til høyre, så antar jo jeg at denne skal ut til høyre, og kjører inn. Ikke blink som om du skal svinge av hvis du ikke skal det. 

SoleilNeige skrev (4 timer siden):

Beklger om jeg «kupper» tråden din, men noe jeg har lagt merke til er at mange ligger i innerste fil i rundkjøringa blunker seg ut og kjører direkte ut til høyrefila. Lett å krasje med de som kommer vedsiden av i ytterste fil i rundkjøringa som skal ut i samme fil. 

Ja, ved filskifte har man vikeplikt. Mange glemmer dette. Jeg tuter heftig om noen bytter fil uten å tenke regler for filskift i en rundkjøring 😛 

Anonymkode: d8850...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den hvite bilen i midten der….. 🤯 

Anonymkode: 993a8...01d

Er jo to filer inn og to ut. 

Anonymkode: 4f9bc...d11

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stemmer sentrum, noen venstre og noen høyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (42 minutter siden):

Pleier å sette på nødblinker så de ser at det blinker begge veier, og da skjønner de at jeg skal rett frem!

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den hvite bilen i midten der….. 🤯 

Anonymkode: 993a8...01d

Hva er feil med den hvite bilen? Den blinker for den skal ut av rundkjøringen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, blinker deg bare til høyre på vei ut

Anonymkode: c0f83...0da

Og til venstre når du skal inn i rundkjøringen i den innerste filen.

Anonymkode: cfcf3...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Das jeg tok lappen skulle man bare blinke seg ut av rundkjøringene, ikke inn. Jeg kan fremdeles ikke forstå hva det skal være godt for, denne inn-blinkingen. Man legger seg jo i det feltet rundkjøringen som harmonerer med hvor man skal ut. Det var virkelig aldri et problem før, å kjøre i rundkjøringer, men nå etter mange blinker seg inn, er det blitt litt kaotisk. for meg, i alle fall, som nærmer meg 50 :D

Anonymkode: ea2a2...e5f

Hvis jeg kommer inn i rundkjøringen en annen vei enn du, vil det at du blinker på vei inn gjøre at jeg kan planlegge min kjøring bedre. Hvis du blinker til høyre, kan jeg bare kjøre uten å bremse så mye. Hvis du blinker til venstre betyr det at hvis jeg kommer fra din første avkjørsel og skal ut i din andre, kan jeg bare kjøre i ytterste fil uten å hindre deg. Hvis jeg kommer fra din tredje avkjørsel vet jeg at du snart stopper trafikken fra din andre avkjørsel slik at jeg kan gjøre meg klar. Det er ikke livsviktig, men gir bedre flyt og forutsigbarhet. 

Jeg tipper det at man ikke skulle blinke inn før handler om at rundkjøringene ikke var store nok til to felt eller at trafikken ikke var så stor.

Anonymkode: 0428a...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoleilNeige skrev (4 timer siden):

Beklger om jeg «kupper» tråden din, men noe jeg har lagt merke til er at mange ligger i innerste fil i rundkjøringa blunker seg ut og kjører direkte ut til høyrefila. Lett å krasje med de som kommer vedsiden av i ytterste fil i rundkjøringa som skal ut i samme fil. 

De ytterste har da vikeplikt for de innerste som skal ut. 

Anonymkode: cfcf3...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg rett frem, blinker jeg meg UT av rundkjøringen. Har aldri blinket meg INN i rundkjøringer og kommer ikke til å begynne med det heller 😊

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg kommer inn i rundkjøringen en annen vei enn du, vil det at du blinker på vei inn gjøre at jeg kan planlegge min kjøring bedre. Hvis du blinker til høyre, kan jeg bare kjøre uten å bremse så mye. 

Anonymkode: 0428a...47b

Dette har jeg brent meg på flere ganger. Jeg står og venter på min tur i rundkjøringen, noen kommer fra min venstre (på en rett strekning) og blinker til høyre (altså til utkjøringen jeg står i) - men så kjører de ikke ut til høyre, de kjører rett frem!!

Lurer på hvem som hadde fått skylden ved evt kræsj. Jeg skal jo vike for de som kommer fra min venstre, men den andre har jo gitt feil signallys og blinket seg ut til høyre når de egentlig skal rett frem.

Resultatet av dette er at det aldri blir flyt i rundkjøringer. Man må alltid stå stille og vente til man ser rent fysisk hvor bilen faktisk kjører av, og ikke bare hvor den blinker.

Anonymkode: 191b7...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette har jeg brent meg på flere ganger. Jeg står og venter på min tur i rundkjøringen, noen kommer fra min venstre (på en rett strekning) og blinker til høyre (altså til utkjøringen jeg står i) - men så kjører de ikke ut til høyre, de kjører rett frem!!

Lurer på hvem som hadde fått skylden ved evt kræsj. Jeg skal jo vike for de som kommer fra min venstre, men den andre har jo gitt feil signallys og blinket seg ut til høyre når de egentlig skal rett frem.

Resultatet av dette er at det aldri blir flyt i rundkjøringer. Man må alltid stå stille og vente til man ser rent fysisk hvor bilen faktisk kjører av, og ikke bare hvor den blinker.

Anonymkode: 191b7...a18

Alt det her. Jeg venter alltid for å se hvor de kjører, jeg stoler ikke på blinkinga til folk lenger, til det har jeg hatt altfor mange nesten-ulykker i rundkjøringer nå til å gjøre, fordi de blinker seg ut i avkjørselen jeg står i og jeg har begynt å agere på bakgrunn av den informasjonen. Aldri mer.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte på kjøreskole at man skal blinke seg ut til høyre når man skal rett fram, det gjør jeg aldri. Noe så tullete, oppstår forvirring og farlige situasjoner, og ser ut som de som gjør det kjører i svima.

Anonymkode: eed34...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SoleilNeige
59 minutter siden, AnonymBruker said:

De ytterste har da vikeplikt for de innerste som skal ut. 

Anonymkode: cfcf3...d02

Begge er i rundkjøringen og skal ut, da kan ikke den innerste plutselig skifte fil til høyresiden. Innerste skifter fil og har vikeplikt til høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ytterste har da vikeplikt for de innerste som skal ut. 

Anonymkode: cfcf3...d02

Den som skifter fil har vikeplikt. 

Anonymkode: c8c61...535

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...