Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TomBombadil skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri opplevd at folk ikke forstår på «blinke inn i rundkjøringen» betyr. Det er kun her på forumet hvor folk ikke forstår det.

Folk her på forumet er nok også ute i gatene og kjører dessverre, så det kan være greit å bidra til å oppklare misforståelser der man har mulighet. For jeg ser daglig (og har også sittet på med) folk som blinker til venstre på vei inn i rundkjøringen når de skal rett frem. Og de forsvarer det med «jo, fordi jeg har lært at man skal blinke seg inn!!»

Mange tror altså at «å blinke seg inn» betyr at du alltid skal blinke, uansett hvilken retning du skal kjøre etterpå. Og da er jo hele poenget med blinklys borte?

Anonymkode: 191b7...a18

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Folk her på forumet er nok også ute i gatene og kjører dessverre, så det kan være greit å bidra til å oppklare misforståelser der man har mulighet. For jeg ser daglig (og har også sittet på med) folk som blinker til venstre på vei inn i rundkjøringen når de skal rett frem. Og de forsvarer det med «jo, fordi jeg har lært at man skal blinke seg inn!!»

Mange tror altså at «å blinke seg inn» betyr at du alltid skal blinke, uansett hvilken retning du skal kjøre etterpå. Og da er jo hele poenget med blinklys borte?

Anonymkode: 191b7...a18

Folk i Bodø ligger i ytre fil når de skal svinge til venstre i rundkjøringer, når det er to felt.

Det er ikke representativt for hvordan folk kjører i hele landet. Noen ting er lokale forskjeller. Og det du har beskrevet, det har jeg aldri lagt merke til i noen utstrakt grad i Stor-Oslo. Og jeg har ca 3-400 000 km under beltet de siste 17 årene, mesteparten i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en rundkjøring ?   

Tidligere hadde Norge kun en rundkjøring og den lå i Oslo og det omtalte sinsekrysset.

På 90 talet fekk mange vegkryss en " en  dott  med gras i sentrum" og vipps  så  ble de omtalt som en rundkjøring, I  realiteten er de fortsatt  å betrakte som kjøring i eit vanleg vegkryss, Mange av desse omtalte  små rundkjøringer har "kun 1 kjørefelt inn, og 1 kjørefelt ut"  Har en rundkjøring 2 felt.... velger ein indre felt, og  skal ein 180 gr. rundt , og ytterste felt om ein skal rett fram.

Slik eg har lærd det så har ei vikeplikt for all trafikk i rundkjøringer.

Ein bør velge felt inn i rundkjøringen som hensiktsmessigt for den videre kjøring. og ein blinker  alltid til høgre for å kome utav en rundkjøring, og  ved feltskifte i rundkjøring. Skal ein til venstre i en rundkjøring så viser eg ofte det med tegn før  innkjøring 

Anonymkode: 4ba82...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er en rundkjøring ?   

Tidligere hadde Norge kun en rundkjøring og den lå i Oslo og det omtalte sinsekrysset.

På 90 talet fekk mange vegkryss en " en  dott  med gras i sentrum" og vipps  så  ble de omtalt som en rundkjøring, I  realiteten er de fortsatt  å betrakte som kjøring i eit vanleg vegkryss, Mange av desse omtalte  små rundkjøringer har "kun 1 kjørefelt inn, og 1 kjørefelt ut"  Har en rundkjøring 2 felt.... velger ein indre felt, og  skal ein 180 gr. rundt , og ytterste felt om ein skal rett fram.

Slik eg har lærd det så har ei vikeplikt for all trafikk i rundkjøringer.

Ein bør velge felt inn i rundkjøringen som hensiktsmessigt for den videre kjøring. og ein blinker  alltid til høgre for å kome utav en rundkjøring, og  ved feltskifte i rundkjøring. Skal ein til venstre i en rundkjøring så viser eg ofte det med tegn før  innkjøring 

Anonymkode: 4ba82...c47

Goddag mann økseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er en rundkjøring ?   

Tidligere hadde Norge kun en rundkjøring og den lå i Oslo og det omtalte sinsekrysset.

På 90 talet fekk mange vegkryss en " en  dott  med gras i sentrum" og vipps  så  ble de omtalt som en rundkjøring, I  realiteten er de fortsatt  å betrakte som kjøring i eit vanleg vegkryss, Mange av desse omtalte  små rundkjøringer har "kun 1 kjørefelt inn, og 1 kjørefelt ut"  Har en rundkjøring 2 felt.... velger ein indre felt, og  skal ein 180 gr. rundt , og ytterste felt om ein skal rett fram.

Slik eg har lærd det så har ei vikeplikt for all trafikk i rundkjøringer.

Ein bør velge felt inn i rundkjøringen som hensiktsmessigt for den videre kjøring. og ein blinker  alltid til høgre for å kome utav en rundkjøring, og  ved feltskifte i rundkjøring. Skal ein til venstre i en rundkjøring så viser eg ofte det med tegn før  innkjøring 

Anonymkode: 4ba82...c47

Kjøring i rundkjøring er IKKE å betrakte som å kjøre i et vanlig kryss. I et vanlig kryss har du høyreregelen (skal du til venstre har du vikeplikt for de som kommer mot deg), i en rundkjøring vil de som kommer mot deg (altså fra armen rett foran deg når du entrer rundkjøringen) ha vikeplikt for deg hvis du entrer rundkjøringen først. 

I et kryss har du ikke vikeplikt mot venstre, i en rundkjøring har du vikeplikt for de som kommer fra venstre i selve rundkjøringen. 

Anonymkode: e3e86...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...