Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

issoras skrev (45 minutter siden):

Du sa at regler endres og oppfordret vedkommende til å følge med på en regelendring som altså ikke har forekommet. 

Ja, det var upresist formulert, og det går ikke an å redigere når man skriver som ab. Jeg burde skrevet «normer». Men poenget står seg, så jeg foreslår at vi fokuserer på det istedet for å avspore med å ta folk på teknikaliteter.

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lorieen skrev (1 time siden):

Jeg har vært voksen i snart 25 år og hatt førerkort like lenge. Jeg evner både å plassere meg riktig i rundkjøringer og signalisere hvor jeg skal når det er nødvendig. 

det betyr ingenting for trafikkflyten at akkurat du er helt unik og plasserer deg rett, når det er helt random hva de andre gjør. Du kan jo begynne å kjøre rundt med et skilt på taket som sier "stol på meg - jeg plasserer meg alltid korrekt", men det er jo mye enklere for alle om du bare brukte blinklyset!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

det betyr ingenting for trafikkflyten at akkurat du er helt unik og plasserer deg rett, når det er helt random hva de andre gjør. Du kan jo begynne å kjøre rundt med et skilt på taket som sier "stol på meg - jeg plasserer meg alltid korrekt", men det er jo mye enklere for alle om du bare brukte blinklyset!

Jeg BRUKER blinklyset. Når jeg skal til venstre eller helt rundt, blinker jeg til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringa. Skal jeg til høyre i første utkjøring blinker jeg til høyre før jeg kjører inn. Og skal jeg rett fram blinker jeg til høyre i det jeg har passert første avkjøring, slik at folk ser at jeg skal ut på neste avkjøring. 

Endret av Lorieen
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå kverulerer du bare for å starte en diskusjon. Det er absolutt ikke livsnødvendig å blinke seg INN mot rundkjøring, så lenge man legger seg i riktig felt. Å blinke seg ut er jo en selvfølge.. Kom gjerne med noen kilder som viser at man MÅ gjøre det 😊

Når jeg tok lappen i 2003, så var det ikke noe "krav" om å blinke seg INN i rundkjøringer. Og jeg kommer til å fortsette med å kjøre på den måten jeg lærte på trafikkskolen for snart 21 år siden. Dette med å blinke seg INN i rundkjøring er noe som er kommet de siste årene. 

Si meg, er du selv trafikklærer? 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei nei, du skal ikke posisjonere deg til venstre hvis du skal rett fram, selv ikke i dette tilfellet. Kun hvis du skal til venstre eller helt rundt. Dette gjelder uansett. 

Anonymkode: efff0...961

Feil. Ett feltsrundkjøringer; (to felt ut), en rett frem og en til høyre = venstre posisjonering hvis du skal rett frem. Hvis det derimot i tillegg ér en utkjøring til venstre, da ligger du mot høyre i hele rundkjøringsprosjektet hvis du skal rett frem.

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 2.2.2024 den 2.51):

Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring.

Hørt om et annet ordvalg for blinklys? Retningsviser. Uttrykket blir ofte benyttet i instruksjonsboka til kjøretøyet ditt. Og hensikten med et slikt lys? Å vise hensikten og hvor du skal. Å få det til å bli unødvendig og kaos er for meg en gåte.

Eneste jeg kan komme på er at du ofte bommer på hendelen og treffer vindusviskeren isteden. Derav gidder du ikke..😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 0.43):

Blinker bare tii venstre om en skal legge seg i innerste fil. 

Anonymkode: cfcf3...d02

Men skal man ikke blinke til venstre om man skal til venstre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 minutter siden):

Hørt om et annet ordvalg for blinklys? Retningsviser. Uttrykket blir ofte benyttet i instruksjonsboka til kjøretøyet ditt. Og hensikten med et slikt lys? Å vise hensikten og hvor du skal. Å få det til å bli unødvendig og kaos er for meg en gåte.

Eneste jeg kan komme på er at du ofte bommer på hendelen og treffer vindusviskeren isteden. Derav gidder du ikke..😂

Vindusviskeren er jo i hendelen på andre siden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2024 at 10:34 AM, Lorieen said:

De eneste gangene det er hensiktsmessig å blinke seg INN i ei rundkjøring er om man skal helt rundt og til venstre. 

Det er jeg enig i. Og har vel ikke sagt noe annet

Anonymkode: 5592d...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lorieen said:

Jeg BRUKER blinklyset. Når jeg skal til venstre eller helt rundt, blinker jeg til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringa. Skal jeg til høyre i første utkjøring blinker jeg til høyre før jeg kjører inn. Og skal jeg rett fram blinker jeg til høyre i det jeg har passert første avkjøring, slik at folk ser at jeg skal ut på neste avkjøring. 

Da blinker du jo inn i rundkjøringen. Hva er det du protesterer sånn mot? Du gjør jo akkurat det de du kverulerer med sier at man bør gjøre.

Anonymkode: 5592d...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Vindusviskeren er jo i hendelen på andre siden

Sant nok, men noen er jo helt på bærtur når det kommer til høyre og venstre. 😂 Husker ikke helt sikkert hvilke type bil det var, men faktisk hadde den blink og pusserfunksjon på samme side. Mener det kunne være en tidligere Mercedes c-klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Nå kverulerer du bare for å starte en diskusjon. Det er absolutt ikke livsnødvendig å blinke seg INN mot rundkjøring, så lenge man legger seg i riktig felt. Å blinke seg ut er jo en selvfølge.. Kom gjerne med noen kilder som viser at man MÅ gjøre det 😊

Når jeg tok lappen i 2003, så var det ikke noe "krav" om å blinke seg INN i rundkjøringer. Og jeg kommer til å fortsette med å kjøre på den måten jeg lærte på trafikkskolen for snart 21 år siden. Dette med å blinke seg INN i rundkjøring er noe som er kommet de siste årene. 

I det siste prater du tull! Selv utvidet jeg førerkortet mitt i 1998, og sjåførlærer sa det var ingen plikt å blinke inn i rundkjøring, men han anbefalte å gjøre det. Og jeg ser jo klart nytten i at de som gidder å gjøre det, sørger for en bedre flyt gjennom rundkjøringa. For i mange rundkjøringer, er det klin umulig å se hvilket felt en bil har valgt, om den skal over til venstre, eller høyre/rett frem. Hadde vi enda fått et påbud om å blinke INN i rundkjøring, hadde vi sluppet å vente på en fra venstre, som skal ut til venstre for seg, og den som skal ut til høyre bare kan kjøre. Tenk så enkelt, i stedet for å kverrulere på noe du ikke ser hensikten i.

Anonymkode: eeb86...03d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så irritert når folk gjør det. 

Man skal blinke inn, når man skal kjøre MED rundkjøringen og av på tredje eller helt rundt.

Like irriterende er det når folk ikke klarer å ligge riktig i rundkjøringen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg tok lappen i 2017, og lærte at man skulle blinke inn om man skal av i tredje eller helt rundt. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegvesenet anbefaler at vi gjør det. Har postet lenken i to forskjellige innlegg lenger opp. Argumentet om hva du lærte i 2003 er ikke verd en dritt. Verden går frem over, vi lærer, vi justerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

men hva f.. er det du kverulerer for da?!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I det siste prater du tull! Selv utvidet jeg førerkortet mitt i 1998, og sjåførlærer sa det var ingen plikt å blinke inn i rundkjøring, men han anbefalte å gjøre det. Og jeg ser jo klart nytten i at de som gidder å gjøre det, sørger for en bedre flyt gjennom rundkjøringa. For i mange rundkjøringer, er det klin umulig å se hvilket felt en bil har valgt, om den skal over til venstre, eller høyre/rett frem. Hadde vi enda fått et påbud om å blinke INN i rundkjøring, hadde vi sluppet å vente på en fra venstre, som skal ut til venstre for seg, og den som skal ut til høyre bare kan kjøre. Tenk så enkelt, i stedet for å kverrulere på noe du ikke ser hensikten i.

Det er ikke tull det jeg skriver nei. Har som sagt hatt lappen siden 2003 og har enda til gode å oppleve at det er problematisk at jeg ikke blinker meg inn i rundkjøringer 🤔 Ikke har jeg vært i en eneste ulykke heller. Så lenge jeg legger meg i riktig felt i følge skiltingen, så er det ikke nødvendig å blinke seg inn. Jeg kommer til å fortsette å blinke meg ut av rundkjøringer, uavhengig av hva folk på et diskusjonsforum måtte mene 😄 

Mammatilfirebarn skrev (47 minutter siden):

Vel, jeg tok lappen i 2017, og lærte at man skulle blinke inn om man skal av i tredje eller helt rundt. :) 

Mulig at de lærte det på trafikkskolen da. Jeg gjorde ikke det og forholder meg til det  jeg lærte den gang 😊

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

vegvesenet anbefaler at vi gjør det. Har postet lenken i to forskjellige innlegg lenger opp. Argumentet om hva du lærte i 2003 er ikke verd en dritt. Verden går frem over, vi lærer, vi justerer.

Vegvesenet anbefaler ja. Det er ikke det samme som at det er lovpålagt å gjøre det. Den dagen det blir lovpålagt (noe jeg tviler på kommer til å skje), så skal jeg forholde meg til det da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (14 minutter siden):

Det er ikke tull det jeg skriver nei. Har som sagt hatt lappen siden 2003 og har enda til gode å oppleve at det er problematisk at jeg ikke blinker meg inn i rundkjøringer 🤔 Ikke har jeg vært i en eneste ulykke heller. Så lenge jeg legger meg i riktig felt i følge skiltingen, så er det ikke nødvendig å blinke seg inn. Jeg kommer til å fortsette å blinke meg ut av rundkjøringer, uavhengig av hva folk på et diskusjonsforum måtte mene 😄 

Du mener det må ha kommet etter 2003, at det anbefales å blinke inn i rundkjøring. Det, er bare tull!
Vil bare få opplyse jeg har ikke vert i ulykke, selv om jeg nå i over 25 år har blinket meg inn i rundkjøringer! Så det skader ikke å vise hvor du har tenkt deg, FØR du er i rundkjøringen, ved å bruke blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du mener det må ha kommet etter 2003, at det anbefales å blinke inn i rundkjøring. Det, er bare tull!
Vil bare få opplyse jeg har ikke vert i ulykke, selv om jeg nå i over 25 år har blinket meg inn i rundkjøringer! Så det skader ikke å vise hvor du har tenkt deg, FØR du er i rundkjøringen, ved å bruke blinklys.

Jeg kommer uansett til å fortsette å kjøre som jeg gjør, uavhengig av hva du måtte mene om det 😄 

Jeg bruker blinklys mye jeg, bare ikke inn mot rundkjøringer 😊 Det er verre med dem som overhodet ikke bruker blinklys 😄 Irriter deg heller på dem du 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer uansett til å fortsette å kjøre som jeg gjør, uavhengig av hva du måtte mene om det 😄 

Jeg bruker blinklys mye jeg, bare ikke inn mot rundkjøringer 😊 Det er verre med dem som overhodet ikke bruker blinklys 😄 Irriter deg heller på dem du 😄

Det er ikke de som ikke bruker blinklys til vanlig i veikryss, men inn i rundkjøring som diskuteres. At du velger å la være, og ikke er med på å gjøre avviklingen enklere for alle, er ganske egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...