Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da jeg tok lappen i 2005 fikk vi derimot beskjed om å blinke inn. 

Anonymkode: 5592d...da8

De eneste gangene det er hensiktsmessig å blinke seg INN i ei rundkjøring er om man skal helt rundt og til venstre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om det kun er 1 felt på veien, så er det 1 felt og ikke to. Irriterer meg grønn over de som plent skal presse 2 biler i bredden der det egentlig ikke er plass til det.

Anonymkode: f98df...e81

Der det er plass så gjør man det. Totalt idiotisk å stille seg midt i å vente for å kjøre når bilen bak kanskje kunne kjørt ut fordi dere skal i ulike retninger og det blir ledig for den bak før deg. Det skaper mer kø når man ikke gir plass til en bil ved siden av deg. 

Anonymkode: efff0...961

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 12.55):

For oss som skal inn i rundkjøringen er det j fint å se at du ikke skal ut i første eller andre utkjøring. Da vet vi hvorvidt vi kan kjøre inn i rundkjøringen. Mye bedre trafikkflyt de gangene alle blinker rett

Anonymkode: 5592d...da8

👏 Helt enig. Så enkelt det hadde vært om alle hadde gjort dette riktig. Dessverre mange som gjør dette feil og da kan det  bli farlig.
Har opplevd flere ganger i en 4-armet rundkjøring der biler blinker til høyre når de kjører inn for så å kjøre rett fram. Jeg som kommer fra høyre tror da at bilen skal av i første avkjørsel. Blitt noen harde oppbremsinger av dette. Jada, har vikeplikt, men slike må heller la være å blinke. Derfor stoler jeg aldri lenger på hensikten til andre bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan ha sett er én som blinker synonymt med plasserings-reglene. Hvor mange utkjøringer var det fra rundkjøringen?

Hvis det var kun to, én rett frem og en til høyre, da skal du selv med ett felt posisjonere deg mot venstre hvis du skal rett frem.. Det er kanskje det denne bilisten vil indikere, og ganske unødig egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare slenger på nødblinken på vei inn I alle rundkjøringer og lar de andre gjette hvor jeg skal. 

Anonymkode: b4803...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (På 1.2.2024 den 5.07):

Du bør overhodet ikke blinke deg inn i en rundkjøring medmindre du skal skifte fil. Alle vet jo at du skal inn i rundkjøringen, så unødvendig bruk av linklys skaper da bare forvirring. Når du skal UT av rundkjøringen, derimot . . .  i min verden er det HER de fleste synder . . .

Jo man skal blinke seg inn i rundkjøring 

Anonymkode: 6887b...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (På 1.2.2024 den 5.39):

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Så du mener altså at det er akkurat lik praksis i små og store rundkjøringer?

Jo de fleste vet hva blinke inn betyr 

Anonymkode: 6887b...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 3.22):

Greit å oppdatere seg innimellom… særlig hvis man skal veilede andre eller lære opp andre. Eller ikke drite seg ut i en diskusjon eller i et selskap….. 😉

Anonymkode: 5d66b...2ac

👏

Anonymkode: 6887b...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 2.2.2024 den 2.51):

Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring.

Vel da er det lurt å oppdatere seg da, nå lærer de å blinke inn også

Anonymkode: 6887b...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (På 1.2.2024 den 5.07):

Du bør overhodet ikke blinke deg inn i en rundkjøring medmindre du skal skifte fil. Alle vet jo at du skal inn i rundkjøringen, så unødvendig bruk av linklys skaper da bare forvirring. Når du skal UT av rundkjøringen, derimot . . .  i min verden er det HER de fleste synder . . .

det er feil. Man bør absolutt blinke seg inn, som om det var et vanlig kryss, og det er ikke forvirrende - det er informativt.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Anonymkode: 74b93...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 2.2.2024 den 2.51):

Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring.

Ja, slik var det i 1987 da jeg tok lappen og, men i motsetning til deg har jeg fulgt med i timen, og kan informere deg om at regler endres, så det det du sier er feil:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vel da er det lurt å oppdatere seg da, nå lærer de å blinke inn også

Anonymkode: 6887b...0bf

Jeg kommer aldri til å blinke meg inn i ei rundkjøring med mindre jeg skal helt rundt eller den har snørrogførti felt og det dermed er hensiktsmessig å signalisere til andre trafikanter hvor jeg har tenkt meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, slik var det i 1987 da jeg tok lappen og, men i motsetning til deg har jeg fulgt med i timen, og kan informere deg om at regler endres, så det det du sier er feil:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Anonymkode: 74b93...d8c

Reglene er ikke endret. Det er en anbefaling å blinke til venstre, ikke en regel. 

Å blinke til venstre er forøvrig ikke ensbetydende med å blinke seg inn. Vegvesenet anbefaler ikke å blinke seg inn, de anbefaler å blinke til venstre når du skal til venstre. Ikke blink deg inn hvis du skal rett frem! 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

issoras skrev (38 minutter siden):

Reglene er ikke endret. Det er en anbefaling å blinke til venstre, ikke en regel. 

Å blinke til venstre er forøvrig ikke ensbetydende med å blinke seg inn. Vegvesenet anbefaler ikke å blinke seg inn, de anbefaler å blinke til venstre når du skal til venstre. Ikke blink deg inn hvis du skal rett frem! 

jeg sa ikke at det var en regel - jeg svarte på påstanden om at det skaper kaos og forvirring å blinke seg inn,  ved å vise nettopp til Vegvesenets anbefaling, som åpenbart bygger på en forutsetning om at man bør gjøre det for å unngå kaos og forvirring.

Når du leser det vegvesenet sier så tenker jeg at "blinke inn" eller blinke til høyre eller venstre bare er to måter å uttrykke det samme på, for det er jo åpenbart at men ikke skal blinke seg rett fram, det er jo helt meningsløst.

Anonymkode: 74b93...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (52 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å blinke meg inn i ei rundkjøring med mindre jeg skal helt rundt eller den har snørrogførti felt og det dermed er hensiktsmessig å signalisere til andre trafikanter hvor jeg har tenkt meg.

det er alltid hensiktsmessig å vise andre trafikanter hvor en har tenkt seg. Man kan aldri stole på at folk evner å plassere seg riktig i en rundkjøring, de fleste er jo helt fjerne, og da hadde det vært ekstremt nyttig om de i det minste gadd å blinke. Jeg blir skikkelig oppgitt av folk som deg, som ikke gidder å signalisere mer enn et absolutt minimum, fordi dere har opphøyet det til et slags prinsipp å ikke gjøre noe som "bare" er en anbefaling, eller fordi de lærte det for 30 år siden.

Det er barnslig, det er trassig og det bidrar ikke til god flyt og samhandling i trafikken.

Bli voksen.

Anonymkode: 74b93...d8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 2.2.2024 den 22.44):

Det du kan ha sett er én som blinker synonymt med plasserings-reglene. Hvor mange utkjøringer var det fra rundkjøringen?

Hvis det var kun to, én rett frem og en til høyre, da skal du selv med ett felt posisjonere deg mot venstre hvis du skal rett frem.. Det er kanskje det denne bilisten vil indikere, og ganske unødig egentlig..

Nei nei, du skal ikke posisjonere deg til venstre hvis du skal rett fram, selv ikke i dette tilfellet. Kun hvis du skal til venstre eller helt rundt. Dette gjelder uansett. 

Anonymkode: efff0...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

det er alltid hensiktsmessig å vise andre trafikanter hvor en har tenkt seg. Man kan aldri stole på at folk evner å plassere seg riktig i en rundkjøring, de fleste er jo helt fjerne, og da hadde det vært ekstremt nyttig om de i det minste gadd å blinke. Jeg blir skikkelig oppgitt av folk som deg, som ikke gidder å signalisere mer enn et absolutt minimum, fordi dere har opphøyet det til et slags prinsipp å ikke gjøre noe som "bare" er en anbefaling, eller fordi de lærte det for 30 år siden.

Det er barnslig, det er trassig og det bidrar ikke til god flyt og samhandling i trafikken.

Bli voksen.

Anonymkode: 74b93...d8c

Jeg har vært voksen i snart 25 år og hatt førerkort like lenge. Jeg evner både å plassere meg riktig i rundkjøringer og signalisere hvor jeg skal når det er nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Jeg kommer aldri til å blinke meg inn i ei rundkjøring med mindre jeg skal helt rundt eller den har snørrogførti felt og det dermed er hensiktsmessig å signalisere til andre trafikanter hvor jeg har tenkt meg.

Du bør droppe å være så bastant var poenget når du ikke følgee med

Anonymkode: 6887b...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg sa ikke at det var en regel - jeg svarte på påstanden om at det skaper kaos og forvirring å blinke seg inn,  ved å vise nettopp til Vegvesenets anbefaling, som åpenbart bygger på en forutsetning om at man bør gjøre det for å unngå kaos og forvirring.

Når du leser det vegvesenet sier så tenker jeg at "blinke inn" eller blinke til høyre eller venstre bare er to måter å uttrykke det samme på, for det er jo åpenbart at men ikke skal blinke seg rett fram, det er jo helt meningsløst.

Anonymkode: 74b93...d8c

Du sa at regler endres og oppfordret vedkommende til å følge med på en regelendring som altså ikke har forekommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du bør droppe å være så bastant var poenget når du ikke følgee med

Anonymkode: 6887b...0bf

Jeg følger med. Jeg vet at det nå er anbefalt å blinke seg inn i rundkjøringer. Jeg ser bare ikke poenget med å gjøre det i de fleste rundkjøringer, da måten jeg har lært å kjøre i rundkjøringer på fremdeles funker for både meg og mine medtrafikanter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...