Gå til innhold

Fedre som forgriper seg på barne sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg googlet og skummet gjennom:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8146192/

På norsk (noen av punktene henger sammen):

* Psykopatiske trekk

* Lite empati. 

* Kognotive forstyrrelser (lite rasjonelle)

* Sliter med relasjoner.

* Sjeldent voldelige. Heller manipulerende. Dette er i motsetning til andre som mishandler barn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.26):

Hva er det aller beste du vet, som du vet ikke er bra for deg? Noe du virkelig sliter med å motstå fristelsen av? Sjokolade? Vin? Hamburger? Potetgull? Se for deg at det aller beste du vet - la oss si hamburger - er forbudt å spise. Likevel plasseres en rykende fersk perfekt hamburger foran deg med ujevne mellomrom, daglig, hele livet. Flere ganger hver eneste dag dukker denne hamburgeren opp foran deg. Du fantaserer om å få lov til å spise den, men nei, det er forbudt. Det er skadelig. Det gir menneskene rundt deg stort ubehag om du tar så mye som én eneste bit av én eneste hamburger. 

Hvor lenge greier du å stå imot å snike deg til en bit når du er helt alene med hamburgeren, hvis du ikke har et nettverk av støtte som kan hjelpe deg til å la være? Og hvor skal det nettverket komme fra, når det å innrømme å i det hele tatt ha lyst på den burgeren er en enorm skam som fører til at andre trekker seg vekk i avsky?

Anonymkode: abe3b...226

Uff, det går da ikke an å sammenligne i det hele tatt. Hadde jeg visst at hamburgeren tok skade av det resten av livet, hadde jeg klart å holde meg unna uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (11 minutter siden):

Jeg googlet og skummet gjennom:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8146192/

På norsk (noen av punktene henger sammen):

* Psykopatiske trekk

* Lite empati. 

* Kognotive forstyrrelser (lite rasjonelle)

* Sliter med relasjoner.

* Sjeldent voldelige. Heller manipulerende. Dette er i motsetning til andre som mishandler barn.

 

 


Min far kan jeg ikke krysse på noen av punktene på lista og det er nettopp derfor det er så viktig å få frem at overgripere finnes over alt og at de veldig ofte er den absolutt siste noen kunne tenke seg var en overgriper.

Anonymkode: c4979...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):


Min far kan jeg ikke krysse på noen av punktene på lista og det er nettopp derfor det er så viktig å få frem at overgripere finnes over alt og at de veldig ofte er den absolutt siste noen kunne tenke seg var en overgriper.

Anonymkode: c4979...457

Jeg er enig i den forstand at man aldri kunne ha gjettet det i de sakene jeg vet om.

Samtidig: Noe må jo ha vært galt med faren din og andre som gjør sånt? De må jo enten mangle empati eller ha skrudd tankegang?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på eit foredrag om tematikken for ein del år sidan. Det vart det forklart som ein ulovlig handling av folk i alle samfunnslag. Og at fedrene også som regel hadde regelmessig sex med kona. Portrettet av den rare einsame single personen, gjerne i eit yrke med barn vart lite nyansert.

Det er ein handling, der dei ser anledninga og fleste valgte lette offer der maktbalansen var meget skeiv. 

Korte svaret blir fordi dei kunne.

Og gav blaffen i korleis det skader eller sjansen for å bli tatt...

 

Anonymkode: 8c6f8...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i den forstand at man aldri kunne ha gjettet det i de sakene jeg vet om.

Samtidig: Noe må jo ha vært galt med faren din og andre som gjør sånt? De må jo enten mangle empati eller ha skrudd tankegang?

Eller?

Jeg har ikke sagt at det ikke var i veien med han, for selvsagt var det,men har var ikke psykopat,hadde empati,utøvde vold,hadde ikke problemer med relasjoner og fungerte fint kognitiv.men som nevnt tidligere i tråden var han ganske sikkert utsatt for overgrep selv og statistikk viser at utsatte fort kan bli overgripere selv. og det er selvsagt ingen unnskyldning eller noe som helst forsvar, men det er en forklaring .Og bare for å trekke frem at det er også kvinner som er overgripere og garantert flere enn man tror. Min fars overgriper var min farmor.
 

Anonymkode: c4979...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag har overgripere tilgang til så ufattelig mye grovt materiale av dette slaget på nettet, at man kan fint tenke seg at før de tar steget og misbruker sitt eget barn så har de brukt timesvis på å se de groveste barnevoldtekter som finnes. Det gjør også noe med hodet.

Etter hvert får de et så avstumpet forhold til de lidelsene barna på skjermen opplever, at jeg har ingen problemer med å tro at det gjør steget til å utføre overgrep på eget barn ganske mye lavere enn om de ikke hadde fylt sinnet sitt kontinuerlig med den dritten.

Anonymkode: 78252...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de lager unnskyldninger for seg selv, om at dette ikke er så skadelig for barnet og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 16.42):

Hva tenker de fleste av disse mennene rundt dette selv? 

Er disse klar over at det ødelegger barnets psykiske hele? Eller mener de at det de holder på med, ikke er så skadelig for barnet?

Min venninne tok selvmord. Hun slet veldig etter å være oppvokst med en slik far. Derfor lurer jeg på dette. 

Tror du han var like glad i dattera si som andre normale fedre? 

Anonymkode: 72d4b...aa0

 Jeg leste en sak om en mann Kenneth Freeman som utnyttet sin datter Kylie Freeman seksuelt ifra hun var 9 til 11 år, hver gang hun bodde hos han han foreslo en "lek" hun spørte han om det var ok og riktig da svarte han ja det var bare en far og datter lek, og hun trodde på det han satte opp et videokamera og filmet "hendelsene"

 

i et intervju forklarte hun at hun var naiv og så på det som normalt fordi det var riktig og stole på sin far, som 11 åring ba hun han om og stoppe da hun ikke ville mer han sa seg enig  når hun var 16 så hun på forrest gump, sammen med sin mor og når hun så den scenen hvor det bekreftet at faren til Jenny mishandlet henne seksuelt, så fortalte hun moren om "leken" da ringte hun politiet han ble arrestert og fikk 50 år i fengsel, hun hevdet at hun ikke var klar over at faren filmet dem men senere innrømmet hun, at hun var klar over det da de som så på videoen kunne se at hun ofte så inn i et kamera og snakket med en person, det viste seg og være hennes tidligere stemor som pratet med henne mens de filmet, faren og stemoren rømte til asia hvor de ble arrestert hvilken straff stemoren fikk ble ikke nevnt, og som om ikke handlingene var sykt nok så lagde de en video med alle "rundene" og lastet den opp på internett, jeg husker jeg gikk på videregående når jeg kom over et youtube klipp da dette tok amerika med storm, hun innrømte at hun burde ha nevnt til moren hva faren og stemoren sa til henne når hun var 9, men hun hadde full tillit til dem begge jeg føler at barn burde bli fortalt om hva incest er og at det er viktig fortelle en voksen, slik at far kan stoppes men barn er jo ikke ferdig utviklet mentalt og forstår ikke rett og galt, her i norge har vi jo flere incest saker hvor far får under 21 år og det forstår jeg ikke, da burde de heller havnet på et sted hvor de aldri kommer ut igjen se for deg selv i den aldersperioden, og gjøre de tingene med din far hadde ikke du ønsket at din far skulle vært innestengt til den dagen han dør?, hadde du besøkt han? hun ga han klar beskjed om at han får aldri se henne igjen og en annen syk ting, er at det var en forum tråd hvor hun fikk kritikk for og ha stolt på faren og at hun burde ha fortalt det til moren, så fort hun kom hjem ifra faren den helgen men jeg syns det er galt og si at hun hadde skyld i hele situasjonen, det er jo ikke hennes feil at hun hadde full tillit til sin far det er jo det vi barn blir fortalt vi skal stole på våres foreldre.

Anonymkode: 58a82...1f8

Ryddet for beskrivelse av seksuell handling med mindreårig. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det bør straffes veldig strengt og i den siste dommen i Vestlandet fikk faren 21 års forvaring og moren 18 år.

Det må være en gradering allikevel. Det kan være forhold mellom 15 åring og 18 åring hvor det er helt frivillig. Man må sette en grense og gi en straff der også, men det er ikke det samme som å misbruke småbarn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehage og skole er det opplegg på at barna får besøk av noen som snakker om seksuelle overgrep, grenser, hva som er rett og galt etc, Veldig viktig, da de som opplever slikt hjemmefra sannsynligvis ikke har foreldre som tar praten på denne måten. Foreldre gjør jo også dette i mange hjem, men i de hjemmene hvor incest skjer er det naturligvis helt andre ting som blir sagt. Har erfaring med at det i svært religiøse hjem, heller ikke snakkes om disse temaene. Det ser og hører jeg av ungenes reaksjon når de blir undervist i noe som helst som har med kropp og sex å gjøre. Heldigvis blir det mer og mer prat om disse tingene generelt, noe som forhåpentligvis vil gi barna verktøy til å forstå at dette ikke er greit. I et foredrag jeg hørte med en terapeut som tidligere jobbet med overgripere, fortalte hun at det verste vi kam gjøre mot overgripere og for barna er å opplyse dem. Det en overgriper ønsker, er nemlig å være den som lærer barna om hva som er riktig i forhold til seksualitet for på den måten å gjøre det de ønsker uten at noen får vite om det. 
 

Når det gjelder straffer, har Norge generelt et rettssystem som bør revurderes! Spesielt i saker hvor det er skade mot dyr, mennesker og ekstra i saker mot barn. Barn bør i det minste få vokse opp og bli voksne som har jobbet med traumene sine lenge nok og samtidig slippe snakk om samvær og lignende dersom det er far eller mor som har begått vold eller overgrep mot dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for flere like innlegg og beskrivelse av seksuell handling med mindreårig person. 

+ flettet sammen med tråd om sammen sak, og ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange pedofile bærer en tung byrde av skam og selvforakt. De kjemper daglig med en indre kamp mot de uønskede lystene og følelsene de opplever. Ønsket om å være normal, å ikke ha disse lystene, kan være overveldende. Det er et konstant indre slag mellom deres moralske kompass og den uforståelige trangen de føler.

Det er viktig å forstå at flertallet av pedofile aldri trår over grensen for å skade et barn. Disse menneskene strever med å finne en måte å leve med sin sykdom på, samtidig som de aldri ønsker å skade noen. De er klar over de alvorlige konsekvensene av deres handlinger og gjør alt de kan for å unngå å skade andre.

Likevel er det et tragisk mindretall av pedofile som velger å handle på sine impulser og begår grusomme handlinger mot barn. Disse handlingene er grusomme og uakseptable, og samfunnet må ta ansvar for å beskytte barna mot dem. Det er viktig å skille mellom de som aktivt søker hjelp og støtte for å kontrollere sine lyster og de som velger å handle uten hensyn til konsekvensene.

Anonymkode: ca349...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...