Gå til innhold

Fedre som forgriper seg på barne sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om en, han er psykopat, eier ingen medfølelse eller sperrer. Mye maktmisbruk i det. 

Anonymkode: 48612...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for operative inngrep som fjerner lyst. 

Med dyrene er det sånn at om de har så mye lyst at de ikke klarer å oppføre seg eller skader andre så blir de kastrert. Andre er trygge og dyret det gjelder får bedre liv og mental ro.  Hvorfor skal det være noe anerledes for mennesker? 

Anonymkode: 643c7...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 30.1.2024 den 16.44):

De som forgripe seg...tenker ikke og har ikke følelser..tror neppe du vil få en overgriper til å svare deg her inne..

De som overgriper er ikke mennesker 

Nei det er ikke så svart-hvitt.

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 16.58):

Dette er den aller farligste antagelsen som finnes. 

Overgripere er ikke monstre, de er mennesker. Og jo mer vi kategoriserer dem som monstre og distanserer dem fra oss, jo lenger får de lov til å holde på. Det er vanskelig å se for seg noen man er glad i som et monster, så da tror man ikke på barna som forteller. 

Overgripere er pappaer, brødre, onkler, bestefedre, kollegaer og kompiser. (Og faktisk tilsvarende på kvinnesiden men denne tråden handlet om menn, så jeg tar utgangspunktet i de). 

Overgriperne er mennesker i vårt samfunn. Å kalle de monstre hjelper ingen barn. Å erkjenne at de er en av oss derimot, gjør det. 

Anonymkode: 1a025...01e

Dette. Jeg er selv utsatt for incest og setter veldig pris på kommentaren din

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.17):

Det er dette jeg lurer på. De fortjener all respekt hvis de oppsøker hjelp og aldri utfører det. Men hva foregår i tankegangen når de velger å misbruke sine egne/ andres små barn? Har de det vondt da? Angrer? Eller skjønner de ikke at det er skadelig? 

Velger de å blåse i barnas psyke til fordel for egne behov? For det er DA jeg også evt. tenker at de må være nærmere monstre enn mennesker? Hva er det jeg ikke forstår? Lurer oppriktig! 

Anonymkode: 72d4b...aa0

Jeg er selv utsatt for incest min far og dessverre var han et offer selv. Unnskyld det handlingen hans hans? Nei. Men kan du forklares? Ja det kan det.Så jeg på han som et  monster?  Nei.

Når det kommer til sånne ting som incest er det ekstremt komplekst og langt ifra så svart-hvitt som en del tenker. Ja mitt liv er fullstendig ødelagt som følge av det ble utsatt for. Men hatet jeg han? Nei, men jeg hatet handlingene hans. Forventer jeg at andre skal forstå? Nei, men jeg forventer at mennesker som ikke har vært i den situasjonen selv skal være veldig forsiktig med å ikke uttrykke seg for bastant

Anonymkode: c4979...457

  • Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står i dette nå med en venn vi har hatt nært i 20 år. En kjekk mann, svært populær blant damene, hyggelig og god.

Trodde vi, frem til han ble tatt i høst for incest pedofili(med mer) Absolutt ingen tegn så vi de årene dette pågikk. Ingen. 

Jeg har så mange spørsmål, hva driver dette? Hvordan barr dukker dette opp, og så forgriper du deg på barnet ditt? Og attpåtil tar med kjæresten din på det? Hvordan skjedde det? 

Jeg strever veldig med dette. En vi har kjent og hatt så nært så lenge, viser seg å være ondskapen selv- rett under nesen vår.

Anonymkode: ed20d...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan har det seg at pedofile ikke klarer å styre lystene sine mens andre klarer det? Det lever jo for eksempel mange menn i ufrivillig sølibat uten at de voldtar kvinner. 

Anonymkode: 48612...070

De langt fleste pedofile klarer å styre lystene sine, og begår ikke overgrep. Akkurat som at de langt fleste som lever i ufrivillig sølibat ikke begår overgrep. Dessverre er evnen til selvkontroll noe ujevnt fordelt i befolkningen, og det finnes dermed både pedofile og incels som ikke har selvkontroll nok til å holde seg på rett side av loven. 

Så enkelt, og så vanskelig. 

Anonymkode: abe3b...226

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i paralellklassen min er dømt for overgrep av bonusbarn, dette skjedde da han var i 20 årene.

Han kom fra et svært rotete hjem, med rotete mener jeg at han og søsteren gikk for lut og kaldt vann, det var rus og alkohol der og han gikk etterhvert på medisiner mot adhd og flyttet over på spesialskole. Jeg vet det ikke, men går nesten ut ifra at han kan ha vært utsatt for overgrep selv siden det var mye folk ut og inn hjemme hos dem.

Dette er ingen unnskyldning, men svært mange av de som utfører overgrep har selv opplevd det, eller de har en eller annen diagnose som gjør dem dårligere til å kunne forme forhold med personer på egen alder, mange er og utviklingshemmet i en eller annen form. Som bamsegutt.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi står i dette nå med en venn vi har hatt nært i 20 år. En kjekk mann, svært populær blant damene, hyggelig og god.

Trodde vi, frem til han ble tatt i høst for incest pedofili(med mer) Absolutt ingen tegn så vi de årene dette pågikk. Ingen. 

Jeg har så mange spørsmål, hva driver dette? Hvordan barr dukker dette opp, og så forgriper du deg på barnet ditt? Og attpåtil tar med kjæresten din på det? Hvordan skjedde det? 

Jeg strever veldig med dette. En vi har kjent og hatt så nært så lenge, viser seg å være ondskapen selv- rett under nesen vår.

Anonymkode: ed20d...083

Vennen deres har flere sider enn overgrepssiden. Det er ingen unnskyldning for det han har gjort. Veldig få som er kun onde, selv om de gjør handlinger vi oppfatter som onde.

Anonymkode: 49a9b...680

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dem som er overgripere bør få langt lengre og strengere straffer enn det som er i dag. Dem bør bli kjemisk kastrerte blant annet.

Anonymkode: ce3cc...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dem som er overgripere bør få langt lengre og strengere straffer enn det som er i dag. Dem bør bli kjemisk kastrerte blant annet.

Anonymkode: ce3cc...d6c

Ikke alle overgripere er pedofile og hos mange handler det ikke om det seksuelle, så det å kjemisk kastrere vil i veldig mange tilfeller ikke være en løsning

Anonymkode: c4979...457

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike folk er syke i hodet. De setter seg selv i offerrollen, og det er de det er synd på når de blir tatt. De forstår ikke at de har gjort galt. Mange mener også at det var barnet som ville det. 
De har ikke et normalt tankesett, og lider av psykopati, og sikkert flere graverende diagnoser. 
Det er umulig for normale folk å forstå 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vennen deres har flere sider enn overgrepssiden. Det er ingen unnskyldning for det han har gjort. Veldig få som er kun onde, selv om de gjør handlinger vi oppfatter som onde.

Anonymkode: 49a9b...680

De kamuflerer den mørke delen av seg selv og manipulerer omgivelsene sine. 
De lever et dobbeltliv. Forskning viser at mange som blir misbrukt sol barn selv, og ikke fått hjelp kan misbruke andre. 

Anonymkode: 4aa19...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til barnet mitt forgrep seg på henne. Jeg er helt sikker på at han var like glad i henne som andre fedre. 

Jeg tviler på at de fleste skjønner omfanget av hva det gjør med barnets psykiske helse. Mange lager utallige unnskyldninger for seg selv, som feks. at ofrene liker det. Noen har kanskje så ekstremt undertrykte følelser etter å bli utsatt for overgrep selv, og tror/innbiller seg til og med at det er normalt at barn utsettes for overgrep. 

Hvor de forgriper seg er komplisert, det er ingen enkelt svar på det. Finnes noe forsking på det, så du kan søke opp det om det er noe som interesser deg. 

Anonymkode: e97fa...744

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 16.42):

Hva tenker de fleste av disse mennene rundt dette selv? 

Er disse klar over at det ødelegger barnets psykiske hele? Eller mener de at det de holder på med, ikke er så skadelig for barnet?

Min venninne tok selvmord. Hun slet veldig etter å være oppvokst med en slik far. Derfor lurer jeg på dette. 

Tror du han var like glad i dattera si som andre normale fedre? 

Anonymkode: 72d4b...aa0

https://www.nkvts.no/content/uploads/2023/03/Rapport_Selvmordsproblematikk-blant-utsatte-for-og-utovere-av-vold-og-overgrep-2022.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som er pedofile,  altså har dragning mot barn,  har en utviklingsfeil. Dvs, de har mistet noe på veien. 

Jeg tror på at det normale er å være født med en innebygget mekanisme, som gjør at man ikke skal ha lyst på verken nær familie eller små barn. Det virker biologisk naturlig, at man ikke ønsker å formere seg med nær familie, på grunn av faren for innavl, samt behovet for å beskytte små barn. Og derfor har de fleste denne mekanismen innebygget. Den sitrer som spikret i kroppen. Det er akkurat som ett instinkt. Men hos de pedofile, så tror jeg rett og slett at de mangler dette genet, eller at det har skjedd en feilutvikling på veien.  Mulig jeg tar feil, men det er eneste forklaringen jeg kan finne på pedofili.

Når det er sagt, og nevnt flere ganger her også,  så tror jeg at det finnes flere typer overgripere. Jeg tror,som andre, at ikke alle er pedofile. Jeg tror at en del har ett annet avvik, der de er sykelig opptatt av makt, kombinert med at de mangler beskyttelsesgenet. Og at disse to kombinasjonene gjør at de gjør som de gjør. 

I tillegg er det nok en del som er psykisk utviklingshemmede, ligger i grenseland til å oppfylle kriteriet for å få diagnosen psykisk utviklingshemmede, eller andre inngripende diagnoser.

Anonymkode: e0818...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er den aller farligste antagelsen som finnes. 
 

Overgripere er ikke monstre, de er mennesker. Og jo mer vi kategoriserer dem som monstre og distanserer dem fra oss, jo lenger får de lov til å holde på. Det er vanskelig å se for seg noen man er glad i som et monster, så da tror man ikke på barna som forteller. 
 

Overgripere er pappaer, brødre, onkler, bestefedre, kollegaer og kompiser. (Og faktisk tilsvarende på kvinnesiden men denne tråden handlet om menn, så jeg tar utgangspunktet i de). 
 

Overgriperne er mennesker i vårt samfunn. Å kalle de monstre hjelper ingen barn. Å erkjenne at de er en av oss derimot, gjør det. 

Anonymkode: 1a025...01e

Seriemordere er også en av oss. Vil det hjelpe noen om vi slutter å omtale dem som monstre eller noe ufordelaktig?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min overgriper som var min far er autist, og mest sannsynlig psykopat. Han er manipulerende og har ingen empati. Han fungerer ikke sosialt, og er ekstremt umoden og egoist i sin tankegang. 

Anonymkode: 34f61...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utsatt for det.

Vedkommende virket å få glede av andres lidelse. Virket ikke som det var evne til å bry seg om andre eller konsekvensene av sine handlinger.

Anonymkode: d1ab3...d62

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.03):

Selvmordstallene blandt overgripere eller pedofile som aldri har gjort overgrep er ganske høye i feks usa.  

Anonymkode: 87d5a...8c8

Da er du jo ikke en overgriper? Samme prinsipp som at jeg ikke er en overgriper selv om jeg liker damer. De er pedofile ja. Vil si det er disse det er synd i, ikke dem som velger å forgriper seg på barn. 

Anonymkode: c8e66...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nære relasjoner som har blitt utsatt for incest av egen far. 
Siden jeg har studert psykologi har jeg noe innsikt i temaet. 
Det korte svaret er at det er komplekst, og mange mulige årsaksforklaringer. 
Konsekvensene for ofrene har vært store og livsvarige i dette tilfellet- også for deres egne barn.
Anonymbruker…226 skriver godt og utfyllende, og sannsynligvis fra et faglig utgangspunkt.

Anonymkode: c9c89...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.15):

Det er et komplisert spørsmål med kompliserte svar, der vi ofte ikke vil like svarene vi får.

Noen av dem tror oppriktig at det de gjør er sånn det skal være. Et slikt forvridd syn på virkeligheten kan for eksempel komme av egne erfaringer/traumer eller alvorlig psykisk sykdom.

Noen av dem - og disse er ofte ikke pedofile, men barn er enkle ofre - får tenning av maktubalansen i overgrepene.

Noen er sadister og nyter å gjøre andre vondt.

Og noen trekkes mot barn og har en uheldig lav evne til selvbeherskelse - disse har ofte dårlig samvittighet over handlingene sine, men evner likevel overhodet ikke å motstå en fristelse. 

Og helt sikkert mange flere alternativer, samt kombinasjoner av muligheter, som gjør spørsmålet fullstendig umulig å svare utfyllende på og samtidig evne å noensinne stole på andre mennesker igjen.

Anonymkode: abe3b...226

Dette er nok det beste svaret denne tråden kommer til å få. 

Overgripere er ulike. De fleste er vanlige mennesker med både gode og dårlige egenskaper. Vi vil så gjerne at ting skal være svart/hvitt og at overgripere skal være onde, grusomme mennesker på alle områder, men det er dessverre ikke så enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (3 minutter siden):

Dette er nok det beste svaret denne tråden kommer til å få. 

Overgripere er ulike. De fleste er vanlige mennesker med både gode og dårlige egenskaper. Vi vil så gjerne at ting skal være svart/hvitt og at overgripere skal være onde, grusomme mennesker på alle områder, men det er dessverre ikke så enkelt. 

Dette. Og siden det er så ekstremt komplekst og komplisert så har jeg en bønn til alle de som ikke har kjent dette på egen kropp og være ekstremt forsiktig før de kommer med uttalelser til de som er utsatt om at hadde det vært de som hadde vært utsatt så hadde de ønsket at vedkommende skulle dø/satt i offentlige gapestokk/at de selvsagt ville hate personen som pesten og så videre og så videre. Slike uttalelser gjør bare at vi som er utsatt for dette får en enda sterkere skamfølelse.

Anonymkode: c4979...457

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, brukerangrep, brukerdebatt, krenkende ytringer, hatefulle ytringer, forherligelse av brudd på norsk lov, ufarliggjøring av voldtekt og svar til slettede innlegg.

Den er i tillegg flyttet fra underforumet Barn og familie.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...