Gå til innhold

Fedre som forgriper seg på barne sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Egentlig, hvis samfunnet var mer åpen for at folk var født med syke lyster. Så hadde kanskje disse i større grad ha turt å søke hjelp. (For det finnes hjelp? Spesielle psykologer?)

Spørsmålet blir da:

Hvordan kan samfunnet tilrettelegge for disse syke menneskene, så de ALDRI lever ut lystene sine?

Det er vel først da, antall overgripere kan gå ned?

Anonymkode: 72d4b...aa0

Det finnes hjelp. Jeg har sett reklamer for det.

Men, en stor overvekt av overgrep mot barn begås ikke av pedofile, men av mennesker som ønsker å begå overgrep fordi de finner nytelse i å begå overgrep. Barn er bare veldig lettvinte ofre for disse.

Anonymkode: abe3b...226

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mangel på empati.

Det som sjokkerer meg mest er de familiefedrene som er overgripere,hvordan kan de leve et normalt familieliv mens de misbruker barnet sitt?

Slår det de aldri at dette er feil? Er de glad i barna sine? Har de ikke dårlig samvittighet overfor kone og barn?Livet raser jo sammen for alle når dette blir oppdaget.

Anonymkode: c1ff5...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den vesentlige forskjellen her er at en hamburger ikke har følelser.

Anonymkode: 7425f...30e

Men menneskene rundt deg, som kommer til å lide dersom du spiser hamburgeren, de har følelser.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt søkt å sammenligne overgrep mot barn med å spise hamburger, herregud.

Forsvarer du like iherdig en seriemorder? At det er greit liksom fordi han hadde sååååååå lyst, og klarte ikke motstå fristelsen med alle disse levende menneskene foran seg hver dag.

Nei, når lyster går utover andre uskyldige mennesker, spesielt barn, finnes det ingen unnskyldning. Da er verden tjent med at man forsvinner fra jordas overflate. Enten det eller kjemisk kastrasjon.

Anonymkode: 9a7c0...d95

Jeg sammenligner ikke å spise hamburger med å begå overgrep. Jeg beskriver hvorfor pedofile som ikke ønsker å begå overgrep likevel kan ende med å forgripe seg på barn, til tross for at de vet og forstår hvor skadelig det er.

Jeg forsvarer ikke verken seriemordere eller seksuelle ovegripere, uavhengig av offerets alder. Jeg forsøker å gi et innblikk i hvorfor forebyggende arbeid er langt mer effektivt enn den fordømmelsen du spyr ut av deg her. 

Om Breivik hadde blitt fjernet fra grov omsorgssvikt og Dahmer hadde fått hjelp til å akseptere sin homofile legning og tilknytningsforstyrrelse - for å nevne bokstavelig talt et par drapsmenn - hadde ganske mange liv vært spart. 

Om vi tør å akseptere at pedofili ikke er en valgt dragning, men en parafili som man kan hindre overgrep ved å behandle, kan vi spare mange barn fra å gjennomgå forferdelige traumatiske opplevelser.

Anonymkode: abe3b...226

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.37):

Det finnes hjelp. Jeg har sett reklamer for det.

Men, en stor overvekt av overgrep mot barn begås ikke av pedofile, men av mennesker som ønsker å begå overgrep fordi de finner nytelse i å begå overgrep. Barn er bare veldig lettvinte ofre for disse.

Anonymkode: abe3b...226

Da hadde jeg i så fall tenkt ved meg selv at jeg ikke hadde noe her på jorden å gjøre lengre. Lurer på hvordan selvfølelse disse menneskene egentlig har.

Det er litt rart at dette ikke er snakket mere om? At noen psykologer og behandlere av slike mennesker ikke snakker om dette?

Er det ikke slik med alt? Det må snakkes ihjel. Ikke ties ihjel, hvis vi skal få bukt med problemet. 

I hver eneste skoleklasse i landet, sitter det gjennomsnittlig minst ett barn som opplever dette. MEN VI KAN DA IKKE HA DET SÅNN I LANDET VÅRT???

Og jeg gjentar med høy røst:

I hver eneste skoleklasse i landet, sitter det gjennomsnittlig minst ett barn som opplever dette. MEN VI KAN DA IKKE HA DET SÅNN I LANDET VÅRT???

Anonymkode: 72d4b...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de helt ærlig tror at det ikke er så farlig. Det er noe av det som gjør dem ekstra farlige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pedofile mener jo at barnet liker overgrepene. Det kan jo være fysisk nytelse også for barnet, så dette «rettferdiggjør» det mer for overgriperen. Nettopp dette med opplevd nytelse hos offeret er med og legger på stor skamfølelse til overgrep. Hvordan kan man nyte noe som man vet er feil osv.

Pedofile og overgripere er overalt. I familien, slekt, venner, kollegaer. Det er ikke kun han ekle på bussen med fett hår osv. De fleste overgrep skjer av noen man kjenner, også voldtekter av voksne.

Anonymkode: 535b6...c8c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig komplekse problemstillinger, jeg tror og at dette området er grovt underforsket i psykiatrien fordi det har så lav status. Og det betyr at vi kanskje ikke får den kunnskapen vi kunne fått.

Det som og er tilfelle er at mange overgripere av barn ikke er pedofile. Det er rett og slett sånn at barn er sårbare og prisgitt de som de har rundt seg. Vi ser og i krigs og katastofeområder at barn er lette offer for overgripere. I sårbare miljøer her i Norge, er det og flere overgrep mot barn enn i befolkningen for øvrig. Men overgrep kan skje i alle slags familier, også der det alt tilsynelatende ser bra ut.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med ett svar som sannsynligvis gjelder veldig mange.

Er selv offer for overgrep (farfar).

I rettsaken innrømmet han alt. Han ble spurt ganske ordrett «hva tenkte du om hvordan dette var for jentene?» (altså oss jentebarnebarn som var ofte).

Svaret var ordrett (sitter som klistret, selv om det er lenge siden): «jeg tenkte ikke på det».

Videre ble det snakket om hva han tenkte nå som han hadde blitt gjort oppmerksom på hvordan vi hadde det osv. Han fortalte (ikke direkte gjengitt) om at han virkelig aldri hadde stoppet opp og tenkt over hva han gjorde eller hvordan det var for oss, men at nå som han hørte oss snakke så angret han og skulle gjerne tatt det tilbake.

Han er død nå, men som voksen har jeg skjønt at han må ha vært autist. Ikke med tanke på dette, men generelt. Hele oppførselen. Ikke sånn «diagnosere seg selv på sosiale medier», men virkelig autist. Min far (hans barn) er autist, og fikk diagnosen som godt voksen. Jeg har nok også en mild form, men ikke i nærheten av min far og farfar.

Er det en ting jeg VET, så er det at min farfar oppriktig var glad i meg. Bortsett fra overgrepene, var han verdens beste farfar. Og dette bekreftes bl.a av guttebarnebarna som aldri opplevde overgrepene. Alle barnebarna hans var det han levde for.

Jeg tror det ene og alene var den autisiske delen av ham som gjorde at han manglet tankesettet om «hvordan er dette for motparten». Jeg tror, med hånden på hjertet, at han var ærlig i rettsaken. I sine 20år som overgriper tenkte han aldri over hva han gjorde mot oss ofre. Så han kom ikke med «unskyldninger» ovenfor seg selv. Han bare tenkte ikke, og fordi ingen snakket om overgrep den gang, fikk han heller aldri noen påminnelse om at «dette er galt».

Jeg (og flere andre) anmeldte ham. Han ble dømt og satt 6år i fengsel før han døde av hjerteinnfarkt på cellen. Så ikke tro at jeg hverken forsvarer ham eller tilgav ham! Jeg prøver bare å svare på spørsmålet til TS.

Jeg tror de fleste som sexuelt missbruker egne barn/barnebarn er autister som mangler evnen til å tenke over hva dem gjør og hvordan det oppleves for motparten. 
Disse skiller seg ut fra dem som er voldelige og voldtar med tvang/makt. Dem går på lette ofre (barn) som ikke gjør motstand, og så lenge det ikke brukes makt, så tenker dem heller ikke over at det dem gjør er med tvang.

Min farfar gikk lengst med de barnebarna som ikke gjirde motstand, og oss som sa nei og gjorde motstand slapp «billigere» unna. Han brukte nemlig aldri tvang, for det skjønte han at var galt.

Anonymkode: 9f6a7...ac6

  • Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vondt for meg, men jeg vil fortelle det her inne. Jeg ble som barn utsatt for seksuelle overgrep av en venn av familien min.  Jeg var ei sårbar jente som ble mobbet på skolen og en eldre halvbror som var stygg med meg hjemme. Jeg var et lett bytte kan en si. Jeg forstod at det han gjorde var galt og feil av han, men jeg følte meg elsket og han ville ha meg og han gav meg godhet og. Det verste var da han ville at jeg skulle lokke andre småjenter til han, og vi skulle sammen kose med dem som han sa. Jeg sa ja til han men jeg gjorde det aldri for jeg ville ikke utsette andre for det samme som meg. Så jeg holdt meg til han for å passe på at han ikke gjorde andre barn noe vondt. Jeg var 12 år den gangen men voksen for alderen. Han hadde ekstremt perverse lyster og tanker, dette skjedde heldigvis aldri. Han fortalte at jeg fristet noe i han, og det gjorde og andre små jenter sa han. Han forstod ikke at dette ikke var tilfelle at et barn kan friste en mann seksuelt med vilje. Men jeg har lest om dette før at de føler at barn frister dem seksuelt. Vel jeg fikk kompleks ptsd og mange andre diagnoser etter en hard og vond barndom. Jeg ville anmelde det men det var foreldet dessverre. Men han fant seg ei dame på sin alder til slutt og da var jeg glad for at han ikke hadde brukt for meg mer. Han fikk ikke barn med henne, og hadde han gjort det hadde jeg gitt beskjed til politi og barnevernet. Jeg håper ikke han har gjort dette mot andre barn. De som er pedofile har en annen tankegang og tenningsmønster enn mennesker som ikke har slike lyster. Dessverre er det mange som misbruker barn og det er helt grusomt. De aner ikke hvilke liv dem ødelegger med sine syke lyster. 

Anonymkode: ce3cc...d6c

  • Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Den vesentlige forskjellen her er at en hamburger ikke har følelser.

Anonymkode: 7425f...30e

Dette er et overraskende komplisert konsept for enkelte å forstå. 

Anonymkode: 797a8...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 18.01):

Jeg kan komme med ett svar som sannsynligvis gjelder veldig mange.

Er selv offer for overgrep (farfar).

I rettsaken innrømmet han alt. Han ble spurt ganske ordrett «hva tenkte du om hvordan dette var for jentene?» (altså oss jentebarnebarn som var ofte).

Svaret var ordrett (sitter som klistret, selv om det er lenge siden): «jeg tenkte ikke på det».

Videre ble det snakket om hva han tenkte nå som han hadde blitt gjort oppmerksom på hvordan vi hadde det osv. Han fortalte (ikke direkte gjengitt) om at han virkelig aldri hadde stoppet opp og tenkt over hva han gjorde eller hvordan det var for oss, men at nå som han hørte oss snakke så angret han og skulle gjerne tatt det tilbake.

Han er død nå, men som voksen har jeg skjønt at han må ha vært autist. Ikke med tanke på dette, men generelt. Hele oppførselen. Ikke sånn «diagnosere seg selv på sosiale medier», men virkelig autist. Min far (hans barn) er autist, og fikk diagnosen som godt voksen. Jeg har nok også en mild form, men ikke i nærheten av min far og farfar.

Er det en ting jeg VET, så er det at min farfar oppriktig var glad i meg. Bortsett fra overgrepene, var han verdens beste farfar. Og dette bekreftes bl.a av guttebarnebarna som aldri opplevde overgrepene. Alle barnebarna hans var det han levde for.

Jeg tror det ene og alene var den autisiske delen av ham som gjorde at han manglet tankesettet om «hvordan er dette for motparten». Jeg tror, med hånden på hjertet, at han var ærlig i rettsaken. I sine 20år som overgriper tenkte han aldri over hva han gjorde mot oss ofre. Så han kom ikke med «unskyldninger» ovenfor seg selv. Han bare tenkte ikke, og fordi ingen snakket om overgrep den gang, fikk han heller aldri noen påminnelse om at «dette er galt».

Jeg (og flere andre) anmeldte ham. Han ble dømt og satt 6år i fengsel før han døde av hjerteinnfarkt på cellen. Så ikke tro at jeg hverken forsvarer ham eller tilgav ham! Jeg prøver bare å svare på spørsmålet til TS.

Jeg tror de fleste som sexuelt missbruker egne barn/barnebarn er autister som mangler evnen til å tenke over hva dem gjør og hvordan det oppleves for motparten. 
Disse skiller seg ut fra dem som er voldelige og voldtar med tvang/makt. Dem går på lette ofre (barn) som ikke gjør motstand, og så lenge det ikke brukes makt, så tenker dem heller ikke over at det dem gjør er med tvang.

Min farfar gikk lengst med de barnebarna som ikke gjirde motstand, og oss som sa nei og gjorde motstand slapp «billigere» unna. Han brukte nemlig aldri tvang, for det skjønte han at var galt.

Anonymkode: 9f6a7...ac6

Gripende historie ❤️

Kanskje er dette, eller lignende ting, med på å tabubelegge dette? Hvis det for eksempel hadde kommet frem at autister er de som ligger høyest på overgripsstatistikken; så ville i alle fall jeg vært redd for at mitt barn skulle få en autist- diagnose…

Anonymkode: 72d4b...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 18.10):

Gripende historie ❤️

Kanskje er dette, eller lignende ting, med på å tabubelegge dette? Hvis det for eksempel hadde kommet frem at autister er de som ligger høyest på overgripsstatistikken; så ville i alle fall jeg vært redd for at mitt barn skulle få en autist- diagnose…

Anonymkode: 72d4b...aa0

Ingen elsker bamsegutt eller hva han het, han er jo og autist eller noe sånn og har misbrukt barn så noe er der. Men dette gjelder ikke alle som misbruker at dem er autister. 

Anonymkode: ce3cc...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.47):

Og jeg gjentar med høy røst:

I hver eneste skoleklasse i landet, sitter det gjennomsnittlig minst ett barn som opplever dette. MEN VI KAN DA IKKE HA DET SÅNN I LANDET VÅRT???

Anonymkode: 72d4b...aa0

Det er to ting som kan hjelpe.

1 At barn får informasjon om grenser og om kropp. Om vold og overgrep i tidlig alder. Vi må få et språk for dette og barn må trygges på at de alltid kan si nei, si fra og at noen hemmeligheter er feil.

2 At folk tør å be om hjelp, de som står i faresonen for å kunne begå overgrep må tørre å si fra og be om hjelp uten å bli demonisert. Og som vi ser på svarene i tråden er det mange som sliter med å holde hodet kaldt i en slik diskusjon.

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange pedofile har det fryktelig vanskelig og ønsker virkelig ikke leve med lystene sine. 

Det vitner ikke om manglende samvittighet,  tvert om. 

Anonymkode: 87d5a...8c8

Da bør de oppsøke profesjonell hjelp og sterilisere seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å huske på, er at mange som har blitt misbrukt som barn kan bli misbrukere og dessverre. Jeg vet om dem som har blitt det. En blir skadet og ødelagt i tanker og føleseslivet sitt etter noe slikt. Det kommer helt ut av kontroll og hvis en ikke oppsøker hjelp så kan det gå galt.

Anonymkode: ce3cc...d6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er et overraskende komplisert konsept for enkelte å forstå. 

Anonymkode: 797a8...51d

Så i lignelsen min, fordi hamburgeren ikke har følelser er det greit å spise den selv om det skader menneskene rundt deg? Det var en (åpenbar) grunn til at jeg tok med det i lignelsen, skjønner du...

Tobias001 skrev (18 minutter siden):

Da bør de oppsøke profesjonell hjelp og sterilisere seg

Det var en pedofil mann for noen år siden som søkte om kjemisk kastrering fordi han ikke ønsket å begå overgrep mot barn. Det ble avvist av helsevesenet fordi han ikke hadde begått overgrep mot barn. Jeg mener å huske han endte med å ta livet av seg.

Anonymkode: abe3b...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men menneskene rundt deg, som kommer til å lide dersom du spiser hamburgeren, de har følelser.

Jeg sammenligner ikke å spise hamburger med å begå overgrep. Jeg beskriver hvorfor pedofile som ikke ønsker å begå overgrep likevel kan ende med å forgripe seg på barn, til tross for at de vet og forstår hvor skadelig det er.

Jeg forsvarer ikke verken seriemordere eller seksuelle ovegripere, uavhengig av offerets alder. Jeg forsøker å gi et innblikk i hvorfor forebyggende arbeid er langt mer effektivt enn den fordømmelsen du spyr ut av deg her. 

Om Breivik hadde blitt fjernet fra grov omsorgssvikt og Dahmer hadde fått hjelp til å akseptere sin homofile legning og tilknytningsforstyrrelse - for å nevne bokstavelig talt et par drapsmenn - hadde ganske mange liv vært spart. 

Om vi tør å akseptere at pedofili ikke er en valgt dragning, men en parafili som man kan hindre overgrep ved å behandle, kan vi spare mange barn fra å gjennomgå forferdelige traumatiske opplevelser.

Anonymkode: abe3b...226

Her får du frem et poeng som man kan være med på. Det gjorde du ikke i hamburger-innlegget ditt.

Anonymkode: 9a7c0...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 18.10):

Gripende historie ❤️

Kanskje er dette, eller lignende ting, med på å tabubelegge dette? Hvis det for eksempel hadde kommet frem at autister er de som ligger høyest på overgripsstatistikken; så ville i alle fall jeg vært redd for at mitt barn skulle få en autist- diagnose…

Anonymkode: 72d4b...aa0

Autister kan fint lære at man ikke skal begå overgrep, og forstå hvor grensen for overgrep går. Det fordrer bare at man rett ut sier at 'det er ulovlig for voksne å leke med tissen til barn, det er ulovlig for voksne å be barn om å leke med tissen deres' - og akkurat dét bør sies til alle barn fra før de er gamle nok til å forstå hva man sier.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her får du frem et poeng som man kan være med på. Det gjorde du ikke i hamburger-innlegget ditt.

Anonymkode: 9a7c0...d95

Jeg svarte direkte på et spørsmål om hvordan noen kan begå overgrep selv om de vet at det er feil, og hvordan de kan gjøre det selv om de får dårlig samvittighet. Lignelsen holder godt vann.

Anonymkode: abe3b...226

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så i lignelsen min, fordi hamburgeren ikke har følelser er det greit å spise den selv om det skader menneskene rundt deg? Det var en (åpenbar) grunn til at jeg tok med det i lignelsen, skjønner du...

Det var en pedofil mann for noen år siden som søkte om kjemisk kastrering fordi han ikke ønsket å begå overgrep mot barn. Det ble avvist av helsevesenet fordi han ikke hadde begått overgrep mot barn. Jeg mener å huske han endte med å ta livet av seg.

Anonymkode: abe3b...226

Men hvordan har det seg at pedofile ikke klarer å styre lystene sine mens andre klarer det? Det lever jo for eksempel mange menn i ufrivillig sølibat uten at de voldtar kvinner. 

Anonymkode: 48612...070

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan har det seg at pedofile ikke klarer å styre lystene sine mens andre klarer det? Det lever jo for eksempel mange menn i ufrivillig sølibat uten at de voldtar kvinner. 

Anonymkode: 48612...070

Fordi det er noe fundamentalt galt i hodet på de pedofile/overgripere. At de skal stakkarsliggjøre så til de grader, at de nesten ikke kan noe for det. Det er en ekkel tanke å fremme og normalisere. Det er ikke synd på dem. Faren til en jeg kjente forgrep seg på sin egen datter og unnskyldte det med at han hadde følelser for henne. Sin egen datter. Så da var ikke han skyld i det, men selv et offer. De er ekstremt manipulerende og ekle krek, som kun ødelegger liv. Ingen positivt med de. 

Anonymkode: 06ca8...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...