Gå til innhold

Norge velger å fortsette å støtte UNRWA.


NatNat

Anbefalte innlegg

Just now, Sirisiri10 said:

Uansett, tenker jeg at UNWRA burde fortsatt få støtte under krigen, fjerne eventuelt de som har svinn på skogen og gjøre en real opprydding etter krigen. Nå er ikke tiden for å kutte støtten. Det er katastrofalt. Heldigvis slik jeg har forstått det har de fått utbetalt støtten for 2024? 

Jeg tror at ved å gi en sterk signal (kutte støtte), det kan motivere UNWRA å kvitte seg med Hamas elementer .... Samtidig, jeg tror rett og slett ikke at de kommer til å klare så lenge Hamas har makta.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BN valgte seg en minister som var med på terroraksjon mot muslimer. Han er under etterforskning for folkemord. Og nå skal han slik han uttalte helt i starten av denne massakren,  utslette Gaza. Det er allerede planlagt bygging av Israelske bosettinger på Gaza. Et område som Palestinere fikk på lovlig vis. I tillegg driver bosettere og dreper Palestinere på Vestbredden, og blokkerer fysisk for humanitær hjelp til Gaza. Det er ikke rart at verden er kritiske til hvordan Israel håndterer dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Amossa said:

 

Og palestinerne, hvem snakker de med?

med NRK (blant andre kanaler...)

Endret av NatNat
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
NatNat skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at ved å gi en sterk signal (kutte støtte), det kan motivere UNWRA å kvitte seg med Hamas elementer .... Samtidig, jeg tror rett og slett ikke at de kommer til å klare så lenge Hamas har makta.

Men det kan man ta etter krigen, en real oppvask. Nå er det 2 millioner palestinere som er avhengig av deres hjelp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (11 minutter siden):

Dokumentasjon, takk!......  

https://nypost.com/2004/10/05/hamas-hired-by-the-u-n-relief-big-so-what/
 

Sitat

 

“I am sure that there are Hamas members on the [U.N. Relief and Works Agency] payroll,” said the agency’s chief, Peter Hansen.

“And I don’t see that as a crime,” Hansen told the Canadian Broadcasting Corp.

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (8 timer siden):

Sterke mistanker fungerer aldri. Det er sånn justismord skjer.

Mulig jeg tar feil, men sivile lover og regler blir vel mer eller mindre tilsidesatt i en krigssituasjon?

Både hjemmefronten og okkupasjonsmakten her til lands under krigen drev vel med likvideringer av den typen der over en lav sko. 
 

Der var ikke IDF som utførte dette, det var agenter fra Shin bet eller hva nå den der etterretningen til Israel heter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik at dere propal krever en link til selve rapporten som er sett av flere lands myndigheter, bl.a. de land som på grunnlag av rapporten har stoppet støtten til UNRWA.

Den rapporten er ikke publisert, noe dere sikkert vet allerede. Men flere vestlige nyhetsmedier, bl.a. New York Times, har sett den og publisert sine artikler.

https://www.nytimes.com/2024/01/28/world/middleeast/gaza-unrwa-hamas-israel.html

Israel har bedt om at FN og andre som ikke er Hamas-infiltrerte heller tar seg av det som UNRWA var ment å gjøre. Å stoppe sponsingen til UNRWA er ikke for å stanse humanitær hjelp til Gaza, men for å stanse en korrumpert organisasjon.

Skal vi minne om hvordan andre velrenommerte aktører har fått påvist Hamas-kollaboratører blant sine ansatte?

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (14 minutter siden):

Så nok engang kun israelsk propaganda? Isåfall, smart å knele en av, eller den viktigste hjelpen. Enda et steg nærmere å fordrive eller drepe palestinerene. 💔

 

Det er jo en "fin" måte å få vesten medskyldige i tusenvis av indirekte drap på palestinere. For tilbakeholding av denne livsviktige hjelpen til et par millioner mennesker, det er ikke annet enn å akseptere alle unødvendige dødsfall dette vil få. Og det igjen kan Israel bruke etter krigen til å forsøke å opprettholde den særstillingen landet har hatt siden det ble opprettet - for nå bidrar alle som trekker støtten til Unrwa til massedød på Gaza. Folket er underernært, de dør av smittsomme sykdomer som sprer seg pga. umenneskelige boforhold uten gode sanitærforhold, de dør av lettere sykdom og skader som sykehusene ikke har kapasitet til å behandle fordi Israel har sørget for å ødelegge de fleste sykehus på Gazastripen. Og de fleste som vil dø er barn.

Jeg tror ikke Israel noen gang vil få tilbake den stillingen de en gang hadde i den vestlige verden etter denne krigen. For det som skjer på Gaza nå er en form for folkemord.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirisiri10 said:

Men det kan man ta etter krigen, en real oppvask. Nå er det 2 millioner palestinere som er avhengig av deres hjelp. 

 

ja, men å støtte UNRWA nå er indirekte å støtte (og finansiere HAMAS)  Igjen, fra WIKI om Unrwa :

"It has been reported that Hamas has interfered with curriculum and textbooks in UNRWA schools.[131] For example, in 2009 it caused UNRWA to suspend a decision to introduce Holocaust studies in its schools."
....
"One of UNRWA's flagships has been gender-equality and integration. But Hamas militants have firebombed UNRWA mixed-gender summer camps,[118] and in 2013 Hamas passed a law requiring gender segregation in schools for all pupils nine years of age and older in Gaza."


Jeg syns det er klart hvem som bestemmer i Gaza og det er ikke UNRWA.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Ichiko skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår det slik at dere propal krever en link til selve rapporten som er sett av flere lands myndigheter, bl.a. de land som på grunnlag av rapporten har stoppet støtten til UNRWA.

Den rapporten er ikke publisert, noe dere sikkert vet allerede. Men flere vestlige nyhetsmedier, bl.a. New York Times, har sett den og publisert sine artikler.

https://www.nytimes.com/2024/01/28/world/middleeast/gaza-unrwa-hamas-israel.html

Israel har bedt om at FN og andre som ikke er Hamas-infiltrerte heller tar seg av det som UNRWA var ment å gjøre. Å stoppe sponsingen til UNRWA er ikke for å stanse humanitær hjelp til Gaza, men for å stanse en korrumpert organisasjon.

Skal vi minne om hvordan andre velrenommerte aktører har fått påvist Hamas-kollaboratører blant sine ansatte?

Øhhh.......

"Two Western officials confirmed on the condition of anonymity that they had been briefed on the contents of the dossier in recent days, but said they had not been able to verify the details. Although the United States has yet to corroborate the Israeli claims itself, American officials say they found them credible enough to warrant suspending aid." 

Og jo, det er for å ramme humanitær hjelp i Gaza jævelig hardt. Les resten av artikkelen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden her er grusom, og jeg kan ikke begripe tingene enkelte her skriver. Kutte støtten? Den er livsnødvendig for at barn og sivile skal overleve. Forholdene de lever under nå er så umenneskelig og ekstreme, alle hjelpeorganisasjoner har gått ut med det! Israel anklager enkelte arbeidere i unwra for å være terrorister omtrent samme dag som ICJ sin «dom». Så beleilig for Israel… Akkurat som disse påståtte 40 babyene Israel ropte om, folk gikk berserk - men alt var jo fake.. I mellomtiden er hvor mange palestinske babyer drept av Israel?? Og ingenting skjer.. Israel har blitt tatt i løgn flere ganger, selvfølgelig kutter man ikke livsnødvendig støtte over anklager! Det må etterforskes først, ikke bare straffe sivile på den måten. Folk burde skamme seg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at ved å gi en sterk signal (kutte støtte), det kan motivere UNWRA å kvitte seg med Hamas elementer .... Samtidig, jeg tror rett og slett ikke at de kommer til å klare så lenge Hamas har makta.

Synes det er helt horribelt at de skal ha et eget FN-organ som kun er laget til for palestinske, evigvarende flyktninger.

Hva med alle andre flyktninger? Sudan f.eks., der har det vel ikke vært levelige forhold siden Adam gikk i kortbukser uten at de har fått en egen FN-gruppering som tar seg av de. Men, hvem bryr seg...

..og det er IKKE det at de ikke har hatt muligheter til å komme seg unna denne medfødte flyktningstatusen sin, er ingen andre steder der det har blitt pøst inn mer penger enn Gaza. Det kunne vært et Paradis på jord, vel og merke om de ikke hadde stemt frem en terrorgruppe og dyrket jihad.

I tillegg har vi alle de som har flyktet TIL Gaza bl.a. pga. terrormistanke i diverse land, de blir også automatisk stakkarslige palestinske flyktninger når de entrer Gaza. Det er mange av de også, fortjener de et spesial organ som skal ta vare på de etter at de har utført terror der de kom fra? Hele samfunnet der er råtten, men det er ikke mer å vente.

Min mening: Kutt ut UNRWA. De greier ikke å kontrollere verken skoler eller sykehus, langt mindre hvem som er med i grupperingen.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ichiko skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår det slik at dere propal krever en link til selve rapporten som er sett av flere lands myndigheter, bl.a. de land som på grunnlag av rapporten har stoppet støtten til UNRWA.

Den rapporten er ikke publisert, noe dere sikkert vet allerede. Men flere vestlige nyhetsmedier, bl.a. New York Times, har sett den og publisert sine artikler.

https://www.nytimes.com/2024/01/28/world/middleeast/gaza-unrwa-hamas-israel.html

Israel har bedt om at FN og andre som ikke er Hamas-infiltrerte heller tar seg av det som UNRWA var ment å gjøre. Å stoppe sponsingen til UNRWA er ikke for å stanse humanitær hjelp til Gaza, men for å stanse en korrumpert organisasjon.

Skal vi minne om hvordan andre velrenommerte aktører har fått påvist Hamas-kollaboratører blant sine ansatte?

Korrumpert organisasjon? Snakker vi ikke om at Israel anklager 12 av over 30 000 ansatte? Altså under godt under 0,05% av de ansatte 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jordy said:

Synes det er helt horribelt at de skal ha et eget FN-organ som kun er laget til for palestinske, evigvarende flyktninger.

Hva med alle andre flyktninger? Sudan f.eks., der har det vel ikke vært levelige forhold siden Adam gikk i kortbukser uten at de har fått en egen FN-gruppering som tar seg av de. Men, hvem bryr seg...

..og det er IKKE det at de ikke har hatt muligheter til å komme seg unna denne medfødte flyktningstatusen sin, er ingen andre steder der det har blitt pøst inn mer penger enn Gaza. Det kunne vært et Paradis på jord, vel og merke om de ikke hadde stemt frem en terrorgruppe og dyrket jihad.

I tillegg har vi alle de som har flyktet TIL Gaza bl.a. pga. terrormistanke i diverse land, de blir også automatisk stakkarslige palestinske flyktninger når de entrer Gaza. Det er mange av de også, fortjener de et spesial organ som skal ta vare på de etter at de har utført terror der de kom fra? Hele samfunnet der er råtten, men det er ikke mer å vente.

Min mening: Kutt ut UNRWA. De greier ikke å kontrollere verken skoler eller sykehus, langt mindre hvem som er med i grupperingen.

Nei, de klarer ikke kontrollere noe... se bare på inlegget mitt over. Hamas ler av UNRWA

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår det slik at dere propal krever en link til selve rapporten som er sett av flere lands myndigheter, bl.a. de land som på grunnlag av rapporten har stoppet støtten til UNRWA.

Den rapporten er ikke publisert, noe dere sikkert vet allerede. Men flere vestlige nyhetsmedier, bl.a. New York Times, har sett den og publisert sine artikler.

https://www.nytimes.com/2024/01/28/world/middleeast/gaza-unrwa-hamas-israel.html

Israel har bedt om at FN og andre som ikke er Hamas-infiltrerte heller tar seg av det som UNRWA var ment å gjøre. Å stoppe sponsingen til UNRWA er ikke for å stanse humanitær hjelp til Gaza, men for å stanse en korrumpert organisasjon.

Skal vi minne om hvordan andre velrenommerte aktører har fått påvist Hamas-kollaboratører blant sine ansatte?

Hvorfor er ikke rapporten publisert?  Sånt stinker!  Propaganda, kalles det. 

URWA har over 30.000 ansatte, og Israel påstår at 12 av dem deltok den 7.okt.  Da er det uansett hinsides at flere land stopper den humanitære hjelpen.  Skulle det være tilfelle, så forsvarer det ikke å stoppe hjelpearbeidet overfor alle de uskyldige sivile.  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (2 minutter siden):

Korrumpert organisasjon? Snakker vi ikke om at Israel anklager 12 av over 30 000 ansatte? Altså under godt under 0,05% av de ansatte 

Disse 12 ansatte som skal ha deltatt i terrorangrepet er bare toppen av isfjellet i Israels anklager.

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Nei, de klarer ikke kontrollere noe... se bare på inlegget mitt over. Hamas ler av UNRWA

Hamas er UNRWA og hovedkvarteret var: Al Shifa.

Alt dette har Israel sagt i MANGE år og det er ingen som har bedre etterretning om dette enn Israel.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Amossa said:

Hvorfor er ikke rapporten publisert?  Sånt stinker!  Propaganda, kalles det. 

URWA har over 30.000 ansatte, og Israel påstår at 12 av dem deltok den 7.okt.  Da er det uansett hinsides at flere land stopper den humanitære hjelpen.  Skulle det være tilfelle, så forsvarer det ikke å stoppe hjelpearbeidet overfor alle de uskyldige sivile.  

les WIKI sida om UNRWA, gå ned til "controversies" Eller kansje, mener du at Wikipedia er også propaganda ?
https://en.wikipedia.org/wiki/UNRWA

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (Akkurat nå):

Hamas er UNRWA og hovedkvarteret var: Al Shifa.

Alt dette har Israel sagt i MANGE år og det er ingen som har bedre etterretning om dette enn Israel.

Så Hamas ER UNRWA?!  Alle de 30.000 medarbeiderne er egentlig Hamas-krigere?  

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...