Venkman Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlwjO1/ingvild-kjerkols-masteroppgave-flere-tekstlikheter Hvor mange statsråder har vi mistet innen helgen er over? 😅 34 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Bombasi Skrevet 20. januar Populært innlegg #2 Del Skrevet 20. januar (endret) Det er forskjell på folk. Der Sandra Borch tar "ansvar" med å pakke sammen og forlate, så tar Kjerkol en "Erna" med å heve seg over det. Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. Det er heller ikke godt nok å bare bytte ut ett ord eller to over et helt avsnitt, og så kalle avsnittet for sitt. Da har man plagiert. Dette er jeg spent på utfallet av! Endret 20. januar av Bombasi 39 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar Venkman skrev (8 minutter siden): Fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlwjO1/ingvild-kjerkols-masteroppgave-flere-tekstlikheter Hvor mange statsråder har vi mistet innen helgen er over? 😅 Snart er det ikke fler folk igjen 😂 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøkvinne Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar Hva skjer med at masteroppgavene til politikerne blir analyserte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg missmcbeal Skrevet 20. januar Populært innlegg #5 Del Skrevet 20. januar De burde sjekke masteroppgaven til Moxnes, mulig det er noe stjeling involvert der også 55 3 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venkman Skrevet 20. januar Forfatter #6 Del Skrevet 20. januar Bombasi skrev (4 minutter siden): Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. En jusprofessor sammenligner Borch og Kjerkols «tekstlikheter» til NRK: Sitat – Borch kunne helt sikkert skrevet passasjene i oppgaven sin selv, hun hadde bare ikke tid eller ork. Men i Kjerkols oppgave er det passasjer som ikke er så lett å skrive selv, og som man særlig karaktermessig sett tjener mer på å kopiere, sier han. Da er det litt høyt spill å gå ut med tilsvar slik hun har gjort. 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GretheCamilla Skrevet 20. januar #7 Del Skrevet 20. januar Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg missmcbeal Skrevet 20. januar Populært innlegg #8 Del Skrevet 20. januar Det er bra ministre får smake sin egen medisin når de går så i sømmene på vanlige folk for mindre alvorlige saker, ref. sakene om selvplagiat. De bør fratre sine stillinger, bli fratattt graden og gå ned i lønn siden de strengt tatt har jukset til seg en grad. Ja, også bør de forøvrig også få 4 måneders karantene fra dagpenger av NAVs siden de selv er skyld i å ha mistet jobben, slik som vanlige folk. 70 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar GretheCamilla skrev (6 minutter siden): Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. Dette tenkte jeg på også. Skrev master alene, og da har man jo full kontroll på oppgaven. Men når man skriver sammen med andre, så kan det jo bli ord mot ord hvem som har jukset. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerbreeze Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar Snøkvinne skrev (14 minutter siden): Hva skjer med at masteroppgavene til politikerne blir analyserte? Kunstig intelligens 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar GretheCamilla skrev (5 minutter siden): Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. Oppgaven din er nok for gammel til å ha blitt publisert på åpen data. Ulike høyskoler og universiteter har nå egne åpne data på nettet der bacheloroppgaver og masteroppgaver blir publisert. Så må man ha godtatt at det blir publisert der når man leverer, og for det andre så er det noen høyskolen og universiteter som bare publiserer oppgaver med de beste karakterene. Tror det er mer vanlig at masteroppgaver blir publisert uavhengig av karakterer, men bacheloroppgaver noen plasser har et karakterkrev for å bli publisert. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar (endret) Altså, hvor bærer dette hen? Kommer alle master- og bacheloroppgaver fra politikerne nå til å bli lagt under mikroskopet? Og hvordan ender dette, mon tro? Tipper det er noen politikere med panikk nå. Som enten føler seg skyldig, eller som er usikker på om de er uskyldig, rundt plagiering på sin egen oppgave. Samtidig er det nok mange som jubler om ei som Kjerkol nå må gå av. Hun står igjen som den verste helseministeren i nyere tid, og at hennes nylige publiserte masteroppgave skulle felle henne fra politikervervet er som søt musikk for mange ører. Nå blir det nok engang tøffe tider på tinget. Takk til studenter og media som finner ut av det! Folkens, hold på hatten Endret 20. januar av Bombasi 37 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar Men dette er 2021, ufattelig at dette ikke ble oppdaget i plagiatkontroll 21 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar missmcbeal skrev (23 minutter siden): De burde sjekke masteroppgaven til Moxnes, mulig det er noe stjeling involvert der også Det er vanskelig å plagiere med solbriller på 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar Bombasi skrev (29 minutter siden): Det er forskjell på folk. Der Sandra Borch tar "ansvar" med å pakke sammen og forlate, så tar Kjerkol en "Erna" med å heve seg over det. Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. Det er heller ikke godt nok å bare bytte ut ett ord eller to over et helt avsnitt, og så kalle avsnittet for sitt. Da har man plagiert. Dette er jeg spent på utfallet av! Kjerkol er helt rå på å snakke rundt, forbi og gjennom det meste så det var ingen stor overraskelse. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar Endelig føles det ut som det kommer noe godt ut av norske journalister 28 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 20. januar #17 Del Skrevet 20. januar (endret) Abid Raja (V) sier til TV2 at "Støre bør vurdere Kjerkols stilling", og mener at det er vanskelig å skille denne saken fra Borchs sak. Samt at det ikke er Kjerkol som skal avgjøre sin stilling, men Støre. Raja sier at dette er alvorlig, og at han forventer at Støre tar grep. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65abfac63ad0ab67607bc4ce/abid-raja-store-bor-vurdere-kjerkols-stilling Har Støre egentlig et valg rundt Kjerkol, med tanke på hvor tydelig han var med at Borch måtte trekke seg? Nei, vil jeg si. Kjerkol må være ferdig hun også. Det nytter ikke å "se ting an", bedrive en-til-en-intervju og sminke på seg en tåre denne gang. Konseptet er oppbrukt. Endret 20. januar av Bombasi 34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 20. januar #18 Del Skrevet 20. januar (endret) Biografi: Kjerkol, Ingvild (stortinget.no) Imponerende CV på utdanning... Sitat Nord universitet, master i kunnskapsledelse til 2021 Ole Vig videregående skole, allmennfag fordypning i samfunnsfag og språk 1991-1994 NTNU, psykologi mellomfag, informatikk, ex.phil. 1995-1998 HIST, høgskolekandidat i drift og vedlikehold av edb-systemer 1999-2001 Videregående med fordypning i språk, en merkelig miks på NTNU i tre år, "høgskolekandidat" i drift av EDB-systemer....? Merkelig hopp opp til en master i kunnskapsledelse....? I 2021... etter å ha lært seg "politikermåten" å komme frem på. Edit: Kunnskapsledelse (nord.no) En mastergrad med 90 studiepoeng? Hva er dette? Fin tittel, men i alle dager, visste ikke at vi hadde slikt i Norge. Endret 20. januar av likestilling 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hesmeta Skrevet 20. januar #19 Del Skrevet 20. januar Tror nok andelen som har plagiat i en eller annen grad er ganske stor, særlig de som studerte før Internett gjorde intog for fult. Så er det graden av plagiat og ren kopi og ta æren blir noe spesielt. Så er spørsmålet om det er bevist eller ikke, og hva det gjør med jobben hun har nå. Leder for forskning og utdanning blir det en vits, men som helseminister er jeg mer usikker. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 20. januar #20 Del Skrevet 20. januar (endret) Hesmeta skrev (3 minutter siden): Tror nok andelen som har plagiat i en eller annen grad er ganske stor, særlig de som studerte før Internett gjorde intog for fult. Så er det graden av plagiat og ren kopi og ta æren blir noe spesielt. Så er spørsmålet om det er bevist eller ikke, og hva det gjør med jobben hun har nå. Leder for forskning og utdanning blir det en vits, men som helseminister er jeg mer usikker. Det sier uansett noe om hvem man er som menneske og fagperson tenker jeg, og dermed også hvilken tillit en kan ga til landets øverste leder for et fagområde Endret 20. januar av Topsi 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå