Gå til innhold

1,80 og 93 kg; slank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 180 cm, og er «passe» når jeg veier rundt 80 kg. Jeg synes jeg er for tynn (spesielt i ansikt og ved kragebein)ved 75 kg, og i godt hold ved 85.

Anonymkode: d1139...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens kroppsbilde er virkelig forvrengt altså… damen på bildet er langt i fra slank, kraftig overvektig, på grensen til fedme ville jeg heller sagt.. 

Anonymkode: 48227...c25

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente ei som var 176 cm og veide 85. Hun var sterk og mye av vekta besto nok av muskler. Veldig slank dame med fin kropp. Trodde sjøl hu kanksje veide 65 før hun fortalte meg. Så hvis man skal regne ut hva som reellt er slank/idealvektig for en selv så blir BMI for enkelt. Du må ta utgangspunkt i kroppsbyggingen din, muskelmasse med mer. F.eks. med min naturlige kroppsbygging kan jeg "flytte" bmi-vinduet mitt med 4-5 kg. Så jeg kan være lett overvektig rent BMI-messig, men reellt normalvektig. Jeg er 169 og veide 58 kg på mitt laveste. Da så jeg undervektig ut og folk ble bekymret, til tross for at det er greit innenfor normalvekt etter bmi.

Anonymkode: e67c8...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heln skrev (På 20.1.2024 den 18.56):

Jeg er 180, når jeg veide 90kg så jeg syk ut. Beinete, osv. Så ja, man kan fordele vekten ulikt, og man kan ha mer muskler enn fett som også går på vekta osv :) 

Tror du egentlig selv på det? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 181, og var "slank" når jeg var 95 kg. Mente omgivelsene, og trodde jeg. 

Men jeg var absolutt ikke det. Det er bare nåtidens definisjon av "slank" som har krøpet over til overvekt. 

Fakta var at jeg var lå i øvre grense på overvektig, nær fedme grad I, med en BMI på 29.

Nå veier jeg 72 kg, og kan endelig kalle meg for slank. NÅ er jeg slank, og nå ser jeg slank ut.
Jeg var ikke slank på 95 kg selv om alle og jeg trodde det.
Nå er også min BMI 22, som viser at jeg ligger midt på normalvektigskalaen. 
Folk sier gjerne at jeg ser tynn ut og at jeg må spise mer, men som sagt, nåtidenes definisjon av slank har krøpet over til overvekt, og de som virkelig er slank kalles tynne. 

Pussig tilfelle.

Men nei, du er ikke slank på 93 kg, selv om du sikkert ser OK ut.

Anonymkode: d217d...3b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel hvordan du føler deg. Selv har jeg gått ned over 40 kg over mange år, og jeg føler meg slank og rask, selv om BMIen sier noe annet og fortsatt klassifiserer meg som overvektig. Jeg personlig driter i BMI og hva negativt andre tenker om meg. Føler meg normal og er storfornøyd med det. Ler meg ihjel av dem som får krisefølelse for 2 kg over normalen og føler seg oppblåste, de som gruer seg til bikinisesongen... Jeg er så lykkelig for at jeg ikke har slikt kroppsstress i livet mitt. Jeg har aldri bikinikroppen og om jeg legger på meg 3 kg er det ingen som merker noe. Stakkars dem som blir vippet av pinnen pga noen kilo for mye. 

Anonymkode: 71fd2...4f7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 18.44):

Tror du har et litt forvrengt kroppsbilde. 63 er normalvekt for en på 1.79, man er ikke sykelig tynn med den vekten. 

Hilsen 1.78, 63kg og 42 år.

Anonymkode: a7b04...3a6

Vil forsvare den du siterer her. 
Jeg tror henne. Jeg er 168 cm og når jeg var 62 kg i beg av tyveåra mistet jeg mensen. Kan være andre årsaker selvfølgelig, men jeg ble veldig beinete, særlig i ansiktet. Var ikke noe pent på meg. Har brede hofter, skuldre og markert beinstruktur. Ligna Jim Morrison når jeg var ung og slank. Kjekk fyr det altså men.. 

Så at vedkommende med 10 cm ekstra høyde så beinete ut på 63 kg har jeg null problem med å tro. 

Har hele livet ligget på 65-67 kg, som plasserer meg innafor normalvekt. Synes ikke om trenden om at kvinner skal veie minst mulig somjeg får inntrykk av når jeg leser disse trådene 🫢

Er forøvrig helt med på at overvekt og fedme er et problem. Skjønner bare ikke hvorfor alle skal helt ned mot undervekt i hht BMI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Vil forsvare den du siterer her. 
Jeg tror henne. Jeg er 168 cm og når jeg var 62 kg i beg av tyveåra mistet jeg mensen. Kan være andre årsaker selvfølgelig, men jeg ble veldig beinete, særlig i ansiktet. Var ikke noe pent på meg. Har brede hofter, skuldre og markert beinstruktur. Ligna Jim Morrison når jeg var ung og slank. Kjekk fyr det altså men.. 

Så at vedkommende med 10 cm ekstra høyde så beinete ut på 63 kg har jeg null problem med å tro. 

Har hele livet ligget på 65-67 kg, som plasserer meg innafor normalvekt. Synes ikke om trenden om at kvinner skal veie minst mulig somjeg får inntrykk av når jeg leser disse trådene 🫢

Er forøvrig helt med på at overvekt og fedme er et problem. Skjønner bare ikke hvorfor alle skal helt ned mot undervekt i hht BMI?

Fordi det er penere.

 

Anonymkode: 45668...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjente ei som var 176 cm og veide 85. Hun var sterk og mye av vekta besto nok av muskler. Veldig slank dame med fin kropp. Trodde sjøl hu kanksje veide 65 før hun fortalte meg. Så hvis man skal regne ut hva som reellt er slank/idealvektig for en selv så blir BMI for enkelt. Du må ta utgangspunkt i kroppsbyggingen din, muskelmasse med mer. F.eks. med min naturlige kroppsbygging kan jeg "flytte" bmi-vinduet mitt med 4-5 kg. Så jeg kan være lett overvektig rent BMI-messig, men reellt normalvektig. Jeg er 169 og veide 58 kg på mitt laveste. Da så jeg undervektig ut og folk ble bekymret, til tross for at det er greit innenfor normalvekt etter bmi.

Anonymkode: e67c8...b6a

Nei man er ikke slank med en BMI på 27 og jeg tviler også sterkt på at man ser så undervektig ut at andre blir bekymra med en BMI på 20

 

Anonymkode: e7931...b33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 16.25):

Kroppsmessig er jeg ganske lik hun her.  Har egentlig «alltid» fått høre at jeg er flott, osv, men ikke fått det til å stemme med vekta. Men ok, ikke slank. Er jo enig i det selv og.

image.thumb.png.a571df83cf213ab9f2a03fb17b9d803c.png

 

Anonymkode: 05435...ce0

Hun har høy fettprosent, og er ikke slank.

Mange er så overvektig nå, slik at det folk oppfatter som overvekt, er flyttet.

Anonymkode: 105e7...d87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (7 timer siden):

Vil forsvare den du siterer her. 
Jeg tror henne. Jeg er 168 cm og når jeg var 62 kg i beg av tyveåra mistet jeg mensen. Kan være andre årsaker selvfølgelig, men jeg ble veldig beinete, særlig i ansiktet. Var ikke noe pent på meg. Har brede hofter, skuldre og markert beinstruktur. Ligna Jim Morrison når jeg var ung og slank. Kjekk fyr det altså men.. 

Så at vedkommende med 10 cm ekstra høyde så beinete ut på 63 kg har jeg null problem med å tro. 

Har hele livet ligget på 65-67 kg, som plasserer meg innafor normalvekt. Synes ikke om trenden om at kvinner skal veie minst mulig somjeg får inntrykk av når jeg leser disse trådene 🫢

Er forøvrig helt med på at overvekt og fedme er et problem. Skjønner bare ikke hvorfor alle skal helt ned mot undervekt i hht BMI?

Det er nok  andre ting som er årsak til menstrasjonen forsvant. Det var i hvert fall ikke undervekt. En bmi på 21 er helt normalt.

Anonymkode: e7931...b33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er overvektig med den vekten. Du hadde til og med vært overvektig om du veide det som mann 

Anonymkode: 41a9c...5e1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slank er du ikke, men du kan jo godt se flott ut for det. Det handler mye om hvor fettet legger seg. Har du timeglassfigur, ser du sikkert fin ut, har du tynne bein og all vekta rundt livet, blir det noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for øvrig mye mer interessant å måle seg rundt bryst, midje, hofter og rumpe enn kun å veie seg. Har du midjemål under 80 cm, har du en sunn kropp selv om du er overvektig.

Klesstørrelser sier lite om hvor slank man er - noen liker at klærne sitter helt inntil, andre liker at de er litt løse, og dessuten har jo "vanity sizing" gjort at størrelser i nesten alle kjeder utenom typiske ungdomsbutikker har blitt kjempestore de siste 20 åra. Jeg har gått ned nesten to størrelser siden jeg var tenåring, uten at jeg har gått ned i vekt.

Og selvsagt har jo folk flests definisjon av "slank" blitt større etter hvert som befolkninga stadig har blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heln skrev (På 20.1.2024 den 18.56):

Jeg er 180, når jeg veide 90kg så jeg syk ut. Beinete, osv. Så ja, man kan fordele vekten ulikt, og man kan ha mer muskler enn fett som også går på vekta osv :) 

Det er jo bare tull. Tror du virkelig på det selv? Hvor mye mener du at du må veie for ikke å se "syk" ut, da? 100 kg?

Dette er et godt eksempel på hvor forvridd dagens syn på kropp er. Det er IKKE mulig å se sykelig tynn ut når man er 180 cm og 90 kg. Kanskje hvis du hadde veid 60 kg, men sannsynligvis hadde du måttet ned til rundt 55 for å se syk ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 18.44):

Tror du har et litt forvrengt kroppsbilde. 63 er normalvekt for en på 1.79, man er ikke sykelig tynn med den vekten. 

Hilsen 1.78, 63kg og 42 år.

Anonymkode: a7b04...3a6

Jeg er 171, og går jeg under 64 med min muskelmasse så ser jeg for tynn ut, spesielt i ansiktet, men har da f.eks. også ribbein som synes godt på brystet.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...