Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?

Cezanne

Anbefalte innlegg

saltpepper skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke ble oppdaget da hun leverte oppgaven? Det var da plagiatkontroll i 2014 også? Oppgavene hun har kopiert er fra 2009 og 2005, så regner med at de lå i systemet… 

Jeg tipper disse avsnittene utgjorde en såpass liten del av oppgaven at prosenten som slo ut i plagiatkontrollen var så lav at den ikke nødvendigvis førte til en manuell gjennomgang av oppgaven. Vi har i alle fall retningslinjer for hvilken prosent utslag i plagiatkontrollen som skal føre til en manuell gjennomgang. 
Eller så var sensuren bare lemfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld. Jeg og med mange andre har studert ved universitet. Hva vi blir fortalt er veldig klare regler om å kopiere andres verk. Det er ett no-no.Du kan selvsagt referere til andre, men da må du vel, referere. 

Hun har ikke gjort noe.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mother Dirt skrev (1 minutt siden):

Hun ville ikke svare på spørsmål, nei. Må faktisk le 😅

Vel, akkurat det kan jeg faktisk forstå. Hun holdt på å begynne å grate i det lille hun sa, og jeg kan forstå at det ble vanskelig for henne nå ikveld. men hun må nok svare på spørsmål de neste dagene

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (2 timer siden):

Er alt dette som regjeringsmedlemmer og andre politikere har måttet gå av for, og fått sterk kritikk for, virkelig så vanlig i dagens samfunn?

Er det representativt for befolkningen ellers?

I så fall har vi blitt en nasjon av egoistiske, uærlige drittsekker som gjør så å si hva som helst for å mele egen kake.

Tror ikke det har noe med gjennomsnittsmennesket å gjøre, heller at de som ønsker makt ofte er de som går over lik for å komme dit. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Om en jukser på en masteroppgave er vitnemålet ikke gyldig, da stemmer heller ikke CVen.

Vil en da være skyldig i forfalskning av CV?

Godt spørsmål, om hun kan anmeldes for dokumentforfalskning? 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-14#§361

Dessverre vil saken uansett nå være foreldet siden det har gått 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, denne gjengen fortsetter og fortsetter bare å skjemme seg ut. Er det ingen skikkelige og redelige folk i politikken? Eller må man være en sleip jævel for å holde ut i det miljøet..? 🤮

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mother Dirt
Topsi skrev (1 minutt siden):

Vel, akkurat det kan jeg faktisk forstå. Hun holdt på å begynne å grate i det lille hun sa, og jeg kan forstå at det ble vanskelig for henne nå ikveld. men hun må nok svare på spørsmål de neste dagene

Selvfølgelig holdt hun på å gråte, det må jo være forferdelig flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Og for noen dager siden anket hun frikjennelsen av en ung student for selvplagiat til høyesterett. Dobbeltmoralen (eller manglende moral om du vil) lenge leve, og litt karma...

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig da at hun ikke lenger kan søke jobb utifra masterutdanningen sin. Og hun er ferdig i politikken. Hva i alle dager skal hun gjøre da. Nei..dette er tragisk. Hun har sikkert ødelagt sin karrierestige. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 minutter siden):

Og for noen dager siden anket hun frikjennelsen av en ung student for selvplagiat til høyesterett. Dobbeltmoralen (eller manglende moral om du vil) lenge leve, og litt karma...

Helt enig, hun har opptrådt bedritent overfor et menneske som har gjort langt mindre alvorlige ting enn hun selv har gjort. det er en skam. Men jeg forstår at hun ikke orket å svare på noe ikveld, selv om dette var absolutt velfortjent at kom frem

Skravlekaspar skrev (1 minutt siden):

Kjedelig da at hun ikke lenger kan søke jobb utifra masterutdanningen sin. Og hun er ferdig i politikken. Hva i alle dager skal hun gjøre da. Nei..dette er tragisk. Hun har sikkert ødelagt sin karrierestige. 

Hun må vel skrive masteroppgaven på nytt, det tar vel litt tid.....

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt universitet hadde hun blitt kastet ut og hennes Mastergrad hadde blitt ikke godkjent.

Men hvorfor i pokker gjorde hun dette? Hun må jo vite på ett eller annet tidspunkt at hun brøt loven? Altså man kan være dum til tider, men man kan ikke være så  dum!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mother Dirt skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig holdt hun på å gråte, det må jo være forferdelig flaut.

Hun skal ha kred for at hun ikke tok en Hadia Tajik og prøvde å sno seg unna, med istedet gikk av umiddelbart.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (27 minutter siden):

Det ville ikke vært et problem hvis hun refererte til oppgavene (kildene). 

Ikke sikkert hun ville fått godkjent oppgaven med så mye sitater fra andre, men ... i dag ville det ikke vært et problem. 

Men kan man sitere så lange avsnitt så lenge man henviser til kilder? Jeg har kanskje sitert 1-3 setninger med kilder, men ikke så mange setninger som Borch? Jeg har hele tiden lært at man skal skrive en oppgave med egne ord, tanker, refleksjoner og argumenter, såfremt det ikke er sitat fra andre. 

Å jukse så grovt er en skandale. Pinlig rett og slett. Hva sier foreldrene om dette mon tro. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (1 minutt siden):

Men kan man sitere så lange avsnitt så lenge man henviser til kilder? Jeg har kanskje sitert 1-3 setninger med kilder, men ikke så mange setninger som Borch? Jeg har hele tiden lært at man skal skrive en oppgave med egne ord, tanker, refleksjoner og argumenter, såfremt det ikke er sitat fra andre. 

Å jukse så grovt er en skandale. Pinlig rett og slett. Hva sier foreldrene om dette mon tro. 

Hvis hun hadde sitert for mye ville kanskje ikke oppgaven blitt godkjent, men det ville ikke vært juks. Problemet her er ikke sitatet i seg selv, som kan dra ned karakteren, men at hun fremstilte andres arbeid som sitt eget

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Helt enig, hun har opptrådt bedritent overfor et menneske som har gjort langt mindre alvorlige ting enn hun selv har gjort. det er en skam. Men jeg forstår at hun ikke orket å svare på noe ikveld, selv om dette var absolutt velfortjent at kom frem

Hun må vel skrive masteroppgaven på nytt, det tar vel litt tid.....

Hmm. Jeg glemte helt at hun sitter jo fortsatt på Stortinget. Så frem til neste valg er hun fortsatt rikspolitiker. Blir spennende å se hvilken komite hun ender opp i. Kan det bli utdanningskomiteen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være at hun forteller mer etterhvert,at hun"hadde personlige problemer på den tiden,og slet med konsentrasjonen".Og en diagnose er nyttig å ha,spesielt her inne på KG der omsorgs-mafiaen vil komme deg til unnsetning umiddelbart...

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (Akkurat nå):

Hmm. Jeg glemte helt at hun sitter jo fortsatt på Stortinget. Så frem til neste valg er hun fortsatt rikspolitiker. Blir spennende å se hvilken komite hun ender opp i. Kan det bli utdanningskomiteen?

Ja, det er ufattelig at alle disse som snylter, lyver, stjeler og gjør annet fanteri fortsatt er folkevalgte, de har jo overhodet ingen tillit igjen

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å miste den høyt rangerte og godt betalte ministerjobben, politikertilliten, kanskje mastergraden sin (hvis den blir annullert) og potensielt en framtidig SP-ledertittel (som hun kanskje hadde ambisjoner om) på èn og samme gang. 

Det er ganske drøyt for et menneske å oppleve. 

Nesten som om at jeg synes synd på henne. 

Men, nei. Det ble med nesten når ting er som det er.

Typisk nok så blir vel Sandra værende i politikken og lar tiden skape tillit for henne igjen, eventuelt at kameraderiskapet kommer opp med en godt betalt lederjobb en eller annen plass. Hun lander nok på begge beina til slutt, og vell så det.

Endret av Bombasi
  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer saken:

Det er prorektor for utdanning Kathrine Tveiterås ved UiT Norges arktiske universitet som kommenterer saken for universitetet.

— Det jeg kan si at vi hadde system for plagiatkontroll i 2014, og jeg vet meds ikkerhet at denne oppgaven ble sjekket da, og man ikke fant fusk, sier Tveiterås til Khrono.

Tveiterås legger til at systemen for plagiatkontroll har utviklets eg mye i de ti årene som har gått, og blant annet var ikke oppgaver fra andre studenter inne i systemet som man sjekket mot den gangen.

Dermed ble ikke plagiatet oppdaget/flagget i systemet. 

Fra https://www.khrono.no/oppgaven-ble-sjekket-i-2014-fant-ikke-juks-da/842609?fbclid=IwAR1LUB5XoAr5S12mzSXOKqklFawaUU0znqQCWLqYVIpLWSKWa0GjK-GwFNI_aem_AUq5aKS05r09pqWfuHPMpkYNb6TQZokAfH3dezZkZL-nakbpdOlnHqdzx5U5Zzac4ks

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...