Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Synes det var fascinerende denne bruken av «språklige likheter» som om hun ønsker å nedtone alvoret i juksingen. Det var ikke likheter, det var identiske avsnitt

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt utrolig at hun tok denne posten med tanke på hva hun må ha visst at hun gjorde på sin egen masteroppgave.  Jussen er et studie hvor de er ekstremt opptatt av regler for sitering og merking (sjokk), og det er kjempedeltajerte regler for hvordan du får lov å streke under ting i lovsamlingen blant annet. En feil strek og lovsamlinga di ryker. Ergo vet man også at man ikke kan kopiere andres tekst, og ikke henvise til kilde. Og her er det åpenbart at et er kopiert siden samme skrivefeil følger med. 

Selvfølgelig visste hun at det hun gjorde var galt.

Hun valgte oppgaver fra 2 andre universiteter. Da blir det vanskeligere å sjekke enn om hun hadde valgt fra eget universitet hvor noen kunne gjenkjenne teksten.

Det er så pilråttent og gjennomgående uakseptabelt at det er til å gråte av.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (27 minutter siden):

Ja, enig i det. Men disse verktøyene har kommet først de siste par årene, de var ikke like sofistikerte i 2014. Men bare det å finne gode tekster å plagiere er tidkrevende og dermed lettere når det et digitalt. Dog er forhåpentligvis den perioden over der det var lett å plagiere, men ikke gode verktøy for å avdekke det. 

I 2014 lå det meste ute. Jeg skrev masteroppgaven min i 2014, og andres masteroppgaver lå da ute på jussen. Det var fullt mulig å google seg frem til tekster man kunne bruke i 2014. Så selv om man ikke hadde like gode verktøy for å gjenkjnene palgiat tror jeg det var fullt mulig  enkelt gjennomføre plagiat. 

Drizzt skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig visste hun at det hun gjorde var galt.

Hun valgte oppgaver fra 2 andre universiteter. Da blir det vanskeligere å sjekke enn om hun hadde valgt fra eget universitet hvor noen kunne gjenkjenne teksten.

Det er så pilråttent og gjennomgående uakseptabelt at det er til å gråte av.

Får inderlig håpe hun mister graden sin.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LunaPentunia skrev (1 time siden):

Sitat VG:

«Støre sier videre at hun har respekt for at Borch tar ansvar for det hun har gjort. 

– Sandra Borch har gjort en feil, og har selv valgt å ta ansvar for det. Det har jeg respekt for. »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6W8vJ/opplysninger-til-vg-sandra-borch-gaar-av-som-statsraad

Nei, vet du hva! Det står det ikke respekt av! Hun skulle aldri takket ja til en slik stilling. Hun innrømmer kun fordi hun ble tatt. Null respekt. Null sympati.
Ja, vi har alle gjort feil, men å takke ja til en slik stilling når hun vet meget vel hva hun har gjort.. Sandra Borch har ikke bare gjort EN feil her nei.. 

Vedum er også sitert på å si nøyaktig det samme som Støre. Så enten er en av dem feilsitert, eller så har de (måttet) utarbeide et standardsvar når politikere gjør en "feil" (les: kriminelt, bevisst fusket, brutt regler o.s.v), eventuelt har Støre og Vedum plagiert hverandre.

 

Nei, jeg finner det ikke det minste respektfullt at Statsråder går av når de har gjort ureglementære saker. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Får inderlig håpe hun mister graden sin.

Det var en jurist/advokat/professor i juss som nevnte istad at hun burde miste den hvis myndighetene skal følge regelverk og praksis.

Nå trenger vi ikke spekulere om det er enestående tilfelle i hennes studier eller bare 1 av mange og hun selv åpner for at det kan være flere kopierte tekster i masteroppgaven, så .... Siden hun skrev den selv, så vet hun at det er mer enn de få eksemplene som ble publisert. 

 

Hvordan klarer man seg gjennom 5 år rettsvitenskap og jukser bare helt i slutten?

Endret av Drizzt
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LunaPentunia skrev (1 time siden):

Sitat VG:

«Støre sier videre at hun har respekt for at Borch tar ansvar for det hun har gjort. 

– Sandra Borch har gjort en feil, og har selv valgt å ta ansvar for det. Det har jeg respekt for. »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6W8vJ/opplysninger-til-vg-sandra-borch-gaar-av-som-statsraad

Nei, vet du hva! Det står det ikke respekt av! Hun skulle aldri takket ja til en slik stilling. Hun innrømmer kun fordi hun ble tatt. Null respekt. Null sympati.
Ja, vi har alle gjort feil, men å takke ja til en slik stilling når hun vet meget vel hva hun har gjort.. Sandra Borch har ikke bare gjort EN feil her nei.. 

Også er det noe motbydelig og "politiker som hever seg over andre holdning" over at hun er frekk nok til å anke en frikjennelse til selveste høyesterett av et lovbrudd som er mye mindre alvorlig enn det hun selv har utført og fått sin tittel for, noe hun selv var fullt klar over når hun valgte å anke og og å holde en aldri så liten uttalelse om i forhold til "klarhet" i regelverket. Da vet Borch godt selv at hun har jukset og gjort noe mer alvorlig enn studenten hun selv er ute etter å ta. Jukset til SB har bidratt til at hun har innehatt en av de høyeste stillinger man kan få basert på hennes mastergrad  les: en ministerpost i forhold til høyere utdanning.  At hun skulle tatt ansvar for dette er en selvfølge og ikke noe statsministeren skal skryte av og gi kred for. Støre burde være forbannet over at en av hans ministere strengt talt ikke var kvalifisert for posten, men jukset seg til den. Men når mannen følger Sophie Elise på Instagram så kan man vel ikke forvente noe mer....

Endret av K_mb
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnAngel skrev (3 minutter siden):

Vedum er også sitert på å si nøyaktig det samme som Støre. Så enten er en av dem feilsitert, eller så har de (måttet) utarbeide et standardsvar når politikere gjør en "feil" (les: kriminelt, bevisst fusket, brutt regler o.s.v), eventuelt har Støre og Vedum plagiert hverandre.

 

Nei, jeg finner det ikke det minste respektfullt at Statsråder går av når de har gjort ureglementære saker. 

Plagiert hverandre :hoho:

Støre plagierer seg selv ganske ofte med de velkjente ''følger nøye med'', ''følger veldig nøye med'', ''tar på største alvor'' og ''jeg tror/håper + en eller annen virkelighetsfjern beskrivelse av tingenes tilstand''.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Settholm i Aftenposten mener at hun kan komme tilbake fra dette https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/wA1v3n/ministeren-for-fusking-og-hoeyere-utdanning

Hun kan komme tilbake, men jeg  mener at hun ikke SKAL kommet tilbake. Det får nesten være en grense på hva man skal tillate av feil. Her har vi altså en kunnskap og forksiningsmininer som har dratt studenter for retten for å sitere seg selv, og sørger for at de blir utvist, mens hun samtidig selv har begått alvorlige plagiat, uten å si noe om det. Det går ikke an rett og slett. Når man er så uærlig på et så vesentlig punkt er man rett og slett ikke egna for å ta beslutninger som påvirker så mange, som det politikere faktisk gjør. 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Plagiert hverandre :hoho:

Støre plagierer seg selv ganske ofte med de velkjente ''følger nøye med'', ''følger veldig nøye med'', ''tar på største alvor'' og ''jeg tror/håper + en eller annen virkelighetsfjern beskrivelse av tingenes tilstand''.

Det er ikke for ingenting han kalles for Tåkefyrsten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Det var en jurist/advokat/professor i juss som nevnte istad at hun burde miste den hvis myndighetene skal følge regelverk og praksis.

Nå trenger vi ikke spekulere om det er enestående tilfelle i hennes studier eller bare 1 av mange og hun selv åpner for at det kan være flere kopierte tekster i masteroppgaven, så .... Siden hun skrev den selv, så vet hun at det er mer enn de få eksemplene som ble publisert. 

 

Hvordan klarer man seg gjennom 5 år rettsvitenskap og jukser bare helt i slutten?

Jeg har ikke sett vitnemålet hennes så vet ikke hvordan karaterer hun har fått ellers, men på jussen måtte vi skive for hånd (!!) helt frem til 2014 i hvert fall. De som hadde spesielle behov (som meg) fikk lov å skrive på data. Men det var umulig å kopiere tekst selv om du skrev på data for du skrev fra UIO sin data. Du kunne så klart jukse ved å legge lapper i taket på toalettet som jeg vet noen gjorde, men det å rent kopiere tekst ved klipp og lim metoden var nok ikke mulig. Selve masteroppgaven skriver man hjemme, så her er mulighetene for juks veldig mye større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist.  Pinlig.  Jeg har ingen problemer med å forstå at dette må være utrolig vanskelig å stå i, selv for en statsråd.  Fint å se at media opptrer saklig og korrekt.  Det synes jeg at man skal gjøre, også når folk har gjort feil og tabbet seg ut.  

Bare FrPs Sylvia Listhaug måtte utnytte situasjonen og trampe i klaveret.  Kjente jeg rødmet da jeg hørte henne på nyhetene i kveld.  En skammelig forestilling som hun i det minste kunne ha ventet noen dager med å spy ut av seg!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som moralen blandt en rekke folkevalgte er blitt svekket de  senere årene, og det har åpenbart skjedd en kulturell holdningsendring blandt de  folkevalgte. 

Skal ein ha eit betrodd  stilling / embete så forventer ein at de blir kvalitetsikret / og de har en plettfri vandelsattest. 

 

Endret av Acer
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (39 minutter siden):

Støres moral er tydeligvis ikke bedre enn Borch sin.

Det er ingenting å ha respekt av.

Jeg tror Støre tenker noe annet enn hva han sier. Han er typen til det. Fullpakket av sterke meninger. Men han er veldig politisk i talen, og er opptatt av at ting skal fremstå så politisk korrekt som mulig. Det er fasade og manus som gjelder. Gjerne for å fremstille seg selv bedre. Det er nok det viktigste for han.

Men fasaden hans blir han et offer for nå. Det som så ut til å være politisk korrekt å si om Borch ble ikke moralsk riktig. Det hadde faktisk vært bedre om han sa mer av det han egentlig tenkte, for uttalelsen hans så bare stusselig og svak ut. Litt som om at han prøver å maskere eller ikke forstår alvorlighetsgraden, men det gjør han selvfølgelig (tror jeg).

Derfor var ikke den politiske fasaden rett å ha på seg i dag, og han kom dårlig ut av det. Igjen, vil jeg si, for krisehåndtering er han ikke god på, nettopp fordi han prøver å fremstille seg selv som viktig og stor hver gang.

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (2 timer siden):

Ironien oppe i dette er at her falt hun for eget grep. BI-studenten som sjekket dette gjorde det først etter at ministeren bestemte seg for å ta saken til Høyesterett. Hadde ikke saken blitt anket så ville kanskje ingen fått vite dette. Er det mulig at hun hadde glemt at hun hadde jukset? Eller at hun er dum? Eller kynisk? …men hvis hun var kynisk burde hun da tenkt at i slike saker burde hun ligget lavt i terrenget. 

Karma kalles dette🤣👏👏💅 Hovmod står for fall, 2024 er året hvor mange skjeletter ramler ut av skapet....

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (35 minutter siden):

Folk flest er ganske OK, men politikerne får tilgang til helt andre goder enn folk flest, og det er kanskje der det går skeis. Hadde folk flest hatt tilgang til alle disse godene og fordelene hadde vi kanskje driti oss ut vi også, men fordi vi ikke har det skjer det ikke i like stor grad. 

Det gjelder dessverre andre regler for politikere og politi enn det gjør for oss andre dødelige.. 

Jeg blir faktisk ikke sjokkert over noe lenger. Dessverre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amossa skrev (17 minutter siden):

Trist.  Pinlig.  Jeg har ingen problemer med å forstå at dette må være utrolig vanskelig å stå i, selv for en statsråd.  Fint å se at media opptrer saklig og korrekt.  Det synes jeg at man skal gjøre, også når folk har gjort feil og tabbet seg ut.  

Bare FrPs Sylvia Listhaug måtte utnytte situasjonen og trampe i klaveret.  Kjente jeg rødmet da jeg hørte henne på nyhetene i kveld.  En skammelig forestilling som hun i det minste kunne ha ventet noen dager med å spy ut av seg!

Det er ikke synd i henne. Hun har selv satt seg i denne situasjonen.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carabilla skrev (4 minutter siden):

Karma kalles dette🤣👏👏💅 Hovmod står for fall, 2024 er året hvor mange skjeletter ramler ut av skapet....

Ja det er trist. Er nok dessverre flere skjeletter som venter på sin tur. Snart må de anlegge en gravplass på plenen foran Stortinget. 
Før har vi liksom vært så stolte over at vi i Norge har vært forskånet for korrupsjon og uredelighet blant våre folkevalgte. Det som har skjedd de senere årene er en fare for demokratiet og velgerens tillit. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (39 minutter siden):

Støres moral er tydeligvis ikke bedre enn Borch sin.

Det er ingenting å ha respekt av.

Hun plagierte, hun tiet i 10 år, hun ble avslørt som juksemaker ved en tilfeldighet. Studenten må få medalje fra Kongen. Uten denne studenten ville vi aldri fått vite at Borch jukset i masteroppgaven for 10 år siden.

Hva er det å ha respekt for?

Politikerforakten øker og øker. At Støre og hans regjering på 2 år klarte å rasere helt tilliten til politikerne er imponerende.

Hvem er neste?

Mehl sitter på lånt tid. Skandale etter skandale med Mehl - hun bør være nestemann ut.

Jeg føler alle de store partiene har sitt, Frp, Høyre, Ap og nå Sp, de bygger ikke mye tillit. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (32 minutter siden):

Det er ikke for ingenting han kalles for Tåkefyrsten. 

Vel, den tittelen var det ett halvfullt kvinnfolk fra FRP som satte på han etter at han ble utnevnt til årets tåkefyrste av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiise, en ting hun aldri nevnte er at blandt andre vinnere av prisen finner vi Sylvi Listhaug, Per Sandberg, Trygve Slagsvold Vedum, Knut Arild Hareide, Grete Faremo og Märtha Louise også.

Endret av bvp
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...