Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Er det ingen som går igjennom alle fallgruvene, med dem som har ganske så viktige roller i regjeringen? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men i tillegg til å være en alvorlig sak, så er det jo temmelig flaut? Dette er jo forenklet sagt fagprøven som masterstudent, i tillegg til å være en jukser og en tyv av andres åndsverk, så har hun jo vist at hun ikke mestrer helt grunnleggende akademiske regler som man ikke må grave langt i en emnebeskrivelse for en masteroppgave for å finne som læringsmål. 

"Jeg gjorde en feil." Hun har også sagt ordet tekstlikhet tjue ganger nå. 

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lite plagiat heller. Jeg har bachelor utdannelse og to år med videreutdanning og har aldri blitt tatt for plagiat. Om det har vært umulig å skrive om til egne ord, så har jeg markert teksten i kursiv og henvist til korrekt kilde. Det er ikke så vanskelig å unngå plagiat.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk nesten ikke registrere saken engang før hun plutselig hadde gått av. Jaja, vi har vel nesten en helt ny regjering snart nå sammenlignet med den som begynte :laugh:

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (4 minutter siden):

Men i tillegg til å være en alvorlig sak, så er det jo temmelig flaut? Dette er jo forenklet sagt fagprøven som masterstudent, i tillegg til å være en jukser og en tyv av andres åndsverk, så har hun jo vist at hun ikke mestrer helt grunnleggende akademiske regler som man ikke må grave langt i en emnebeskrivelse for en masteroppgave for å finne som læringsmål. 

"Jeg gjorde en feil." Hun har også sagt ordet tekstlikhet tjue ganger nå. 

Akkurat det med åndsverk har jeg tenkt på, kan det våre at åndsverksloven kan tas i bruk og hvor mye av teksten må kopieres da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (14 minutter siden):

Enig, å slippe unna med juks i 10 år er på ingen måte formildende, jeg synes faktisk det er skjerpende at hun tar den saken med studenten med selvplagiat til retten med slike skjeletter i eget skap

Ironien oppe i dette er at her falt hun for eget grep. BI-studenten som sjekket dette gjorde det først etter at ministeren bestemte seg for å ta saken til Høyesterett. Hadde ikke saken blitt anket så ville kanskje ingen fått vite dette. Er det mulig at hun hadde glemt at hun hadde jukset? Eller at hun er dum? Eller kynisk? …men hvis hun var kynisk burde hun da tenkt at i slike saker burde hun ligget lavt i terrenget. 

Endret av Skravlekaspar
.
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen må også ha brukt et utrolig dårlig program til plagiatkontroll. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg gjorde en stor feil. Jeg hentet tekst fra andre oppgaver uten å oppgi kilder", sier hun. Som om det er greit å direkte sitere 2000 ord fra annen oppgave så lenge man bare inkluderer det nederst i referanselisten. Hvorfor sier hun ikke rett ut at hun jukset? Sitater er greit, men da skal de ha en hensikt og diskuteres, ikke bare direkte copy/paste.

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! En ting er nå å "koke" oppgaver, men at den "inneholder passasjer som er identiske med eldre masteroppgaver fra andre studenter." er jo så idiotisk at det kun er noe en akademiker kan klare å finne på. I tillegg klarer hun å beholde stavefeil fra de hun har plagiert. Det er i hvert fall en lett sak for nemda.

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nobile skrev (6 minutter siden):

Skolen må også ha brukt et utrolig dårlig program til plagiatkontroll. 

For 10 år siden var det ikke så avanserte verktøy for å sjekke mot masteroppgaver på andre universiteter.

Så mange slapp lett unna. I dag vil det ikke være så lett å slippe unna.

Det var en veldig nøktern tale uten noe spesielt svar. Men som jeg forventet - hun trekker seg, hun tar ansvar, hennes feil, bla-bla.

Hun har visst i 10 år at hun ikke burde pynte seg med denne graden. Og den frekkheten hun viste å kjempe mot studenter som siterer seg selv.

Makan, jeg håper virkelig det får konsekvenser for henne utover at hennes politiske karriere er over. Dette må være straffbart å gjøre? Hennes masteroppgave må annuleres og hele utdanningen hennes slettes. For noe dårlig moral hun har.

Men Støre ... han må virkelig gå nå og ta med hele regjeringen sin. Han har ødelagt nok.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som har visst dette og hvor lenge de har visst det.  Utrolig skuffende at politikere ikke klarer å holde sin sti ren.  Spesielt skuffende må det være for dem som har løftet henne fram i politikken.  

Endret av Merlin
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (8 minutter siden):

Ironien oppe i dette er at her falt hun for eget grep. BI-studenten som sjekket dette gjorde det først etter at ministeren bestemte seg for å ta saken til Høyesterett. Hadde ikke saken blitt anket så ville kanskje ingen fått vite dette. Er det mulig at hun hadde glemt at hun hadde jukset? Eller at hun er dum? Eller kynisk? …men hvis hun var kynisk burde hun da tenkt at i slike saker burde hun ligget lavt i terrenget. 

Hun er politiker. Hun er kynisk. Men det ene utelukker ikke det andre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toast skrev (2 minutter siden):

"Jeg gjorde en stor feil. Jeg hentet tekst fra andre oppgaver uten å oppgi kilder", sier hun. Som om det er greit å direkte sitere 2000 ord fra annen oppgave så lenge man bare inkluderer det nederst i referanselisten. Hvorfor sier hun ikke rett ut at hun jukset? Sitater er greit, men da skal de ha en hensikt og diskuteres, ikke bare direkte copy/paste.

Det ville ikke vært et problem hvis hun refererte til oppgavene (kildene). 

Ikke sikkert hun ville fått godkjent oppgaven med så mye sitater fra andre, men ... i dag ville det ikke vært et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Drizzt said:

Det er ikke formidlende at det er 10 år siden.

Enig. Desto lenger tid det har gått desto mer fordel kan man ha  fått fra jukset. I teorien kunne hun jo jobbet som jurist i 10 år.  Nå har vel ikke Borch jobbet som jurist, så sånn sett har hun vel ikke hatt noen økonomisk fordel av de ti årene. 

Endret av SVK
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo vært ansatt og fått lønn på helt falske premisser. Bør hun ikke tilbakebetale det hun har snytt staten for? Det er jo bedrageri.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (17 minutter siden):

Ironien oppe i dette er at her falt hun for eget grep. BI-studenten som sjekket dette gjorde det først etter at ministeren bestemte seg for å ta saken til Høyesterett. Hadde ikke saken blitt anket så ville kanskje ingen fått vite dette. Er det mulig at hun hadde glemt at hun hadde jukset? Eller at hun er dum? Eller kynisk? …men hvis hun var kynisk burde hun da tenkt at i slike saker burde hun ligget lavt i terrenget. 

Ja, jeg har ikke sett den tweeten, men det er vel mye som tyder på at dette er blitt etterforsket av denne studenten kanskje fordi hun tok den saken til høyesterett. Av noen som reagerte på at hele statsapparatet angriper denne studenten for en mindre overtredelse

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SmuleSMitt skrev (3 minutter siden):

Hun har jo vært ansatt og fått lønn på helt falske premisser. Bør hun ikke tilbakebetale det hun har snytt staten for? Det er jo bedrageri.

Ja, det er bedrageri. Hun må tilbakebetale mesteparten av pengene hun fikk på falske premisser.

SVK skrev (4 minutter siden):

Enig. Desto lenger tid det har gått desto mer fordel kan man ha  fått fra jukset. I teorien kunne hun jo jobbet som jurist i 10 år.  Nå har vel ikke Borch jobbet som jurist, så sånn sett har hun vel ikke hatt noen økonomisk fordel av de ti årene. 

Og hele den tiden har hun visst at hun jukset seg fram til grad og tittel. Fikk også jobb på grunn av det. 

Hvor mange flere toppolitikere skjelver i buksene nå? :) ''Er jeg neste å bli avslørt?''

Enig med Listhaug at dette er tidenes skandaleregjering. Jeg kan ikke huske verre regjering som leverer ingenting og samtidig har så mange så alvorlige skandaler rett etter hverandre.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (17 minutter siden):

Ironien oppe i dette er at her falt hun for eget grep. BI-studenten som sjekket dette gjorde det først etter at ministeren bestemte seg for å ta saken til Høyesterett. Hadde ikke saken blitt anket så ville kanskje ingen fått vite dette. Er det mulig at hun hadde glemt at hun hadde jukset? Eller at hun er dum? Eller kynisk? …men hvis hun var kynisk burde hun da tenkt at i slike saker burde hun ligget lavt i terrenget. 

Hovmodig villi jeg kalt det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle SP-politikere som må gå er en seier for Norge, miljøet og naturen. 

 

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (17 minutter siden):

Ja, det er bedrageri. Hun må tilbakebetale mesteparten av pengene hun fikk på falske premisser.

Og hele den tiden har hun visst at hun jukset seg fram til grad og tittel. Fikk også jobb på grunn av det. 

Hvor mange flere toppolitikere skjelver i buksene nå? :) ''Er jeg neste å bli avslørt?''

Enig med Listhaug at dette er tidenes skandaleregjering. Jeg kan ikke huske verre regjering som leverer ingenting og samtidig har så mange så alvorlige skandaler rett etter hverandre.

Det interessante her er vel at alle disse skandalene kommer i regjeringen til en som løy om kontakt med Hamas, uten at det trengs å diskuteres her, men det er åpenbart at her (regjeringen) er det en svært lav terskel for både å ikke fortelle sannheten og moral generelt. 

Endret av Topsi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...