Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Søgni said:

Vel, slik det ser ut..

Alle som har skrevet en akademisk tekst, særlig en lengre oppgave/et større selvstendig arbeid, vet at dersom man jobber godt med stoffet - og dette vil inkludere å lese og bruke andres arbeid, så skjer ikke dette. Alle som har gjort dette vet også hvor tidkrevende, vanskelig, og tidvis frustrerende det er å skrive en slik oppgave. I lys av dette, og i lys av de siste års fuskesaker der studenter på flere nivåer, både med og uten funksjonsnedsettelser som påvirket evnen til å forstå reglene av seg selv har blitt dømt, så kjenner jeg faktisk at jeg blir direkte sur.

Dette er ikke et hendig uhell, eller som en førsteårsstudent som er som Bambi på glattisen i APA-guiden og gjør en feil. Jeg synes dette er et svært viktig poeng. De stakkars studentene som vi har lest om i avisa de senere år har ikke fuska på dette nivået, dette er et annet kaliber av fusk. 

Studentene som har vært i avisa har vel også kun drevet med selvplagiat. Det er jo ikke å ta æren for andres arbeid.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må vel noen ha tipset E24? Antar at de ikke gjennomgår 10 år gamle masteroppgaver til samtlige maktpersoner i Norge? Hvem som eventuelt har tipset hadde jo vært artig å vite. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (44 minutter siden):

Er alt dette som regjeringsmedlemmer og andre politikere har måttet gå av for, og fått sterk kritikk for, virkelig så vanlig i dagens samfunn?

Er det representativt for befolkningen ellers?

I så fall har vi blitt en nasjon av egoistiske, uærlige drittsekker som gjør så å si hva som helst for å mele egen kake.

Jeg tror dessverre politikere på dette nivået i snitt er verre. Rett og slett fordi de er så ambisiøse/maktsyke, kutter de hjørner for å nå langt. Og de som ikke gjør det, har mindre sjanse til å nå opp.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venkman skrev (Akkurat nå):

Her må vel noen ha tipset E24? Antar at de ikke gjennomgår 10 år gamle masteroppgaver til samtlige maktpersoner i Norge? Hvem som eventuelt har tipset hadde jo vært artig å vite. 

Det tenker jeg også. Det virker litt som det foregår en heksejakt på dagens regjering og politikere? 🤔 De fleste er vanlige folk som meg og deg, og uten å klare å tenke på noe nå, så kunne man sikkert spadd opp noe grums om de fleste. Tipper denne undersøkelsen ble gjort etter hun gikk bastant ut for en uke siden i forhold til selvplagiat/fuskesaken. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venkman skrev (42 minutter siden):

Her må vel noen ha tipset E24? Antar at de ikke gjennomgår 10 år gamle masteroppgaver til samtlige maktpersoner i Norge? Hvem som eventuelt har tipset hadde jo vært artig å vite. 

Er det ikke Oslostudenten på Twitter som oppdaget dette?

Men naturlig å begynne m masteroppgaven til nettopp denne ministeren om man først skal undersøke. 

Hun kan ikke bli sittende, særlig ikke mtp at hennes departement anker selvplagiatsaken til Høyesterettx

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart folk får politikerforakt? De juger, stjeler og jukser seg til det meste, fysj!

  • Liker 23
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVK skrev (Akkurat nå):

Studentene som har vært i avisa har vel også kun drevet med selvplagiat. Det er jo ikke å ta æren for andres arbeid.

Ja, takk for presisering, dette er også selvsagt en veldig stor forskjell! Det man kan si, er at plagiat/fusk som S.B. sine handlinger er langt verre, på flere nivåer og måter, enn f.eks. handlingene til grunn for de juridiske prosessene i fuskesakene som hun har vært øverste ansvarlig for. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (44 minutter siden):

Dette er "faller et tre i skogen hvis ingen er tilstede?"-tankegang. Vitnemålet er godkjent på feil grunnlag, men fremdeles godkjent, og da blir det ikke forfalskning av CV. Dette vil jo ikke ha tilbakevirkende kraft. Om vitnemålet nå annuleres er en annen sak.

Det var selvsagt om vitnemålet annulleres, om dette ikke regnes som juks så vil det uansett ikke få noen konsekvenser for CVen.

Argumentet er jo at om en jukser så er selv klar over at vitnemålet er godkjent på feil grunnlag, da er en også klar over at en i praksis forfalsker CVen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venkman skrev (5 minutter siden):

Her må vel noen ha tipset E24? Antar at de ikke gjennomgår 10 år gamle masteroppgaver til samtlige maktpersoner i Norge? Hvem som eventuelt har tipset hadde jo vært artig å vite. 

Mulig, men E24 driver indersøkende journalistikk. De hadde et prosjekt hvor de sjekket folk på stortinget systematisk for å avsløre innsidehandel. Nå har de kanskje et tilsvarende prosjekt på plagiat. Det har kommet en egen sw for å sjekke det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (41 minutter siden):

Hun er alle akademikernes minister. Hun er tatt for grovt plagiat. Formildende at det er 10 år siden.. men skjerpende at det er i rettsvitenskap! Åpenbart ferdig som statsråd. 

Hvorfor er det formildende at det er 10 år siden? Juks er juks - da og nå. Sett i sammenheng med stillingen hennes og denne heksejakten på studenten som gjenbrukte egen tekst er det derimot skjerpende.

Rainstorm2.0 skrev (38 minutter siden):

Er jeg den eneste som synes dette er ganske morsomt? 😂

Altså ... minister i forskning og høyere utdanning. Faen så flau jeg hadde vært, må bare le. 😂

Neida, jeg lo høyt faktisk 😂

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Venkman said:

Her må vel noen ha tipset E24? Antar at de ikke gjennomgår 10 år gamle masteroppgaver til samtlige maktpersoner i Norge? Hvem som eventuelt har tipset hadde jo vært artig å vite. 

Syns ikke det er usannsynlig at e24 har gjort dette på eget initiativ, sett i lys av 'selvplagiat' saken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Sandra Borch er så opptatt av å straffe studenten som har sitert seg selv, er det ikke rart at E24/evt andre sjekker om Sandra Borch selv har rent mel i posen.. Noe hun åpenbart ikke hadde. Pinlig!

  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (34 minutter siden):

Syns ikke det er usannsynlig at e24 har gjort dette på eget initiativ, sett i lys av 'selvplagiat' saken.

Isambard skrev (35 minutter siden):

Mulig, men E24 driver indersøkende journalistikk. De hadde et prosjekt hvor de sjekket folk på stortinget systematisk for å avsløre innsidehandel. Nå har de kanskje et tilsvarende prosjekt på plagiat. Det har kommet en egen sw for å sjekke det. 

Som kommentert over, synes det som det er Oslostudenten på Twitter som har funnet dette. E24 skriver:

''Allerede torsdag kveld publiserte «Oslostudenten», en konto på X (tidligere Twitter), flere meldinger der han peker på en rekke identiske passasjer fra Borchs masteroppgave og andre kilder.''

https://e24.no/naeringsliv/i/y6Wzw2/deler-av-forskningsministerens-masteroppgave-identisk-med-tidligere-studenters-tekster

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spesielt at Kunnskapsdepartementet, som Borch er minister for, anker rettssaken mot en kvinnelig student som i fjor høst ble frifunnet for fusk. Må må nesten le av hele greia. 

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (30 minutter siden):

Som kommentert over, synes det som det er Oslostudenten på Twitter som har funnet dette. E24 skriver:

''Allerede torsdag kveld publiserte «Oslostudenten», en konto på X (tidligere Twitter), flere meldinger der han peker på en rekke identiske passasjer fra Borchs masteroppgave og andre kilder.''

https://e24.no/naeringsliv/i/y6Wzw2/deler-av-forskningsministerens-masteroppgave-identisk-med-tidligere-studenters-tekster

Ok:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snabeltann skrev (10 minutter siden):

Det tenker jeg også. Det virker litt som det foregår en heksejakt på dagens regjering og politikere? 🤔 De fleste er vanlige folk som meg og deg, og uten å klare å tenke på noe nå, så kunne man sikkert spadd opp noe grums om de fleste. Tipper denne undersøkelsen ble gjort etter hun gikk bastant ut for en uke siden i forhold til selvplagiat/fuskesaken. 

Rimelig frekk og freidig å gå ut mot juks når hun har jukset seg til Mastergraden sin selv...fy fader for noen møkkafolk som kommer til makta. Frekkere enn flatlusa samtlige av dem...

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor går veien for Borch nå? Regner med hun er ferdig som politiker. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (Akkurat nå):

Så hvor går veien for Borch nå? Regner med hun er ferdig som politiker. 

Ambassadør?

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Nå ryker Borch fra regjeringskabalen. Hun var vel ei av få på Stortinget jeg trodde hadde sånn høvelig rent mel i posen...

Det er smått ironisk at hun nettopp er minister for høyere utdanning. 🫣

Men jeg blir altså ikke forbauset lenger så råttent som ting er.

Endret av Bombasi
  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...