Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Merkelig at politikerne tror de "kan komme unna" med ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (3 timer siden):

Denne saken er faktisk unik. Jeg kan ikke finne en eneste sak i den vestlige verden hvor en politiker på ministernivå har jukset seg til en mastergrad. Og appåtil en minister for utdanning. 
Det er utrolig pinlig for Stortinget, at en av representantene som har bedrevet akademiajuks på høyeste nivå fortsatt skal sitte der i halvannen år til. 

Kommer alle disse sakene frem i utenlandske media?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Kommer alle disse sakene frem i utenlandske media?

Sandra i Sverige ihvertfall 😀https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/on5vEa/forskningsminister-avgar-efter-uppsatsfusk

Og i Belgia: 

https://www.brusselstimes.com/885752/norwegian-higher-education-minister-resigns-after-being-accused-of-plagiarism

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest nysgjerrig på om hva  neste blir , skal de frata master hennes ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juhu25 skrev (1 minutt siden):

Det jeg er mest nysgjerrig på om hva  neste blir , skal de frata master hennes ? 

Det må de nesten gjøre

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da ministeren i antikorrupsjon på Filippinene ble tatt for korrupsjon.

Denne saken er like morsom. 😂

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

Det må de nesten gjøre

Godt spørsmål. Blir nok en lang juridisk sak.  Mtp sensor har godkjent og så har vi foreldelsesfrist og jeg vet ikke hvordan den stiller seg til den saken der. 

Endret av Denanonymemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (1 time siden):

Merker jeg for en gangs skyld får litt sympati for Støre. Det er hans jobb å sjekke folks bakgrunn, ja absolutt. Men hvor går grensen for hva han kan forventes å sjekke? Må samtlige regjeringsmedlemmers eksamensoppgaver gjennomgås i detalj? Fra hvilket nivå, vgs, ungdomsskolen? Sjekke meldingsboka for gjensitting, klinemelding og skammekrok? Sjekke om folk har en mistenkelig stor samling av solbriller hjemme, og om det kan fremlegges kvitteringer? 

Tenker det går en grense et sted for hva statsministerens kontor skal og bør grave i. På ett tidspunkt er man nødt til å anta at regjeringsmedlemmer ikke lyver så det renner av dem. Men forstår det ikke er lett når Stortinget befolkes av så mange juksemakere og tyver. 

Enig. Dette er faktisk noe som SB må ta helt og holdent på sin egen kappe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denanonymemann skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. Blir nok en lang juridisk sak.  Mtp

Hvis UiT underkjenner oppgaven tror jeg SB kommer til å akseptere det. Saken kommer nok ikke til Felles Klagenemnd engang, for hun har allerede innrømmet juks

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Hvis UiT underkjenner oppgaven tror jeg SB kommer til å akseptere det. Saken kommer nok ikke til Felles Klagenemnd engang, for hun har allerede innrømmet juks

Jp, du kan gjerne erkjenne noe, men konsekvensmessig kommer tiden deg til gode og omgjøring å noe de skulle være ansvarlig for kan ikke belastes når de har gjort en feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet eksakt hvor mye som er kopiert fra andre tekster? Ser det har blitt nevnt 2000 ord i denne tråden, men kan ikke finne noen kilder på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syntes jeg dette er trist for AP sin del.. Støre har vært virkelig uheldig med dette regjeringsprosjektet der hele regjeringsperioden stort sett har gått i dette sporet...men positivt for kystkulturen så har regjeringen nylig tatt torskekvoter fra havflåten til åpen gruppe båtene langs kysten vår..god politikk.. la oss fokusere på det gode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (5 timer siden):

Noen som vet eksakt hvor mye som er kopiert fra andre tekster? Ser det har blitt nevnt 2000 ord i denne tråden, men kan ikke finne noen kilder på dette. 

Nja. Ikke unormalt når en oppgave er på 30k ord. Problemet her at hun har glemt å oppgi kildene. Tar ofte en eller 2 sier på slutten av oppgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (10 minutter siden):

Noen som vet eksakt hvor mye som er kopiert fra andre tekster? Ser det har blitt nevnt 2000 ord i denne tråden, men kan ikke finne noen kilder på dette. 

Foreløpig har jeg bare lest at det har vært "lange avsnitt", som f.eks her: https://www.nordnorskdebatt.no/brutalt-fall-for-sandra-borch/o/5-124-288376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denanonymemann skrev (4 timer siden):

Nja. Ikke unormalt når en oppgave er på 30k ord. Problemet her at hun har glemt å oppgi kildene. Tar ofte en eller 2 sier på slutten av oppgaven. 

Hun har også "glemt" å sitere. Altså lagt det fram som om hun har skrevet det selv. Det er hakket verre enn å sitere, men glemme kildehenvisning. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (4 minutter siden):

Hun har også "glemt" å sitere. Altså lagt det fram som om hun har skrevet det selv. Det er hakket verre enn å sitere, men glemme kildehenvisning. 

har jeg forstått det riktig så var gjengivelsene av andre studenters arbeid så avskrevet at hun hadde tatt med de samme skrivefeilene over, men det er mangel på tituleringen som er unnlatt, altså representert som eget arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (4 timer siden):

har jeg forstått det riktig så var gjengivelsene av andre studenters arbeid så avskrevet at hun hadde tatt med de samme skrivefeilene over, men det er mangel på tituleringen som er unnlatt, altså representert som eget arbeid.

Ja stemmer. En masteroppgave har mange kriterier på oppsett som skal følges hvis ikke kan det ende med stryk. 

Topsi skrev (5 timer siden):

Hvis UiT underkjenner oppgaven tror jeg SB kommer til å akseptere det. Saken kommer nok ikke til Felles Klagenemnd engang, for hun har allerede innrømmet juks

BTW er ikke foreldelsesfrist på å annullere den i ettertid når fusk eller erkjenner det faktiske

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (17 timer siden):

Det ville ikke vært et problem hvis hun refererte til oppgavene (kildene). 

Ikke sikkert hun ville fått godkjent oppgaven med så mye sitater fra andre, men ... i dag ville det ikke vært et problem. 

Jo det ville vært et problem. 2000 ord er faktisk ganske mye, det er jo snakk om type 5-6 sider med direkte sitat. Om hun hadde satt ordene i sitattegn, og referert til det, så tviler jeg faktisk på at veileder hadde godkjent dette eller at hun faktisk burde ha stått på masteroppgaven, da det viser ekstremt liten grad av selvstendighet. Det er velkjent når man har hatt akademisk skriving at man i ytterste tilfeller kan bruke direkte sitat om budskapet kommer best frem i sin opprinnelige form. Spesielt når man har kommet til masternivå så bør man være såpass drillet. Og da bør ikke sitatet være langt og det må være relevant for resten av oppgaven. 2000 ord med direkte sitat da er ikke arbeidet selvstendig og det hadde sett helt latterlig i en masteroppgave med så mye sitat. Om man virkelig kopierer tekst og "glemmer" å sette på sitat og referanse i oppgaven på flere sider på masternivå, så er man helt uegnet til å skrive masteroppgave og spesielt å være minister for høyere utdanning.

Husk at masteroppgave er et selvstendig prosjektarbeid. Det er så mye mer enn en studentoppgave. Man kan kanskje se forbi fingrene på studentoppgaver i starten med mye sitat som skriver sin første akademiske oppgave, men man får neppe god karakter eller tilbakemelding.

Uansett om det var overlagt eller ikke så er det veldig opplagt at hun ikke burde fått mastergrad med denne oppgaven og at hun er svært uegnet som høyere utdanningsminister.

 

 

Endret av missmcbeal
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...