Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Jeg kan forstå at det er fristende å plagiere, spesielt hvis risikoen er liten for å bli tatt.

Jeg var nesten der i ett svakt øyeblikk da jeg studerte i UK og slet med en essay første året på Bachelor graden min. Deadlinen nærmet seg faretruende. Jeg hadde funnet en essay om det samme temaet, men dette var fra en norsk student som studerte på ett norsk universitet, og selvsagt skrevet på norsk. Som sagt, i ett svakt øyeblikk tenkte jeg tanken på å rett og slett oversette denne oppgaven, eller store deler av oppgaven, til engelsk og så levere den inn som mitt. Jeg tenkte gjennom risikoene, det hadde vært veldig vanskelig for universitetet hvor jeg studerte å flagge den som plagiat. Alt vi leverte inn måtte gjennom ett dataprogram hvor de så etter plagiat. Sjansene var minimale for at jeg skulle bli tatt.

Men selv om sjansene var minimale for at jeg skulle bli oppdaget, så var det likevel en minimal sjanse at det skulle bli oppdaget. Så jeg lot være. Hurtigskrev min essay og leverte inn MIN essay! Ja, den fikk langt nær toppkarakter, men jeg leverte noe som var mitt, og mest viktig; jeg beholdt min egen selvrespekt!

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missmcbeal skrev (39 minutter siden):

Jo det ville vært et problem. 2000 ord er faktisk ganske mye, det er jo snakk om type 5-6 sider med direkte sitat. Om hun hadde satt ordene i sitattegn, og referert til det, så tviler jeg faktisk på at veileder hadde godkjent dette eller at hun faktisk burde ha stått på masteroppgaven, da det viser ekstremt liten grad av selvstendighet. Det er velkjent når man har hatt akademisk skriving at man i ytterste tilfeller kan bruke direkte sitat om budskapet kommer best frem i sin opprinnelige form. Spesielt når man har kommet til masternivå så bør man være såpass drillet. Og da bør ikke sitatet være langt og det må være relevant for resten av oppgaven. 2000 ord med direkte sitat da er ikke arbeidet selvstendig og det hadde sett helt latterlig i en masteroppgave med så mye sitat. Om man virkelig kopierer tekst og "glemmer" å sette på sitat og referanse i oppgaven på flere sider på masternivå, så er man helt uegnet til å skrive masteroppgave og spesielt å være minister for høyere utdanning.

Husk at masteroppgave er et selvstendig prosjektarbeid. Det er så mye mer enn en studentoppgave. Man kan kanskje se forbi fingrene på studentoppgaver i starten med mye sitat som skriver sin første akademiske oppgave, men man får neppe god karakter eller tilbakemelding.

Uansett om det var overlagt eller ikke så er det veldig opplagt at hun ikke burde fått mastergrad med denne oppgaven og at hun er svært uegnet som høyere utdanningsminister.

 

 

Oppgaven til SB er på litt over 17000 ord, så hvis det er snakk om å kopiere tekst fra andre oppgaver er det snakk om over 10 % av masteroppgaven hennes dersom det stemmer med anslaget 2000 ord. Og da er det snakk om ren kopiering, og ikke sitering. Jeg blir ikke overrasket om det blir oppdaget flere slike "feil" som hun kaller det, da hun har innrømmet at hun ikke har helt oversikt over hvor mye det er snakk om. 

Oppgaven hennes ligger her: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7656/thesis.pdf

Jeg har ikke lest oppgaven, kun skummet gjennom. Antall ord er gjengitt på siste side. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert skråsikker på å ikke bli tatt, eller er det vanlig at slikt sjekkes opp mange år i etterkant? Han som begynte å snoke i dette traff virkelig jackpoten. Sannsynligvis hadde vel ingen gjort dette om ikke ministeren selv hadde vært streng mot folk som har plagiert selv egne tekster. Så da hadde hun sluppet unna med det. Nå kommer garantert mange politikere til å bli ettergått i sømmene, mulig flere skjelver i buksene? 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denanonymemann skrev (2 timer siden):

Jp, du kan gjerne erkjenne noe, men konsekvensmessig kommer tiden deg til gode og omgjøring å noe de skulle være ansvarlig for kan ikke belastes når de har gjort en feil. 

Strengt talt har de ikke gjort en feil.

Med datidens teknologi og verktøy kunne de sjekke for juks kun mot andre oppgaver på samme universitet. Hun har vært lur og ikke plagiert fra andre på UiT, men i Bergen og i Oslo. Det er vanskelig å avsløre uten verktøy. 

I dag har vi verktøy og det ville vært lett å avsløre. Men for 10 år siden var situasjonen en annen.

UiT har bare 1 riktig trekk her. Å annullere masteroppgaven, graden, tittelen, osv goder hun har fått på grunn av masteroppgaven. 

Hun visste at hun jukset. Hun tiet i 10 år. Sikkert hadde lagt det bak seg og håpet det ikke ville bli avslørt i fremtiden.

Karma is a b...h.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en si da. Det vil jo ikke ta slutt med skandaler som politikerene våres gjør, dem er jo svindlere regelsett. Og de skal være et godt forbilde for oss i tillegg, dem pålegger oss regler osv, men å følge dem selv klarer dem ikke. Jeg blir kvalm og jeg har så lite tillitt til politikere nå at jeg gir blaffen i dem. Hun blir ikke den siste som har urent mel i posen sin nei. Er vel ikke lenge før neste blir avslørt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (3 timer siden):

Oppgaven til SB er på litt over 17000 ord, så hvis det er snakk om å kopiere tekst fra andre oppgaver er det snakk om over 10 % av masteroppgaven hennes dersom det stemmer med anslaget 2000 ord. Og da er det snakk om ren kopiering, og ikke sitering. Jeg blir ikke overrasket om det blir oppdaget flere slike "feil" som hun kaller det, da hun har innrømmet at hun ikke har helt oversikt over hvor mye det er snakk om. 

Oppgaven hennes ligger her: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7656/thesis.pdf

Jeg har ikke lest oppgaven, kun skummet gjennom. Antall ord er gjengitt på siste side. 

Jeg sjekket litt Oslostudenten sine funn og det er jo regelrett kopiering av andre sine masteroppgaver. Forstår ikke at hun kan påstå at hun har glemt å oppgi kilder. Hun har jo regelrett klippet og limt drøfting fra ulike oppgaver og fremstilt som det er hennes egne tanker, selv hvor godt jeg legger godviljen til kan man neppe tolke dette som at det skulle være direkte sitat fra andre som hun ønsket å kreditere.

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumi2 skrev (20 timer siden):

 

Vi måtte i England kjøre hver essay i ett-eller-annet- system som skjekket opp anngående plagiat. Har man ikke det i Norge?

Jeg  vet  ikke om studentene har funnet fram til slike plagiatsystemer, men jeg tror veiledere har det. Jeg kjenner bachelor-student som har fått råd av veileder om å skrive om sitater for å få lavere antall treff på plagiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, personangrep, diskriminerende ytringer, brudd på regelen om opphavsrett, innlegg kun bestående av lenker, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.9% plagiat melder E24 i ettermiddag. Det er mer enn en femtedel.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (7 timer siden):

Noen som vet eksakt hvor mye som er kopiert fra andre tekster? Ser det har blitt nevnt 2000 ord i denne tråden, men kan ikke finne noen kilder på dette.

Uansett er det noe rart her, uansett kopiert tekst eller ei tilfredsstiller ikke masteroppgaven kriteriet med antall ord og lengde. Masteroppgaven skal være mellom 23000 og 30000 ord ref UiO.  Da skal den være mellom det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Denanonymemann said:

Uansett er det noe rart her, uansett kopiert tekst eller ei tilfredsstiller ikke masteroppgaven kriteriet med antall ord og lengde. Masteroppgaven skal være mellom 23000 og 30000 ord ref UiO.  Da skal den være mellom det uansett.

Hun tok jo ikke master på UiO. De har sikkert ikke samme krav på universitetet i Tromsø. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Topsi said:

21.9% plagiat melder E24 i ettermiddag. Det er mer enn en femtedel.

Ekstremt, i tillegg kan hun jo ha plagiert enda mer. Ingen garantier for at hun ikke har plagiert fra andre enn kun de masteroppgavene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan masteren nå annulleres når det har gått nesten 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Pipaluk said:

Kan masteren nå annulleres når det har gått nesten 10 år?

Jepp! Det er ingen foreldelsesregler. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Kan masteren nå annulleres når det har gått nesten 10 år?

Det er ikke foreldelsesfrist på det. Ved juks eller innrømmelse av det i ettertid vil masteren inndras. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (15 minutter siden):

Hun tok jo ikke master på UiO. De har sikkert ikke samme krav på universitetet i Tromsø. 

Det kan også være, med andre ord skolen er lettere i Tromsø da de fleste vil til Oslo, 

Endret av Denanonymemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Denanonymemann said:

Uansett er det noe rart her, uansett kopiert tekst eller ei tilfredsstiller ikke masteroppgaven kriteriet med antall ord og lengde. Masteroppgaven skal være mellom 23000 og 30000 ord ref UiO.  Da skal den være mellom det uansett.

 

19 minutter siden, Denanonymemann said:

Det kan også være, med andre ord skolen er lettere i Tromsø da de fleste vil til Oslo, 

På jus på UiO er ordgrensen 18000 ord og anbefalt at besvarelsen har ca 15 000 ord:

En individuell 30 studiepoengs masteroppgave bør inneholde ca. 15 000 ord, men kan ikke overskride 18000 ord.

https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR5030/reglement/Reglementmasteroppgaverrettsvitenskap.html

I tillegg så er det ikke sånn at det trenger å være lettere å skrive en kort oppgave en lang oppgave. Desto strammere ordgrense desto mer må man passe på å ikke kaster bort ord på ting som er lite relevant.

Edit: For 60 studiepoengs besvarelse er ordgrensen 40 000 ord. 

En individuell 60 studiepoengs masteroppgave bør inneholde 30 000 ord, og kan ikke overskride 40 000 ord.

https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR5030/reglement/Reglementmasteroppgaverrettsvitenskap.html

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (20 timer siden):

Fake-Sandra anket nettopp en langt mindre alvorlig sak til høyesterett. Så håper juristene/akademia er like harde i klype med henne. Skandaler som dette er flott. SP under sperregrensen ved neste stortingsvalg. Så slipper vi å se så mye til Helan, Halvan og fake-Sandra. Lurer litt på når urent-Mehl faller av barstolen sin. 

Dette var ikke mye saklig, må jeg si?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (13 minutter siden):

 

På jus på UiO er ordgrensen 18000 ord og anbefalt at besvarelsen har ca 15 000 ord:

En individuell 30 studiepoengs masteroppgave bør inneholde ca. 15 000 ord, men kan ikke overskride 18000 ord.

https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR5030/reglement/Reglementmasteroppgaverrettsvitenskap.html

I tillegg så er det ikke sånn at det trenger å være lettere å skrive en kort oppgave en lang oppgave. Desto strammere ordgrense desto mer må man passe på å ikke kaster bort ord på ting som er lite relevant.

Takk, så litt forskjellig fra tid til annen og hvor man tok masteren, så da stemmer nok ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og jeg sier det igjen. Master har blitt en menneskerett. Personlig vet jeg om en som har innsikt og ordforråd på nivå som en ungdomsskole elev. Vedkommende fikk refusert oppgaven gang på gang. Da trådte x-kjæreste opp og skrev hele suppa. Det språket/ordforrådet var sikkert ikke mye likt. Når slikt ikke fanges opp så er hele bedømmelsen av master en vits.

Hva med teorieksamen for førerkort. Kan vi ikke også da bare sitte hjemme å fikle med litt nettsider og et par tlf-samtaler med onkel som er trafikklærer. Samme ulla.

Hvor mange tror vi ikke sitter idag med falske attester..  Det hadde vært herlig om vi kunne fått sett et betydelig mannefall av politiker-kjeltringene vi har på stortinget..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...