Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Bombasi skrev (36 minutter siden):

Mastergraden til Borch blir annullert for fusk!! :D 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/universitetet-i-tromso-annullerer-masteroppgaven-til-sandra-borch/16537373/

Her har UiT tatt en god, viktig og riktig avgjørelse!

Next: Kjerkol.... ;) For dette legger press på Nord Universitet.

Litt nysgjerrig på hva som skjer med Borchs ansetteles. Om jobben hun har er basert på at hun har oppnådd mastergrad, så må jo det få konsekvenser også.

Veldig bra de kom til den konklusjonen ja. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, missmcbeal said:

Litt nysgjerrig på hva som skjer med Borchs ansetteles. Om jobben hun har er basert på at hun har oppnådd mastergrad, så må jo det få konsekvenser også.

Veldig bra de kom til den konklusjonen ja. 

Borch sitter på Stortinget, er ikke noe krav om mastergrad der. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud for at saken har endt slik. Studenter blir tatt til retten for å mangle en parentes.. skulle bare mangle at ikke denne ble annullert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (27 minutter siden):

Litt nysgjerrig på hva som skjer med Borchs ansetteles. Om jobben hun har er basert på at hun har oppnådd mastergrad, så må jo det få konsekvenser også.

Veldig bra de kom til den konklusjonen ja. 

Neppe. Kjenner man Støre rett så skjedde jo dette før hun fikk jobben som stortingspolitiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (11 minutter siden):

Neppe. Kjenner man Støre rett så skjedde jo dette før hun fikk jobben som stortingspolitiker.

Man får ikke jobb av noen som stortingspolitiker. Man velges av folket i demokratiske valg (og nomineres i forkant av dette av partiet man representer).

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle virkelig bare mangle. Det er provoserende at Borch fortsatt insisterer på at hun har "slurvet" og "gjort en feil", når det dreier seg om så mye som 20% av oppgaven er kopiert. 

Tviler på at det har så mye å si for henne i praksis. Hun har vel aldri jobbet som jurist, og med en D fra UIT står hun ikke akkurat langt fram i køen uansett på jurist-jobber. Hun er jo politiker av yrke og der spiller en grad ingen rolle. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (1 minutt siden):

Det skulle virkelig bare mangle. Det er provoserende at Borch fortsatt insisterer på at hun har "slurvet" og "gjort en feil", når det dreier seg om så mye som 20% av oppgaven er kopiert. 

Tviler på at det har så mye å si for henne i praksis. Hun har vel aldri jobbet som jurist, og med en D fra UIT står hun ikke akkurat langt fram i køen uansett på jurist-jobber. Hun er jo politiker av yrke og der spiller en grad ingen rolle. 

Det spiller vel egentlig ingen rolle at hun selv kaller det "slurv", konsekvensen  blir heldigvis den samme uansett.

Veldig bra at utfallet ble som det ble, ellers hadde det jo nesten vært flaut å sitte her med en master fra UiT 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (Akkurat nå):

Det spiller vel egentlig ingen rolle at hun selv kaller det "slurv", konsekvensen  blir heldigvis den samme uansett.

Veldig bra at utfallet ble som det ble, ellers hadde det jo nesten vært flaut å sitte her med en master fra UiT 😅

Jeg tenker det forverrer saken at hun bortforklarer det på den måten, og det svekker tilliten til dømmekraften eller rent ut sagt moralen hennes ytterligere. 

Hun fortjener ingen tillitsverv lenger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk at det å miste sin mastergrad has så liten konsekvens. Husker før i tiden da det å ta master var noe som ble sett på som imponerende osv. Er ikke noe spesielt i disse dager. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SVK said:

Borch sitter på Stortinget, er ikke noe krav om mastergrad der. 

Og det virker ganske tydelig sånn generelt. 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SVK said:

Borch sitter på Stortinget, er ikke noe krav om mastergrad der. 

Kan man få dette på en Tskjorte? 😄

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Man får ikke jobb av noen som stortingspolitiker. Man velges av folket i demokratiske valg (og nomineres i forkant av dette av partiet man representer).


Nei, og referansen var ikke akkurat siktet til det heller.

 

Imsdalen skrev (17 minutter siden):

Det spiller vel egentlig ingen rolle at hun selv kaller det "slurv", konsekvensen  blir heldigvis den samme uansett.

Veldig bra at utfallet ble som det ble, ellers hadde det jo nesten vært flaut å sitte her med en master fra UiT 😅


Heldigvis så fremstår UiT fremdeles som et seriøst universitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun tok annulleringen fint. Hun kunne nok med fordel tatt på seg enda mer av ansvaret for utfallet, men jeg vil si at hun stort sett har unngått å bortforklare hendelsesforløpet. 

Jeg ser for meg at hun tar lærdom av denne (ikke sinnsykt graverende) feilen og klarer å bygge opp tilliten fra folket etterhvert. 

Erna Solberg, Bjørnar Moxnes og Jonas Gahr Støre derimot..... Ikke at Sandra Borch har vært leder da, men argumentet består. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

missmcbeal skrev (2 timer siden):

Litt nysgjerrig på hva som skjer med Borchs ansetteles. Om jobben hun har er basert på at hun har oppnådd mastergrad, så må jo det få konsekvenser også.

Veldig bra de kom til den konklusjonen ja. 

Neida. Hun er tatt for fusk og fortsetter å jobbe med "viktige politiske saker i justiskomiteen", som hun siteres på i nrk.no. Å fuske er tydeligvis ikke i veien for å ivareta justisen i dette landet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire24 skrev (2 timer siden):

Jeg synes hun tok annulleringen fint. Hun kunne nok med fordel tatt på seg enda mer av ansvaret for utfallet, men jeg vil si at hun stort sett har unngått å bortforklare hendelsesforløpet. 

Jeg ser for meg at hun tar lærdom av denne (ikke sinnsykt graverende) feilen og klarer å bygge opp tilliten fra folket etterhvert. 

Erna Solberg, Bjørnar Moxnes og Jonas Gahr Støre derimot..... Ikke at Sandra Borch har vært leder da, men argumentet består. 

Hvordan er egentlig moralen hos mennesker som fusker så grovt som Borch har gjort her? Ikke mennesker jeg har tillit til i hvert fall. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire24 skrev (3 timer siden):

Jeg ser for meg at hun tar lærdom av denne (ikke sinnsykt graverende) feilen og klarer å bygge opp tilliten fra folket etterhvert

Har du lest paragrafen nemnden viser til?

§ 4-7.Annullering av eksamen eller prøve

(1) Styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs hvis kandidaten
a. ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende eksamen eller prøve, eller til å delta i vedkommende kurs, eller
b.

forsettlig har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med gjennomføring av, eller forut for endelig sensur av, vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføring av vedkommende kurs.

 

Sandra Borch velger å ikke klage på dette. Ergo - hun er enig i at hun med viten og vilje har fusket. 

 

Skal vi  ikke har høyere krav til de vi betaler millionlønninger til for å ta avgjørelser som påvirker oss i vår hverdag?

Å "ta lærdom" er noe vi sier om en 14-åring som blir tatt for tyveri. En 25-åring burde vite bedre.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det nå så enkelt?  Juks med masteroppgave. Hvis du blir tatt, ikke så farlig.  Skriv ny oppgave.

Her må det etterforskes hvorfor universitetet ikke reagerte i første omgang da de fant ut oppgaven var 15% plagiat. Her kan det fort avdekkes vennetjenester. 

Ingen utestengelse og karantere heller, som for andre studenter?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er påfallende at politisk ledelse nekter å uttale seg skikkelig om disse sakene og later som om dette utelukkende er en sak mellom personene og utdanningsinstitusjonen, samtidig som en understreker at Stortingspolitikere ikke har jobben grunnet utdannelse men tilliten de har fått av folket slik at fusket og de manglende kvalifikasjonene ikke får konsekvenser. I mine øyne må det at disse har sin jobb på bakgrunn av tillit, ikke formell kompetanse, medføre at Støre og Vedum ikke kan velge å ikke ta stilling eller late som dette ikke angår dem. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (23 timer siden):

Jeg synes det er påfallende at politisk ledelse nekter å uttale seg skikkelig om disse sakene og later som om dette utelukkende er en sak mellom personene og utdanningsinstitusjonen, samtidig som en understreker at Stortingspolitikere ikke har jobben grunnet utdannelse men tilliten de har fått av folket slik at fusket og de manglende kvalifikasjonene ikke får konsekvenser. I mine øyne må det at disse har sin jobb på bakgrunn av tillit, ikke formell kompetanse, medføre at Støre og Vedum ikke kan velge å ikke ta stilling eller late som dette ikke angår dem. 

Godt poeng! Har tenkt på det samme i saken med Kjerkol. Merkelig at Støre sier at dette er en sak mellom henne og universitetet. Samme hva utfallet av saken blir der, har det kommet fram ting som gjør at mange har mistet tillit og respekt for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 14.3.2024 den 20.41):

Er det nå så enkelt?  Juks med masteroppgave. Hvis du blir tatt, ikke så farlig.  Skriv ny oppgave.

Her må det etterforskes hvorfor universitetet ikke reagerte i første omgang da de fant ut oppgaven var 15% plagiat. Her kan det fort avdekkes vennetjenester. 

Ingen utestengelse og karantere heller, som for andre studenter?

I følge uttalelsene til Borch så kan hun levere en master når hun finner tid til det. (Får håpe hun i det minste må forholde seg til samme innleveringsfrister som alle andre?)

Hun får ikke karantene siden det er 10år siden hun avla eksamen.

Men om det er 10år siden hun avla eksamen og hun har beviselig ikke fullført graden, så er vell graden annulert, og pga. forelding må hun vell ta hele studiet på nytt?

Og hun må vell søke om å få ny studieplass ved ett eller annet universitet, ikke bare fortsette fra siste beviselige regelbrudd ved siste unviersitet hun har hatt tilknytning til?

Eller blir hun særbehandlet i alle ledd??

 

Endret av LibertyNoCap
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...