Gå til innhold

Sandra Borch - plagiat i masteroppgave?


Cezanne

Anbefalte innlegg

Jeg merker selv at jeg er litt redd for å ta en Borch, altså plagiere i oppgaven min.  Jeg pleier å skrive: "plagiat" ved siden av mine egne notater, før jeg omskriver det. Frykten er at jeg skal bli sløv, glemme å parafrasere det, og glemme kilden. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (12 minutter siden):

Jeg merker selv at jeg er litt redd for å ta en Borch, altså plagiere i oppgaven min.  Jeg pleier å skrive: "plagiat" ved siden av mine egne notater, før jeg omskriver det. Frykten er at jeg skal bli sløv, glemme å parafrasere det, og glemme kilden. 

Fortvil ikke.

Det er bare å si at det var en redigeringsfeil og så går det bra. :juhu: Går det for Kjerkol, går det også for deg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumi2 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det er 'helt tilfeldig' at Sølvberget (bibliotek og kulturhus) i Stavanger har denne utstillingen i dag...

De har da humor da.

sølv 1.jpg

sølv 2.jpg

Her er det neste juls julegaver til Kjerkol. :D

Og Borch.

God uten juks ... 

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Borch kan sikkert få seg en ny jobb relativt raskt hvis hun ønsker det, med million-lønning som nordmenn flest aldri i verden kunne ha drømt om hvis man hadde funnet på noe lignende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (14 minutter siden):

Men Borch kan sikkert få seg en ny jobb relativt raskt hvis hun ønsker det, med million-lønning som nordmenn flest aldri i verden kunne ha drømt om hvis man hadde funnet på noe lignende.

Sandra Borch sin mastergrad kommer til å bli underkjent. Kanskje blir hun også anmeldt og utestengt. 
Hvem tror du ansetter henne? Sågar med millionlønn? 
Dette er fri fantasi fra din side. Skjerpings! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (10 timer siden):

Sandra Borch sin mastergrad kommer til å bli underkjent. Kanskje blir hun også anmeldt og utestengt. 
Hvem tror du ansetter henne? Sågar med millionlønn? 
Dette er fri fantasi fra din side. Skjerpings! 

Kanskje brukeren mener gjennom nepotisme og ved hjelp av partiboka. 

Nå sitter 2 universiteter i nord med hver sin sak og de sakene er ganske så like. Det må være samme utfall i begge. Fusk, annullering, utestengt i 2 semestre og stryk av graden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, StinkySocks said:

Men Borch kan sikkert få seg en ny jobb relativt raskt hvis hun ønsker det, med million-lønning som nordmenn flest aldri i verden kunne ha drømt om hvis man hadde funnet på noe lignende.

Hun kommer til å sitte på Stortinget minst ut perioden. Mulig hun kommer til å fortsette på Stortinget etter det også. 

På Stortinget er det 1,1 millioner i året i lønn, pluss rikelig med frynsegoder. 

10 hours ago, Inkognitoher said:

Sandra Borch sin mastergrad kommer til å bli underkjent. Kanskje blir hun også anmeldt og utestengt. 
Hvem tror du ansetter henne? Sågar med millionlønn? 
Dette er fri fantasi fra din side. Skjerpings! 

Nå kan det jo være hun fortsetter på Stortinget også etter denne perioden og det er ikke noe krav om mastergrad for å sitte på Stortinget. Mange tidligere politikere ender opp i First House. Der er det vel millionlønninger og heller ikke noe krav om mastergrad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (På 21.1.2024 den 12.08):

Om ikke studiestedene (UiT og Universitet Nord) erklærer masteroppgaven til Borch og Kjerkol for ugyldige og tar fra dem graden deres er jeg redd det kan spre seg et inntrykk av at mastergraden i Norge er en mikke mus-tittel. 

Enig. Men om det blir slik at politikere kan bryte rutinene så er vi inne i et system som tilsvarer Russland og andre land vi ikke ønsker å sammenlikne oss med.
Vi får med andre ord en elite som kan gjøre hva som helst fordi de har makt til å gjøre det og fordi ingen tør stoppe det ved å si fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (2 timer siden):

Hun kommer til å sitte på Stortinget minst ut perioden. Mulig hun kommer til å fortsette på Stortinget etter det også. 

På Stortinget er det 1,1 millioner i året i lønn, pluss rikelig med frynsegoder. 

Nå kan det jo være hun fortsetter på Stortinget også etter denne perioden og det er ikke noe krav om mastergrad for å sitte på Stortinget. Mange tidligere politikere ender opp i First House. Der er det vel millionlønninger og heller ikke noe krav om mastergrad. 

Ja, Tor Mikkel Wara som jobber der, sto jo å løy i tingretten for å beskytte ekssamboeren, så da må det også være plass til Sandra i pr-firmaet First House. 
Beklager, her har jeg nok tatt feil

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på at Debatten i dag handler om plagiat

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 21.1.2024 den 8.29):

Er nok mange som jukser i næringslivet også.

Det har vi jo sett flere eksempler på. Noen har feks måttet gå på grunn av cv juks men ikke alle. 

Kom til å tenke på toppsjef Sigve brekke i Telenor og styret rundt hans juks på sin cv. Les denne 😃

https://www.kapital.no/reportasjer/avsloring/2021/02/12/7625073/telenors-konsernsjef-sigve-brekke-med-langvarig-cv-juks?zephr_sso_ott=BosYoi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2024 at 1:25 PM, Justlooking said:

Det har vi jo sett flere eksempler på. Noen har feks måttet gå på grunn av cv juks men ikke alle. 

Kom til å tenke på toppsjef Sigve brekke i Telenor og styret rundt hans juks på sin cv. Les denne 😃

https://www.kapital.no/reportasjer/avsloring/2021/02/12/7625073/telenors-konsernsjef-sigve-brekke-med-langvarig-cv-juks?zephr_sso_ott=BosYoi

Sigve Brekke er jo helt komisk. "Hadde glemt at han ikke hadde levert den siste kvalifiserende oppgaven for å få graden". Latterlig, og utrolig at han er leder i Telenor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Universitetet i Tromsø (UiT) har foreløpig innstilt på å frikjenne Sandra Borchs masteroppgave for juks.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frikjennes/81077558
 

Det gjelder åpenbart egne regler for politikere når det gjelder det meste.

Hva med studenten som siterte seg selv i to små avsnitt som Sandra sendte til Høyesterett? 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, HelgeK said:

Universitetet i Tromsø (UiT) har foreløpig innstilt på å frikjenne Sandra Borchs masteroppgave for juks.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frikjennes/81077558
 

Det gjelder åpenbart egne regler for politikere når det gjelder det meste.

Hva med studenten som siterte seg selv i to små avsnitt som Sandra sendte til Høyesterett? 

Enig med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer løgn fra Sandra Borch.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sandra-borch-hevdet-juksereglene-er-endret-avvises-av-universitetet/16517076/
 

- I 2014 var ikke regelverket så strengt som det er i dag, sa Borch nylig.

Dette avviser konstituert leder Julia Holte Sempler ved avdeling for forskning, utdanning og formidling.

– Når en sammenlikner vedtektene for fusk i forskriften fra 2014 med gjeldende regelverk er det tydelig at reglene ikke har endret seg, sier Sempler. 
 

Borch sa også at hun tidligere ikke har fått sett sensurbegrunnelsen.

Dette er heller ikke riktig, ifølge universitetet.

– Rutinen ved Det juridiske fakultet var i 2014 at alle studenter automatisk fikk tilsendt skriftlig begrunnelse for sensurvedtaket til masteravhandlingen. 
 

– UiT fant 15 prosent tekstlikhet i min masteroppgave og var gjennom to kontroller fordi jeg var en offentlig person, sa Borch til Dagbladet.

Men denne versjonen avvises også kategorisk av universitetet.

– Oppgavene var anonymisert da de ble sensurert. Alle masteroppgaver som ble levert inn ved det Juridiske fakultet i 2014 ble gjennomgått av plagiatkontroll én gang, sier Julia Holte Sempler ved UiT.

Sandra Borch vil ikke svare på de konkrete uttalelsene fra UiT.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, HelgeK said:

Mer løgn fra Sandra Borch.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sandra-borch-hevdet-juksereglene-er-endret-avvises-av-universitetet/16517076/
 

- I 2014 var ikke regelverket så strengt som det er i dag, sa Borch nylig.

Dette avviser konstituert leder Julia Holte Sempler ved avdeling for forskning, utdanning og formidling.

– Når en sammenlikner vedtektene for fusk i forskriften fra 2014 med gjeldende regelverk er det tydelig at reglene ikke har endret seg, sier Sempler. 
 

Borch sa også at hun tidligere ikke har fått sett sensurbegrunnelsen.

Dette er heller ikke riktig, ifølge universitetet.

– Rutinen ved Det juridiske fakultet var i 2014 at alle studenter automatisk fikk tilsendt skriftlig begrunnelse for sensurvedtaket til masteravhandlingen. 
 

– UiT fant 15 prosent tekstlikhet i min masteroppgave og var gjennom to kontroller fordi jeg var en offentlig person, sa Borch til Dagbladet.

Men denne versjonen avvises også kategorisk av universitetet.

– Oppgavene var anonymisert da de ble sensurert. Alle masteroppgaver som ble levert inn ved det Juridiske fakultet i 2014 ble gjennomgått av plagiatkontroll én gang, sier Julia Holte Sempler ved UiT.

Sandra Borch vil ikke svare på de konkrete uttalelsene fra UiT.

Sandra er ekstremt sleip og feig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 9.3.2024 den 17.58):

https://www.itromso.no/meninger/i/EQ3Mkl/uit-maa-ikke-redusere-seg-selv-til-en-akademisk-skjoennhetssalong

Ja, hvis SB blir "frikjent" her, så vet jeg hva jeg ville tenkt om en D eller E fra UiT, dvs elendig og ikke bra nok til å stå andre steder

Dette var en veldig god kronikk! Hvis Borch blir frikjent, vil det får store konsekvenser.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...