AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Det er en ting jeg har lurt på og det er foreldre som gir barna dårlige matvaner. Hvorfor gjør dere det vanskelig for dere? Hører fra andre foreldre om deres barn som spiser kun ditt eller datt. Før jul skulle barna få besøk av en nyinnflyttet barn i nabolaget. Moren sendte meg lister som barnet spiser. Det var kun pølser, pommes frites, pannekaker og Toro tomatsuppe. Det måtte være makaroni. Ingen annen pastatyper var godkjent. Brødskive, gjerne polarbrød og nugatti hvis vi lagde noe annet enn de nevnte matrettene. Siden barnet ofte var hos oss, ble vi lei av å spise den samme maten igjen og igjen. Men det kom etterhvert frem at barnet verken har allergier eller diagnoser annet enn kresen, begynte jeg å servere annen type mat jeg lager fra bunn. Barnet ville først ikke smake, men jeg sa at vi ikke har noe annet enn det som var på bordet. Så spiste barnet likevel og endte med å forsyne seg flere ganger. Og siden har barnet spist mye forskjellige mat hjemme hos oss. Dette er ikke ment som kritikk, men jeg undres hvorfor man tilrettelegger dårlige matvaner for barna? Anonymkode: ac562...13d 9 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Latskap, minste motstands vei. Anonymkode: 860c3...30b 18 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Eh deere fikk besøk før jul og barnet var ofte hos dere i julen? Dette innlegget er kun ute etter å provosere i grunn, hadde du lurt sånn egt sp hadde du ikke skrevet alt det sndre Anonymkode: f2ae7...a90 11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Latskap, minste motstands vei. Anonymkode: 860c3...30b Nope Anonymkode: f2ae7...a90 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh deere fikk besøk før jul og barnet var ofte hos dere i julen? Dette innlegget er kun ute etter å provosere i grunn, hadde du lurt sånn egt sp hadde du ikke skrevet alt det sndre Anonymkode: f2ae7...a90 Før jul kan være fra tidlig november☺️ Er ikke ute etter å provosere, men om du føler det så må jeg bare beklage. Anonymkode: ac562...13d 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Tja, jeg har en alteter og en kresen. Ikke gjort noe annerledes med noen av de. Anonymkode: 6bdcc...c3f 10 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Har en av hver; en som spiser alt og alltid gjort det, en som begynte med å spise alt, som ble mer og mer kresen til det toppet seg rundt 6-7års alderen. Har ikke noe med hvilke matvaner jeg har lagt på barna, og du vet; det er ikke alt med barn og barneoppdragelse som fungerer på slik måte at om man bare følger «boka» så blir barna «perfekte» på alle måter? Barn kan like vel være barn, ta sine egne valg og i dette tilfelle bestemme over hva de putter i munnen/hva de liker og ikke liker? Veldig mange barn går gjennom perioder hvor de er mer kresen, ikke liker noe, og noen foreldre velger da å ha fokus på at barna blir mett og fornøyd, enn at det skal være en veldig stor kulinarisk opplevelse ved hvert måltid. Tenk, Toro tomatsuppe med makaroni har faktisk en del næring, og fyller en liten mage som kanskje ikke «liker» tomatsuppe laget fra bunnen av akkurat nå. Det betyr ikke at dette ikke vil endre seg med tiden. Sønnen min, som var kresen når han var liten, spiser i dag som 14 åring det meste av mat. Alt han ikke «likte» som 6åring, går ned på høykant. Ikke noe mer «kresen» enn at han feks ikke spiser snegler og andre mer «sære» delikatesser. Så slutt å bry deg om hva andre barn spiser, og hva andre foreldre velger å servere sine barn. Stol heller på at alle foreldre gjør så godt de kan, og ønsker at barna spiser gode og sunne måltider. Også er det ikke alltid at det er en fasit som tilsier at alle barn spiser alt som blir servert, bare det gjøres fra tidlig av. Noen barn har egne meninger og preferanser, det går i bølger, og de fleste spiser nok mer variert desto eldre de blir. Anonymkode: 88031...725 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Latskap, minste motstands vei. Anonymkode: 860c3...30b Jeg tenker dette er både og. Dette er vi veldig bevisst på. Vi tar med barnet på kjøkkenet og barnet får lov til å lage mat med oss og smake underveis. Får smake på det vi spiser osv. spiser det meste. Får ofte høre at bare vent, snart slutter de å like ditten og datten. Det blir sagt ofte og gjerne foran barnet. Slik påvirkes barn, gjerne av voksne. Så ble jeg igjen paff av enda en rosa blogger som skal fronte trynet sitt i media med masse meninger. Igjen Ida Gran Jansen etter grøtdebatten, nå om grønnsaker i barnemat. Istedenfor å skape glede rundt grønnsaker og barn, skal hun lure barn til å spise grønnsaker ved å stappe mest mulig i barnematen slik at de ikke ser det. Ok, tenker mange. Halve jobben gjort. Barn får i seg næring. Men hva med matglede? Det er nok! Hva med å ta foreldrerollen litt seriøs og i det minste prøve ulike typer grønnsaker og frukt? De fleste barn spiser jo dette. Det er et hav å velge i. Vi må stoppe å gjøre barn en bjørnetjeneste og vi m slutte å lytte til folk som ikke har peiling. Anonymkode: b2096...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker dette er både og. Dette er vi veldig bevisst på. Vi tar med barnet på kjøkkenet og barnet får lov til å lage mat med oss og smake underveis. Får smake på det vi spiser osv. spiser det meste. Får ofte høre at bare vent, snart slutter de å like ditten og datten. Det blir sagt ofte og gjerne foran barnet. Slik påvirkes barn, gjerne av voksne. Så ble jeg igjen paff av enda en rosa blogger som skal fronte trynet sitt i media med masse meninger. Igjen Ida Gran Jansen etter grøtdebatten, nå om grønnsaker i barnemat. Istedenfor å skape glede rundt grønnsaker og barn, skal hun lure barn til å spise grønnsaker ved å stappe mest mulig i barnematen slik at de ikke ser det. Ok, tenker mange. Halve jobben gjort. Barn får i seg næring. Men hva med matglede? Det er nok! Hva med å ta foreldrerollen litt seriøs og i det minste prøve ulike typer grønnsaker og frukt? De fleste barn spiser jo dette. Det er et hav å velge i. Vi må stoppe å gjøre barn en bjørnetjeneste og vi m slutte å lytte til folk som ikke har peiling. Anonymkode: b2096...1f7 Det ene utelukker jo ikke det andre. Supert å kunne lure inn grønnsaker og masse næring, samtidig som man fortsatt tilbyr grønnsaker og frukt og har fokus på matglede. Jeg har selv et barn som kun liker en grønnsak (gulrot) og en som spiser mais, paprika og agurk, thats it. Det har ingenting med lite matglede i heimen å gjøre, eller mangel på hva de blir tilbudt og får være med å tilberede. Hvis jeg kan velge mellom å servere en vanlig pannekake og en med ekstra næring i, så er derfor valget enkelt. Anonymkode: 68fb3...096 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har også ofte lurt på dette. Hadde vi introdusert barnet vårt for polarbrød med nugatti, så hadde jo ungen bare villet ha det selvfølgelig. Det er jo godteri. Derfor vet ikke barnet vårt at det eksisterer. Har de fått smake på det en gang, så er det over og ut for alt annet 😅 Anonymkode: ad1ca...8fe 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også ofte lurt på dette. Hadde vi introdusert barnet vårt for polarbrød med nugatti, så hadde jo ungen bare villet ha det selvfølgelig. Det er jo godteri. Derfor vet ikke barnet vårt at det eksisterer. Har de fått smake på det en gang, så er det over og ut for alt annet 😅 Anonymkode: ad1ca...8fe Nei, det stemmer ikke. Om man serverer det ofte, ja. De fleste barn får jo etterhvert servert både is, desserter, kaker og godteri. Jeg har selv to kresne barn, men kresne på forskjellige måter. Men kosten består ikke bare av nugatti, pannekaker og pølser for det. Anonymkode: 68fb3...096 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det stemmer ikke. Om man serverer det ofte, ja. De fleste barn får jo etterhvert servert både is, desserter, kaker og godteri. Jeg har selv to kresne barn, men kresne på forskjellige måter. Men kosten består ikke bare av nugatti, pannekaker og pølser for det. Anonymkode: 68fb3...096 Men da gjelder jo ikke hovedinnlegget deg? Anonymkode: ad1ca...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 Atte hva? Du fikk en liste? Det er ganske spesielt. Anonymkode: 8c877...c92 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Skrevet 19. januar 2024 Barn kan være noen underlige skruer innimellom. De liker enkelte ting hjemme, og får de mat andre steder så liker de mat de ikke liker hjemme. Anonymkode: 55568...513 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #15 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har også ofte lurt på dette. Hadde vi introdusert barnet vårt for polarbrød med nugatti, så hadde jo ungen bare villet ha det selvfølgelig. Det er jo godteri. Derfor vet ikke barnet vårt at det eksisterer. Har de fått smake på det en gang, så er det over og ut for alt annet 😅 Anonymkode: ad1ca...8fe Mine barn får dette innimellom. En av de liker det ikke og vil heller ha en brødskive med grovbrød og leverpostei. Så det stemmer ikke. Jeg har en av hver. En kresen og en som spiser alt. Han kresne liker ikke polarbrød og han liker ikke nugatti. Anonymkode: 6bdcc...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #16 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine barn får dette innimellom. En av de liker det ikke og vil heller ha en brødskive med grovbrød og leverpostei. Så det stemmer ikke. Jeg har en av hver. En kresen og en som spiser alt. Han kresne liker ikke polarbrød og han liker ikke nugatti. Anonymkode: 6bdcc...c3f Mitt barn liker ikke Grandiosa, så da kan andre fint servere det så ofte de vil til barna sine. Min liker det ikke, så da er det jo greit? Anonymkode: ad1ca...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 Av de jeg kjenner, har noen matglade barn og andre mindre matglade barn. Det er ingen spesiell sammenheng med hvem som liker mat eller har prøvd å introdusere gode vaner eller matglede i huset. Et vennepar er kjempeglad i god mat, de har et barn som liker boller. Et annet barn spiser nesten bare usunt, de har et barn som liker absolutt alt. Har du også tenkt på at vi voksne har ulike preferanser? På hva vi syns smaker godt og ikke. For vi er alle ulike. Og to barn fra samme foreldre kan bli veldig ulike. Vi er ikke særlig opptatt av mat, men vi har begynt med smaksprøver fra 3,5 år og servert helt vanlig mat. Barnet vårt spiser (nesten) alt. Han smaker på alt. Igjen og igjen. Jeg skjønner ikke hvor han har stå-på-viljen fra. Jeg tror han har smakt ting han ikke syns smaker så godt sikkert 1000 ganger, og sagt nei. Til og med prøvd igjen og igjen under samme måltid. Ellers, så er barn ofte mer tilbøyelige til å spise når de ikke er hjemme, med andre og i sosiale sammenhenger. Det betyr ikke de liker det, men de kan presse seg lenger. Du er ikke her for kritikk, men du måtte bare skrive et innlegg om den deilige hjemmelagde maten din, uten å ha særlig kunnskap om barn tydeligvis. Anonymkode: 98207...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Av de jeg kjenner, har noen matglade barn og andre mindre matglade barn. Det er ingen spesiell sammenheng med hvem som liker mat eller har prøvd å introdusere gode vaner eller matglede i huset. Et vennepar er kjempeglad i god mat, de har et barn som liker boller. Et annet barn spiser nesten bare usunt, de har et barn som liker absolutt alt. Har du også tenkt på at vi voksne har ulike preferanser? På hva vi syns smaker godt og ikke. For vi er alle ulike. Og to barn fra samme foreldre kan bli veldig ulike. Vi er ikke særlig opptatt av mat, men vi har begynt med smaksprøver fra 3,5 år og servert helt vanlig mat. Barnet vårt spiser (nesten) alt. Han smaker på alt. Igjen og igjen. Jeg skjønner ikke hvor han har stå-på-viljen fra. Jeg tror han har smakt ting han ikke syns smaker så godt sikkert 1000 ganger, og sagt nei. Til og med prøvd igjen og igjen under samme måltid. Ellers, så er barn ofte mer tilbøyelige til å spise når de ikke er hjemme, med andre og i sosiale sammenhenger. Det betyr ikke de liker det, men de kan presse seg lenger. Du er ikke her for kritikk, men du måtte bare skrive et innlegg om den deilige hjemmelagde maten din, uten å ha særlig kunnskap om barn tydeligvis. Anonymkode: 98207...0c1 Men hadde ungen sultet seg selv ihjel om han ikke fikk boller? Anonymkode: ad1ca...8fe 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også ofte lurt på dette. Hadde vi introdusert barnet vårt for polarbrød med nugatti, så hadde jo ungen bare villet ha det selvfølgelig. Det er jo godteri. Derfor vet ikke barnet vårt at det eksisterer. Har de fått smake på det en gang, så er det over og ut for alt annet 😅 Anonymkode: ad1ca...8fe Vårt barn liker ikke sjokolade særlig godt; han kan spise det, men han velger frukt over det. Så det er ikke noe gitt at barn velger det fordi de vet det eksisterer. Du kjenner jo ditt barn best, men du virker å ville kritisere de som gir det. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt barn liker ikke Grandiosa, så da kan andre fint servere det så ofte de vil til barna sine. Min liker det ikke, så da er det jo greit? Anonymkode: ad1ca...8fe Det kan jo være det er det de gir for å få i barnet sitt noe mat. Hva som helst. Anonymkode: 98207...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Men hadde ungen sultet seg selv ihjel om han ikke fikk boller? Anonymkode: ad1ca...8fe Ja, det hadde barnet. Det ble undervektig. En 4 åring som veier som en 1 åring er ikke noe å strebe etter. Så boller ble det, hva som helst inn. Det er ikke slik at fordi man prøver å servere annet, prøver å etablere gode matvaner, at det hadde gitt noe annet utfall som mange tror. Eller at foreldre gjør det fordi det er så enkelt. «Jeg hadde bare tatt bort bollene, så viipps, hadde jeg løst problemet!». Tror du ikke de har fått det irriterende rådet x antall ganger? Anonymkode: 98207...0c1 2 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå