Gå til innhold

Du som har en sunn vekt for din høyde, hva gjør du annerledes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 13.50):

Jeg har omsider skjønt at det må være noe jeg ikke har skjønt. Og nå har jeg utspurt andre som sliter med vekta uten å bli noe klokere, så da spør jeg dere som fikser det: Hva pokker det det dere gjør? Hvordan tenker dere? Hvorfor er ikke mat et forferdelig problem for dere? Hvordan vet dere hva dere skal spise, og hvor mye? Spiser dere veldig lite? Blir dere ikke sultne? Hva gjør dere med snop, spiser dere lørdagsgodt? Får dere ikke søtsug utenom? Og er dere i aktivitet hele tiden? 

Anonymkode: bfbee...395

Så smart av deg å spørre. Men om du finner noen hemmelighet...

Jeg har alltid vært normalt slank, aner ikke hva jeg gjør. Spiser ikke spesielt sunt, elsker sjokolade mer enn noe. Spiser helt vanlig mat, skal sies at det er jo mye hjemmelaget, spiser veldig sjelden ute. Nesten aldri i kiosk, bensinstasjon, burger, kebab, pizza og alt det der. Frister ikke, og er bare dyrt og...ikke godt egentlig. Kun til nød, på tur eller slikt.

En typisk matdag er f.eks:
Frokost: En skål med havregryn, chiafrø, linfrø og frokostyoghurt på toppen. Sammen med kaffe selvsagt.
Lunsj: kommer an på om det er hjemmekontor eller kantine på jobben. Hjemme ofte et par egg, brødskiver med et eller annet pålegg, havregrøt... ikke særlig spennende. I kantina spiser jeg ofte dagens varmrett, er definitivt alt for glad i raske karbohydrater, så pasta, ris med gryter og kjøtt/kylling osv, og en dæsj salat mest for syns skyld. I vinterhalvåret iaf. Om sommeren mer glad i salatbaren, men må fyllepå med linser, fetaost osv for å bli mett. Kan ikke bare ta litt salat altså, det går ikke.

Middag: Mannen lager, vanlig mat som ungene også gjerne skal like litt. Egentlig veldig kjedelig. Fiskekaker, tomat/blomkålsupper, litt indiske gryter, mye pasta (hjemme =  fullkornspasta). Spiser en porsjon eller to avhengig av.

Og så spiser jeg enten sjokkis på kvelden, eller ofte ikke før neste morgen. Spiser ikke kveldsmat.

Og snackser gjerne imellom måltider kommer jeg over noe. Sjokolade, nøtter, frukt...sånt.

Drikker vann med kullsyre, endel te og kaffe. Aldri saft, brus osv.
Aldri røyket.
Drikker sjelden alkohol.

Aktivitetsnivå som normalt med to barn som skal hit og dit, men har stillesittende kontorjobb. Trenere 1-2 kvelder i uka styrke/kondisjon, samt en yoga-time. tar gjerne en skitur eller gåtur (kanskje joggetur innimellom) i helgene. Litt hverdagsmosjon til/fra tog noen ganger i uka. Men opplever ikke meg selv som særlig aktiv egentlig. Kanskje helt normalt aktiv. Og slik har det alltid vært egentlig. Aldri vært noen ekstrem-trener.

Så, nokså gjennomsnittlig men garantert med et høyere inntak av sjokolade enn ange andre, haha. Og ikke den sunne 70%'en nei, melkesjokolade er min store last her i livet rett og slett. 

Nylig, etter jeg fylte 40, kom jeg over dette med periodisk faste og har lest boka "fast like a girl" av mindy pelz. Anbefaler den sterkt. Og så ganske raskt at periodisk faste er gull for min kropp, for tross normalt slank og normalvektig, sikker full ab usunt fett inni her et sted. Så nesten umiddelbart endringer som at de små "lovehandles" krympet drastisk og det gjore magen som hang igjen etter svangerskapene også. Og fettprosenten aria-vekten målte stupte. For min del er det de 24timer lange fastene jeg legger inn innimellom som utgjør et eller annet magisk for min kropp. Og ellers prøver jeg nå å i hovedsak ikke spise etter middag i starten av ukene, ideelt sett helt til fredag, ikke alltid jeg klarer...men prøver. Og så spiser jeg enten frokost, eller dropper det for å forlenge fasten. Vil ikke at mine barn skal merke seg dette enda og lære av meg, så tar ikke faste-greia helt ut enda. Men jeg vil tippe, at dersom an gjør alt annet og vekta ikke rikker seg, men man ikke har prøvd periodisk faste, at det vil være en veldig god ide å sette seg inn i og gjøre et forsøk. Ser jo på de som er overvektige rundt meg at om de ikke spiser mye, så spiser de iaf ofte, og det uten at jeg vet noe om kveldene deres. Mistenker at det er alt for vanlig å spise i for stor del av døgnet.

Har også kommet over ny kunnskap om viktighet av tarmfloraen, for så mangt, så har lært med smarte ting å spise for tarmen, og siden jeg IKKE klarer det som jeg burde, tar jeg et bredspektret probiotika som tilskudd. Men også tarmhelsen tror jeg an være verdt å sette seg inn i om mann er overvektig. Hjerne, hormoner og tarm viser seg å henge mye mer sammen enn man visste før.

Og sist men ikke minst, så er nok litt genetisk. Kommer ikke bort fra det. Min mormor og farmor var veldig slanke (les:tynne - på sine eldre dager), min mor er eksakt lik sin mor, og jeg finnes ikke bekymret for å klare å bli overvektig uansett hvor mye jeg spiser omtrent. Med mindre overgangsalderen kommer med skikkelige overraskelser. Men tydeligvis ble mine formødre bare enda tynnere etter overgangsalderen. For oss kvinner tror jeg det hormonelle, og særlig hormonell ubalanse, har så mye å si. At når man skylder på "genene" er det antagelig de arvelige komponentene i det hormonelle og kroppens evne til å justere seg hormonelt, som er den egentlige arven. Og der er vi SÅ ulike. Noen kan spise sykt mye av bare drit og ikke klare å legge på seg, andre kan knapt se på mat. Men i følge hva jeg nå har lest om periodisk faste, så tror jeg det å spise sjelden nok, og å vise kroppen at den kan bruke fett som en energikilde, og jevnlig minne den om det, kan bidra også til å regulere hormonene.

Og ang sult, etter å ha øvd på faste det siste halve året, så er det jo artig å se hvor mye mindre sulten og hvor mye mindre cravings man får av å IKKE spise. Bare kroppen venner seg litt til det. Derfor mange sliter med apetitten om morgenen, fordi kroppen rett og slett går i faste om man ikke spiser om kvelden. Og tilslutt slås sultsignalene bare av for en god stund. De kommer tilbake selvsagt, men kan glatt oversees i 2024. Viktig å forstå at det ikke er farlig å være sulten. Og at om man har spist for hyppig er også sultsignalene klusset skikkelig med. Merket det etter juleferie og i stor grad fri fra faste her, for det første ble jeg forstoppet, og for det andre begynte jeg å bli sulten mellom måltidene. Med en hverdag med periodisk faste lagt inn, selv med sjokolade i sofaen endel kvelder, så blir jeg ikke sulten mellom måltidene. Det tar nå laaag tid før jeg kjenner sult. Ca 18 timer. Da kommer den første sultfølelsen nå. Men den går vekk igjen for endel timer igjen bare jeg overser den. Ikke alle som en gang vet at sult går over om man ikke spiser. Noen tror de må spise med en gang. Og jo oftere man spiser, jo oftere vil kroppen be om mat. Naturlig nok. Den gangen mat var mangelvare var det stor fornuft og sjans for overlevelse hos de som spiste mye når tilgangen var der av en eller annen grunn. Pass på å spise mye nå som det er mat her - sier kroppen. Ikke i 2024 sier jeg tilbake, det er ikke bra for deg... må ta noen bevisste valg om å overstyre kroppen, som bare helt instinktivt vil holde liv i meg og tror den fortsatt lever for tusenvis av år siden.

Les boka "fast like a girl", og har du ikke prøvd periodisk faste enda vil jeg absolutt anbefale det. 
Jeg tenker nå bruke det til å komme gjennom overgangsalder osv med normal vekt og normal kropp, samt høste alle de andre bra helseeffektene av periodisk faste. Men har du sykdommer som gjør at du ikke bør faste, snakk med fastlegen din først. Det står i boka om det også. Noen diabetikere, folk med spiseforstyrrelser som tenderer til anoreksi osv bør jo åpenbart ikke faste.
 

Anonymkode: 4a191...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...