Gå til innhold

Du som har en sunn vekt for din høyde, hva gjør du annerledes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser egentlig det jeg vil enda, men må passe på det søte. Tidligere i livet var jeg ekstremt undervektig og med enorm apetitt, jeg fikk ernæringsdrikk på blåresept for jeg gikk ikke opp uansett hva jeg spiste. 
Ernæringsfysiologen regnet på at jeg måtte opp 3000/3500 kalorier for å klare å øke litt. 
Jeg var heller ikke ekstremt aktiv, men min mor var sånn, min mormor var sånn så her var det gener. Jeg begynte etterhvert på medisiner og begynte smått å legge på meg. Nå er jeg nede i 1500 kalorier om dagen og er veldig aktiv. 
Forbrenning har alt å si, mine barn har arvet meg og er syltynne, selv om de spiser dobbelt av hva andre gjør på samme alder. 
 

Anonymkode: 25729...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørger for å spise proteiner og når søtsuget kommer spiser jeg frukt 

Anonymkode: 7d1fc...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er naturlig slank og har alltid vært det, for min del handler det om (sløve) vaner som jeg startet med tidlig i 20 årene. Jeg spiser færre måltider enn "folk flest". Jeg er vandt mrd det, så da blir ikke jeg særlig sulten i mellom. Jeg spiser bare 2-3 måltider i døgnet: men da spiser jeg meg ordentlig mett på god, sunn, næringsrik mat. 

En typisk dag ser slik ut: 

Frokost: Kaffi 

Lunsj/frokost (ca. Kl. 10-12): bacon, Eggerøre, avokado, tomat, agurk, brødskive. Melk, juice eller biola. 

Middag (ca. Kl. 17-19): potetbåter, saus, asparges, biff 

Jeg kan inn i mellom spise ett mellommåltid dersom jeg er sulten, som regel tidlig på morgenen eller kvelds. Typisk en skive med ost, ett rundstykke eller ssmoothie.

Jeg drikker brus og spiser godterie, men ikke mengder. Typisk 1-2 rader sjokolade inn i mellom. Får sjeldent søtsug, så jeg kommer liksom ikke på å spise noe særlig godterier. 

Jeg er ikke særlig aktiv, har en stillesittende jobb og sjeldent svært fysisk aktiv. Jeg går daglige spaserturer i rolig tempo, og har typisk mellom 6000-10000 skritt. Hadde jeg vært mer aktiv måtte jeg nok hatt mye mer mat. 

Anonymkode: a9a73...8d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på vekten, spiser som regel 3-4 måltider om dagen, og spiser til jeg er mett. Jeg har nok ganske lav matlyst, og opplever lite søtsug. Jeg spiser typisk et stort, grovt rundstykke med diverse pålegg til kvelds for tiden, og hvis jeg fortsatt er sulten etter det, tar jeg 1, 2 eller et halvt til, etter hvor sulten jeg er. 

Nå om dagen spiser jeg ofte ikke frokost på hverdager, men spisere første måltid 11.30. Det er for å spare tid, og fordi jeg erfarte at det gikk fint uten at jeg ble alt for sulten ved et uhell på en veldig travel dag. Men jeg hadde samme vekt da jeg spiste frokost også, og da spiste jeg nok typisk mindre til kvelds. 

Jeg løper vanligvis litt hver dag, men det har jeg bare gjort det siste halve året, og det er for helsens og kondisjonens skyld, samt at jeg liker det. Det har ikke påvirket vekten, men det har påvirket energinivå, humør og konsentrasjon. 

BMIen min er rundt 18.5, men jeg er mye lavere enn snittet for norske kvinner, og mener å ha lest at BMI gir et litt skjevt bilde for veldig høye og veldig lave folk. Jeg ser slank, men ikke veldig tynn ut, mener jeg. 

Jeg tror jeg er slank uten å tenke på det fordi matlysten stiller seg inn etter behov uten at jeg er bevisst på det. Jeg kan slite litt med at jeg blir undervektig og veldig slapp i perioder med mye sykdom eller veldig høyt stressnivå, og da er det fordi jeg mister matlysten og spiser mindre enn vanlig.

Jeg ser at samboeren min, som er overvektig, ikke kjenner sult og metthet på samme måte som meg. Vi kan begge spise masse av en middag vi syns er veldig god. Men forskjellen er gjerne at jeg ikke orker kveldsmat eller godteri etterpå, mens han tømmer goderiskåla og spiser sin vanlige kvelsmat.

Anonymkode: f4fae...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker te i stedet for godteri, når jeg får søtsug. Trener selv om jeg ikke har lyst. Lar være å ta en 2. porsjon, uansett hvor godt det er. Spiser meg aldri helt mett

Anonymkode: 4842d...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ordentlige måltider og ikke noe småspising i mellom. Mye grønnsaker, potet, egg, fisk kjøtt frukt- ordentlig mat. Spise når man er skikkelig sulten. 
Ser noen tjukke på jobben kan finne på å spise typ vestlandslefse til frokost og god morgen yoghurt og monster til lunsj. Det duger ikke. Skikkelig frokost, lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: a2b5e...8a7

Sånn, da fikk du snakket ned noen «tjukke» 🙄 Det er sånn jeg kan se tynne folk jeg kjenner også gjør…. Min tynne venninne spiser hver dag 4 loffskiver med smør og syktetøy til frokost + sjokolade på vei hjem fra jobb. Hun spiser også mye boller og chips, og er heller ingen småspiser. Hun er konstant sulten og lå spise noe hele tiden - og helst ikke grønnsaker. 

Anonymkode: 31830...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva pokker det det dere gjør? Hvordan tenker dere? Jeg tenker mye på mat. Jeg vet at jeg ikke kan spise det jeg vil. 
 

Hvorfor er ikke mat et forferdelig problem for dere? Mat er utfordrende for meg, men jeg har gode vaner og rutiner. Jeg spiser mye av det samme, og mye grønnsaker. 

Hvordan vet dere hva dere skal spise, og hvor mye? Har opparbeidet gode vaner og rutiner gjennom livet som gjør at jeg vet hva som er passelig mat for meg. Relativt faste måltider. Frokost kl 10, lite mellommåltid 13, middag 16.30, kveldsmat 20. 

Spiser dere veldig lite? Alt er relativt. Jeg kan spise ca. 1600 kalorier hver dag uten å legge på meg. Trener jeg kan jeg spise mer. Jeg trener derfor en god del, for jeg syns 1600 blir litt stusselig.

Blir dere ikke sultne? Jo, blir sulten. Da spiser jeg noe sunt (ordentlig mat som feks en brødskive med skinke, ikke snop). 

Hva gjør dere med snop, spiser dere lørdagsgodt? Ja, spiser godteri én gang i helgen. Ikke store mengder.

Får dere ikke søtsug utenom? Jo, da spiser jeg gjerne eple eller drikke te med suketter.

Og er dere i aktivitet hele tiden? Ja, jeg trener nesten hver dag, i tillegg til at vi er aktiv som familie.

Anonymkode: 4e97c...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært overvektig før. Har vært normalvektig i over 10 år nå. Forskjellen er egentlig at jeg nå er mye mer aktiv. Jeg spiser i grunn ikke tomme kalorier, bortsett fra noen helger iblant. 

Som overvektig hadde jeg mange dårlige unødvendige vaner som gjorde at kaloriene ballet på seg. Jeg spiser ubegrensede mengder med frukt og grønt. Det klarer jeg ikke å spise for mye av uansett. Begrenser mengdene med "tomme" karbohydrater, men spiser på ingen måte lavkarbo. Spiser mye protein. Bra for metthetsfølelse og for treningsutbytte.

For meg hjalp det å telle kalorier og spore inntaket av mikronæringsstoffer (jeg brukte appen Chronometer). Da fikk jeg et bevisst forhold til kaloriinnholdet til maten, samt hvilken nytte maten gjør for kroppen.

Det hjelper også at jeg har matlaging som hobby. Har egentlig ingen faste matvaner, noe som gjør det lett å spise i takt med sesonger og benytte meg av ulike råvarer. Mat laget fra bunn av, med sunne råvarer pleier også å være gunstige for vekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært veldig slank (undervektig), men nå nærmer jeg meg 40 år og 22 i bmi. 😅

Jeg spiser så mye jeg har lyst på og så mye jeg vil. Prøver ofte å ta litt sunnere valg, men nekter meg ingenting. Har jeg lyst på sjokolade til lunsj spiser jeg noen knekkebrød først for eksempel, så et par striper sjokolade etterpå. Helt fair. Mer glad i middagsmat enn de andre måltidene og jeg spiser sjeldent frokost - bortsett fra i helger. Drikker nesten utelukkende sukkerfritt, hater belegget jeg får på tennene ellers. Glad i te. Jeg går minst 10-15 km hver dag, har både aktiv jobb og hund. Gjør litt yoga på stuegulvet, men trener ikke noe utenom. 

Anonymkode: ec1ef...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frokost kl 10, lite mellommåltid 13, middag 16.30, kveldsmat 20

Med 4 måltider gjør du det ganske vanskelig for deg selv å få i deg færre kalorier. Nå synes jeg 1600 høres lite ut for å vedlikeholde velt for en aktiv person, så jeg betviler din registrering av kalorier.

Spiser f.eks en mindre frokost, en skikkelig lunsj og senere middag. Da slipper du kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jeg lyst på sjokolade til lunsj spiser jeg noen knekkebrød først for eksempel, så et par striper sjokolade etterpå.

Dette er jo et svært nyttig tips. Er man fysen. Spis noe mettende, sunt og kalorifattig først. Deretter snacks. Da spiser man mindre av det usunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en app til å telle kalorier om jeg legger på meg for mye. Liker å holde meg samme størrelse så slipper jeg å kjøpe nye klær 

Anonymkode: 5fecc...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke (beveger meg nok alt for lite i en travel hverdag med kjøring hit og dit).

Jeg har skjønt at det jeg driver med er en type diett, men jeg spiser altså ikke før lunsj, mellom 11.30 og 12.00 (unntatt i helgene, spiser da litt frokost for barnas skyld). Det gjør jeg fordi det er sånn jeg er vant til fra oppveksten. Da jeg vokste opp så spiste jeg ikke frokost og sjeldent skolemat. Jeg spiser mye middag, sikkert dobbelt så stor porsjon som mange andre av mitt kjønn.

Så spiser jeg en skål med chips til kvelds. Noen ganger får mannen min det for seg at vi skal spise sunnere så da lager han to knekkebrød med ost til meg istedenfor chips. 

Mannen min spiser ikke noe mer enn meg (sånn i forhold til størrelse på kroppen), og han jogger og styrer på med trening og sånn. Men han er overvektig, faktisk ganske stor mage. 

Anonymkode: 6f4dc...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det regulerer seg selv for meg. Kroppen min forteller meg hva jeg trenger og vil ha, og i noen perioder er det mye og i andre er det lite. Jeg nekter meg ingenting, men jeg har heller ikke lyst på store mengder potetgull eller sjokolade, det holder liksom med litt. Jeg elsker smør og andre fete meieriprodukter, og det spiser jeg også alt jeg vil av.
 

Det høres slitsomt og vanskelig ut å ha det sånn at man konstant kjemper med maten. Det høres ut som en slags avhengighet. Jeg er eks røyker og kjenner i perioder der jeg har røyka at jeg opplever lignende som noen beskriver her: alt dreier seg om røyk. Tidsoppfatninga blir annerledes, og livet er liksom når jeg røyker og tiden mellom er bare en tid som må gå til jeg kan ta neste røyk. jeg planlegger alt rundt når og hvor jeg kan røyke. Mulig det er en dårlig sammenlikning, men måten noen beskriver det å ha problemer med å regulere mat og vekt høres for meg ut som slik jeg opplever sterk avhengighet. 

Anonymkode: c841e...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare konkret på hva jeg gjør, så tror jeg disse tingene kanskje er med på å gjøre at jeg holder en normal vekt:

- jeg går mye tur og går ofte dit jeg skal (bor i middels stor by, så det er bare middels store avstander)

- jeg spiser sjelden noe etter middag, og den spiser jeg ca kl 18. Så mellom middag og neste måltid, er det ofte 15 timer

- jeg småspiser ikke så mye mellom måltider. Noen perioder er jeg fysen på søtt, og da spiser jeg det, men jeg føler meg ikke så bra av det så da gjør jeg ikke det i lengre perioder

- jeg sørger for å sove nok 

- jeg er glad i sunn mat, liker alle grønnsaker f eks, og elsker å lage mat 

- jeg lytter til kroppen 

Anonymkode: c841e...d19

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnfaster regelmessig. Det døgnet jeg faster mister jeg 800-900 gram. Så med mindre jeg legger på meg 1kg eller mer før fasting så går jeg ikke opp.  Å skulle muligheten til fasting ikke være tilstede en periode slik at likevel går opp 2-3 kg, så faster jeg bare litt oftere  når mulighetene er tilbake igjen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva jeg gjør for å holde meg slank? Trener minst to timer hver dag, teller kalorier og går mye sulten. Jeg er egentlig storspist, elsker mat, snacks, godis og egentlig alt(bortsett fra typisk «sunn» mat som fisk og grønnsaker, ikke fan). Jeg blir aldri mett, bortsett fra hvis jeg spiser haugevis med mat, men det kan jeg jo ikke gjøre når jeg samtidig vil være fit. Så jo, tenker på mat HELE tiden dessverre, men er i en evig kamp for jeg er så forfengelig at jeg vil se bra ut. Må telle kalorier for å ha kontroll på inntaket siden jeg ikke har metthetsfølelse.  Legger inn rom for å skeie ut med godsaker et par dager i uka for å ikke miste motet helt. Og ferier er unntak, da er det fri flyt av kalorier, så får man heller ta sorgene når man kommer hjem.

Anonymkode: 65752...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ordentlige måltider og ikke noe småspising i mellom. Mye grønnsaker, potet, egg, fisk kjøtt frukt- ordentlig mat. Spise når man er skikkelig sulten. 
Ser noen tjukke på jobben kan finne på å spise typ vestlandslefse til frokost og god morgen yoghurt og monster til lunsj. Det duger ikke. Skikkelig frokost, lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: a2b5e...8a7

Spiser ikke mellom måltidene. Selv ikke sunne ting som blåbær eller nøtter. Drikker ikke kaloriholdig drikke, men bare vann og svart kaffe. Dette gjelder altså til hverdags, og til de aller fleste andre dagene også.

Passer på å spise meg ordentlig mett til måltidene. For meg betyr det at jeg må ha nok fett, noe som for eksempel betyr at jeg aldri bruker lettprodukter. Et måltid bestående av brødskiver eller grøt er dessuten ikke tilfredsstillende for meg. Det må være "skikkelig mat", med nok kjøtt/fisk/meieriprodukter, og med ganske lite (eller ikke noe) korn. Dette hjelper meg til å holde meg mett til neste måltid, sånn at jeg ikke blir fysen, og at jeg faktisk ikke begynner å bli sulten før neste måltid nærmer seg.

Spiser bare lunsj og middag, og altså nesten aldri noe som helst utenom. Å spise bare to måltider per dag er noe som passer veldig godt for meg, men det passer ganske sikkert ikke for alle. Men jeg tror det er lurt å finne ut av hvor mange måltider som passer akkurat for deg - enten det er ett, to, tre, eller fire. Men jeg tror en viktig nøkkel er å spise seg mett når man først spiser.

Det hender at jeg avviker fra dette, for eksempel med vin til et godt måltid. Og så hender det at det er pizza med brus, kanelboller, eller smågodt på jobb, og  da forsyner jeg meg veldig lite av alt det sukkerholdige. Det går helt greit, ettersom jeg aldri kjøper sånne ting selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig, men ikke slank (BMI 23,5). Nærmer meg midten av 40-årene. Før var jeg i nedre del av normalvekt. 

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å spise kun et tiltak, jeg spiser for å overleve. Mat har aldri hatt en stor rolle i livet mitt, annet enn at jeg vet jeg må få i meg nok til å være sunn og frisk. Dermed er ikke overspising eller cravings et problem.

Anonymkode: 8fe91...8c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...