Gå til innhold

Du som har en sunn vekt for din høyde, hva gjør du annerledes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva jeg gjør for å holde meg slank? Trener minst to timer hver dag, teller kalorier og går mye sulten. Jeg er egentlig storspist, elsker mat, snacks, godis og egentlig alt(bortsett fra typisk «sunn» mat som fisk og grønnsaker, ikke fan). Jeg blir aldri mett, bortsett fra hvis jeg spiser haugevis med mat, men det kan jeg jo ikke gjøre når jeg samtidig vil være fit. Så jo, tenker på mat HELE tiden dessverre, men er i en evig kamp for jeg er så forfengelig at jeg vil se bra ut. Må telle kalorier for å ha kontroll på inntaket siden jeg ikke har metthetsfølelse.  Legger inn rom for å skeie ut med godsaker et par dager i uka for å ikke miste motet helt. Og ferier er unntak, da er det fri flyt av kalorier, så får man heller ta sorgene når man kommer hjem.

Høres adskillig mere komfortabelt ut å bare faste et døgn i uken.  Da har du rom til å legge på deg 100gram daglig de resterende 6 å slipper mye av det du beskriver her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Linnea27 said:

Jeg er normalvektig, men ikke slank (BMI 23,5). Nærmer meg midten av 40-årene. Før var jeg i nedre del av normalvekt. 

J

Postet før jeg var ferdig 😝 Jeg elsker mat! Kunne spist hele dagen. Det jeg gjør er at jeg alltid tenker nøye gjennom hva jeg spiser. Venter litt med å spise noe usunt, til jeg er helt sikker på at jeg ikke klarer å motstå. Prøver å begrense alkohol til helgene, men kan ta en øl eller et glass vin til maten en gang i blant i ukene. Drikker vann som tørstedrikk, hvis jeg drikker juice blander jeg med vann. Jeg prøver å være aktiv, trene sykle, svømme, gå tur eller lignende, minst en time per dag (får ikke alltid gjort det). Å gjøre ting etter jobb, tar bort tid som jeg kunne brukt på å spise. Jeg lager for det meste mat fra bunnen. Dersom vi har take away, velger jeg  ofte heller salat eller sushi enn burger/pizza o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BMI svinger mellom 22 og 24,5, og jeg er 55 år gammel. For å unngå overvekt, må jeg være veldig bevisst på matinntaket mitt. Det er en daglig kamp. Jeg må også slanke meg minst to ganger i året. Elsker mat, vin godteri, is, kaker...

Jeg spiser knekkebrød i stedet for brød året rundt, lite godteri, magert kjøtt, mager ost, syltetøy uten tilsatt sukker, masse grønnsaker, litt frukt. Spiser også fisk daglig. 

En lang periode brukte jeg Lifesum for å bli bevisst kaloriinntak og ikke lure meg selv. Det var til god hjelp. 

Anonymkode: ca168...b28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min «idealvekt», det vil si at jeg ser akkurat ut som jeg ønsker nå. Føler meg sunn og sterk. 

Spiser tre måltider om dagen, småspiser ikke mellom måltidene. Spiser sakte og blir passelig mett. Spiser mye frukt og grønt, fisk og grove kornprodukter. Spiser ikke kjøtt i det hele tatt, samt spiser lite egg og meieriprodukter. Drikker kun vann, vann med kullsyre eller svart kaffe. Spiser lørdagsgodt, men i moderate mengder. Trener 3 ganger i uken, normalt stillesitting ellers.

Typisk dag: 

Frokost

- Havregrøt (1dl havregryn, 1ss chiafrø, havremelk) toppet med røde druer og kanel.

Alternativt lager jeg en stor smoothie med vegansk proteinpulver, havremelk, 1 banan og masse bær

Lunsj

2 brødskiver med ost eller humus, toppet med agurk og paprika. 1 eple. 

Alternativt en salat

Middag

Halve tallerken grønnsaker, resterende halve fordeles med halvparten potet/ris/fullkorn pasta og fisk/bønner/linser. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel alltid vært slank, og lat.
Men hadde en spiseforstyrrelse i tenårene, noe som gjør at jeg er veldig bevisst på kalorier. Jeg husker fortsatt ca kalorier i mat jeg pleier å spise, så får jeg i meg 1500. Spiser mer om jeg har vært i mer aktivitet enn vanlig. Eneste trimmen jeg gjør er å gå en times tur med hunden hver dag. Drikker kun vann, te og pepsi max, og har bare chips/godteri på lørdager. Det som stopper meg fra å små spise usunt hele tiden, er å fylle tomrommet med mini tomater og eple.

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig. Normal forbrenning i følge legen.

172cm og 59kg. Jeg beveger meg svært lite. Trener bare litt her og der. Spiser det jeg har lyst på. Både berlinerboller og sjokolade. Taco, hjemmelaga pizza, brus. Får søtsug. Noen dager spiser jeg konstant og kan føle meg feit og oppblåst, så går det over. Egentlig skulle jeg vært skikkelig feit - så mye usunt som jeg spiser og så lite som jeg rører på meg.

Men jeg har slitt med vekta FØR, og jeg vet hva forskjellen er. Det er i hodet.

Forskjellen er at jeg tåler å være sulten nå. Jeg kan la det rumle i magen et par timer uten at det påvirker meg emosjonelt eller at jeg løper til kjøleskapet med en gang. Også spiser jeg når jeg er sulten, og jeg slutter når jeg er mett. That's it. Lytter til kroppen.

Da jeg slet med vekta tenkte jeg mye mer på mat. Når det rumlet litt, så spiste jeg med en gang. Og jeg kunne spise før jeg var sulten (fordi alle andre gjorde det), og mange ganger overspise jeg. Kunne gomle smågodt selv om jeg ikke hadde lyst på det. Kjede-spiste. Taklet ikke å være litt sulten, for da klarte jeg liksom ikke konsentrere meg.

Jo mindre jeg bryr meg om mat, jo slankere holder jeg meg. Med en gang jeg liksom skal begynne å spise sunnere eller prøve å slanke meg 1kg - så legger jeg på meg. Fordi mat opptar mer av hverdagen min.

Anonymkode: 125fa...1c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt. Jeg spiser til jeg er mett, men unngår å bli for mett fordi jeg dyns det er ubehagelig. Jeg spiser heller ikke hvis jeg ikke er sulten. Spiser nok godteri, kaker, eller boller hver dag, men spiser da ett kakestykke og en kopp kaffi som et lite måltid, ikke i tillegg til ett måltid. Er i aktivitet noen timer hver dag, men trener aldri.

Anonymkode: a7442...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi 20, og spiser stort sett det jeg vil. Jeg kuttet ut kjøtt, fisk, egg, melk og ost for mange år siden og savner det ikke. Nå spiser jeg frukt, grønnsaker, nøtter, linser, pasta, ris, brød. Spiser noe søtt hver dag, men prøver å unngå småspising. Jeg er ikke redd for å gå sulten noen timer. 

Anonymkode: b80a5...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5-7 ganger i uke , CrossFit og styrke, og løper litt bortsett fra nå om vinteren. Ellers spiser jeg lite til frokost, en salat til lunsj og stor middag. Drikker ikke kalorier (om det ikke er øl, men det er bare et par ganger i mnd). Forsøker å få i meg mye protein og grønnsaker. Spiser somregel fisk eller vegetar, iallefall i hverdagen. Noe godteri i helgene, men sluker ikke en potetgullpose og en 200 gr sjokoladeplate. 

Er ekstremt glad i mat, både å spise og lage. Så er viktig at det meste jeg spiser er sunt og godt. Er veldig glad i grønnsaker og fisk, så det hjelper jo på. Har tidligere vært ekstremt overvektig, men det er mange år siden nå. BMI på 21. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva pokker det det dere gjør? Hvordan tenker dere? Hvorfor er ikke mat et forferdelig problem for dere? Hvordan vet dere hva dere skal spise, og hvor mye? Spiser dere veldig lite? Blir dere ikke sultne? Hva gjør dere med snop, spiser dere lørdagsgodt? Får dere ikke søtsug utenom? Og er dere i aktivitet hele tiden? 

Anonymkode: bfbee...395

Dietter og kaloritelling fikk meg alltid til å ha alt for stort fokus på mat og tok fra meg livsgleden, og ingenting fungerte bra for meg. Restriksjoner i matveien, altså "nei" mat gjorde at alt jeg ville ha var nettopp maten jeg nektet meg selv, så jeg ga opp det, og dette er det som fungerte for meg til slutt:

Det første var å sørge for at jeg drikker nok - ofte var søtsuget mitt faktisk tørste, så å drikke nok igjennom dagen er blitt viktig for meg. Men i stedet for å tenke at jeg "må drikke så og så mye", så har jeg bare gjort at vann alltid er lett tilgjengelig. Vannflasken står like ved siden av meg på pulten på jobb, hjemme har jeg f.eks. et glass og en flaske med sprudlevann (SodaStream) stående på kaffebordet om jeg ser på TV, og generelt bare gjort at det er enkelt å drikke om "munnen ønsker å være opptatt". 

Hva jeg gjør og hvordan jeg tenker om mat: Bruker litt psykologiske triks på meg selv, og er bevisst på hva jeg spiser og mengden. Forsøker også å spise mat som metter lengre, så f.eks. kjøleskapsgrøt med cottage cheese, fremfor frokostblanding om morgenen. 

Jeg har aldri vært et brødmenneske, så om morgenen spiser jeg kjøleskapsgrøt. (1 dl lettkokte havregryn, 65g cottage cheese, 1dl lettmelk, toppet med frosne bær (tiner i kjøleskapet iløpet av natten), som skogsbærblanding eller bringebær, eller friske eplebiter og kanel, for variasjon.) 

Til lunsj spiser jeg 2 skiver grovt surdeigsbrød, med rt tynt lag smør eller majones, kjøttpålegg (1 skinkeskive per skive), ost (2 per skive), salat, agurkskiver og tomatskiver. Så har jeg et eple/pære/gulrot/annen frukt/grønt, ferdig oppskåret i båter til ettermiddagen, som jeg spiser på vei hjem fra jobb, så jeg ikke skal bli for sulten og dermed velge å spise noe usunt før middagen er klar. 

Hovedproblemet mitt var at jeg spiste for store middagsporsjoner. Øynene er ofte sultnere enn magen, og en mindre tallerken har plass til mindre mat om gangen. Så jeg byttet fra tallerkener på 27cm hvor "flaten" gikk helt ut til kanten, til tallerkener, fortsatt 27cm, men med sånn "pyntekant", slik at flaten til å legge maten på ble redusert. Tallerkenen ser fortsatt full ut, lurer hjernen min der altså, men med mindre mat. Så kan jeg heller forsyne meg en gang til om jeg fortsatt er sulten. Men er nøye med å kjenne godt etter om jeg faktisk er mer sulten - og venter heller litt med å forsyne meg mer, i stedet for at jeg spiser meg stumett. 

Så forsøker jeg å fylle opp tallerken, slik at omtrent halve består av grønnsaker/salat og lignende, en fjerdedel med kjøtt og en fjerdedel med ris/potet/pasta. Sauser og dressinger er fremdeles tillatt, men forsøker å tenke at det skal gi smak til maten, men ikke overdøve smaken av maten, så modererer hvor mye jeg tar. :)

Når jeg klarer å spise jevnt, samt å drikke nok, så får jeg faktisk ikke det søtsuget jeg hadde før. Det er en del dyrere, men kjøper heller små poser med godteri, eller f.eks. Sørlandssjokolade, hvor platene bare er 60g, fremfor store plater og masse smågodt på tilbud.  Men i stedet for å ha lørdagsgodt, så er jeg mindre restriktiv på at det er forbeholdt en spesiell dag, men tenker heller sånn at om vi i en familie på fire spiser en pakke kjeks eller en 60g sjokolade på en onsdag, så går det også fint, men når det er tomt i skåla, så det tomt, da åpner vi ikke mer godteri fra skapet. :)

Man kan ikke trene seg slank alene, kosthold vil absolutt være den viktigste faktoren, men jeg tenker på trening/aktivitet som en investering i livet i stedet. Det styrker hjertet og gir meg mer energi til overs, som går til å være en god mamma off barna mine. ❤️

Man trenger ikke å dra på treningssenter eller løpe lange turer 4-5 dager i uka, men 2-3 gåturer på rundt en time i skogen (gjerne med barna, så tempoet er ikke akkurat høyt), kan være nok, i alle fall i starten, også forsøker jeg heller å få litt hverdagsmosjon hvor det er mulig. Du vet, ta trappene i stedet for heisen, om du har mulighet spaser/sykle til jobb fremfor buss eller bil, og ellers også, ta bena fatt om man skal har avtaler innenfor gangavstand eller sykkelavstand. Også forsøker jeg å tenke at regn, snø og sludd er en unnskyldning for å kjøpe bedre tøy/sko, ikke en unnskyldning for å ta bilen. Eller en unnskyldning for en bedre sykkelvogn som man kan feste ski på, for å gå på ski, slik at man får barna til barnehagen når Sørlandet snør ned. ;)

Hvis du har lest deg helt til bunnen her, så kommer det viktigste nå: endringer som barer starter oftest i det små. Ikke tenk at du skal snu hele livet ditt opp ned i løpet av morgendagen. Du kan f.eks. starte med en spasertur til nærmeste bruktbutikk og se om de har noen søte tallerkener der. Eller finne én ettermiddag i uka som det passer å ta en tur ut. Inviter gjerne med en venninne, så du har en forpliktelse, det gjør det lettere å få seg ut døra! 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 3905c...28a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For meg er det å spise kun et tiltak, jeg spiser for å overleve. Mat har aldri hatt en stor rolle i livet mitt, annet enn at jeg vet jeg må få i meg nok til å være sunn og frisk. Dermed er ikke overspising eller cravings et problem.

Anonymkode: 8fe91...8c2

Samme her!

Anonymkode: f1776...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste, 16:8 metoden.. spiser ikke mellom kl 22 på kvelden og 14 på dagen.

Går mye tur med hunden, og trener styrke. Spiser grønnsaker til hvert måltid.

Drikker vann istedenfor drikke med kalorier.

Anbefaler å lese boka Hva og når skal vi spise av Marit Kolby.

Anonymkode: cee15...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser/drikker ikke noe med sukker i.

Spiser lite karbohydrater. Er ikke på lavkarbo. Spiser f.eks en skive grovbrød hver dag, og en potet. Aldri pasta. Kan ta en skje ris. Aldri potetgull. Kan ta litt popcorn.

Spiser lite, men ofte.

Trener ikke.

Gikk ned de 5 kg jeg hadde for mye da jeg la om kosten. Fikk genetisk diabetes 2, så hadde ingen valg. 

Savner ikke usunn mat og godteri. Kjøper sukkerfrie kakemixer og sjokolademousse fra Sunkost til spesielle anledninger. Spiser ikke frukt, men tar litt bær hver dag.

Da jeg la om kosten, ble det 2 - 3 mnd da jeg var litt deppa over det nye. Så gikk det fort over. Ganske naturlig å måtte gjennom en slik periode.

Anonymkode: b1fb0...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser ikke mat og snop som "belønning" eller "kos". Når jeg tenker at "nå skal jeg kose meg" betyr det ikke å hive meg rett ned i potetgullskåla. Jeg tror det er en veldig god tilnærming. Om man likestiller kos med mat, vil man jo da lure seg selv til å tro at man aldri skal kose seg igjen, hvis man gjennomgår en livsstilsendring. Det er nok da mange ender opp med å si ting som "heller stor og lykkelig enn tynn og ulykkelig". Og at folk gir opp. Fordi man tenker at man aldri mer kan kose seg, og det er jo et nitrist liv!

Mat har uansett ikke en stor plass i livet mitt. Jeg går ikke rundt og tenker på mat, bortsett fra når jeg er sulten. Jeg spiser veldig sakte helt naturlig (til alles frustrasjon😅), så da får kroppen tid til å sende signal til hjernen om at jeg er mett flr jeg overspiser. Husk at det kan ta 20 minutter fra du har spist nok til leptinene når hjernen og gir beskjed om at nok er nok. Jeg opplever at veldig mange sluker maten uten å smake på den, det går ned på høykant, og da klarer de heller ikke å lytte til kroppens signaler.

Viktig er, tenker jeg, å vri fokus vekk fra mat og over på noe annet😊 Jeg føler verden er besatt av mat, men det trenger ikke du å være.

Anonymkode: b3c3c...658

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 år, to barn, stabil vekt og bmi på 19,5. Spiser dagens første måltid når jeg blir sulten, mellom kl 11-13. Spiser som regel nærings- og energitette måltider som holder meg mett lenge. Mye fisk, egg, grønnsaker, nøttesmør etc. Kan gjerne spise søtt som sjokolade og boller, men da blir det i stedet for ordentlig mat om kvelden, ikke i tillegg. Har ikke behov for å småspise, og mister apetitt av lite aktivitet og høyt stress. Liker heller ikke følelsen av å være stappmett. Er heller ikke en særlig impulsiv person generelt, og kan helt fint bestemme meg for å endre kurs etter perioder med mye usunn mat. 

Anonymkode: 47131...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei. Det er minimal forskjell på forbrenningen til folk. Men noen har større apetitt enn andre, og det er selvsagt vanskeligere å la være å spise når man er sulten enn når man ikke er sulten.

Jeg har alltid sunn vekt, men i perioder føler jeg meg «feit» (typ BMI 21,5 i stedet for 19-19,5), og det er de periodene jeg trener mindre f.eks. på grunn av skade, og da får jeg økt appetitt, så jeg føler jeg aktivt må la være å spise mange ganger per dag - altså at jeg tenker på mat, hat lyst å spise, og må ta meg sammen for å la være, men jeg ender da ofte likevel med å spise minst tre ganger per dag i stedet for to. Godteri og sånt prøver jeg å spise minst mulig av, men av og til litt for å være høflig i sosialt samvær. Spiser aldri godteri/usunn snacks alene. Beveger meg mye, rastløs, skifter stilling, vipper med foten, trommer med fingrene, også i perioder hvor jeg ikke får trent så hardt at jeg svetter et par liter hver dag. En annen gjenganger de periodene jeg veier mer er at det er når jeg spiser korn. Dropper jeg korn, spesielt brød og pasta, hjelper det med en gang. De periodene jeg dropper korn, meieriprodukter minus smør, sukker, kunstig søtning og alle former for plantefett og ultraprosessert mat, blir jeg superdefinert på kort tid samme hvor mye jeg spiser.

Jeg liker ikke å spise lite, så jeg spiser vanligvis færre måltider, 1-2 per dag og ingen småspising i mellom, kun vann, svart kaffe eller te. Spiser ikke ultraprosessert mat, men teller ikke kalorier, bruker meierismør, avokado etc.

Anonymkode: 4a4fd...c70

Det ER stor forskjell på forbrenningen. Jeg var syltynn helt til jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter å ha født barn nummer to. Har alltid spist MYE, både sunn og usunn mat, og var ganske så lat når det gjelder bevegelse. Alltid hatt kontorjobb eller studert. Etter at jeg ble syk, så føk jeg opp i vekt. Klarer å holde meg på BMI rett over 26, men vekta rikker seg ikke uansett hva jeg gjør. Jeg spiser nå mye MINDRE enn da jeg var tynn, jeg trener og går mer til fots, og jeg har kuttet ut det meste av den usunne maten. Så jo, forbrenningen min gikk betraktelig ned.

Anonymkode: 183e3...42e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har tidligere vært overvektig med 35kg, men har nå siste 15 år vært normalvektig (68kg).Tidligere tenkte jeg på neste måltid med engang jeg var ferdig med forrige. Spiste sjokolade (hele plater) i smug på do i lunsjpausen og ble aldri mett. Maten dominerte hele mitt tankesystem og var min eneste glede. 
Jeg la om til lavkarbo med myyyye grønnsaker, fisk, egg og kylling i moderate mengder. 
Tenker nå ikke så mye på mat før jeg blir sulten, sjokolade gir meg en emmen smak og søtsug er ikke eksisterende. Faktisk spiser jeg også nå alt jeg har lyst på, men nå lytter jeg til kroppen og den gir meg tydelige signaler. Jeg er velnært fordi alle kalorier inn er næring innpakket i energi. Kjenner aldri på energidropp. Tomme kalorier har jeg ikke i hus. Noen ganger får jeg gaver i form av sjokolade og den klarer jeg faktisk å glemme til den blir harsk og grå. 
Tankesettet mitt er nå fokusert på andre hobbyer, og følelsen av tiden som går har blitt helt annerledes! Nå lever jeg og merker merkelig nok at tiden går saktere. En halvtime ute i stedet for ligge på sofaen er merkbar. 
Jeg er ikke naturlig slank og merker fort at andre som er på samme vekt som meg spiser mye mer. Men så lenge jeg holder meg unna brød, pasta, poteter og ris står vekta rolig. Ikke er jeg oppblåst og full av vann slik jeg var før heller.  I tillegg i overgangsalderen nå og har enda ikke lagt på meg noe. 
Føler hele kroppen er omprogrammert. Men den gangen jeg endret livsstil, vare det tøffe 6 mnd med å få med hodet i prosessen. Merkelig nok klarer jeg fremdeles automatisk å gå bort til større str i klesbutikken og blir like forundret over at str 38/40 passer meg. Dette har ikke endret seg siste 15 år. 

Anonymkode: 7271c...387

Blir så nysgjerrig, hva er typiske middager hos deg? Siden du ikke spiser ris, pasta eller poteter?🙈

Anonymkode: 5ae7e...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170 og 62 kg. Jeg trener jevnt å trutt. Stopper å spise når jeg er mett å holder meg stort sett unna søtsaker og spiser ikke store mengder av det når jeg først spiser snop. Jeg faster også stort sett frem til kl 12.  Spiser ikke kveldsmat etter kl 19 når jeg er hjemme. Jeg skeier ut med både en øl eller et glass rødvin i ny og ne. Jeg spiser akkurat det jeg vil, men har fokus på å få i meg en del sunn mat. Jeg spiser sjelden brømat i hverdagen.

Anonymkode: 4cc6e...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venninner som sliter med vekta på grunn av PCOS. Sjekk ut symptomene for denne tilstanden om du ikke er kjent med den fra før, og oppsøk i så fall lege om du mistenker dette. Venninnene mine spiser sunt, men går ikke ned i vekt rett og slett.

Sånn for min egen del: Har alltid vært veldig slank, gjør ikke noe spesielt. Spiser akkurat det jeg har lyst på. Trener ikke, annet enn gåturer til og fra jobb. Men, jeg merker jo såklart bittelitt forskjell hvis jeg i perioder tar mer buss og T-bane og hvis jeg spiser søtsaker og snacks veldig ofte: Da går jeg gjerne opp 1-2 kg. Men går dem raskt ned igjen også hvis jeg "skjerper meg". Er forøvrig 39 år og har født barn, om det har noe å si for forbrenning.

Anonymkode: fd561...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...