Gå til innhold

Jeg er så bekymret for krig at jeg har angst!


Panna

Anbefalte innlegg

jabx skrev (1 time siden):

Eh, USA har ingen interesse av eller planer om å invadere Russland. Jeg skjønner ikke hvorfor du fantaserer i vei på denne måten.

Vi skal være glade for at vi har USAs beskyttende hånd over oss, ellers hadde vi nok snakket russisk. Alle som ikke er forrædere er glade for at vi har allierte militærbaser her i landet.

Jeg påpekte at Norge har strategisk verdi som oppmarsjområde for et angrep på Russland. Det er et ubestridelig faktum. 

Hvilke planer USA har for de 12 militærbasene de etablerer i NORGE, det vet vi ikke. Hva USA gjør på basene, har vi ikke noe med, ifølge avtalen mellom den norske regjeringen og USA. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

robert_44 skrev (På 6.3.2024 den 0.49):

Jeg hadde gjort det tvert. Jeg er "Mann" som er født "mann", og hadde forventet det samme av alle andre...Hvis det hadde blitt et "landssvikeroppgjør" etter en eventuell krig, så hadde jo selvsagt raseriet rettet seg mot alle som hadde identifisert seg som "ikke-binære" og andre idiotiske, militærnektende blomsterhoder......Rett og slett....: Folk som hadde lagt landet vårt til rette for fienden vår.... 

Jeg er patriot som deg, og lite nådig med dem som ikke tar nødvendig forsvar av landet vårt alvorlig, inkludert militærnektere, som etter min mening heller burde straffes enn å få såkalt alternativ tjeneste. Når det er sagt, er det veldig, veldig viktig å ikke skjære alle over én kam. Eksempel: Kunstneren Ferdinand Finne befant seg, som 30-åring, i London 9. april 1940. Han hørte på radioen hva som skjedde i Norge, og dro øyeblikkelig, samme morgen, til den norske ambassaden for å melde seg til krigstjeneste. På ambassaden forsto de nesten ikke hva han mente, da nyheten om angrepet knapt var kjent ennå. INGEN andre nordmenn i England møtte opp på flere dager, og de som etterhvert kom, var få. Finne insisterte, og ba den norske ambassaden i London om å bruke ham til hva som helst hvor han kunne være av nytte. Som teater-, mote- og tekstilkyndig var han kanskje ikke den mest åpenbare kandidat til norsk krigstjeneste, men han snakket flere språk flytende, og den norske ambassaden brukte ham hyppig som tolk i hemmelige telefonsamtaler mellom ambassaden, britiske myndigheter og franske myndigheter, i tillegg til at de brukte ham som sekretær av alle slag på ambassaden. Senere ble han sluset inn i diverse forsynings- og logistikkarbeid drevet fra alle norske utenriksstasjoner, utmerket seg her, fikk ansvar for klær og uniformer som skulle kjøpes, produseres, sendes over hele kloden, og ved krigens slutt hadde han utmerket seg såpass at han fikk majors rang. Ferdinand Finne var homofil, og hadde en så markant og oppsiktsvekkende feminin og affektert væremåte at han i vår tid ville ha blitt omtalt som "skrulle". I våre dager ville han sannsynligvis ha deltatt i Pride-tog osv. Likevel var han den mest patriotiske nordmann i England den gang, og kunne altså ikke komme seg fort nok til ambassaden for å tjene landet sitt når Norge var i nød.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GullPoteten skrev (På 17.2.2024 den 22.02):

Jeg anbefaler heller å legge inn energien i å hjelpe dem som faktisk er rammet av krig. Som må se barna sine lide og til og med begrave sine egne barn. Det eneste vi kan gjøre for å verge oss for krig er å verne om de UNIVERSELLE menneskerettighetene og å vise så godt vi kan at vi IKKE aksepterer krig!


Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
søk det og dyrk det,
dø om du må – men:
øk det og styrk det!

...

Da synker våpnene
maktesløs ned!
Skaper vi menneskeverd
skaper vi fred.
 

Dette er vakre tanker, men hjelper lite mot agressorer som invaderer. Sangen du siterer er en av "klassikerne" til fredsbevegelsen, som ikke forsto at krig ikke trenger være noe man utøver, men noe man kan bli påført.

Når bombene faller, eller tanksene ruller over grensen; når fienden går hus-til-hus og i beste fall tar befolkningen til fanger - i verste fall all mulig vold, drap og sadisme - kan man jo velge å sette seg ned og synge fredssanger mens nabofamilien slaktes.

Misforstå meg rett: jeg forstår godt det underliggende budskapet om å jobbe i fredstid for å unngå krig. Men selv da kan ikke et land alltid velge å unngå krig: noen ganger er noen så aggressive at krigen kommer likevel. Da må man ha sørget for å ha et fungerende forsvar.

 

Endret av Supermerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 3/7/2024 at 4:44 PM, jabx said:

Hva er det du snakker om? Russland invaderte Ukraina, ikke Stoltenberg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med åpenbart falske påstander som dette. Alle kan selv se at Russland invaderte, og ingen andre.

Russland hadde ikke ivandert hvis Stoltenberg ikke førte denne aggressive politikken. Som ødeleggelse av Lybia og ekspansjon av NATO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym__ skrev (6 timer siden):

Russland hadde ikke ivandert hvis Stoltenberg ikke førte denne aggressive politikken. Som ødeleggelse av Lybia og ekspansjon av NATO. 

Tøv, Russland har aldri respektert sine nabolands suverenitet og grenser. Bare se på hvordan han invaderte Chechnya og blandet seg inn i Georgia. Det har ikke Stoltenberg eller NATO skylden for.

Frie, uavhengige land har sin fulle rett til å melde seg inn i internasjonale organisasjoner, det unnskylder ikke Russlands folkerettsstridige angrepskrig og annektering av ukrainsk territorium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/9/2024 at 9:34 PM, GP950mAh said:

Tøv, Russland har aldri respektert sine nabolands suverenitet og grenser. Bare se på hvordan han invaderte Chechnya og blandet seg inn i Georgia. Det har ikke Stoltenberg eller NATO skylden for.

Frie, uavhengige land har sin fulle rett til å melde seg inn i internasjonale organisasjoner, det unnskylder ikke Russlands folkerettsstridige angrepskrig og annektering av ukrainsk territorium.

"Frie uavhengige land" betyr selvfølgelig land i NATO blokk som selv invaderer og ødelegger andre (Serbia, Iraq, Libya etc.).

Men det er ikke poenget mitt. Poenget er at Stoltenberg sin politikk var farlig og dum. 

Etter at Ttump vinner valget i høsten og slutter å spandere NATO skal Norge kanskje stå alene og ta ansvar. 

Tror du at dette er usannsynlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym__ skrev (8 minutter siden):

"Frie uavhengige land" betyr selvfølgelig land i NATO blokk som selv invaderer og ødelegger andre (Serbia, Iraq, Libya etc.).

Men det er ikke poenget mitt. Poenget er at Stoltenberg sin politikk var farlig og dum. 

Etter at Ttump vinner valget i høsten og slutter å spandere NATO skal Norge kanskje stå alene og ta ansvar. 

Tror du at dette er usannsynlig??

Det betyr at alle land i verden er frie til å melde seg inn og ut av internasjonale organisasjoner slik de ønsker, helt uten at noen andre land kan blande seg inn slik russerne gjør i Ukraina og gjorde i Moldova og Georgia. Russernes krigshissing har ingen andre enn Putin selv skylden for, verken NATO eller Stoltenberg. Selv om kreml's tastaturkrigere stadig kommer med denne whataboutismen og avsporingen.

Uten 2/3 flertall i Sentatet som MAGA-nasjonalistene aldri vil få kan ikke Trump melde USA ut av NATO. Han kan true med å nekte å forsvare land som ikke oppfyller 2% målet, men at han faktisk vil la være å gjøre det er lite sannsynlig da det vil møte stor motstand internt og gå imot amerikanernes interesse da de også tjener på NATO-samarbeidet.

Truslene fra Trump er nok først og fremst politisk skuespill for å få NATO-landene til å styrke sitt eget forsvar og bli mer uavhengige av amerikanerne, noe det har lykkes med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med FruKine. 

Slik situasjonen er nå, er det ingen av partene som kommer til å trekke seg. Det kommer til å eksplodere. Med mindre mediene overdriver tingenes faktiske tilstand. 

«Motstandsaksen»: Dette er Israels militære fiendar – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Sitat:

Angrepet blir sett på som ei eskalering i konflikten mellom Iran og Israel, som har lege latent ei stund.

– Mange klør seg i hovudet over kva Israel held på med no. Dei er overraskande aggressive, seier Midtausten-forskar Høigilt.

Iranske styresmakter har sagt at dei kjem til å bruke retten dei har til å svare på angrepet.

Spørsmålet er ikkje om, men når det skjer. Det seier kjelder med amerikanske etterretningsopplysningar til Bloomberg.

Ifølge avisa er USA og deira allierte budde på eit større angrep mot Israel frå Iran eller Iran-støtta militsar dei kommande dagane.

Sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær dere russisk sier jeg bare! 👍 

eller flytt til Russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...