Gå til innhold

Jeg er så bekymret for krig at jeg har angst!


Panna

Anbefalte innlegg

Det var Stoltenberg som har dratt uerfarne ukrainske president inn i krigen som de aldri kan vinne. Norge har også tjent masse penger etter avbrudd av gass handel med Russland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler heller å legge inn energien i å hjelpe dem som faktisk er rammet av krig. Som må se barna sine lide og til og med begrave sine egne barn. Det eneste vi kan gjøre for å verge oss for krig er å verne om de UNIVERSELLE menneskerettighetene og å vise så godt vi kan at vi IKKE aksepterer krig!


Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
søk det og dyrk det,
dø om du må – men:
øk det og styrk det!

...

Da synker våpnene
maktesløs ned!
Skaper vi menneskeverd
skaper vi fred.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer dere menn her til å verve dere til krig for Norge om det blir krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

En atomkrig vil være farlig for Norge akkurat som for nesten alle andre land utenom Afrika Island, Grønland og slike avsidesliggende steder. Men en atomkrig vil jo også rasere verdensøkonomien så alle vil bli rammet selv om det ikke er direkte.

Men at Russland skal angripe noen flere land trenger du nok ikke å bekymre deg for (kanskje med unntak av Hviterussland/Belarus da). Det har de ikke resurser til.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Normaltilstanden blant mennesker har pleid å innebære regelmessig fare for invasjon, angrep, konflikter. Det er f.eks ikke uten grunn at de fleste byer ned mot Middelhavet tradisjonelt har ligget flere kilometer inn i landet - de var for sårbare for angrep som kom over havet for å røve, plyndre, drepe, voldta og ta befolkningen til slaver, og dette var en kontinuerlig trussel i uminnelige tider. I byene litt inn i landet hadde de utkikksposter, og befolkningen kunne få tid til å rømme før vandalene, sjørøverne, menneskehandlerne kom oppover åsene til dem. Nede ved vannet ville de har vært mye mer sårbare, og angrepene - som alltid kom - ville ha vært mye vanskeligere å oppdage tidlig nok til å rømme i tide.

Det er i Europa først i helt nyere tid - nærmere bestemt etter WWII - at vi har fått en "unormal" normaltilstand med fred (stort sett). Mange av oss har vokst opp i denne uvanlige situasjonen, og får dermed sjokk når vi innser hvor sårbare vi faktisk er. Som andre sier her inne, bør du kanskje snakke med psykolog eller lignende. Men kanskje også løfte blikket litt og innse at vi er forgjengelige vesener, vi dør, vi blir syke og verden fortsetter etter oss. Dette er deprimerende, men har pleid å være normaltilstanden for folk flest så lenge bakover vi kan telle, og enda lenger bakover. Husk denne tryggheten du har vokst opp i, er helt uvanlig. Vi må på en eller annen måte lære oss å leve med hva som er virkelighet. Virkelighet er farer av alle slag; også krig. Mennesker har til alle tider klart å leve med dette, jeg tror det er vanskeligere for oss i Europa i dag, fordi vi har trodd at vi var sikre og at det er normalt å være sikker. Det er det ikke i menneskelivet.

PS. Én av mange grunner til at Romerriket var så vellykket i sin ekspansjon, var nettopp at de byttet innordning under Romerriket med beskyttelse. Mindre samfunn måtte betale skatt til Roma, men til gjengjeld beskyttet romerne dem mot angrep fra nabostammene. Vi har alltid vært redde - med rette - og har alltid gjort det vi har kunnet for å slippe å bli angrepet. Slik er det vanlige menneskelivet på kloden vår. Det er en brutal sannhet, men den blir ikke mindre sann av den grunn. Og kanskje må man jobbe med å endre forventninger som ikke stemmer med virkeligheten. Vi er sårbare, og må gjøre det beste ut av det vi har, så lenge vi har det.

 

Endret av Supermerry
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 19.2.2024 den 23.29):

Kommer dere menn her til å verve dere til krig for Norge om det blir krig?

Jeg hadde gjort det tvert. Jeg er "Mann" som er født "mann", og hadde forventet det samme av alle andre...Hvis det hadde blitt et "landssvikeroppgjør" etter en eventuell krig, så hadde jo selvsagt raseriet rettet seg mot alle som hadde identifisert seg som "ikke-binære" og andre idiotiske, militærnektende blomsterhoder......Rett og slett....: Folk som hadde lagt landet vårt til rette for fienden vår.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bør ta pause fra mediene? Det er lov å være engstelig, men det er lurt å dempe det 

Personlig prøver jeg heller å se på det som eventuelt er positivt. Tenk så bra det hadde vært for barna dine om en krig hadde påvirket boligprisene positivt! Økonomi er tross alt ofte den største stressfaktoren i folk sine liv, og boligpriser er det som gjør størst innhogst i privatøkonomien. Så har vi den teknologiske utviklingen som skjer i kriger og samholdet som kan oppstå etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (På 1.1.2024 den 10.04):

Hva så om det blir krig? Norge blir neppe utsatt. 

Vi er nabo med Russland. Klart vi blir involvert. Norge har også historisk sett en meget strategisk beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 19.2.2024 den 23.29):

Kommer dere menn her til å verve dere til krig for Norge om det blir krig?

Hva mener du med "verve dere". Alle nordmenn mellom 19-44 har plikt til å stille opp i tilfelle krig. Nekter du er du landssviker. Er du ikke tjenestedyktig stiller du selvsagt opp og bidrar med det du kan.

Hva er alternativet? Flykte fra landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med "verve dere". Alle nordmenn mellom 19-44 har plikt til å stille opp i tilfelle krig. Nekter du er du landssviker. Er du ikke tjenestedyktig stiller du selvsagt opp og bidrar med det du kan.

Hva er alternativet? Flykte fra landet?

Ja. Jeg mener om du hadde flyktet landet eller stilt opp som soldat i krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Redd selv jeg ass, hvertfall når Putin truer såpass mye som han gjør og Norge ryster opp i militæret i tilleg…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (15 minutter siden):

Ja. Jeg mener om du hadde flyktet landet eller stilt opp som soldat i krigen?

Jeg slipper i utgangspunktet å stille opp som soldat da jeg har en samfunnskritisk jobb, men stiller selvsagt opp dersom kongen oppmoder om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke "strategisk viktig" for Russland. Tyskland okkuperte Norge for å sikre seg jernet fra Kiruna/Narvik for å produsere våpen. Denne trafikken har vært stanset siden tidlig i desember og har ikke lenger betydning for noen. Russland har mer enn nok jern og har null interesse av jernet fra Kiruna, uansett. 

Ut over det er Norge bare ei lang og ufremkommelig steinrøys uten strategisk verdi for andre enn USA, som oppmarsjområde for et angrep på Russland.

Derfor har USA okkupert 12 militærbaser i Norge, til applaus fra både Stortinget og Regjeringen Støre. 

Russland prøvde å okkupere Norge i 1945. De kom ikke lenger enn til Lakselv, før forsyningsrutene ble for lange og framrykkingen stanset. De prøvde å klore seg fast i det de hadde tatt, men ga i oktober 1945 opp og trakk seg ut av Norge. Finnmark var faktisk det eneste stedet russerne okkuperte under 2. Verdenskrig, som de ga opp og trakk seg ut fra. Norge var ikke verdt innsatsen. 

Endret av Lonehill
Rettet autokorrektur.
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hensatt skrev (På 6.3.2024 den 1.07):

Hva mener du med "verve dere". Alle nordmenn mellom 19-44 har plikt til å stille opp i tilfelle krig. Nekter du er du landssviker. Er du ikke tjenestedyktig stiller du selvsagt opp og bidrar med det du kan.

Hva er alternativet? Flykte fra landet?

Bidra med hva? Skal vi bare bli her og bli gruppevoldtatt og torturert? Bare tanken på at noen skyter meg i magen eller kapper av meg armen uten bedøvelse gir meg frysninger. Soldater elsker jo tortur :( Tror ikke jeg hadde taklet det noe særlig bra. Kjipt å ligge skogen uten bein og armer og blø ihjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (1 time siden):

Bidra med hva? Skal vi bare bli her og bli gruppevoldtatt og torturert? Bare tanken på at noen skyter meg i magen eller kapper av meg armen uten bedøvelse gir meg frysninger. Soldater elsker jo tortur :( Tror ikke jeg hadde taklet det noe særlig bra. Kjipt å ligge skogen uten bein og armer og blø ihjel. 

Så du vil ikke bidra for at vi skal beholde vår frihet? Heller leve som flyktning i et ukjent land? Stikke fra familie og venner som må kjempe for tilværelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (42 minutter siden):

Så du vil ikke bidra for at vi skal beholde vår frihet? Heller leve som flyktning i et ukjent land? Stikke fra familie og venner som må kjempe for tilværelsen?

Jeg har helt noia for å bli mishandlet og torturert, orker ikke det. Men du mener vi skal finne oss i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ellie Italia skrev (49 minutter siden):

Jeg har helt noia for å bli mishandlet og torturert, orker ikke det. Men du mener vi skal finne oss i det? 

Nei, det er jo derfor man må kjempe imot. Skal vi finne oss i at noen stikker av mens resten av oss må bli igjen og forsvare oss? Bare la svake og de som ikke kan flykte sitte igjen og bli offer for krigshandlinger?

Er det ikke da mer logisk at alle de som er friske og oppegående melder seg til tjeneste for å beskytte resten av samfunnet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym__ skrev (På 15.2.2024 den 14.57):

Det var Stoltenberg som har dratt uerfarne ukrainske president inn i krigen som de aldri kan vinne. Norge har også tjent masse penger etter avbrudd av gass handel med Russland. 

Hva er det du snakker om? Russland invaderte Ukraina, ikke Stoltenberg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med åpenbart falske påstander som dette. Alle kan selv se at Russland invaderte, og ingen andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (På 6.3.2024 den 0.49):

Jeg hadde gjort det tvert. Jeg er "Mann" som er født "mann", og hadde forventet det samme av alle andre...Hvis det hadde blitt et "landssvikeroppgjør" etter en eventuell krig, så hadde jo selvsagt raseriet rettet seg mot alle som hadde identifisert seg som "ikke-binære" og andre idiotiske, militærnektende blomsterhoder......Rett og slett....: Folk som hadde lagt landet vårt til rette for fienden vår.... 

Hva i helvete har dette å gjøre med "ikke-binære"?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (På 6.3.2024 den 8.53):

Ut over det er Norge bare ei lang og ufremkommelig steinrøys uten strategisk verdi for andre enn USA, som oppmarsjområde for et angrep på Russland.

Derfor har USA okkupert 12 militærbaser i Norge, til applaus fra både Stortinget og Regjeringen Støre. 

Eh, USA har ingen interesse av eller planer om å invadere Russland. Jeg skjønner ikke hvorfor du fantaserer i vei på denne måten.

Vi skal være glade for at vi har USAs beskyttende hånd over oss, ellers hadde vi nok snakket russisk. Alle som ikke er forrædere er glade for at vi har allierte militærbaser her i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...