Gå til innhold

Jeg er så bekymret for krig at jeg har angst!


Panna

Anbefalte innlegg

Det jeg har mest angst for, er hvor vi skal gjøre av oss under et evt luftangrep.

Her i kommunen har vi 2 kommunale tilfruksrom som bare rommer ca 500 personer tilsammen som ikke er rustet opp til å kunne brukes som tilfluksrom engang. Det ene er i kjelleren på ungdomsskolen, som blir brukt som kantine, og ellers som lager til pulter, stoler så det knapt er plass til noen. Det andre er på rådhuset og er forbeholdt de som jobber på rådhuset.

De fleste har ikke kjeller å gjemme seg i, så hvis vi liksom skal overleve så må vi gå fullstendig i preppe-modus og grave ned bunkers i hagen. Vi har heller ingen parkeringhus eller lignende som går an å søke tilflukt i i motsetning til i byene.

Norge er ikke forberedt på å beskytte sivilbefolkningen mot krig, her er det "every man for himself".

Jeg har blitt en slags prepper selv, har lært meg å skyte, laget stor kjøkkenhage, hamstret hermetikk og basisvarer. Men det hjelper lite hvis vi blir bombet.

Bor i nærheten av en strategisk havneby.

Så det eneste jeg kan se for meg jeg kan gjøre er å lage en avtale med noen som har en god kjeller, eller å prøve å komme meg til byen og inn i parkeringshus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

butterfly28 skrev (7 timer siden):

Det jeg har mest angst for, er hvor vi skal gjøre av oss under et evt luftangrep.

Her i kommunen har vi 2 kommunale tilfruksrom som bare rommer ca 500 personer tilsammen som ikke er rustet opp til å kunne brukes som tilfluksrom engang. Det ene er i kjelleren på ungdomsskolen, som blir brukt som kantine, og ellers som lager til pulter, stoler så det knapt er plass til noen. Det andre er på rådhuset og er forbeholdt de som jobber på rådhuset.

De fleste har ikke kjeller å gjemme seg i, så hvis vi liksom skal overleve så må vi gå fullstendig i preppe-modus og grave ned bunkers i hagen. Vi har heller ingen parkeringhus eller lignende som går an å søke tilflukt i i motsetning til i byene.

Norge er ikke forberedt på å beskytte sivilbefolkningen mot krig, her er det "every man for himself".

Jeg har blitt en slags prepper selv, har lært meg å skyte, laget stor kjøkkenhage, hamstret hermetikk og basisvarer. Men det hjelper lite hvis vi blir bombet.

Bor i nærheten av en strategisk havneby.

Så det eneste jeg kan se for meg jeg kan gjøre er å lage en avtale med noen som har en god kjeller, eller å prøve å komme meg til byen og inn i parkeringshus.

Angående bomberom så har jeg trøstet meg med at det er sjeldent man blir superoverrasket over et angrep, slik at om vi står i krig så blir det noe tid til å rydde og ordne disse? Slik som Ukraina så visste de jo at Russland sto på grensa og rustet opp flere dager så det burde være noe tid i det minste. 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (På 1.1.2024 den 10.04):

Hva så om det blir krig? Norge blir neppe utsatt. 

Hvordan kan du konkludere med det??  Hva er det som er så spesielt med Norge at vi vil unnslippe kriger i fremtiden?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Det du kan gjøre er å sørge for pass og penger til deg og barnet og å tenke igjennom hvor og hvordan dere eventuelt skal flykte.

Så kan det selvfølgelig være lurt å følge myndighetenes råd om beredskapslager.

Da har du en liten plan du kan følge om det skulle bli behov så kanskje det roer hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

Jeg har merket meg at det har vært sterke råd fra myndighetene i Sverige til innbyggerne om å være forberedt mentalt på krig, og jeg lurer på om noen her i Norge har lignende følelser eller tanker?.

Er det flere enn meg som kjenner på en bekymring for krig eller har en følelse av at noe kan skje snart?

Jeg har hørt om prepping som et råd fra myndighetene, og jeg lurer på om noen her i forumet faktisk tar slike råd til seg og forbereder seg mentalt på mulige utfordringer.

Del gjerne erfaringer og tanker rundt dette temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rag skrev (11 minutter siden):

Hei alle sammen,

Jeg har merket meg at det har vært sterke råd fra myndighetene i Sverige til innbyggerne om å være forberedt mentalt på krig, og jeg lurer på om noen her i Norge har lignende følelser eller tanker?.

Er det flere enn meg som kjenner på en bekymring for krig eller har en følelse av at noe kan skje snart?

Jeg har hørt om prepping som et råd fra myndighetene, og jeg lurer på om noen her i forumet faktisk tar slike råd til seg og forbereder seg mentalt på mulige utfordringer.

Del gjerne erfaringer og tanker rundt dette temaet.

Ja,jeg er bekymret og tenker ofte på dette.

Det virker dog ikke som noen i min omgangskrets deler de samme tankene🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriger vil komme og gå, og medier vil bruke det for hva det er verdt. Frykt skaper gode økonomiske motiver og sørger at andre ting i samfunnet skjer. Mye av innholdet går på skremselspropaganda og har vært veldig aktivt de siste 3-4 årene. Ved å gjøre denne typen artikler og medier så vil feks temaet som i denne tråden; militæret få flere midler, flere ønsker å bidra til militærtjeneste, muligheten til å få godkjent flere øvelser, økt bruk av midler for våpen, økt salg av basis produkter for prepping og beskyttelse, mer aksept for generell bevepning og sikkerhet osv.

Velkommen til normal propaganda, men etter 2019 perioden så bør det være ganske opplagt hva som er i medier, men ikke alle ser igjennom det og blir emosjonelt involvert. Når flere medier har nøyaktig samme ordlyd, fremtoning og beskjed så er det ofte en grunn til det. Mange vil ikke legge merke til det og være mer opptatt av de få detaljene i det som sies og ikke se en sammeheng. Godt eksempel på flere som dytter det samme budskapet er feks Sinclair gruppens bruk for noen år tilbake:

 

Anbefalt bøker for å forstå dette bedre:
https://www.amazon.com/dp/1780667205
https://www.amazon.com/dp/B00088C5WK


Det skader aldri å ha ting i beredskap, trenger ikke være krig men kan være strømbrudd, flom osv som gjør at du ikke får det du trenger på noen dager. Så et par dagers provianter igjennom årene er ikke dumt å ha. Men det å gå til anskaffelse av en minibutikk i tilfelle er ikke nødvendig.

Var for noen år siden et oppslag om en som bodde i Røyken som hadde alt preppet for alt mulig og dette var hans fokus. Du kan spørre de som har preppet i 10-30+ år om hvordan de har det, de må jo kontinuerlig rotere og lever egentlig bare på prepping. Mange eksempler på slikt. Er det virkelig der du vil bruke alle dine penger og ressurser? Spør du disse, så kan de jo si hvor ofte en nød situasjon har oppstått. For de aller fleste er den stabilt på 0% og om det skulle skje så var det ikke det de preppet for.

Det å bekyrme seg for krig er ikke noe som er verdt å bruke all sin energi på. Tenk heller på realistiske situasjoner som lokale strømbrudd, flom etc og ha en plan dersom noe skulle skje med ditt hjem. Alt annet har du ingen påvirkning på, og hva betalte politikere gjør med et land eller for den del et annets lands politikere klarer du ikke å forutse eller gjøre noe med.

Det er nok eksempler på store demonstrasjoner i EU hvor politkerne gjør det vanskelig for folk og går imot majoriteten som feks bønder, men skjer jo ikke noe. Dette er et god eksempel, ja fra USA men vi er ikke langt unna her:

 

Endret av missbluebird
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjenner meg igjen i det du sier. I min omgangskrets er det også få som diskuterer dette, og det kan være utfordrende å ta opp.

Likevel, når jeg deler tankene mine, virker det som om mange føler en sterk uro, spesielt med tanke på sikkerhetspolitiske utfordringer.

Det virker nesten som om det er vanlig å på en måte fortrenge slike bekymringer, spesielt når det er storm i horisonten.

Det får meg til å se tilbake i historien når Norge ble overrasket den 9. april 1940. Tyskerne utnyttet da overraskelsesmomentet ved å invadere Norge og Danmark samtidig.

Har du også opplevd lignende reaksjoner når du prøver å snakke med folk om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har mer enn nok med seg selv og orker ikke gå inn på slike tanker. Det er nok mye fortrenging ute å går.
Krig er så vanskelig å ta innover seg at folk generelt sett ikke klarer det.

Min samboer er heller ikke bekymret. Han har dog mye mer kunnskap enn meg. Men han er jo en optimist av natur. Jeg heller det motsatte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var jeg veldig redd for krig. Sykelig redd.

Nå har jeg mistet flere av mine nærmeste pga sykdom og jeg har fått et nytt syn på døden. 

Det er jo død jeg forbinder med krig, men vi skal jo alle dø en gang og det er ikke skremmende.

Det er lite JEG kan gjøre for om det blir krig eller ikke. Jeg har nå i all hovedsak akseptert at det jeg ikke kan gjøre noe med må jeg bare akseptere. 

Når det er sagt tror jeg ikke det blir krig i Norge nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge noen svensker jeg prater med relativt ofte, mente de denne advarselen fra myndighetene bare var en generell påminner. Vi har levd i fredstider så lenge at vi som samfunn ikke er så forberedt på at slikt kan skje oss.

Jeg tenker at det er greit og ha en plan. Hva hvis...

Det hjelper også å tenke litt på at vi taklet pandemien ganske bra. Hadde noen fortalt meg i 2015 at alle skoler skulle stenges i starten av 2020, og at vi måtte holde 2 meter avstand, hamstre dopapir og ikke ha folk på besøk, så hadde jeg sikkert sett på det som dommedag. Vi lærer mye om oss selv som samfunn i slike usikre tider. Kanskje vi blir sterkere av det?

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (18 minutter siden):

I følge noen svensker jeg prater med relativt ofte, mente de denne advarselen fra myndighetene bare var en generell påminner. Vi har levd i fredstider så lenge at vi som samfunn ikke er så forberedt på at slikt kan skje oss.

Jeg tenker at det er greit og ha en plan. Hva hvis...

Det hjelper også å tenke litt på at vi taklet pandemien ganske bra. Hadde noen fortalt meg i 2015 at alle skoler skulle stenges i starten av 2020, og at vi måtte holde 2 meter avstand, hamstre dopapir og ikke ha folk på besøk, så hadde jeg sikkert sett på det som dommedag. Vi lærer mye om oss selv som samfunn i slike usikre tider. Kanskje vi blir sterkere av det?

 

 

Det var ingen som måtte hamstre dopapir. Lurer egentlig på om det var noen som startet en practical joke også spredde det seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Deler dine bekymringer. Den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er svært utfordret. Selv om det er vanskelig å akseptere, kan det være at vi må leve med  usikkerheten rundt en potensiell fremtidig krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Krigsfrykt''.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Det er viktig å stemme på partier på høyresiden nå. Venstresiden har vist seg å være forrædersk, og Støre er en tulling som mener det er "uansvarlig" å påpeke at Russland er en trussel mot oss.

Vi må ruste opp og gjøre oss klare, og da er venstresiden ubrukelige viser det seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støre har helt rett - det er ikke noen grunn til å frykte angrep fra Russland på Norge (eller noe annet Natoland). Dette er fordi Nato har betydelig større militærkraft enn Russland. Det vet Putin, og ikke minst - det vet den russiske befolkningen. Dersom Putin skulle gå til krig mot Nato ville det ha blitt sterke reaksjoner, stor uro og sannsynligvis et kupp som avsatte presidenten (et kupp som Nato ville støttet). Til tross for at de som protesterte ville bli fengslet ville man nok heller ta sjansen på det enn at det blir storkrig på russisk territorium. Kort sagt at Putin skulle gått til krig mot Nato er som om Støre skulle gått til krig mot Russland. Jeg tenker at vi hadde kvittet oss med han da.

Så har vi den andre muligheten - at det blir en "false flag"-operasjon der det russiske regimet for eksempel anklager Latvia for å ha angrepet Russland. Selv da ville den russiske befolkningen ønske forhandlinger framfor å bli trukket inn i en krig mot Nato. Dersom regimet ikke forhandlet ville også det utløse store protester, uro og mulig kupp. For en ting er å krige i Ukraina, Tsjetsjenia og Georgia - det blir noe helt annet dersom bombene faller over Russland. 

Dette tenker jeg gjelder til tross for at Trump kanskje blir president i USA. Russerne kan ikke stole på at Nato ikke vil få hjelp fra USA - Trump er ganske så uforutsigbar også for dem. Og om vi ikke skulle få det så vil ikke det ha så stor betydning for de to scenarioene ovenfor - den russiske befolkningen vil uansett ikke ønske krig mot Nato. 

Når det gjelder den svenske krigsfrykten beror det nok på at de er litt paranoide når de først tar steget fra nøytralitet over til Nato. I tillegg opplever de nå det samme som vi har opplevd i årevis - økt etterretning, økt kartlegging av militærinstallasjoner og infrastruktur, jamming av GPS-signaler mv. 

Det mest sannsynlige som vil skje med oss i årene som kommer er at Russland vil fremdeles forsøke å true oss ved at deres bombefly nesten krenker vårt luftrom i nord og evt. utføre sabotasjeaksjoner dersom de føler at de ikke vil bli oppdaget (og dermed risikere at artikkel 5 utløses). Derfor kan det være fornuftig å følge myndighetenes beredskapsråd - tilfelle det blir sabotasje som gjør at strømmen forsvinner osv. 

Det er også svært viktig at vi fremdeles støtter Ukraina i deres frihetskamp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støre har ikke rett. Russland vil fortsette å tøye grensene så lenge de ikke blir stoppet med makt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Jeg anbefaler sterkt å kutte helt ut alle nyheter, bortsett fra ev. lokalavisa. Jeg gjorde det i 2022, med godt resultat. Det er helt unødvendig å følge med på.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2024 at 10:59 PM, Tobias001 said:

Sverige har gått it offentlig å advart om at innbyggere skal forbrede seg på krig. Då du har all grunn til bekymring!

Alle hjem bør klare seg i noen dager hvis vann, strøm, varme, mobil-/internett forsvinner. Det er vel ca dette de har sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...