Gå til innhold

Jeg er så bekymret for krig at jeg har angst!


Panna

Anbefalte innlegg

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du trenger noen å snakke med om disse tankene og bekymringene. 

Vil dog ikke si at bekymringene dine er grunnløse, for det er en turbulent tid vi lever i, men foreløpig så er det ingen grunn til å tro at dagens konflikter skulle eskalert til 3. verdenskrig eller at Norge skulle blitt dratt inn i dem direkte. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan trenge litt hjelp med å rydde og sortere i tankene dine. Katastrofetanker som blir hemmende er utfordrende både for deg og de rundt deg. 
Ta deg en tur til fastlegen og få henvisning til psykolog, VPP, DPS el. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at du ikke en av oss som har fått brev om hvor vi skal møte opp ved krig, og indirekte fått beskjed om å forlate barna våre i tilfelle krig. Jeg bør holde meg for god til det, men det irriterer meg faktisk at de som risikerer minst er de som "angster" seg mest.

Dessuten hadde det vært mye verre med krig dersom vi ikke hadde hatt øvelser, våpen og stridsvogner. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig redd for krig selv og frykter også tredje verdenskrig. Er så mye krig i verden nå og jeg tenker ekstra på alle dem som lever i krig og elendighet nå som det skyter opp raketter.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stadig leser de største mediene og ser mye på TV, så får du en gitt type propaganda dyttet inn.
De er laget for å spille på det emosjonelle og skape angst, frykt, usikkerhet og lage en splitt i befolkningen i grupper (feks høyre og venstresiden). Kjenner du til teknikkene og ordbruken, så vil du kanskje se artiklene i et nytt lys og muligens lettere se hva de egentlig prøver å formidle/ikke formidle.

Mye av innholdet går på skremselspropaganda og har vært veldig aktivt de siste 3-4 årene. Ved å gjøre denne typen artikler og medier så vil feks temaet som i denne tråden; militæret få flere midler, flere ønsker å bidra til militærtjeneste, muligheten til å få godkjent flere øvelser, økt bruk av midler for våpen, økt salg av basis produkter for prepping og beskyttelse, mer aksept for generell bevepning og sikkerhet osv.

A er så farlig/fientlig/gal osv at B mennesker/dyr/barn/infrastruktur er påvirket/dør/blir syke/er voldelige osv, for å unngå dette trengs C for mer kontroll/sikkerhet/justering/begrensning og alle bør gjøre D for å hjelpe/støtte/solidaritet og flere-flere argumenter legges på. 

Når personer er styrt av frykt så kan personen ta valg de nødvendigvis ikke ville ha tatt om de ikke var påvirket av frykt, økt bruk av helsevesen/psykologer/terapauter for håndtere frykten, økt ressursbruk i form av overspising/prepping som de ikke ville ha gjort uten ekstern påvirkning, økt søken etter personer i samme situasjon for å få en tilhørighet og gruppe osv.

Når flere medier har nøyaktig samme ordlyd, fremtoning og beskjed så er det ofte en grunn til det. Mange vil ikke legge merke til det og være mer opptatt av de få detaljene i det som sies og ikke se en sammeheng. Godt eksempel på flere som dytter det samme budskapet er feks Sinclair gruppens bruk for noen år tilbake:
https://www.youtube.com/watch?v=aGIYU2Xznb4


Anbefalt bøker for å forstå dette bedre:
https://www.amazon.com/dp/1780667205
https://www.amazon.com/dp/B00088C5WK

Endret av missbluebird
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva så om det blir krig? Norge blir neppe utsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lykkedykker said:

Hva så om det blir krig? Norge blir neppe utsatt. 

Kommer vel an på krigen gjør det ikke? Atombomber vil vel på sikt føre til problemer globalt, på den ene eller andre måten. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære deg! Føler med deg. Hadde det litt slik når det ble krig mellom Ukraina og Russland. Jeg fulgte veldig mye med på politikken rundt den tiden og visste at det ville bli krig.. og jeg ble frustrert når alle bare fjaset det vekk..

Det at jeg var så investert i krigen og pandemien ga meg ikke annet enn bortkastet tid og katastrofe tanker!! Jeg angrer oppriktig på alle de timene jeg satt å lese nyheter og gjorde research i stedet for å leve i nuet og bruke tiden min til noe mer «fornuftig». Jeg tror ikke vi mennesker er ment til å ta inn så mye drit hver eneste dag.

Hva vant jeg på å finne ut hver eneste lille detalj om krigen i Ukraina og Russland? Ingenting. Kunne jeg endre den krigen? Nei. Jeg kunne protestere etc.. men ga det noe effekt egentlig?
Så nå har jeg rett og slett satt ned foten for meg selv. Jeg orker ikke, gidder ikke, kan ikke sette meg inn i nyhetene hele tiden mer. Nå har jeg et mer avslappet forhold til det. Og du høres litt ut som meg for 2 år siden. Så gjør deg selv en stor tjeneste. Skru av nyhetene. Slutt å les VG, slutt å les NRK. Prøv i det minste å hold det til 1 gang om dagen Max. 
 

Alt annet vil du få med deg uansett! Kos deg med barnet ditt og familien! Det er bortkastete tid 🫶 Ha de tingene du trenger hjemme for å føle deg så trygg du kan. Mer kan du faktisk ikke gjøre. 

Endret av Lillix
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at noen kan bli engstelige. Det blir jo stadig flere konflikter virker det som.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/stor-risiko-for-krig-igjen-i-europa-om-5-10-ar/16367900/

Av en eller annen grunn er krig noe av det jeg er minst redd for. Er ikke så opptatt av verdens ve og vel i det store og det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (På 31.12.2023 den 17.29):

Trøst deg med at du ikke en av oss som har fått brev om hvor vi skal møte opp ved krig, og indirekte fått beskjed om å forlate barna våre i tilfelle krig. Jeg bør holde meg for god til det, men det irriterer meg faktisk at de som risikerer minst er de som "angster" seg mest.

Dessuten hadde det vært mye verre med krig dersom vi ikke hadde hatt øvelser, våpen og stridsvogner. 

 

Hvorfor har du fått det? Og hvorfor forlate barna? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å se på nyheter og lese aviser. Skremselspropagandaen føkker medhodet ditt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder beredskap, hører jagerfly omtrent hver eneste natt. Så vi hamstrer og er forberedt. Om ikke nå, så om få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanino
Panna skrev (På 31.12.2023 den 16.09):

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Psykolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (1 minutt siden):

Vi holder beredskap, hører jagerfly omtrent hver eneste natt. Så vi hamstrer og er forberedt. Om ikke nå, så om få år.

Er det forskjell fra før om årene at det er jagerfly hver eneste natt? Og i så fall hvorfor? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 minutter siden):

Er det forskjell fra før om årene at det er jagerfly hver eneste natt? Og i så fall hvorfor? 

Ja, for det har ikke vært nesten hver natt før, ikke før Russland begynte å krige i Ukraina. Er oppe sent pga jobb, så hører de for ofte. Aldri før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 12/31/2023 at 12:09 PM, Panna said:

Jeg er så redd for krig og jeg er så bekymret for barnet mitt. Dette er tanker jeg holder inni meg så ingen vet det, men de spiser meg fullstendig opp.

Først begynte det med Ukraina og mye snakk om atomvåpen, jod-tabletter osv. En dag jeg skulle på jobb var det militærøvelse med flere land i området her. Jeg hadde ikke fått dette med meg at de skulle være i min kommune, og når jeg da kjørte forbi 3 tanks langs veien med soldater som holdt gevær fikk jeg nesten panikk.

Nå leser jeg at Nord-Korea skal ta Sør, og truer usa med atomvåpen. Nå bryter vel 3. verdenskrig ut iløpet av vinteren. Jeg er så redd! Jeg begynner å få problemer med å gå på jobb grunnet dette og vil ikke være borte fra familien min. Sjansen er vel ikke stor for at det blir farlig i Norge, men man vet aldri! Jeg både bor og jobber i nærheten av en av de militære hovedbasene i Norge så er tett oppå det.

Hva kan jeg gjøre? Jeg ser for meg at i morgen er 3. verdenskrig igang.

Sverige har gått it offentlig å advart om at innbyggere skal forbrede seg på krig. Då du har all grunn til bekymring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det blir krig i Norge. Tror det er større sannsynlighet for å bli overfalt, knivstukket av en ustabil psykiatrisk pasient eller utsatt for overgrep eller partnervold, så personlig skremmer det meg mye mer.

Men krigshandlinger, det er jo straffbart. Noen som vet om man kan/ hvem man kan anmelde hvis noen går til krig mot Norge? Soldaten som drepte et familiemedlem eller landet som har gått til krig mot oss? 🤔

Er det "fri flyt" i krig, uten at noen blir straffet?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (8 minutter siden):

Ja, for det har ikke vært nesten hver natt før, ikke før Russland begynte å krige i Ukraina. Er oppe sent pga jobb, så hører de for ofte. Aldri før. 

Uff æsj! Jeg kjenner på litt «angst» selv. 

 

Tobias001 skrev (7 minutter siden):

Sverige har gått it offentlig å advart om at innbyggere skal forbrede seg på krig. Då du har all grunn til bekymring!

Har de det? Som en generell beredskapsliste vi har i Norge også eller krig med hvilket land? 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tobias001 said:

Sverige har gått it offentlig å advart om at innbyggere skal forbrede seg på krig. Då du har all grunn til bekymring!

Likevel skjønner ingen hvorfor de skulle gå ut med dette først nå. Ville ikke bekymret meg så mye om dette. Russerne har mer nok med Ukraina. Og jeg tror det er andre land som er mer interessante for Russland for øyeblikket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...