Gå til innhold

Nyttårsforsett - kutte ut sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet i dag. Jeg er en sukkerjunkie. Og jeg ønsker å ha god helse, føle meg vel og forhåpentligvis få mer energi. Merker dere som har kuttet sukker forbedret energinivå? 
 

Jeg har redusert kaffe samtidig - så her har hodepinen vært konstant i dag 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maud-1919 skrev (1 time siden):

Jeg startet i dag. Jeg er en sukkerjunkie. Og jeg ønsker å ha god helse, føle meg vel og forhåpentligvis få mer energi. Merker dere som har kuttet sukker forbedret energinivå? 
 

Jeg har redusert kaffe samtidig - så her har hodepinen vært konstant i dag 😅

Jeg har ikke spist sukker siden nyttårsaften nå, og har mer energi, sover bedre og mer stabilt humør 🙌

Anonymkode: c6285...72a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maud-1919 skrev (På 16.1.2024 den 20.11):

Jeg startet i dag. Jeg er en sukkerjunkie. Og jeg ønsker å ha god helse, føle meg vel og forhåpentligvis få mer energi. Merker dere som har kuttet sukker forbedret energinivå? 
 

Jeg har redusert kaffe samtidig - så her har hodepinen vært konstant i dag 😅

Merker ikke så stor forskjell egentlig, men for min del så vil jeg ikke betegne meg selv som «sukkerjunkie». Jeg hadde bare litt for lett for å forsyne meg av sjokoladeskålen på jobben eller raide kjøkkenskapet for rester etter helgen når jeg lagde middag f eks. Altså totalt unødvendig inntak av noe kroppen min ikke trenger. Så nå merker jeg at søtsuget er mindre og mindre, og det er akkurat som at jeg ikke lenger «ser» den skålen med twist som står på pauserommet 😅 

Spiser ellers gode sunne måltider, med protein, frukt, grønnsaker og nøtter.

Har også holdt meg unna alkohol for å gjøre det lettere å ta gode valg og for å sove godt. Men kommer til å ta meg noen øl eller glass med vin når vi skal på noe sosialt der det er naturlig.

Men kaffi! DET kuttes ikke ned på 😅

 

Anonymkode: f745b...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merker ikke så stor forskjell egentlig, men for min del så vil jeg ikke betegne meg selv som «sukkerjunkie». Jeg hadde bare litt for lett for å forsyne meg av sjokoladeskålen på jobben eller raide kjøkkenskapet for rester etter helgen når jeg lagde middag f eks. Altså totalt unødvendig inntak av noe kroppen min ikke trenger. Så nå merker jeg at søtsuget er mindre og mindre, og det er akkurat som at jeg ikke lenger «ser» den skålen med twist som står på pauserommet 😅 

Spiser ellers gode sunne måltider, med protein, frukt, grønnsaker og nøtter.

Har også holdt meg unna alkohol for å gjøre det lettere å ta gode valg og for å sove godt. Men kommer til å ta meg noen øl eller glass med vin når vi skal på noe sosialt der det er naturlig.

Men kaffi! DET kuttes ikke ned på 😅

 

Anonymkode: f745b...41b

Jeg sluttet å telle hvor mange kopper kaffe jeg drakk 😂 så da er det greit å sette inn bremsen 😅

Dette har gått over all forventning 👍 Jeg kjente at sånn her kan jeg ikke leve. Og ga meg selv en aldri så liten skjennepreken. Jeg har forberedt meg på at det vil være hardt - så jeg takler abstinensene mine greit. Ja, abstinenser 😂 det er ikke noe annet ord for det. Men nå har hodepinen sluppet taket. Og til nå, på denne korte tiden - merker jeg stor endring i energinivået mitt 🥳 så det er jo en fantastisk motivasjon! 
 

Heldigvis bestemte jeg meg før jul å ikke spise noe søtt på jobb. Det flyter ennå av kaker og sjokolade 🙈 Jeg har merket at om jeg spiser noe søtt på jobb, så får jeg mye større cravings resten av dagen. Og det er ofte da jeg går på en smell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 21 og still going strong 👍

Hvordan går det med dere andre?

Anonymkode: f745b...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatning kan være appelsiner. Spiser gjerne selv mange appelsiner i løpet av dagen. Skreller og deler opp mange og har appelsinbåter på et fat og koser meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, dette hadde jeg også trengt, men jeg er redd for å overspise sukker på forhånd og så etterpå hvis jeg "sprekker". Det er litt risiko for at det ikke går å leve med over tid 😬 Samtidig så funker det dårlig med "bare litt" som noen skrev over her. Blir alltid bare mer og mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (På 25.12.2023 den 0.29):

Jeg erstattet med frukt, har ikke hatt sug etter noe annet søtt etter det.

Frukt er jo stort sett kun sukker og vann.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dag 21 og still going strong 👍

Hvordan går det med dere andre?

Anonymkode: f745b...41b

Så flott 👍 Jeg har begynt å logge mat i life sum - for å lære meg selv hvor mye jeg kan spise. Eller som jeg nå ser, hvor lite jeg kan spise 😬 men, det går overraskende bra. Lite cravings og god energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 12.20):

Som alltid motivert for nyttårsforsett…😂

Jeg har innsett at nok er nok. Jeg er en sukkerjunkie… det har jeg egentlig alltid vært og de siste mnd har jeg spist godteri nesten hver dag. Julen er spesielt krevende. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil kutte helt ut med godteri etter julestria. Da også kaker, bakevarer ol. For meg må jeg nok kutte det helt ut og ikke kutte ned… noen som har noen gode tips? Jeg vet i hvert fall at jeg skal sørge for at hjemmet er tomt for fristelser.. men tar gjerne imot flere tips om dere har gjort noe som har funket for dere!

Anonymkode: 6a879...75b

Spis høyt protein inntak, hjelper på blodsukker 

Anonymkode: 947a0...eb6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Så kommer folk med frukt😂😂 hvem skal si det til dem?

jo frukt er sunt men innholdet sukker. TS burte vente litt med frukt til hun håndter sukker suget. Men etter det spis en banan og 1 appelsin om dagen for helsen skyld. 
man kutter ikke sukker av å gå fra godteri til ubegrenset med frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Bokormsen skrev (1 time siden):

Frukt er jo stort sett kun sukker og vann.

Hvitt raffinert sukker fra sukkerroer og kranvann? Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å spise nok protein, ved søtsug spiser jeg gulrot eller apppelsin. Fruktsukker er litt bedre enn smågodt

Anonymkode: 49443...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vintersolverv
Kalsberg92 skrev (58 minutter siden):

Så kommer folk med frukt😂😂 hvem skal si det til dem?

jo frukt er sunt men innholdet sukker. TS burte vente litt med frukt til hun håndter sukker suget. Men etter det spis en banan og 1 appelsin om dagen for helsen skyld. 
man kutter ikke sukker av å gå fra godteri til ubegrenset med frukt. 

Jeg spiser nå helt ubegrenset med frukt og har hatt det fint med det i 7 år. Man legger ikke på seg av frukt, og grunnen til at folk blir sukkerjunkier er at de desperat trenger sukker, men ikke sukker i form av sjokolade og fete kaker og smågodt som nesten består av tilsetningsstoffer. Det er ikke en gang mat.
Da jeg begynte å spise frukt og rå honning igjen, så spiste jeg pose på pose med dadler og nesten hele glass med honning, så utsultet var jeg på sukker. Nå kunne det ikke falt meg inn å spise en sjokolade igjen, da jeg får dekket hele mitt sukkerbehov med bananer, appelsiner, ananas, papaya, kiwi, blåbær, jordbær, bringebær osv. osv.
Det aller verste jeg gjorde var å slutte å spise frukt, det tok virkelig en jafs av helsa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
vintersolverv skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser nå helt ubegrenset med frukt og har hatt det fint med det i 7 år. Man legger ikke på seg av frukt, og grunnen til at folk blir sukkerjunkier er at de desperat trenger sukker, men ikke sukker i form av sjokolade og fete kaker og smågodt som nesten består av tilsetningsstoffer. Det er ikke en gang mat.
Da jeg begynte å spise frukt og rå honning igjen, så spiste jeg pose på pose med dadler og nesten hele glass med honning, så utsultet var jeg på sukker. Nå kunne det ikke falt meg inn å spise en sjokolade igjen, da jeg får dekket hele mitt sukkerbehov med bananer, appelsiner, ananas, papaya, kiwi, blåbær, jordbær, bringebær osv. osv.
Det aller verste jeg gjorde var å slutte å spise frukt, det tok virkelig en jafs av helsa mi.

Legge du ikke på deg?? Om du spiser mer kcal en du forbrenner . Dette dreier seg jo om sukker, eller misforstår jeg? Ts skal kutte sukker inntak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
Kalsberg92 skrev (1 minutt siden):

Legge du ikke på deg?? Om du spiser mer kcal en du forbrenner . Dette dreier seg jo om sukker, eller misforstår jeg? Ts skal kutte sukker inntak? 

Snakker vi om å et sunt kosthold så sier jeg spis litt frukt, spesielt etter trening som påfyll med raske karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vintersolverv skrev (12 timer siden):

Jeg spiser nå helt ubegrenset med frukt og har hatt det fint med det i 7 år. Man legger ikke på seg av frukt, og grunnen til at folk blir sukkerjunkier er at de desperat trenger sukker, men ikke sukker i form av sjokolade og fete kaker og smågodt som nesten består av tilsetningsstoffer. Det er ikke en gang mat.
Da jeg begynte å spise frukt og rå honning igjen, så spiste jeg pose på pose med dadler og nesten hele glass med honning, så utsultet var jeg på sukker. Nå kunne det ikke falt meg inn å spise en sjokolade igjen, da jeg får dekket hele mitt sukkerbehov med bananer, appelsiner, ananas, papaya, kiwi, blåbær, jordbær, bringebær osv. osv.
Det aller verste jeg gjorde var å slutte å spise frukt, det tok virkelig en jafs av helsa mi.

Bare det at du har et "sukkerbehov" sier jo sitt... Jeg har ikke et sukkerbehov fordi jeg er ikke avhengig av sukker lenger etter at jeg kuttet det ut.

Anonymkode: f4a44...f79

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
vintersolverv skrev (12 timer siden):

Det er selvsagt tull å sammenligne dette:
 Sunnere sukkererstatninger – Balanse i Hverdagen

 

Med dette: 5 delicious fruits with great health benefits - NorseCare

Sukker er sukker men nederste har næringsstoffer også. Men hvorfor prater folk om frukt i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde her egentlig? Jeg trodde denne tråden skulle være et positivt sted der vi heier på hverandre og backer hverandre for å ha tatt gode valg for helsen vår. 

Og så kuppes den av de som har markeringsbehov og skal belære oss om fruktsukker osv. Håper det gjør deg lykkelig, men personlig vil jeg anbefale en annen hobby 😇

For min del går det stadig bedre å holde meg unna godteri, chips og vin. Fyller på med gode råvarer, frukt, bær, grønnsaker, nøtter og meieriprodukt som kesam og cottage cheese. Jeg er stolt av at jeg nå 3 uker etter nytt år fortsatt kjenner at dette går bra, og heier på alle dere andre også 👏

Anonymkode: f745b...41b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...