Gå til innhold

Nyttårsforsett - kutte ut sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som alltid motivert for nyttårsforsett…😂

Jeg har innsett at nok er nok. Jeg er en sukkerjunkie… det har jeg egentlig alltid vært og de siste mnd har jeg spist godteri nesten hver dag. Julen er spesielt krevende. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil kutte helt ut med godteri etter julestria. Da også kaker, bakevarer ol. For meg må jeg nok kutte det helt ut og ikke kutte ned… noen som har noen gode tips? Jeg vet i hvert fall at jeg skal sørge for at hjemmet er tomt for fristelser.. men tar gjerne imot flere tips om dere har gjort noe som har funket for dere!

Anonymkode: 6a879...75b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis nok til måltidene. Jeg personlig går ihvertfall lettere å finner meg «noe smått», og jeg egentlig ikke har spist nok, eller burde hatt inn et ordentlig måltid. Sørg for nok protein, samt litt fett og komplekse karbohydrater. Garantert de som vil si dropp karbohydrater, men jeg føler seg at jeg er mer mett og tilfreds om jeg har litt karbs også.

Om du merker det et tidspunkt på dagen hvor du ofte tyr til noe, Merk deg tidspunktet og prøv å forstå hvorfor, og legg gjerne en plan om hva du skal gjøre da for å endre mønsteret. Si det er etter middag, så prøv f.eks å gå en tur da, fremfor å sette deg ned.

Jeg er selv veldig glad i yoghurt naturell, med proteinpulver, søtning og bær på. Godt mulig det blir for søtt for deg når du vil kutte helt ut, men cottage cheese og gresk yoghurt med noe bær kan være en grei erstatning mot mye annet. Kan tilsette litt hakkede nøtter også.

Ofte er greia at om en klarer å bryte mønsteret av en vane, enten det er den ene eller andre vanen, så får en til en endring, så jeg hadde sett på når tyr du til søtt, og prøvd å finne ut hvorfor da, om du egentlig er sulten, stresset, sugen, kjeder deg, eller annet, og gjøre tiltak ifht det. 

Lykke til.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!!! Må kutte helt!  100%! Å spise bare på lørdager funker ikke. Det blir som at en alkoholiker bare kan ta seg en øl - det funker ikke 

Anonymkode: cd91f...67c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente? Om du ikke har viljestyrke til å slutte nå, har du heller ikke det om en uke. Alle som skal slanke seg, slutte å røyke eller hva skal alltid utsette det. Hvorfor vente? 

Da jeg sluttet å røyke kastet jeg røykpakken ut vinduet. Da jeg fikk diabetes sluttet jeg med tilsatt sukker på dagen. Man må aldri utsette det man har bestemt seg for. Motivasjonen er aller størst i det du kommer på at du skal slutte.

Anonymkode: fc53c...70e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor vente? Om du ikke har viljestyrke til å slutte nå, har du heller ikke det om en uke. Alle som skal slanke seg, slutte å røyke eller hva skal alltid utsette det. Hvorfor vente? 

Da jeg sluttet å røyke kastet jeg røykpakken ut vinduet. Da jeg fikk diabetes sluttet jeg med tilsatt sukker på dagen. Man må aldri utsette det man har bestemt seg for. Motivasjonen er aller størst i det du kommer på at du skal slutte.

Anonymkode: fc53c...70e

Fordi det er midt i juletiden, juleselskap og en haug av fristelser. Blir som om du skulle sittet dag inn og ut med vennene dine som røyker ved siden av deg de første dagene du selv prøver å slutte, kontra at du kutter det når du har litt mer luft rundt deg og ikke fristelsene så tilgjengelig. En ting er jo hva man har hjemme i skapene, men en annen ting er alt rundt seg i alle juleselskapene de siste dagene nå. Starten er tøffest, og hadde jeg «begynt nå» vet jeg jo at jeg hadde sprukket og følt meg mislykket. 

Anonymkode: 6a879...75b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg spiser et balansert kosthold med mye proteiner, så forsvinner veldig mye av søtsuget. MEN, jeg kutter ikke godteri og slikt helt ut. For meg er det en viktig del av livet. Jeg skal kunne takke ja til et kakestykke eller is til en film hos en venn, uten at det skal "ødelegge" noe. Jeg har prøvd å være restriktiv med kostholdet før, og det fungerer dårlig. Jeg går alltid på en smell, og ender opp med å spise mer enn jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde vært restriktiv. Så jeg prøver heller å spise mesteparten sunt, men har rom for å spise usunn mat også. Det har selvsagt blitt litt mer nå i desember, men har ikke gått crazy som jeg har gjort tidligere år.

Jeg har et mye mer avslappet forhold til godteri og slikt nå, og har lært at det er ikke noe som må kuttes fullstendig ut. I tillegg trener jeg en del, og jeg får helt klart et større utbytte på trening av protein- og næringsrik mat, enn sjokolade og chips liksom. Noe som gjør det enklere å prioritere et sunt kosthold. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi det er midt i juletiden, juleselskap og en haug av fristelser. 

Anonymkode: 6a879...75b

Sorry, men slik blir resten av livet ditt. Vi drukner i sukker. Hver gang du handler mat, fyller bensin, besøker en venn, drar i håndballhallen ,er på kafe, sitter i jobbkantina... Sukker, sukker, sukker. Slutt i dag, vær den ideelle endringen ikke vent på den. Jula er en kjempefin testperiode. Etter det blir det bare lettere. Øv på å velge sukkerfritt i desember.

Anonymkode: 77f8e...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.5fc7901350cd964785b67c1e20591646.jpegDenne yoghurten er uten sukker. Jeg spiser den til dessert, ofte sammen med en frukt eller litt bær. Når jeg har vært sukkerfri en måneds tid så begynner yoghurten å smake søtt selv om det ikke er sukker i. For meg blir det alltid lettere å være sukkerfri etter ca. en måned. Så gjelder bare å komme seg gjennom januar!

Anonymkode: 5192b...eb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 13.10):

Sorry, men slik blir resten av livet ditt. Vi drukner i sukker. Hver gang du handler mat, fyller bensin, besøker en venn, drar i håndballhallen ,er på kafe, sitter i jobbkantina... Sukker, sukker, sukker. Slutt i dag, vær den ideelle endringen ikke vent på den. Jula er en kjempefin testperiode. Etter det blir det bare lettere. Øv på å velge sukkerfritt i desember.

Anonymkode: 77f8e...cde

Uenig. Å begynne å kutte ut alt søtt i jula høres feil ut for meg. Legg heller en plan for januar og februar!

 

Anonymkode: 69adc...7db

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Bestemte meg i går at jeg skal holde meg unna frem til påske (med unntak av et par sosiale situasjoner).

Av erfaring gjør noen uker at suget forsvinner, og jeg kan spise begrenset etterpå. Måtte dele det med mannen, for det forplikter mer. Jeg hadde aldri løyet om noe sånn, og da sitter det mye lengre inne å gi opp.

Etter en livsstilsendring der jeg gikk ned 40 kg, så trodde jeg virkelig at jeg hadde knekt koden. Matmessig (altså vanlig normal mat) går det greit fortsatt, men har hatt en skikkelig tøff periode etter sommeren og druknet sorgene i snop og bakverk 🙈 gått opp 15 kg på 9 mnd 😳 rett tilbake i gamle spor der altså, når livet butter skikkelig  imot.

Etter å ha innsett at jeg nærmer meg faretruende overvekt - så MÅ jeg ta grep. Livet suger fortsatt…så hva jeg erstatter sukkeret med vil tiden vise 😏 

LM

Anonymkode: c3784...bee

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst, har prøvd flere ganger. Det er bare SÅ vanskelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag med nyttårsforsett gikk bra her! Jeg brukte siste dagen i 2023 på å kaste alt av snacks, søtsaker osv. slik at det ikke er tilgjengelig i huset! Ute av syne, ute av sinn. Må passe på å ikke gå sulten på butikken og ha en klar plan for handlingen. Tror den første tiden blir tøff🙉 Hadde til og med mareritt i natt om at jeg «sprakk» og spiste godteri allerede…

TS

Anonymkode: 6a879...75b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 13.10):

Sorry, men slik blir resten av livet ditt. Vi drukner i sukker. Hver gang du handler mat, fyller bensin, besøker en venn, drar i håndballhallen ,er på kafe, sitter i jobbkantina... Sukker, sukker, sukker. Slutt i dag, vær den ideelle endringen ikke vent på den. Jula er en kjempefin testperiode. Etter det blir det bare lettere. Øv på å velge sukkerfritt i desember.

Anonymkode: 77f8e...cde

Man må jo kanskje planlegge og handle inn og da. Veldig uenig i at resten av livet blir som romjulen. Kuttet ut sukker for 7 år siden, en dag i februar med planlegging og innkjøp i forkant. Var sukkerfri i 2 år, og spiser nå bare en sjelden gang. Som julen. Kjenner meg ikke igjen av og drukne i sukker av alt det du nevner, det er dog kanskje en vanesak, men i julen er det mye søtt og mye gode lukter. Hver dag er en god dag for og kutte ut sukker, men julaften uten god planlegging  nok ikke den beste for folk flest. 

Anonymkode: 763e3...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på den jeg også. Jeg kuttet ut på onsdag i forrige uke. Det har gått bra. Bortsett fra at jeg plutselig fant en mini melkesjokolade i sekken min for tre dager siden. Den spiste jeg opp🤭 Har ikke kjøpt noe eller falt for andre fristelser. Jeg fikk i dag vite at jeg har høye lever verdier. Hva det måtte bety?! Jeg drikker ikke, så kanskje det er alt sukkeret jeg spiser? 
 

Håper på at jeg klarer dette🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ouf. Dag 12 og sykt fornøyd med det, men det er hardt. Omtrent hver natt drømmer jeg at jeg går på en smell og spiser masse godis… 😂 kan ikke huske sist jeg gikk 12 dager uten å spise godteri.. håper suget forsvinner mer snart.. 

Anonymkode: 6a879...75b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ouf. Dag 12 og sykt fornøyd med det, men det er hardt. Omtrent hver natt drømmer jeg at jeg går på en smell og spiser masse godis… 😂 kan ikke huske sist jeg gikk 12 dager uten å spise godteri.. håper suget forsvinner mer snart.. 

Anonymkode: 6a879...75b

Bra jobba! Nesten gjennom det verste nå, bare et par dager til så gir søtsuget seg. Stå på! 

Anonymkode: 5192b...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bra jobba! Nesten gjennom det verste nå, bare et par dager til så gir søtsuget seg. Stå på! 

Anonymkode: 5192b...eb1

Enig!! 12 dager uten er kjempebra, da vil snart den siste brikken falle på plass og søtsuget vil forsvinne! 
 

Det aller viktigste er at man ikke begynner å tenke "jeg kan jo spise bare en, for det går så greit nå". Det er der jeg har falt av før. Hårda kår - sett ned foten for deg selv! 
 

12 dager er KJEMPEBRA, TS! 

Anonymkode: 206b9...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for meg er å kutte ut alle karbohydrater, nesten til 0 gram. Alle karbohydrater er jo sukker. Spiser jeg litt, så spiser jeg mer og mer og mer og mer. Å kutte ut godteri, men fortsatt spise brød, pasta osv blir som å si til en alkoholiker at man skal holde seg borte fra alkohol, men man kan drikke øl. 

Jeg må også spise meg mett på fett og proteiner. Og det er viktig å spise proteiner av god kvalitet. Heldigvis får man lett det når man ikke spiser karbohydrater. Animalsk har lite karbohydrater og frukt og grønt har nesten alltid karbohydrater.

Anonymkode: f4a44...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kutta alt av godteri og chips her også 🙋🏼‍♀️ For meg så fungerer det ikke med «spis litt»-tilnærmingen, så det funker bedre å bare late som at dette ikke eksisterer i min verden 😅 Kommer likevel til å ta i mot kake i bursdag f eks, for å ikke virke helt dust.

Nyttårsforsettet er vel egentlig å gi kroppen mer av det den trenger og har godt av, og mindre av det den ikke trenger. 
 

Når jeg blir småfysen så mekker jeg meg ein fruktskål med kesam, grønnsaker med dipp eller noe sånt.

Anonymkode: f745b...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...